Aihe: Oopperakulttuurin elvyttäminen
1 2 3
Risto2510
06.06.2006 23:10:05
Olen ollut tämän vuoden Wienissä opiskelemassa ja käynyt kymmenkunta kertaa Wienin valtio-oopperassa, seisomapaikoilla. Liput maksavat 2-3.5e ja paikoilta näkyy ihan hyvin, jotka ovat ylärivien takana. Näitä lippuja myydään 80min ennen esitystä ja halukkaat voivat mennä jo aikaisemmin odottamaan. Mielestäni tämä on erinomainen keino kehittää oopperakulttuuria ja saada uusia kuuntelijoita kun kynnys ostaa lippu on todella matala. Tiedän paljon paikallisia nuoria, jotka käyvät näin oopperaa katsomassa ja ehkä myöhemmin elämässään ostavat istumapaikkoja.

Miksi tällaista ei voisi ajatella Helsinkiin? Kulut ja muutokset oopperalle ovat minimaaliset, mutta hyödyt voivat olla todella suuret tulevaisuudessa.
mooch
06.06.2006 23:13:23
Miksi tällaista ei voisi ajatella Helsinkiin? Kulut ja muutokset oopperalle ovat minimaaliset, mutta hyödyt voivat olla todella suuret tulevaisuudessa.

Erittäin hyvä kysymys. Mutta eikös (musiikin?)opiskelijat oopperaan pääse jollain 8 euron hinnalla? näin oon kuullut.
Risto2510
06.06.2006 23:23:10
Erittäin hyvä kysymys. Mutta eikös (musiikin?)opiskelijat oopperaan pääse jollain 8 euron hinnalla? näin oon kuullut.

Taitaa opiskelijoilla olla jotain alennuksia mutta puhun ihan yleisesti. Kaikille nuorille ja aikuisille mahdollisuus käydä katsomassa oopperaa. Täällä systeemi toimii erittäin hyvin!
Sertzo S
07.06.2006 12:59:19
Veikaan kaikesta huolimatta oopperataiteen taantuvan ja etenkin suomalaisen nuorison keskuudessa, jossa se ei ole kummoista suosiota nauttinutkaan, mutta sitä pidetään suurista kustannuksistaan huolimatta ikuisesti väkisin hengissä.
mooch
07.06.2006 16:14:29
Veikaan kaikesta huolimatta oopperataiteen taantuvan ja etenkin suomalaisen nuorison keskuudessa, jossa se ei ole kummoista suosiota nauttinutkaan, mutta sitä pidetään suurista kustannuksistaan huolimatta ikuisesti väkisin hengissä.

Heh, oon kyllä pitkälti samaa mieltä mutta en tiiä muuttuuko tilanne miksikään jos tänne yksi tappelu lisää saadaan oopperan tukemisesta :-)
Sertzo S
07.06.2006 20:02:24
Heh, oon kyllä pitkälti samaa mieltä mutta en tiiä muuttuuko tilanne miksikään jos tänne yksi tappelu lisää saadaan oopperan tukemisesta :-)

En malttanut olla kirjoittamatta mielipidettäni tähän threadiin, mutta muuten en ala enää provosoida tilannetta pahemmaksi täälläkään; olenhan tehnyt sitä muilla vastaavilla keskustelupalstoilla jo aivan aivan tarpeeksi.
tanjuli
08.06.2006 11:24:22

14 eur. joskus harvoin ehkä mahdollisesti 10 eur.
[i hear voices but at least they're on tune]
-samuli-
09.06.2006 11:00:01
Niin siis nykyäänhän opiskelijahinnat oopperalla koskevat KAIKKIA opiskelijoita, ei pelkästään musiikkia opiskelevia.

--- www.ooppera.fi ---
Opiskelija-alennus 50%, hintaryhmät 1-4. Saman päivän esityksiin opiskelijaliput 10 €, jos paikkoja on jäljellä, ei varauksia.
---

tuo wienin systeemi on kyllä kertakaikkiaan loistava. ja ikuiselle oopperavihaaja sertzolle vielä kommentti: oopperahan on ollut kautta aikain taidemuoto, joka on ollut äärimmäisen ristiriitaista, ja keskustelua oopperan tarpeellisuudesta on aina ollut. Ja kuitenkin vuosisatoja aina elossa olleen väkevän arvostelun alla ooppera on aina kuitenkin säilynyt hengissä, ja tulee tulevaisuudessakin säilymään. Ja mitä tulee suomalaiseen oopperayleisöön, niin henkilökohtaisesti en usko että suomen nuoriso taantuu oopperayleisönä. Oopperan ja baletin näytöksissä käy jatkuvasti yhä enemmän nuoria. Se ensimmäinen käynti on vain se kynnys, jonka jälkeen taivaan portit aukeavat :)
Sertzo S
09.06.2006 11:31:34
Pakko vastata vielä kerran: En ole sanonut vihaavani oopperaa, edes sitä sanaa en ole käyttänyt kannanotoissani, en vain pidä siitä. Ja mitä hyppelytaiteeseen tulee, sekään ei viehätä minua. Kumpaakin taidemuotoa tekevät kuitenkin tosi huippuammattilaiset.
hörhö
09.06.2006 16:46:48

Pakko vastata vielä kerran: En ole sanonut vihaavani oopperaa, edes sitä sanaa en ole käyttänyt kannanotoissani, en vain pidä siitä. Ja mitä hyppelytaiteeseen tulee, sekään ei viehätä minua. Kumpaakin taidemuotoa tekevät kuitenkin tosi huippuammattilaiset.

Kuitenkin joka ikisessä threadissa, jossa mainitaan sana ooppera tai baletti olet tullut kertomaan kuinka karmivaa tuo ulina ja loikkiminen on ja miten valtiontuet sellaiselle pitäisi lopettaa.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
fifi
09.06.2006 18:44:42

Kuitenkin joka ikisessä threadissa, jossa mainitaan sana ooppera tai baletti olet tullut kertomaan kuinka karmivaa tuo ulina ja loikkiminen on ja miten valtiontuet sellaiselle pitäisi lopettaa.

Sinä sen sanoit..!

Asian vierestä: ylihuomenna olen lähdössä sinne Savonlinnaan harjoittamaan tuota paljon parjattua ujeltamista, peräti 6 viikon ajan. Toivottavasti edes joku arvostaa.
-samuli-
09.06.2006 20:56:50

vielä tuosta rahoituksesta (kun nyt ollaan taas vähänkin vauhdissa asian teemoilta :), faktaahan on että jos kansallisooppera ja -baletti lopetettaisiin (taikka esim. musiikkitalon rakentaminen peruuttaisiin), niin verotus EI kevenisi, eivätkä ne tällöin 'yli jäävät' rahat menisi terveydenhuoltoon, kouluihin, kirjastoihin, etc. vaan ne jäisivät valtion kassaan. Mutta kysymys on aina siitä, että haluammeko sivistysvaltiona, että meillä on yksi (suurimmalta osin veikkausvoittovaroin, ei valtion tuin) toimiva suomen kansallisooppera ja -baletti. Onhan meillä sivistysvaltiona jääkiekkomaajoukkue taikka järjestimme yleisurheilun MM-kisat, joten miksi ei kansallisoopperaa, radion sinfoniaorkesteria, kansallismuseota, yms.

että silleen, hienoa että fudiksen MM-kisat pärähti käyntiin, voi unohtaa treenaamisen kuukaudeks :)
tanjuli
13.06.2006 07:57:23
että silleen, hienoa että fudiksen MM-kisat pärähti käyntiin, voi unohtaa treenaamisen kuukaudeks :)
tai sit voi treenaa monta tuntia ilman että kukaan saisi alemmuuskompleksia tai läheisyydentarvetta juuri sen koppisulkeisen aikana :)
[i hear voices but at least they're on tune]
zale88
22.06.2006 23:47:05
Tulin juuri Unkarista. Kaksi kertaa kävin Budapestin oopperatalolla katsomassa oopperan kun liput yläpermannolle maksoivat vain 1.5 euroa. Kyllä on suomessa tapahduttava melko muutos ennenkuin päästään siihen pisteeseen.
sellisti
23.06.2006 00:15:04 (muokattu 23.06.2006 00:15:21)
Tulin juuri Unkarista. Kaksi kertaa kävin Budapestin oopperatalolla katsomassa oopperan kun liput yläpermannolle maksoivat vain 1.5 euroa. Kyllä on suomessa tapahduttava melko muutos ennenkuin päästään siihen pisteeseen.

No, se on vähän monipiippuinen juttu. Oopperan tekokustannukset ovat melkoiset, etenkin isommissa oopperoissa. Pientä kamarioopperaa voisi tehdä, niitä on paljon ja hyviä, mutta ihmisiä ei taida kiinnostaa. Mieluummin mennään katsomaan jumalattoman isolla massilla tehtyä Aidaa Hartwall Areenaan tai Lentävää hollantilaista Aurajoen rantaan. Oopperakulttuuri on Suomessa ihan toista kuin tuolla keski-Euroopan maissa. Siellä se ei ole mitään outoa ja ihmeellistä, vaan kuuluu jokapäiväiseen elämään ja yleissivistykseen. Kuka tahansa voi käydä oopperassa ja sanoa pitävänsä siitä ilman että jossain nostellaan kulmakarvoja. Täällä oopperalla on edelleen sellainen ihmeellinen elitistimaine, mikä varmasti karsii aika lailla yleisöä. Ja niin kauan kuin katsomot eivät täyty, on lippujen hintoja aika paha mennä radikaalisti alentamaan. Jotain säästöjä kustannuksiin olisi löydyttävä, senhän näkee jo viime kauden murheellisesta tilinpäätöksestä.

Mutta on hyvä muistaa, että Kansallisooppera ja Savonlinna eivät ole ainoat paikat, jossa Suomessa on mahdollista nähdä oopperaa. Monet kaupungit tekevät ihan tasokasta oopperaa, isommat jopa läpi vuoden.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
pianistityttö
25.06.2006 20:28:05
Kysymyshän ei siis ollut nykyisten lippujen hintojen alentamisesta vaan uusien lippujen tuomisesta ostettavaksi. Nämä liput olisivat siis halpoja seisomapaikkoja.

Seiso siinä nyt sitten 3-4 tuntia.. :P
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
mooch
25.06.2006 22:34:24
Seiso siinä nyt sitten 3-4 tuntia.. :P

Ei kyllä kieltämättä muakaan viehättäis mitkään seisomapaikat..
sellisti
25.06.2006 22:51:18 (muokattu 25.06.2006 22:54:47)
Kysymyshän ei siis ollut nykyisten lippujen hintojen alentamisesta vaan uusien lippujen tuomisesta ostettavaksi. Nämä liput olisivat siis halpoja seisomapaikkoja.

Puhutaanko me siis edelleen Kansallisoopperasta? Mihin ne uudet seisomapaikkalaiset siellä mahtuisi, siis nykyisten istuvien lisäksi? Jos uusien, halpojen lippujen tuominen ostettavaksi vaatii katsomonlaajennusremontin, niin saatavat säästöt saattaa jäädä aika niukoiksi. Savonlinnassa on vähän sama homma; Olavinlinnan katsomossa ei seisomapaikkoja turvallisuussyistä (hankalat poistumistiet ym.) tällä hetkellä ole, ja niiden saaminen vaatisi katsomon ainakin jonkinasteista uudelleensuunnittelua, mikä ei ihan halpaa olisi.

Sikäli ideasi on hyvä, että se varmasti houkuttelisi oopperaan lisää ihmisiä, mutta lieneeköhän se tällä hetkellä ihan toteuttamiskelpoinen..? Asia olisi pitänyt ottaa jo suunnitteluvaiheessa huomioon, jos seisomapaikkoja olisi haluttu. Ilmeisesti ei haluttu.

E. Niin, näinhän tosiaan kirjoitit avausviestissä:

Miten perustelet tuota kulujen ja muutosten minimaalisuutta?
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Risto2510
30.06.2006 13:22:12
Miten perustelet tuota kulujen ja muutosten minimaalisuutta?

Itse en ole ollut Helsingissä oopperassa johtuen juuri kalliista lipuista ja siitä että asun kaukana Helsingistä. Ilmeisesti takapenkkirivien taakse ei mahdu seisomaan...

Wienissä oli helppo kokeilla oopperaa halvalla ja aina lähes kaikki seisomapaikat oli loppuunmyytyjä. Ehkä se ihmisiä viehättää jos näkee kahdella eurolla Rolando Villazonin, Soile Isokosken tai Domingon vaikkakin seisoen. Eihän seisominen sovi kaikille, mutta aina löytyy ihmisiä jotka jaksaa seisoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)