Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pink Floyd
1 2
0611
05.06.2006 19:49:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortonki
Monet varmaan tuntee kyseisen bändin. Nyt olis kyse Dark side of the moonilla olevasta piisistä Money.
Mikä tahtilaji piisissä on?
Onko piisi duuri vai molli?
Nouseeko tempo puolet nopeemmaksi kitara soolon takana?
 
Olin nimittäin pääsykokeissa Tampereella, ja kokeissa kysyttiin analysointia kyseisestä piisistä. Edelliset kysymykset jouduin "vetään hatusta" vastaukset.
 
T:Etnomusikologia
 
passe
05.06.2006 20:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortonki
Monet varmaan tuntee kyseisen bändin. Nyt olis kyse Dark side of the moonilla olevasta piisistä Money.
Mikä tahtilaji piisissä on?
Onko piisi duuri vai molli?
Nouseeko tempo puolet nopeemmaksi kitara soolon takana?
 
Olin nimittäin pääsykokeissa Tampereella, ja kokeissa kysyttiin analysointia kyseisestä piisistä. Edelliset kysymykset jouduin "vetään hatusta" vastaukset.
 
T:Etnomusikologia

 
Jossen nyt ihan väärin muista, niin eikös se legendaarinen bassoriffi mene 7/4 tahdissa. tyndäntätyndäntyndyntän...
 
"Good is in the details..."
Bluesmies
05.06.2006 22:07:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin hatusta, että biisi on duuri ja että tempo ei kyllä soolon aikana muutu mihinkään.
Anselmi83
05.06.2006 22:17:41 (muokattu 05.06.2006 22:18:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tahtilaji 7/4 sävellajina H-molli. biisi kulkee muistaakseni pelkästään I V IV asteilla.
kitarasoolossa tahtilaji on 4/4. tempo nousee vähäsen soolossa mutta ei kyllä puolella.
 
edit. pieni korjaus
 
nöf.
NHR
06.06.2006 01:46:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tahtilaji 7/4 sävellajina H-molli. biisi kulkee muistaakseni pelkästään I V IV asteilla.
kitarasoolossa tahtilaji on 4/4. tempo nousee vähäsen soolossa mutta ei kyllä puolella.

 
Just näin minäkin oon ymmärtäny, paitsi etten mitään tempon nousua soolon aikana muista huomanneeni, joten ei se ainakaan kovin paljoa nouse. Saattaa tietysti tuntua siltä, kun tahtilaji muuttuu "epätasajakoisesta" "tasajakoiseksi" (en tiedä onko noi kuinka virallisia termejä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan), mutta ei se iskujen määrä per minuutti mun mielestä kyllä mihkään siinä muutu. Tai en ole millään sitä kyllä mittaillut, mutta ei mun korva ja rytmitaju ainakaan mitään kiihtymistä erottanut...
 
There's nothing you can do that can't be done.
Anselmi83
06.06.2006 02:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mutta ei mun korva ja rytmitaju ainakaan mitään kiihtymistä erottanut...
 
mun mielestä siinä tulee selkeä pieni kiihtyminen tempoon kun kitarasoolo alkaa. laske soolon aikana neljäsosanuotteja ja sitten kelaa biisi alkuun ja vertaa 7/4 kohdan neljäsosanuottiin.
 
nöf.
NHR
06.06.2006 08:30:18 (muokattu 06.06.2006 08:31:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laske soolon aikana neljäsosanuotteja ja sitten kelaa biisi alkuun ja vertaa 7/4 kohdan neljäsosanuottiin.
 
No saattaahan se noinkin olla, mut mulla ei taida olla tota biisiä nyt missään nauhalla, joten en pysty tarkistamaan. Mutta mitenkään puolet nopeemmaksi se ei tosiaan kiihdy, kuten aloitusviestissä epäiltiin.
 
There's nothing you can do that can't be done.
0611
06.06.2006 17:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
Tahtilaji tuli selväksi ja molli. Mä veikkasin duuria, mut ens vuonna uudestaan...
Siinä piisissä mun mielestä nousee tempo kitarasoolon ajaksi, sen jälkeen tulee normaali laulusäkeistö, ja lopuksi tempo nousee taas?
Mää oon veivannu kitaraa 20-vuotta sen enempää ajattelematta musiikin teoriaa. Viime syksystä aloitin pienotunnit ja teorian opiskelun.
Siis perse eellä puuhun - mutta käy se näinkin...
 
wavelength
07.06.2006 11:01:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää oon veivannu kitaraa 20-vuotta sen enempää ajattelematta musiikin teoriaa. Viime syksystä aloitin pienotunnit ja teorian opiskelun.
Siis perse eellä puuhun - mutta käy se näinkin...

 
Krhm, hommahan menee niin, että ensin opiskellaan vähintään neljä vuotta musiikin teoriaa ja harrastetaan biisien melodista, harmonista ja rytmistä analysointia. Vasta tämän jälkeen saa valita itselleen mieluisan soittimen ja rapsutella sillä jotakin täysin oikeaoppista kamaa. Olet siis vääräoppinen henkilö, ja ansaitset vähintäänkin litsarin.
 
;-)
 
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
Limakutziero
08.06.2006 18:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tempo ei muutu biisissä mihinkään, mutta jos en ihan väärin muista niin B-osassa bassokuvion tahtilaji muuttuu 6/8:ksi.
 
NHR
08.06.2006 23:22:17 (muokattu 08.06.2006 23:24:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyi multa sittenkin joku c-kasetti, missä tämäkin biisi oli. Nauha tosin loppuu hiukan kesken biisin, mutta eiköhän siinä suunnilleen kaikki olennainen kuitenkin kuulunut...
 
Tempo ei muutu biisissä mihinkään, mutta jos en ihan väärin muista niin B-osassa bassokuvion tahtilaji muuttuu 6/8:ksi.
 
Meinaatko tota säkeistön loppua? Ite ainakin laskisin siinä neljäsosia jotenkin tähän tapaan:

1   2    3   4
New car, caviar
1    2    3  4
Four star daydream
1          2   3  4 5   6
Think I'll buy me a football
1 (2 3 4 5 6 7)
team.

Eli ensin kaks 4/4-tahtia ja yks 6/4-tahti perään ja sitten taas takaisin siihen 7/4:aan. Toisaalta siinä saattaa olla ihan vaan kaks "normaalia" 7/4-tahtiakin peräkkäin, mutta noin mun aivot ainakin jäsentää sen, mitä korva kuulee. Ja rummuissakin tuntuu tulevan ne peräkkäiset basarineljäsosat vasta tuossa football-sanan kohdalla, eikä daydreamin, niinkuin pitäis, jos 7/4:lla mentäis. Tiedä häntä sitten, kun en koskaan ole biisin nuotteja nähnyt...
 
Kitarasoolon aikana tahtilaji tosiaan muuttui suoraviivaisemmaksi 4/4:ksi, mutta en minä ainakaan minkäänlaista tempon nousua siinä vieläkään huomannut; neljäsosat ovat mielestäni koko ajan saman pituisia, vaikka tahtien pituudet tietysti vaihtelevatkin.
 
E: Menipäs sotkusen näköseksi, näkysköhän nyt paremmin?
 
There's nothing you can do that can't be done.
mustakaapu_3
11.06.2006 00:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tahtilaji piisissä on? Nouseeko tempo puolet nopeemmaksi kitara soolon takana?
 
Itseppä kyllä väitän näin niinkun saivartelun merkeissä, että kappaleen tahtilaji on 7/8.
Niin, ja sen tuplatempofiiliksen kitarasoolossa muodostaa tahtilajin vaihtumisen lisäksi ja pääasiallisesti se, että rumpali soittaa ridepeltiin trioleita säkeistön neljäsosien sijaan. Illuusiota nääs...
 
passe
11.06.2006 09:51:48 (muokattu 11.06.2006 09:52:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseppä kyllä väitän näin niinkun saivartelun merkeissä, että kappaleen tahtilaji on 7/8.
Niin, ja sen tuplatempofiiliksen kitarasoolossa muodostaa tahtilajin vaihtumisen lisäksi ja pääasiallisesti se, että rumpali soittaa ridepeltiin trioleita säkeistön neljäsosien sijaan. Illuusiota nääs...

 
No, nuo tahtilajit... tärkeintähän on aina, että kaikki soittajat ymmärtävät asian samalla tavalla. Siksipä niitä musiikin teorian oppejakin on ainakin aina välillä hyvä käyttää. Itse kyllä menisin hämilleen, jos saisin pyynnön soittaa 7/8 komppia ja siihen sitten hyökkää money:n riffi päälle. Kyllä tuo minulle on niin 7/4 kuin olla ja pääsee.
 
"Good is in the details..."
DVD
11.06.2006 10:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Money
Waters: "I was just fiddling around on the bass at Broadhurst Gardens and I came up with that riff, seven beats long. The rest of the song developed after I thought, Let's make a record about the pressures that impinge upon young people in pop groups, one of which is money. "It doesn't sound to me like a song that just started to pour out of me, it doesn't feel close enough to the nature of my being, so I'm sure it was written to become specifically part of Dark Side Of The Moon. "I then thought it would be good as an introduction to create a rhythmic device using the sound of money. I had a two-track studio at home with a Revox recorder. My first wife Judy Trim was a potter and she had a big industrial food mixer for mixing up clay. I threw handfuls of coins and wads of torn-up paper into it. We took a couple of things off sound effects records too. "The backing track was everyone playing together, a Wurlitzer piano through a wah wah, bass, drums and that tremolo guitar. One of the ways you can tell that it was done live as a band is that the tempo changes so much from the beginning to the end. It speeds up fantastically." Parsons: "The core of the song is a bass riff with a guitar an octave apart in 7/4. It's quite magical in that you don't really notice it. The vocal is Dave; it was a quick vocal, he sung it no more than twice. "The effects loops at the start of the song were re-recorded in the studio and this took a long time. Each sound had its own loop which we had to measure, using a ruler, to keep it in time. There was a tearing paper sound, a telephone Uni selector from a sound effects tape, bags of cash literally being dropped on the studio floor and a cash register ringing. The loop itself became the click. Once we'd got the loop they went out and played to it and I faded it out in their ears. It comes back once but that's just a happy coincidence, it's actually not quite in time.
 
"The track has a really good feel. They laid most of it down together, but Nick overdubbed the tom toms in the middle section. The arrangements were all worked out before, except the dynamics of the long solo when it breaks down to nothing. The solo came together in the studio but once he had it, he always replicated it note for note in concert." The first two guitar solos were played on a Stratocaster going through a Hi-Watt amp, the first being ADTed (automatically doubled) on the mix. For the third solo Gilmour switched to a Lewis guitar with a twooctave neck, making it easier to play higher notes. For the solo section Gilmour suggested changing the time signature from 7/4 into 4/4, before returning to 7/4 for the rest of the song. The sax was added late in October by Gilmour's friend from Cambridge pub jazz days, Dick Parry. Gilmour says he gave Parry the daunting instruction to play like the sax man in the cartoon band who did the theme music for Pearl k Dean's ad sequence at the cinema in those days. Like the backing vocals on Time, Parry's solo was fed through a Frequency Translator.
Composer: Waters.
Track sheet: Bass, drums, Wurlitzer, vocal, sax, guitar doubling bass, tremolo Kepexed guitar, guitar solo, solo ADT, money FX.
 
Recording began: June 7, 1972. "
 
wavelength
11.06.2006 11:52:53 (muokattu 11.06.2006 11:55:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseppä kyllä väitän näin niinkun saivartelun merkeissä, että kappaleen tahtilaji on 7/8.
 
Minä näen homman siten, että x/4-tahtilajien iskut ovat aina saman mittaisia ja kahdella jaollisia (paitsi kolmimuunteisessa musiikissa), kun taas x/8- tai x/16-tahtilajeissa iskut ovat kolmijakoisia (esim. 6/8, 9/8 ja 12/8) tai sekajakoisia eli kahden ja kolmen rytmisen yksikön mittaisia pätkiä.
 
Jos ajattelen tahtilajeja 7/4 ja 7/8, niin ensiksi mainittu kuulostaa mielestäni tältä (kahdeksasosiin jaettuna):

/ Taka taka taka taka taka taka taka /

...ja jälkimmäinen esimerkiksi tältä:

/ Taka Taka Takata / Taka Taka Takata /
/ Takata Taka Taka / Taka Takata Taka / ....
 
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
mustakaapu_3
11.06.2006 14:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kappaleen tahtilaji on 7/8.
 
Syönpäs vähän sanojani. Kolmimuunteisen fraseerauksen kannalta 7/4 on helpompi tahtilaji mm. transkription kannalta! Periaatteessahan molemmat voi olla oikein...
 
NHR
11.06.2006 20:03:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmimuunteisen fraseerauksen kannalta 7/4 on helpompi tahtilaji mm. transkription kannalta!
 
Tarkottaako tuo kolmimuunteisuus siis sitä, että tuossa neljäsosanuotti jakautuu pikemminkin kolmeen kuin kahteen osaan? Semmoinenhan se Moneyn riffi kieltämättä on. Mutta 21/8-tahtilajissa kirjoitettuna saattais jo näyttää aika pahalta... ;)
 
There's nothing you can do that can't be done.
wavelength
11.06.2006 22:10:20 (muokattu 12.06.2006 18:48:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkottaako tuo kolmimuunteisuus siis sitä, että tuossa neljäsosanuotti jakautuu pikemminkin kolmeen kuin kahteen osaan?
 
Periaatteessa juu. Tarkemminkin voi asian selittää.
 
Suorassa fraseerauksessa iskulle ja takapotkulle osuvat kahdeksasosat ovat yhtä pitkiä, joten sävelten kestot ovat toisiinsa suhteutettuna tasan 50%-50%. Triolipohjaisessa kolmimuunteisuudessa iskulle osuvat sävelet pitenevät kahteen kolmasosaan koko iskun pituudesta, ja takapotkulle osuvat sävelet puolestaan lyhenevät vastaavasti yhteen kolmasosaan, jolloin kestojen suhteeksi tulee n. 66,6%-33,3%. Iskulle osuvat neljäsosat soitetaan kolmasosaa lyhyemmiksi kuin normaalisti -- toisin sanoen neljäsosanuotti muuttuu 1/8-triolin neljäsosaksi + 1/8-tauoksi.
 
Kolmimuunteisuutta on kuitenkin paljon muunkinlaista kuin pelkkää triolipohjaista. Hyvin usein kuulee soitettavan esim. pisteellinen 1/8+1/16-pohjaista meinikiä, jolloin ns. shuffle-kerroin on 75%-25%. Useimmiten on kuitenkin silkkaa saivartelua lähteä analysoimaan kunkin soittajan svengin määrää, sillä elävässä elämässä musiikin swingi elää jossain suoran, triolin ja ränttätäntän välimaastossa.
 
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
Aimo
12.06.2006 18:12:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tempo ei muutu biisissä mihinkään
 
Muuttuu. Ja reilusti muuttuukin.
 
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
J.Ahonen
13.06.2006 13:41:22 (muokattu 13.06.2006 13:51:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oikein muistan, niin se tempo nousee 1/3 osan sooloon. Eli ennen sooloohan tulee se "täkätätäkätätäkätätäkätä", joka on triolina. Jos ajattelee noi triolit 8 osina, niin se tempo muuttuu sen verran. Jos siis muistan oikein.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «