Aihe: Miksei soittamisesta keskustelu ota tuulta alleen?
1 2 3 4
Alpha
21.06.2006 14:36:13
Tästäkö se taas lähtee...?
Deino
21.06.2006 14:37:53

Tästäkö se taas lähtee...?

Yritetään...
Deino vaan
Alpha
21.06.2006 15:16:14
No joo, ei mulla tainnutkaan loppujen lopuksi mitään asiaa olla. Sorry...

Olipas...et nimittäin ole ainoa jolle nuo termit eivät ole tuttuja. Niistä voisi vääntää enemmänkin ja jopa niin, että tämmöinen tumpelokin tajuaa.
Nolte
21.06.2006 16:44:53
No jopas on vaikeata, koska minä kyllä tunnen kaikki nuo termit ja muut etu- ja takaperin - ja soittotekniikkakin hipoo ihan täydellisyyttä...
Hyvät kamat - huono soittaja!
ddrum54
21.06.2006 17:39:23
Palasin jo viime yönä.

Tervetuloa takaisin. Sun ammattitaidolle on täällä huutava tarve.
2`n 4
Nolte
21.06.2006 17:55:59
Sun ammattitaidolle on täällä huutava tarve.

Tämä on niin totta. Vaikka kipinöitä on taasen luvassa, kun "vastassa" on satatuhatta tuplabasaritykittäjää ja blastbeatinmättäjää. Hehe.
Hyvät kamat - huono soittaja!
miän vain
21.06.2006 18:07:10

Soittakaa ensiksi 20 vuotta eri kamoilla, niin sitten väitteenne kannukset ovat ansaitut.

Tällaisesta asenteesta, puolin ja toisin, johtui se viimekertainen sota. Ei tätä enää, kiitos.

Toisaalta, multa puuttuu vielä kymmenen vuotta, eli en kai saisi sanoa tätä. Hmm. Melko hiljainen palsta olisi.

Tämän paikan hienous on juuri siinä, että kokematonkin uskaltaa kysyä kokeneemmalta mitä tahansa, kun kerran ollaan samalla viivalla kaikki. Siinä, ettei tarvitse ensin ansaita kannuksia (eli mennä perse edellä puuhun ja oppia kantapään kautta).

Asiantuntemusta arvostetaan varmasti. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että ekaa kertaa tätä palstaa selaileva ei todellakaan voi tietää, kunka minkäkin nimimerkin takana on. Status ja kompetenssi ei näy. Tästä johtuen heitot, jotka oikeassa elämässä olisivat ihan hyväksyttäviä, tulkitaan helposti ylimielisyydeksi. Se ei ole kenenkään etu.
Superficiality - so you would stay on top
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu - päivitetty
wavelength
21.06.2006 21:14:06

Palasin jo viime yönä.

Nukun ensi yön hieman paremmin. Kiitos että palasit, Setä Aurinkoinen!
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
KoRn88.
21.06.2006 21:26:47
Onhan sitä yritetty, mutta kun ei kiinnosta. Otin omat sepustukseni aikoinaan pois kun vitutti.

Tarkoitatko taannoista Syncopationiin liittyvää topikkia? Oli nimittäin sääli, että otit hyvät kirjoituksesi sieltä pois. Kerkesin itse niistä osan jopa tulostamaan ja niiden reenien kanssa on kyllä vierähtänyt tovi jos toinenkin.

metallia Kemistä: UNIC
hollmi-5
22.06.2006 08:58:22
Valitettavasti täällä ei ole montaa yli 20 vuotta soittanutta, joten jos ilman vankkaa kokemusta ei sovi kommentoida, jää keskustelu vähän lyhyeksi. Mutta onhan se totta, että niistä "Osta Pearlit kun Joey ja mä käytetään niitä!"- kommenteista ei ole mitään hyötyä. Kyllä minäkin olen osani saanut, kun olen kovasti hehkuttanut vanhempia (ja uudempiakin) Made in USA ja Germany rumpuja. Sitten nämä halpatuotantomaassa tehdyn setin omistajat ovat kimpoilleet seinille, kun en ole pitänyt tuotetta pro-kastiin kuuluvana. Kun on noita kamoja ollut melkoisesti ja aina tuntuu niitä lisää tulevan ja menevän, niin "kahdenkymmenenkahdeksanvuoden" aikana on tietty mielikuva syntynyt. En tosin säikähdä väittelyä ;-)

Jazzmiehen paluu ilahduttaa. Tervetuloa takaisin.

Soittamisesta keskustelu on muuten hauskaakin, mutta usein vaikeuttaa se, ettei nuotteja saa näkyviin. Se on meille monille kuitenkin yhteinen kieli, joka ainakin minulle selkeyttää asian ymmärtämistä.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Mikael
22.06.2006 09:25:42

usein vaikeuttaa se, ettei nuotteja saa näkyviin. Se on meille monille kuitenkin yhteinen kieli, joka ainakin minulle selkeyttää asian ymmärtämistä.

Tässäpä oliskin huikea mahdollisuus parantaa keskustelun mahdollisuuksia tällaisella musa-sivustolla. Varsinkin just keskustelua soittamisesta.
Siitä mistä aita on matalin...
Progressor
22.06.2006 09:31:02
Soittamisesta keskustelu on muuten hauskaakin, mutta usein vaikeuttaa se, ettei nuotteja saa näkyviin. Se on meille monille kuitenkin yhteinen kieli, joka ainakin minulle selkeyttää asian ymmärtämistä.

Mainitsin jo aikaisemmin tabulatuurit. Onko nuoteissa mielestäsi jotain oleellista, mitä tabulatuureilla ei pysty esittämään? Tietysti merkintätavat ovat hieman erilaisia, mutta kyllä minusta kuitenkin tabulatuurimerkintää käyttämällä pääsee jo aika pitkälle.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
hollmi-5
22.06.2006 09:49:25
Mainitsin jo aikaisemmin tabulatuurit. Onko nuoteissa mielestäsi jotain oleellista, mitä tabulatuureilla ei pysty esittämään? Tietysti merkintätavat ovat hieman erilaisia, mutta kyllä minusta kuitenkin tabulatuurimerkintää käyttämällä pääsee jo aika pitkälle. En ole käyttänyt tabulatuureja, joten...

Mikaelille: Kyllä se helpottaa ainakin minua, jos nuotin voi merkitä sanallisen ilmaisun tueksi. Miten esimerkiksi jonkin mukavan fillin kerrot lyhyesti ja ymmärrettävästi? Ai niin: nuoteilla. Kerran kysyin Yhden Toton biisin hankalaa filliä ja Rautiaisen Tommi sen sitten nuottipaperilla kirjeessä lähetti, kun ei ollut netissä mahdollisuus nuotteja laittaa. Kun siellä seassa saattaa olla ruffeja, flameja, aksentoituja lyöntejä, tuplalyöntejä vasemmalla liidaten...
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Mikael
22.06.2006 09:55:31

Mikaelille: Kyllä se helpottaa ainakin minua, jos nuotin voi merkitä sanallisen ilmaisun tueksi. Miten esimerkiksi jonkin mukavan fillin kerrot lyhyesti ja ymmärrettävästi? Ai niin: nuoteilla. Kerran kysyin Yhden Toton biisin hankalaa filliä ja Rautiaisen Tommi sen sitten nuottipaperilla kirjeessä lähetti, kun ei ollut netissä mahdollisuus nuotteja laittaa. Kun siellä seassa saattaa olla ruffeja, flameja, aksentoituja lyöntejä, tuplalyöntejä vasemmalla liidaten...

Siis niin just. Hehe, meitsi on näköjään liian monta kertaa ilmaissut itseni jotankin vittumaisen ironiseen sävyyn... olin siis justkin sitä mieltä, että nuottimahdollisuus olis oikeasti todella hyvä asia.
Siitä mistä aita on matalin...
Bacchus
22.06.2006 09:58:00
Mainitsin jo aikaisemmin tabulatuurit. Onko nuoteissa mielestäsi jotain oleellista, mitä tabulatuureilla ei pysty esittämään? Tietysti merkintätavat ovat hieman erilaisia, mutta kyllä minusta kuitenkin tabulatuurimerkintää käyttämällä pääsee jo aika pitkälle.

Modern Drummerin toukokuun (?) numerossa oli hyvä artikkeli tabulatuureista. Siinä oli selitetty aika pitkälle kaikki tarvittavat aika-arvot ja muut, hyvin pystyi mallintamaan nuotitusta. Tietenkin kaikkien pitäisi sitten tuntea nämä tabulatuuri-symbolit, ja se hieman hankaloittaa hommaa. Symbolit olivat kuitenkin aika selkeitä, ja mielestäni toimivia.
Progressor
22.06.2006 10:02:21
En ole käyttänyt tabulatuureja, joten...

Kopioin tähän oman esimerkkini ensimmäiseltä sivulta.

H|x-x-x-x-|x-x-x-x-|
S|----o---|----o---|
B|o-------|o-o-----|

Eihän tämä niin paljon poikkea nuoteista? Tässä on tietysti vähän kikkailtava, jos nuoteilla on kovin erilaisia aika-arvoja, mutta kyllähän näillä yksinkertaiset kompit selittää ihan mennen tullen. Flamit ja muut voi merkitä eri kirjaimilla.

Jos joku ei vielä tiedä, niin tuon fontin saa muutettua tasalevyiseksi laittamalla tekstin alkuun kulmasuluissa tab ja loppuun /tab.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
rm_wispila
22.06.2006 10:06:54
Ei vielä ole tuo sähkörumpalointi lyönyt itseään niin läpi, että voisimme kaikki kytkeä kannut verkkoon ja heittää esimerkit midinä muun porukan kuultaviksi...

Olen tätä orkesterin pojille herjalla joskus esittänyt, kun sähköpostitse yritetään löytää sopivaa treenipäivää; miksei voisi treenata midinä verkossa ?

Ehkä tulevaisuudessa joku saa kehitettyä portaalin, johon voisi kirjautua sisään muusikkona ja hakea reaaliaikaiset soittokaverit jammailemaan. Ilmeisesti synkronointi/vasteaika ongelmat vielä estävät tällaisen "jami-chatin" käyttöönoton...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
mr_b
22.06.2006 10:25:40

Soittakaa ensiksi 20 vuotta eri kamoilla, niin sitten väitteenne kannukset ovat ansaitut.

Jee, minulla on ansaitut kannukset.

Mutta, kuten todettiin, ehkä hieman lievempikin kypsymisaika sallittaneen asioiden kommentointiin, kunhan rölölöö-linjalle ei mennä.

Soittamisesta kirjoittaminen on silti vähän kuin, erm, arkkitehtuurista tanssiminen, noin karrikoidusti. Näissä soittokeskusteluissa jää kaipaamaan ääninäytteitä ja visuaalisuutta, tabeillä pärjää kuitenkin vain johonkin asti.

Pieni parannusehdoitus: http://www.youtube.com Tuonne pystyy kuka tahansa lataamaan videoklippejä ja videoklippien teko on nykyään aika yksinkertaista, helpompaa jopa kuin pelkkä äänen nauhoittaminen. Soittokeskusteluissa tuonne voisi joku osaava latailla vähän lyhyitä pätkiä, joita voisi sitten katsella ja oppia. Ei mitään parituntisia opetusvideoita vaan ihan esimerkkejä, komppeja, fillejä, jotain mitä nyt haluaa jakaa. Äänentaso on mitä on, mutta tarkoituksenahan olisi että olennainen välittyisi, ei mikään hifistely. Kuva/video tosiaan kertoo enemmän kuin tuhat selitystä.
There it was just like Old Faithful, the eternal Fountain of Filth
Paas
22.06.2006 10:29:40
Pieni parannusehdoitus: http://www.youtube.com Tuonne pystyy kuka tahansa lataamaan videoklippejä ja videoklippien teko on nykyään aika yksinkertaista, helpompaa jopa kuin pelkkä äänen nauhoittaminen. Soittokeskusteluissa tuonne voisi joku osaava latailla vähän lyhyitä pätkiä, joita voisi sitten katsella ja oppia. Ei mitään parituntisia opetusvideoita vaan ihan esimerkkejä, komppeja, fillejä, jotain mitä nyt haluaa jakaa. Äänentaso on mitä on, mutta tarkoituksenahan olisi että olennainen välittyisi, ei mikään hifistely. Kuva/video tosiaan kertoo enemmän kuin tuhat selitystä.

Totta. Ihan hyvä idea.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)