Aihe: oktaavialat
1
Novice
03.06.2006 11:19:53
korjatkaa jos olen väärässä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt oktaavialat alkaa C:stä ja loppuu B:hen ja uusi oktaaviala alkaa taas C:stä jne..

Mutta, entäs jos aloitan esim. pienen oktaavialan G:stä ja soitan ylöspäin F#:ssään niin päädyn 1-viivaiseen oktaavialaan. Eli puhutaanko silloin että soitan G duuriskaalaa pienessä oktaavialassa, 1-viivaisessa vai jotain siltä väliltä? eihän tällä soittamisen kannalta mitää merkitystä ole, mut ittelleni yritän näitä selventää.
baron
03.06.2006 11:42:44

Mä oon luullut, että alkunuotti ratkaisee.
Viisaammat apuun ja korjaamaan tarvittaessa!
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
Dr Dominant
03.06.2006 12:04:50

Oktaavialat alkavat aina c:stä ja päättyvät b:hen aivan kuten sanoit.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Novice
03.06.2006 21:38:14
Oktaavialat alkavat aina c:stä ja päättyvät b:hen aivan kuten sanoit.

kiitos, mutta toi meni vähän ohi kysymyksen....
baron
03.06.2006 22:21:27

kiitos, mutta toi meni vähän ohi kysymyksen....

Eiks tullut vastaus: Sä soitat sitä asteikkoa kahdessa oktaavissa.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
baron
03.06.2006 23:28:13

ehkä kysymys oli tyhmä tai tyhmästi kysytty, mutta kysyvä ei tieltä eksy, kiitos.

Ei oo tyhmiä kysymyksiä!
wavelength
03.06.2006 23:47:10 (muokattu 03.06.2006 23:47:44)

Ei oo tyhmiä kysymyksiä!

On vain tyhmiä kysyjiä, ja sitäkin tollompia vastaajia!
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
EP
04.06.2006 01:16:11
On vain tyhmiä kysyjiä, ja sitäkin tollompia vastaajia!

HOHO! Näköjään! 8)
Janus
04.06.2006 03:48:04
Mutta, entäs jos aloitan esim. pienen oktaavialan G:stä ja soitan ylöspäin F#:ssään niin päädyn 1-viivaiseen oktaavialaan. Eli puhutaanko silloin että soitan G duuriskaalaa pienessä oktaavialassa, 1-viivaisessa vai jotain siltä väliltä?

Soitat G-duuriskaalan alhaalta ylöspäin pienestä oktaavialasta lähtien.
J.Ahonen
04.06.2006 13:24:17
Mites? EN ole ihan varma (vieläkään) miten se kitara merkataan sinne viivastolle.
G klaavin osoittama paikka taitaa olla sama kuin esim. g kieli vapaana. Kyllä?

Itse asiassa ainut mikä minua askaruttaa, on se että ihan kuin olisin kuullut/lukenut jostain että kitara kirjoitetaan oktaavia ylemmäksi. Eli se G klaavin osoittama paikka olisi jollain muulla soittimella oktaavia matalampi? Vai olenko ihan korvessa? Kyllä?
Janus
04.06.2006 13:31:03
Itse asiassa ainut mikä minua askaruttaa, on se että ihan kuin olisin kuullut/lukenut jostain että kitara kirjoitetaan oktaavia ylemmäksi. Eli se G klaavin osoittama paikka olisi jollain muulla soittimella oktaavia matalampi? Vai olenko ihan korvessa? Kyllä?

Kitara on transponoiva soitin, eli kirjoitetaan oktaavia korkeammalle, kuin mistä se oikeasti soi. Ja kyllä, G-avaimelle. Kirjoitettuna pienen oktaavialan e on normaaliviritteisen kitaran matalin kieli, soi kuten esim. pianon suuren oktaavialan E.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)