Aihe: Elacin 15db vs. 25db ?
1 2 3 4 5
Flashboy
24.05.2006 15:38:10

Millaisilla suodattimilla olette Elacinin tulppia tilailleet? Kertokaas kokemuksia?
Torniojaws
24.05.2006 18:21:00

Eikös se suodatinpala ole vaihdettavissa, eli voit vaihtaa tarpeen mukaan jomman kumman.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Jaava
24.05.2006 18:23:31
En ole itse ehtinyt kokeilla kun tulpat tulee vasta parin viikon päästä, mutta jos bänditoimintaa harjoitat tai käyt aktiivisesti kovaäänisissä konserteissa niin ehdottomasti 25dB.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
kivi
24.05.2006 18:56:18 (muokattu 24.05.2006 18:57:56)
En ole itse ehtinyt kokeilla kun tulpat tulee vasta parin viikon päästä, mutta jos bänditoimintaa harjoitat tai käyt aktiivisesti kovaäänisissä konserteissa niin ehdottomasti 25dB.

Ei nyt noinkaan.

Ylivarovaisuus johtaa helposti paljon suurempiin ongelmiin, ja 25dB:tä on jo sellainen rajain, että se vaikeuttaa tulppien käyttöä olennaisesti.

Vaimennuksena 15dB:tä on minimi jonka vahvuiset tulpat saa työn puolesta vähennettyä. Kutakuinkin kaikki tuntemani ammattilaiset; muusikot ja miksaajat, ovat omalla kustannuksellaan ostaneet lisäksi 6dB:n vaimentimet ja käyttävät niitä - itsekin olen havainnut 15dB:tä liian kovaksi vaimennukseksi jotta tulpia tulisi käytettyä.

Ja jos tulpat ottaa melussa pois, olisi parempi jos niitä ei olisi koskaan ollutkaan. Meluun varautumaton kuulo on vaurioille altis kuulo.

Kaikki kunnia kuulonhuollolle ja kuulonsuojelulle, mutta nyt tunnutaan mennyn toiseen ääripäähän. Kun vielä 10-15 vuotta sitten kukaan ei koskaan missään käyttänyt korvatulppia, on nykyään festarien ja keikkojen varsin maltillisessa äänenpaineessa varsinkin nuoremmalla yleisöllä aivan ylimitoitetut kuulonsuojaimet.

Korvalappustereot ja kuulokkeilla esim liikenteessä kuunneltu musiikki on kuitenkin paljon pahempi uhka kuulolle kuin kovaäänisinkään keikka. Liikenteen 90dB jyrinän yli pitää tavallisilla puoliavoimilla "napeilla" laittaa sen verran kova hönkä, että siinä jäävät toiseksi tähän asti tuskallisimmat PA-kokemukseni (Metallican PA-seinän edessä kiipeily Roskildessa ja Itä-Saksan keikka Ilosaaressa).

Mulla on 6dB Elacinit, jotka riittävät 99%:ssa tilanteista. Sitä yhtä prosenttia varten mulla on lisäksi taskussa EARin hifi-sateenvarjot.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Cathi777
24.05.2006 19:16:01

Mulla on 6dB Elacinit, jotka riittävät 99%:ssa tilanteista. Sitä yhtä prosenttia varten mulla on lisäksi taskussa EARin hifi-sateenvarjot.

En kyllä ymmärrä sun pointtia ollenkaan. Eihän tuollaiset riitä mihinkään. Noissa niin sanoituissa kuusitulpissa taitaa olla 20dB se vaimennus ja sekin on treenikäytössä aivan liian vähän. Keikoilla tuo juuri riittää, mutta jos oikeasti haluaa kuulostaan pitää kiinni niin on erittäin järkevää käyttää ainakin noita 25dB suojaimia. Jos 80-luvulla oltiin täysiä idiootteja niin ei kai se nyt sitä tarkoita, että nykyään pitäisi olla sama meininki?
Only pop music can break my heart...
wavelength
24.05.2006 19:19:24

Ylivarovaisuus johtaa helposti paljon suurempiin ongelmiin, ja 25dB:tä on jo sellainen rajain, että se vaikeuttaa tulppien käyttöä olennaisesti. -- Itsekin olen havainnut 15dB:tä liian kovaksi vaimennukseksi jotta tulpia tulisi käytettyä.

Korvat ovat yksilöllisiä; toisilla ei rupea piippaamaan sitten millään, kun taas toisilla korvia alkaa särkeä suhteellisen pienestäkin melusta. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, eikä alle 25dB:n vaimennus riittäisi tekemään kovaäänisen musiikin kuuntelemisesta ja soittamisesta miellyttävää. En näe (tai oikeastaan kuule) mitään ongelmaa vahvojen tulppien käyttämisessä, sillä suodattimet vaimentavat kaikkia taajuuksia tasaisesti, ja hiljaisemmatkin nyanssit pysyvät kuuluvina.

Nautin musiikista enemmän, kun korviin ei satu, mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Kivi ja kaikki muutkin saavat minun puolestani pitää minkälaisia tulppia lystäävät. Vahvojen suodattimien yleiseen parjaamiseen ei kuitenkaan ole mitään perustetta. En minäkään suosittelisi todella suurijalkaiselle henkilölle koon 41 popoja vain siksi, että oma jalkani sattuu olemaan tuon kokoinen.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
kivi
24.05.2006 19:26:28
En kyllä ymmärrä sun pointtia ollenkaan. Eihän tuollaiset riitä mihinkään. Noissa niin sanoituissa kuusitulpissa taitaa olla 20dB se vaimennus ja sekin on treenikäytössä aivan liian vähän. Keikoilla tuo juuri riittää, mutta jos oikeasti haluaa kuulostaan pitää kiinni niin on erittäin järkevää käyttää ainakin noita 25dB suojaimia. Jos 80-luvulla oltiin täysiä idiootteja niin ei kai se nyt sitä tarkoita, että nykyään pitäisi olla sama meininki?

Hmm?

Mä taas en ymmärrä sun pointtiasi, vaikka soitankin varsin kovaäänisessä yhtyeessä.

Nimittäin, musiikin on tarkoitus kuulua niin treeneissä kuin keikoilla sellaisella volyymilla, ettei mitään tulppia tarvita. Ei 90-110 dB:n melussa tarvitse kuuloa suojata, jos melu ei oo jatkuvaa kuten esim tehtaan työpaikkamelu, vaan kyllä korvat sen kestää. Ja nykyään bändien volyymit ovat livenä varsin maltillisia, nousten harvoin tuosta yli.

Jos melurasitus on suurempi, tarvitaan kuitenkin plugeja. Esimerkiksi omilla keikoilla muiden bändien soundtsekit on ihan turhaa rasitusta. Oletusarvoisesti kumminkin tarkoitus olisi pärjätä raskaassakin livemusassa ihan ilman tulppia, ja tulpat ovat sitten raskaampaa rasitusta varten, eli kun ko meluhaitta sisältyy jokaiseen elämän päivään.

Ja ei, en käytä keikoilla tulppia. Jos käyttäisin, se tarkoittaisi että monitorimiksaaja ei osaa hommiaan. Treeneissä käytän joskus, jos on pitkä treeniputki päällä. Yleensä kuitenkin jos tulppia tarvitsee, on syytä esimerkiksi virittää rummut paremmin. Muita bändejä katsoessa käytän joskus, festareilla käytän aina. Ihan rasituksen takia.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
rheinone
24.05.2006 20:02:41 (muokattu 24.05.2006 20:24:14)
Ylivarovaisuus johtaa helposti paljon suurempiin ongelmiin, ja 25dB:tä on jo sellainen rajain, että se vaikeuttaa tulppien käyttöä olennaisesti.

...itsekin olen havainnut 15dB:tä liian kovaksi vaimennukseksi jotta tulpia tulisi käytettyä.

Joo samoilla linjoilla olen. Harkitse 25dB:n ottamista vain jos olet rumpali, 15dB jos muuten soitat rokkia helvetin kovaa. Ittelläni on 15dB elacinit ja tuppaa jäädä käyttämättä kun vaimentaa pikkusen liikaa (vaikkakin tasaisesti), vaikka soitellaan aika pirunmoisilla volyymeillä, tosin vain kerran viikossa. 9dB:tä, vai mikä se seuraava pykälä alaspäin onkaan, olen harkinnut. Mutta suodattimet on kalliita, ei niitä noin vain vaihdella.

E: Itseasiassa kun tota kirjoittelin, päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hankkia noi mainitsemani 9dB suodattimet, vaikka muistaakseni 60-70eur maksavatkin. Kuulo on tärkee juttu.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Aimo
24.05.2006 21:51:56
Hurjalta kuulostaa Kiven puheet.

Käsittääkseni kuulo vaurioituu pitkäaikaisen rasituksen lisäksi myös kovista piikeistä?

Itse olen tosi varovainen kuuloasioissa, ja pidän melkein aina tulppia soittaessa (vispiläsoittoa lukuunottamatta) ja konserteissa.

Aaa, anteeksi offtopic-höpinät.

Valitsisin 15db vaimennuksen ehkäpä. Mielestäni se riittää lähes joka tilanteeseen. Pitäisi tosin testata 25db -vaimennusta, ja mikäli se ei vaikuttaisi balanssipuoleen liikaa, niin mikäpä ettei.
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
tommiot
24.05.2006 21:57:14
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177630.html
Tekeekö näillä mitään? Tarttisin 25dB napit Elacineihini, kun 15dB ei riitä treeneissä, ja Elacinin omilla filttereillä on jonkin verran hintaa...
Jormaz
25.05.2006 02:25:25
Hurjalta kuulostaa Kiven puheet.

Jep. Vaikka muuten löytyy paljon asiaa aloittelijalle ja edistyneemmällekin niin tollaset neuvot on suorastaan vaarallisia. Mun korvat on ainakin niin diskanteille herkät että menevät herkästi lukkoon ilman suojausta vaikka ei puhuttaisi edes kovasta volasta. Kuusitulpat Judas Priestin keikalla ei riittäneet lainkaan vaikka olin kentän takaosassa, keltaset earit toimii paremmin. Ajattelin jatkossakin hoitaa hommat niin että joudun käyttämään tulppia.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Tarkastaja
25.05.2006 03:03:50 (muokattu 25.05.2006 03:04:24)
Itse en yleensä käytä tulppia, kun en bändissä nykyään soittele. Keikkoja katsellessa käytän yleensä semmoisia kumisia kuusitulppia sullottuna puolitiehen eivät alenna äänenvoimakkuutta merkittävästi, mutta poistavat ärsyttävää yläpään kihinää.
rheinone
25.05.2006 03:05:36
15dB ei riitä treeneissä

Uskomatonta. Nää täytyy olla sitten tosi yksilöllisiä juttuja.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
TurboSound
25.05.2006 09:24:30
Nää on tosi yksilöllisiä...

Finfonicin 15dB riittää melko kovaankin treenisessioon. Silti kuulee kun jannut säätää skittojaan (sitä se on aina) ja höpisee.

15dB Finfonic käy kaikkeen: festareille, keikoille jne... Jos liikaa vaimentaa, monitori väännetään kaakkoon.

Parempi kuulla hyvin kuin jatkuvasti hinata potikoita kohti kaakkoa.
Hautausmaat eivät ole puolillaan kuolemattomia ihmisiä.
tommiot
25.05.2006 12:55:06
Uskomatonta. Nää täytyy olla sitten tosi yksilöllisiä juttuja.

Rumpali hakkaa melko kovaa, pellit käy vähän korviin nuo päässä. Enkä viitsi ottaa riskiä että alkaa enemmän piippaamaan korvien välissä.
philias23
25.05.2006 13:03:38
Mulla oli alkuun 15db ja oli hankalaa kikkailua koska pitää ja koska ei, ts. liikaa demppiä, liian vähän.. Ostin 9db filtterit ja olen ollut hyvinkin tyytyväinen, käytän nyt useammin niitä keikoilla. En tosin soita juuri koskaan pelkkää rankkaa mättöä..
Cathi777
25.05.2006 14:29:25

Nimittäin, musiikin on tarkoitus kuulua niin treeneissä kuin keikoilla sellaisella volyymilla, ettei mitään tulppia tarvita. Ei 90-110 dB:n melussa tarvitse kuuloa suojata, jos melu ei oo jatkuvaa kuten esim tehtaan työpaikkamelu, vaan kyllä korvat sen kestää. Ja nykyään bändien volyymit ovat livenä varsin maltillisia, nousten harvoin tuosta yli.

No niinhän se pitäisikin, mutta kun niin ei vaan käytännössä koskaan tapahdu. Jo pelkkien rumpujen takia volumet nousee aina kovin korkeiksi. Ja jos rupeaa melutasot menemään yli 100dB niin todellakin tarvitsee kuulo suojausta, se on jo niin kovaa meteliä. Minä ainakin haluan kuulla vielä vanhanakin jotain ja ei olisi todellakaan mitään iloa jotain tinnitustakaan saada. Jokainen tietysti laittaa sellaiset tulpat kuin itselle parhaiten sopii, mutta nämä Kiven jutut todellakin nyt yllättivät enkä suosittele kenellekään niitä tässä asiassa. Kannattaa ihan itse testata minkälaiset riittävät.
Only pop music can break my heart...
Velli
25.05.2006 19:01:10
Itselläni oli armeijassa talon puolesta käytössä 15db vaimentavat Elacinit, joka ei riittänyt alkuunkaan. Pelkästään puhallinorkesteritreeneissä tuntui että kovimmat kohdat tulevat edelleenkin liian lujaa. Itse ottaisin siis 25db vaimennuksella.
Thomy
25.05.2006 21:23:48
Voi jessus mitä kommentteja !

Oikeesti: ainakin oma soitto pitäis pystyä edes jollain lailla mitoittamaan suhteessa tilaan, yleisömäärään ja soittotilanteeseen ylipäätään. Yhdessä soittaminen perustuu siihen, että kuuntelee ja kuulee myös mitä muut soittaa. Jos rumpali ei saa groovea toimimaan paria pykälää iisimmällä lyömisellä, tai jos kitaristi ei saa kamoistaan "tarpeeksi hyvää soundia" (joka muuten lähtee näpeistä) luukuttamatta koko bändin tärykalvoja paskaksi, niin kyse ei ole mistään muusta, kuin puutteellisesta instrumentin hallinnasta, ja/tai jonkinasteisesta egovammasta.

Tottakai on tilanteita joissa tulppien käyttö on aivan olennaista, vaikkapa usein varsin kälyiset treenikämppäolosuhteet, joissa saattaa joutua oleilemaan liian lähellä esim. rumpalin ridea. Mutta nykyinen korvatulppien käyttö "kaikissa mahdollisissa tilanteissa" näyttää johtaneen siihen, että monet nuoret soittajat ovat aivan pihalla soittamisen dynamiikasta ja käytännössä soittavat aina liian lujaa.

Itselläni on jo toiset korvakäytävän muotoon valetut Elacinit menossa (tällä hetkellä 9 dB filttereillä), mutta kyllä mä aina soittotilanteissa (yleensä siis soundcheckissä) ensin hieman tunnustelen onko niiden käyttö oikeasti perusteltua, vai ei.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)