Aihe: Savonlinna kulttuurikaupunki?
1 2 3 4 5
J.Hollström
07.03.2006 09:28:47
Minä olen asunut liki 30 vuotta ja se on pohjalaiselle yhtä kärsimysnäytelmää. ;)

Savolaisen ja pohjalaisen perusero on siinä, että savolaiset ovat aidosti kateellisia toisilleen, pohjalaiset keskittyy siihen, että ulospäin kaikki näyttää hyvältä, että saataisiin naapuri kateelliseksi. On siinä sulla kans olemista.
Mighty Shade "Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel
Jailhouse quartet
18.05.2006 07:21:27
No niin nyt ne oopperajuhlat on tulossa ja katsellaanpas minkälainen tappio tulee.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." -forrest gump
Sertzo S
18.05.2006 08:26:03 (muokattu 18.05.2006 08:27:13)
No niin nyt ne oopperajuhlat on tulossa ja katsellaanpas minkälainen tappio tulee.

Varmasti tulee entisten lisäksi. Voisivat jollain kirjanpitokikkailuilla saada aikaan nollatuloksen, koska tarkoituskaan ei ilmeisesti ole tuottaa voittoa entisten tappioiden kattamiseksi, joka on kummallista. Kuitenkin oopperajuhlat ovat tärkeä tapahtuma esim. palvelualan työllistäjinä kesäisin kaupungissamme, vaikka itse en kyseisen musiikkitaiteenlajin suosijiin kuulu.
Puoskari
18.05.2006 11:36:44
On se ihmeellistä miten savonlinnalaiset ihmiset valittaa yhtään mitään oopperajuhlista, mitä savonlinna olisi ilman niitä ?
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
sellisti
18.05.2006 13:55:22
On se ihmeellistä miten savonlinnalaiset ihmiset valittaa yhtään mitään oopperajuhlista, mitä savonlinna olisi ilman niitä ?

Ai pitäisikö tässä olla jossakin kiitollisuudenvelassa..? Ei tämä ainakaan paskempi paikka olisi. 11 kuukautta vuodesta joka tapauksessa eletään ilman oopperajuhlia. On se tietysti tavallaan hienoa, että kaupunki tunnetaan juhlista ihan ulkomaita myöten, mutteivät ne nyt tavallisen kaupunkilaisen arkea juuri ihmeellistä. Eivät ne tuo uusia työpaikkoja, katkaise muuttotappiota, kohota kummemmin kaupungin taloutta tai edes juurikaan työllistä paikallisia kulttuuri-ihmisiä. Toki olen oopperan ystävä eikä mulla ole mitään juhlia vastaan, olen itsekin saanut sieltä joskus hommia. Mutta ei se nyt niinkään ole että suurin piirtein kaupungin olemassaolo olisi jotenkin juhlien varassa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
niiskuneiti
25.05.2006 11:33:15
Mihin on Savonlinna menossa? Onko kaupunki oikeasti leikkaamassa kulttuurisia tuloja ja vähentämässä musiikkiopiston paikkoja? Kulttuurikaupunki ilman kulttuuria!

Joo ja kulttuurikaupungissa ei enää ole edes taidemuseota... Että missäköhän mättää? Jos kulttuurin laitetaan rahaa, se tulee myös takaisin, ehkä säästöinä jossakin toisessa palvelussa. Olen joskus kuullut tutkimuksesta jossa huomattiin, että konserteissa teatterissa tai taidenäyttelyissä kävijät on keskimäärin terveempiä kun muut.
"Ei ole konstikaan olla rohkea, jos ei pelota." Tove Jansson
niiskuneiti
25.05.2006 11:41:33
Mutta ei minusta kyllä kannata syyttää oopperajuhlia siitä, ettei muulle kulttuurille riitä rahaa. Juuri kateellisuus vie pohjan siltä vähältäkin tukemiselta mitä kulttuuri täällä saa. Vaikka oopperajuhlat ei saisi euroakaan ei se välttämättä tarkottais sitä, että muu kulttuuri sais enemmän, on täällä niin paljon rahanreikiä. Oopperajuhlat sitäpaitsi maksaa itsensä aika pitkälle takaisin kun miettii kuinka paljon matkailijat tuo tänne rahaa kesällä. Käyvät syömässä, nukkuvat hotellissa, käyvät ostoksilla jne...
niiskuneiti
25.05.2006 11:43:30
Kuitenkin oopperajuhlat ovat tärkeä tapahtuma esim. palvelualan työllistäjinä kesäisin kaupungissamme, vaikka itse en kyseisen musiikkitaiteenlajin suosijiin kuulu. olen kyllä ihan samaa mieltä
Modest Murskaaja
27.05.2006 20:22:15

Kuulinpa jännän jutun siitä Lipan lähistöllä olevasta ufoWC:stä. Kyseessä on siis ranskalainen soiva WC, joka desinfioi itsensä käytön jälkeen. Valitettavasti siellä ei tosin käy juuri koskaan ketään, mutta sen täytyy silti olla aina käyttövalmiina jos joku sattuisi sittenkin siellä asioimaan. Tämä aiheuttaa vuodessa kustannuksia, eli siis vierailijoiden puutteesta johtuen tappiota 10000 euroa. Ja ilmeisesti jossain syrjässä on vielä toinen samanlainen WC, josta koituu tappiota vielä toiset 10000 euroa, eli siis mikäli lasken oikein, niin yhteensä 20000 euroa!
Miksihän rahaa ei voisi parin käyttämättömän luxusvessan sijaan käyttää johonkin muuhun, kuten vaikkapa musiikkiopiston tarkoituksiin? Hmm
Peiliin katsominen on ehkä hauskinta huumoria mitä tiedän.
Jailhouse quartet
28.05.2006 02:25:59
niin yhteensä 20000 euroa!

Sellain vaa ihan hitosti!!
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." -forrest gump
wewwie
28.05.2006 15:59:25
Jaaa..olen kyseisessä kaupungissa käynyt usein satunnaisesti oleskelemassa varsinkin kesäisin ja nyt olen asunut täällä pari vuotta enkä kyllä ole kyseistä pömpeliä ikinä käyttänyt. Enkä toisaalta ole nähnyt kenenkään käyttävänkään.
"soittimet on helposti lajiteltavissa kahteen ryhmään. Haitarit ja ei siis haitarit."
sellisti
28.05.2006 19:28:06
Kuulinpa jännän jutun siitä Lipan lähistöllä olevasta ufoWC:stä. Kyseessä on siis ranskalainen soiva WC, joka desinfioi itsensä käytön jälkeen. Valitettavasti siellä ei tosin käy juuri koskaan ketään, mutta sen täytyy silti olla aina käyttövalmiina jos joku sattuisi sittenkin siellä asioimaan. Tämä aiheuttaa vuodessa kustannuksia, eli siis vierailijoiden puutteesta johtuen tappiota 10000 euroa. Ja ilmeisesti jossain syrjässä on vielä toinen samanlainen WC, josta koituu tappiota vielä toiset 10000 euroa, eli siis mikäli lasken oikein, niin yhteensä 20000 euroa!
Miksihän rahaa ei voisi parin käyttämättömän luxusvessan sijaan käyttää johonkin muuhun, kuten vaikkapa musiikkiopiston tarkoituksiin? Hmm

Just... aika isoilta luvuilta kuulostaa, mutta jos pitävät paikkansa, niin niillähän olisi jo kaikenlaista muutakin saatu aikaiseksi. Tosin jos ne on varattu jostakin ympäristölautakunnan tms. rahoista, niin tuskin niitä olisi esim. musiikkiopiston tai muunkaan kulttuurin hyväksi käytetty. Ihan samoin kuin kaupunginteatterin tai sivukirjastojen avustukset eivät ole pois terveydenhuollosta.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Jailhouse quartet
14.08.2006 11:38:59
Katsokaas miten kaupunginjohtaja hehkuttaa Savonlinnan kulttuurikaupunkisuutta tänään ilmestyneessä kaupunginteatterin ohjelmistossa.
Cliffies
18.08.2006 10:58:19
Katsokaas miten kaupunginjohtaja hehkuttaa Savonlinnan kulttuurikaupunkisuutta tänään ilmestyneessä kaupunginteatterin ohjelmistossa.

Poliitikot ovat kiinnostuneita kulttuurista juuri sen verran että keräävät irtopisteet pois kuleksimasta. mutta eivät tahri mainettaan ikävien rahapulauutisten kanssa... Sama kaikkialla.
sellisti
18.08.2006 23:40:27

Toi on vähän kakspiippuinen juttu... sikälihän tää kyllä on (tai olisi) kulttuurikaupunki, että täällä on näinkin pieneksi kyläksi hiton paljon taitavia ja motivoituneita kulttuuriosaajia monella eri alalla. Eli osaamista kyllä olisi, mutta kaupunki ei nykyisellä toiminnallaan juurikaan tue tai arvosta heidän osaamistaan tai kulttuuria ylipäätään. Tuskin näin olisi, jos rahaa olisi kaupungilla tarpeeksi, mutta kun tiukille menee niin kulttuuri on aina eka josta karsitaan. Sikäli nuo ruusuiset kulttuuripuheet tuovat kieltämättä esiin vain puoli totuutta asiasta.
maama
02.09.2006 20:31:44
Mielestäni Savonlinnassa ei edetä tällä hetkellä mihinkään suuntaan. Kaupunki on junnannut samassa tilassa vuosikaudet. Ohitustietä ollaan mietitty 60-luvun alusta asti. Eihän siihenkään mennyt kun 40 vuotta. Sanon vaan että nyt menee seuraavat 40 vuotta että saadaan tien rakentaminen edes alulle. Tämä ei tosin liittynyt sln:n kulttuurikaupunkina mutta kerroinpa silti.
Huuda mun arvonimee!
Sertzo S
02.09.2006 23:17:30
Saimme kuitenkin uuden kaupunginjohtajan Ikaalisista. Yhden ihmisen ihmeitätekevään vaikutukseen en silti jaksa uskoa.
Sertzo S
07.09.2006 10:51:24
Mielestäni Savonlinnassa ei edetä tällä hetkellä mihinkään suuntaan. Kaupunki on junnannut samassa tilassa vuosikaudet. Ohitustietä ollaan mietitty 60-luvun alusta asti. Eihän siihenkään mennyt kun 40 vuotta. Sanon vaan että nyt menee seuraavat 40 vuotta että saadaan tien rakentaminen edes alulle. Tämä ei tosin liittynyt sln:n kulttuurikaupunkina mutta kerroinpa silti.

Syväväylä ja ohitustie, nuo ikuisuuskeskusteluaiheet.
sellisti
07.09.2006 20:52:08 (muokattu 07.09.2006 20:53:07)

No tuokin kuvastaa sitä aktiivisuuden tasoa millä Savonlinnan päättäjät toimivat. Asioita pähkäillään ja pyöritellään loputtomiin sen sijaan että tehtäisiin reippaasti päätös ja toimittaisiin. Ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta ei löydy pätkän vertaa.

Lisäksi täällä on sellainen tietynlaisella mentaliteetilla varustettu kansanosa, joka katsoo suurimmaksi velvollisuudekseen ja oikeudekseen ampua lähtökohtaisesti alas kaikki uudet ideat ja pyrkimykset. Eihän sitä tarvitse kuin seurata Itä-Savon tekstiviestipalstaa, niin saa hyvän käsityksen siitä, millä raivolla esim. uutta torikelloa vastaan hyökättiin. Ikään kuin kysymys olisi elämän tärkeimmistä asioista. No, ehkä joillekin onkin.

Ei tämäkään varsinaisesti kulttuuriin liittynyt, mutta samaa asennevammaisuutta on kyllä havaittavissa monen kulttuuriin liittyvän asiankin yhteydessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)