Aihe: Iron Maiden ja uusi studiolevy
1 2 3 4 5 631 32 33 34 35
sellisti
22.06.2006 15:29:42
Sitä justiinsa ajoin takaa ettei ole ajateltukaan sointupohjalta.Nämä damat neropatithan ilmeisesti pitää plagiointina jos kahdessa biisissä on sama sointukuvio - voi jeesus....Tätähän viljelee musta eniten ne jotka ei oo niitä Maidenin biisejä edes yrittäny soittaa.Sitten vetästään se "kaikki ne menee Em-C-D -pohjalta" -fraasi joka ei edes pidä paikkaansa.Ykskään Maiden biisi ei kuulosta miltään jos sen vetää tuolle pohjalle ja laulaa luikauttaa päälle vaikka sen käsityksen joku vois saada kun noita horinoita lukee.Jos joku oikeesti vetäis noi biisit akustisella Em-C-D -pohjalta niin veikkaan ettei ykskään näistä hemmoista edes tunnistais niitä.

Kyse on mun mielestä lähes aina Maidenin biisien vähättelystä joka on vieläpä aivan v..n huonosti perusteltua sellaista.Vähän niinkuin sanos Bachin Toccatasta ja fuugasta "et siin on aina se sama molli niinku kaikissa sen biiseissä"..

Totta puhut. Mun tarkoitus ei ollut ainakaan vähätellä. Bändi kuulostaa itseltään jos sillä on joku tietty juttu, ja mun mielestä yks Maidenin vahvuuksista on se että se kykenee tuttujen sointukulkujen päälle tekemään uusia, toimivia riffejä niin, ettei se sointukulku sieltä hyppää mitenkään tärkeänä esiin vaikka olisi kuinka tuttu ja käytetty. Se on kyllä totta, että pelkillä soinnuilla soitettuna se ei kuulostaisi miltään.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
DaKiller
22.06.2006 15:46:01

Top 3:

Somewhere in Time
Number of the Beast
tähän voisin vaihtaa Brave new worldin

Bottom 3:

No Prayer for Dying
X-Factor
Virtual

No prayer on kyllä todella sieluton levy. Virtual on jopa hyvä, jos prayeriin verrataan ;)
Cadaver
22.06.2006 15:55:56

No prayer on kyllä todella sieluton levy. Virtual on jopa hyvä, jos prayeriin verrataan ;)

Soundi ei tosiaan No prayerissä ole paras mahdollinen. Mutta muutama aika kova rokkibiisi löytyy: Public Enema, The Assassin, Run Silent... Virtuaalissa ärsyttää lopulta henkilökohtaisesti eniten Blazen häiritsevä epävire parissa kohdassa ja tarkoituksellinen pelkistys & retroilu (kitarasoundit, Nickon lähes fillitön soitto)
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
Musta Arkipyhä
22.06.2006 16:32:04 (muokattu 22.06.2006 16:33:08)
Blaze tosiaan hiukan alisuoriutuu noissa Maiden-levyissä. Miehen soolotuotanto taas on laulunkin osalta täyttä rautaa, joten ihme juttu, että Ruupperibändissä ei oikein luistanut. Liekö sitten liian suuret saappaat täytettäviksi?

Näin olen mäkin kuullut.Ja muistaakseni Wolfsbanessa mies suoriutui ihan hyvinkin.Musa tosin tais olla erilaista.

Tämä "Iron Maiden-sama sointukulku"-dilemma alkaa saada kohta samoja mittasuhteita kuin "Kirk Hammett-wah wah"-juttu. Olkaas nyt.

Mua vaan risoo kuulla samaa silkkaa paskaa ja ties kuinka monennen kerran - eikös täällä pitäis olla muusikoita? Kai tuosta nyt harrastelijakin tajuaa jos on MAidenia kuullut ettei pidä paikkaansa..Siksi ajattelin avautua.Nyt se on mun osalta tehty :-)
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Musta Arkipyhä
22.06.2006 16:38:19 (muokattu 22.06.2006 16:41:04)
Voisikohan niidenkin biiseistä löytyä tiettyjä yhtäläisyyksiä (ne tietyt 3 sointua) joita viljellään siellä täällä levyltä toiselle? Tietynlaiset sointukulut ovat em. yhtyeiden hyväksi koettuja tavaramerkkejä.

Vois ollakin - jos musa perustuis niille soinnuille eikä riffeille.Montako AC/DC:n biisiä soitat samalla tavalla kuin alkuperänen menee jos sulla on pelkät sointumerkinnät ja laulunuotit? Mä en ainakaan kovinkaan monta.Mut mä oonkin niin huono etten osaa sointumerkinnöistä lukee riffejä..

Mikä tässä nyt on ylivoimaista tajuta?Mä en edelleen käsitä.Vaikka oon tämmönen räpeltäjä-haista-paska-amatööri niin koskaan ei oo ollu vaikeuksia tajuta ettei Maidenin musaa voi kuvata pelkillä sointumerkinnöillä - siitähän jää 99% pois?

No olkoon tää nyt tässä.Kohta on juhannus :-)
Musta Arkipyhä
22.06.2006 16:43:53
Totta puhut. Mun tarkoitus ei ollut ainakaan vähätellä. Bändi kuulostaa itseltään jos sillä on joku tietty juttu, ja mun mielestä yks Maidenin vahvuuksista on se että se kykenee tuttujen sointukulkujen päälle tekemään uusia, toimivia riffejä niin, ettei se sointukulku sieltä hyppää mitenkään tärkeänä esiin vaikka olisi kuinka tuttu ja käytetty. Se on kyllä totta, että pelkillä soinnuilla soitettuna se ei kuulostaisi miltään.

Niitä tuttuja sointukulkuja käyttää niin moni muukin ettei ne voi mitenkään selittää Maidenin "omaa soundia".Toi Em-C-D löytyy niin monesta biisitä ,että maailma sois Maidenia jos se olis sen soundin salaisuus.Mun mielestä.
Stalkah
22.06.2006 19:27:03 (muokattu 22.06.2006 19:34:55)

tosissaa aika mielenkiintosia nimiä kipaleilla niinku joku jo tossa aikasemmi tuumas. Mitäs vikaa pitkissä kappleissa on? onpaha enemmä kuunneltavaa. tai no kaikkien kappleiden ei tarviis olla mitää 10 minuutin eepoksia jos ei irtoo hyviä/kuunneltavia/soitettavia riffejä. jotain samaa näköä helloweenin uusimpaan tuplalevyn keepers - legacy - kanssa. Ehdoton must (ja heti ku ilmestyy ni sillo eikä viikon päästä) hankkia ku kaikki muut levyt on jo. Hyvää musiikkiaha nää jätkät tekee!;D

EDIT: ei muute kukaan sattuis tietämään mistä sais tuota sinkkua? komee yksinkertane kansi muute..
No confession, all is known, New World Order, You shall be shown! Up the Irons ja sillee..
ipa
22.06.2006 22:36:14
Hmmh... Onko jossain muka mainittu, että tuo kansi olisi sinkun kansi? Kunhan ovat jonkin kuvan ilmoitukseen lätkässeet.

Itse levyä odotan innokkaasti ja ostan heti kun tulee kauppoihin. Vaikuttaa todella lupaavalta.
Stalkah
23.06.2006 15:08:45 (muokattu 23.06.2006 15:11:54)

Hmmh... Onko jossain muka mainittu, että tuo kansi olisi sinkun kansi? Kunhan ovat jonkin kuvan ilmoitukseen lätkässeet.

Hmmh... Näin oli kirjoittanut joku ensimmäisellä sivulla.

http://img133.imagevenue.com/img.php?loc=loc130&image=24308_F.jpg

http://img155.imagevenue.com/img.php?loc=loc184&image=24315_B.jpg

Hohohoo!

Edit: Mahtaako pitää paikkaansa?

Voi olla ettei pidä paikkaansa, mutta kyllä nuo vahvasti singlen kansilta näyttävät, vai mitä? kannattais lukea enne ku kirjottaa.
No confession, all is known, New World Order, You shall be shown! Up the Irons ja sillee..
Benizakura
23.06.2006 15:27:03
Saatana soikoon! Murmurii tölkki kädessä ja rainmaker pajahti soimaan death on the road-lätyltä. On siinä raavaalla miehellä tippa linssissä! Bruce EI VISSII HIRVEESTI LAITA TUNNETTA NOIHI BIISEIHIN!

Hyvää juhannusta kaikille vasenniplaajille! Keep it real!

ps. Ja jos joku arvostelee teijän juttuja, niin keskari pystyyn ja lippu korkeellle! Ei ne teitä oo opettanu ajaa fillarilla ja ihan hyvin se sujuu silti!
ipa
23.06.2006 18:40:47 (muokattu 23.06.2006 18:45:01)
Hmmh... Näin oli kirjoittanut joku ensimmäisellä sivulla.

Voi olla ettei pidä paikkaansa, mutta kyllä nuo vahvasti singlen kansilta näyttävät, vai mitä? kannattais lukea enne ku kirjottaa.

Olen lukenut koko theardin, sekä myös vastaavan Rautaneito foorumilta. Olen erittäin tietoinen näistä kuvista, ja olen kyllä aika varma etteivät nämä ole aitoja kansia vaan feikkejä. Minun käsitykseni mukaan on kyllä aika varmaa tietoa, että sinkkuna julkaistaan albumin ensimmäinen biisi (Different Worlds). Ja mitä järkeä olisi raiskata 7.48min pitkä eepos kolmen minuutin radioversioksi?

Tosin onhan se mahdollista että tuo kuva kannessa on, mutta missään nimessä se ei ole varmaa eikä siitä ole käsittääkseni julkaistu mitään tietoa.
Sleepless
23.06.2006 18:55:45
Ostinpa eilen Anttilasta Rock in Rio live dvd:n 12egellä:D En mikään hirveä Maiden fani ole mut kyllä papat hyvin vetää ja meininki on kohdallaan!
Hiljaa hyvä tulee.
DVD-SOITIN
24.06.2006 12:57:06
Niitä tuttuja sointukulkuja käyttää niin moni muukin ettei ne voi mitenkään selittää Maidenin "omaa soundia".Toi Em-C-D löytyy niin monesta biisitä ,että maailma sois Maidenia jos se olis sen soundin salaisuus.Mun mielestä.

Iron Maidenin yleissoundiinhan vaikuttavat myös muut tekijät sointukulun lisäksi. Oikeassa olet siinä asiassa. Lisätään tuttuun kaavaan koliseva laukkabasso ja kahden kitaran harmoniamelodiat niin nyt aletaan olla jo lähellä tunnuspiirteitä.
Robert
24.06.2006 15:00:43

Hohohoo!

Edit: Mahtaako pitää paikkaansa?

Miksiköhän uuden singlen takakannessa käytettäisiin samaa fonttia kuin kolme vuotta sitten ilmestyneissä levyissä? Eiköhän nuo feikkejä ole. Luulisi. T. Sherlock Holmes
>-)))>
sellisti
25.06.2006 23:42:23 (muokattu 25.06.2006 23:43:30)

En sanonut että ne soinnut yksin tekisivät Maidenin soundin (miten soinnut ylipäätään soundiin vaikuttavat?) tai sen bändin oman tyylin. Oon sun kanssa samaa mieltä siitä, että Maidenin musa EI perustu pelkkiin sointukulkuihin, mutta sitä ei voi kieltää, etteivätkö tietyt sointukulut toistuisi melko usein Maidenin tuotannossa ja sitä kautta tavallaan vaikuttaisi siihen kokonaiskuvaan mikä bändistä kaiken kaikkiaan välittyy. Tietenkin riffit, melodiat, lyriikat ja kaikki muutkin elementit tarvitaan tekemään biisistä sellainen kuin se on, mutta tuo sointuhomma on osoittautunut melko yleiseksi kohteeksi dissailulle sellaisen mielessä, joka ei Maidenin musasta muuta löydä kuin ne soinnut. Ihan sama kuin esim. AC/DC:n lyttäys sillä tutulla fraasilla "kun olet kuullut yhden biisin, olet kuullut kaikki".
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
ekikoo
26.06.2006 00:49:06 (muokattu 26.06.2006 00:49:53)
Näyttää Rautaneitoonkin tulleen uutta infoa, 4.9 julkaisupäivä, joillekkin toimittajille sitä on jo soitettu

e: itseasiassa tämähän on jo melkein wiikon wanha tieto
...ja kyllä, luet juuri allekirjoitustani.
Curry
26.06.2006 01:29:17

Sitä jaksaa aina ihmetellä, miten niistä kolmesta soinnusta voi oikeasti ottaa noin paljon irti. Bändi pystyy vetämään kolmella soinnulla esim. Aces Highn tyylisiä uskomattoman iskeviä menobiisejä ja toisaalta Dream Of Mirrorsin kaltaisia mestariteoksia... Jotain aivan uskomatonta.

Tämä levy tulee varmasti löytymään myös meikäläisen hyllystä, Maiden on ollut suosikkibändi lähes kymmenen vuotta ja yksi pääsyistä, miksi aikoinani ostin ensimmäisen kitarani. Vituttaa vaan kun ei rahat riitä syksyn keikoille, mut onhan tämä toisaalta nähtykin jo useampaan kertaan.

On se vaan mahtava bändi. Somewhere In Time on mielestäni jopa kaikkien aikojen paras rocklevy.
"If you believe that feeling bad or worrying long enough will change a fact, then you are residing on another planet with a different reality system." -Wayne W. Dyer-
Musta Arkipyhä
26.06.2006 10:13:18
Tietenkin riffit, melodiat, lyriikat ja kaikki muutkin elementit tarvitaan tekemään biisistä sellainen kuin se on, mutta tuo sointuhomma on osoittautunut melko yleiseksi kohteeksi dissailulle sellaisen mielessä, joka ei Maidenin musasta muuta löydä kuin ne soinnut. Ihan sama kuin esim. AC/DC:n lyttäys sillä tutulla fraasilla "kun olet kuullut yhden biisin, olet kuullut kaikki".

Toinen jossa minusta monesti mennään metsään on "kolmen soinnun rokki" .Yleensä kriitikoiden/toimittajien -jotka ei siis itse ole soittaneet mitään- käyttämä termi.Kertoo monesti sanojansa "osaamisesta"..

Voiko ihminen joka kuulee musiikista n.5% todella tajuta siitä yhtään mitään? Musta noi kommentit kertoo yksinkertaisesti vajavaisesta musiikinkuuntelukyvystä ja tajusta.Dissata toki saa - mutta mä ainakin arvostan enemmän jos on kunnon perustelut.Tuo sointohöpötys ei niitä kriteereitä mun mielestä täytä.
DaKiller
26.06.2006 12:52:48

Siis Maidenilla on kolme musiikillista näkökulmaa, Sielua, etten osuvammin sanois.
Mielestäni Virtual XI ja No prayer..., sekä Fear of the dark, edustavat sitä
yhtä niistä: jotain synkempää ja groovempaa, ja yksinkertaista ehkä.

Fear of the dark ja Virtual XI olivat ekat levyt joita kuulin ja aluksi en tykännyt
bändistä yhtään, koska aikoinaan metallica oli ainut oikea bändi, hehe.

Joten, On mielestäni todella sielutonta haukkua No prayeria, Virtualiin verraten,samassa lauseessa!!!
Virtual XI on vuosikymmenen jälkeinen päivitys, No prayeristä, tarttuvuuteen
ja hienoon omaperäiseen hard rock saundiin nähden, jota bändissä on sopivasti edelleen. Dance of deathille on mielestäni sekoitettu sitä tyyliä ehkä liikaakin
ja jotenkin se ei muun paremman materiaalin kanssa sovi yhteen. Myönnän että, No prayerillä taso laskee, parissa biisissä, mutta ei niin paljon kuin DOD:llä
(biisit kuten; Montsegur, Wildest dreams, ) Saipahan avautua. Juhannusta!

Jokseenkin hämmentävää. Elikä jos maidenilla on kolme sielua ja yksi niistä on "jotain synkempää ja groovempaa, ja yksinkertaista ehkä" niin mitäpä ne muut sitten mahtaavat olla? Fear of the dark on todella upea levy, jolle on saatu sitä "henkeä", toisin kuin no prayerille. Laulukin on prayerilla luokattoman huonoa.

Mielestäni Brave new world edustaa parhaiten tuota mainitsemaasi synkkyyttä ja se tekeekin levystä piirun verran paremman kuin tuosta dod:stä. Tosin eihän dod huono levy ole alkuunkaan. Ainut piisi jossa tuo taso on laskussa on ykkösraita. Muutoin piisimateriaali on tasaisen HYVÄÄ loppuun saakka. Paikoin päästään jopa Brucen soolotuotannon kaltaisiin fiiliksiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)