Aihe: Lordi
1 2 3 4 5 6 710 11 12 13 14
aivokuolio
24.05.2006 15:38:35
Ei oo kyllä tullu Poison kertaakaan mieleen tuosta. Aika ihmeellinen väite.
3 henkilöä tai 240 kg lihaa
Viceroy
24.05.2006 17:36:16

Enpä tiedä. Iltapäivälehden yleisönosastolla biisiä verrattiin Frederikin Rasputiniin. "Mitä sanovat asiantuntijat?"
sellisti
24.05.2006 18:14:21
Ei oo kyllä tullu Poison kertaakaan mieleen tuosta. Aika ihmeellinen väite.

En mäkään oikein ymmärrä tuota Poison-plagiaatti-asiaa. Siinä kertsissä on yksi sointu, joka mulla toi etäisesti mieleen Poisonin bridge-osion sointukierron, mutta sitä nyt ei vielä kovin tosissaan voi plagioinniksi kutsua...

Yritän selventää (olettaen että molemmat biisit menevät esim. E:stä):

Hard Rock Hallelujahin kertsin sointukierto: Em-D-C-G-Am-F-C-D-jne.

Poisonin bridgen sointukierto: Em-C-G-D-Am-F-C-G-jne.

Sointu, jota tarkoitan on F. Se pistää esiin, koska ei kuulu E-molliin, mutta Alice Cooper ei ole ainoa joka tätä on hoksannut käyttää, eikä Lordi takuulla viimeinen. Sikäli plagiaattipuheet on aika turhia. Sitähän voisi muuten ruveta kutsumaan jokaista blueskiertoa vähänkin perinteisemmin käyttävää biisiä plagiaatiksi.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
ariari
24.05.2006 18:44:06

Sointu, jota tarkoitan on F. Se pistää esiin, koska ei kuulu E-molliin, mutta Alice Cooper ei ole ainoa joka tätä on hoksannut käyttää, eikä Lordi takuulla viimeinen. Sikäli plagiaattipuheet on aika turhia. Sitähän voisi muuten ruveta kutsumaan jokaista blueskiertoa vähänkin perinteisemmin käyttävää biisiä plagiaatiksi.

Kertsit menee kahdessa neljän tahdin pätkässä. Tavallaan F on a-mollikamaa. Eli toinen pätkä lähtee e-mollin neljänneltä asteelta. Lopuksi päästään kertiksessäkin maaliin, huipennukseen eli viidennelle asteelle eli H7:kaan, korjatkaa jos olen väärässä.
Apricot
24.05.2006 19:10:21
Hard Rock Hallelujahin kertosäkeen harmoniassa tapahtuu ilmiö, jonka me teorianörtit tunnemme nimellä "tonikisaatio". Hetkellisesti poiketaan toiseen sävellajiin, ja tullaan sulavasti takaisin.

Minullekaan ei ole tullut Poison -biisi mieleen, vaikka olen oikein yrittänyt sen sellaiseksi vääntää.

Ruotsin euroviisuehdokas "Invincible" toi kylläkin mieleeni Abban "The Winner Takes It All":n. Melodia ja harmonia noudattivat samoja päälinjoja. Siinä oli mielestäni paljon enemmän samankaltaisuutta kuin Suomen ehdokkaalla ja Poisonilla.

Luulenpa, että ne Poison -fiilikset tulee useimmille niistä intron iskuista. Ta-ta!
No problemo!
p.g.
24.05.2006 19:23:19

Luulenpa, että ne Poison -fiilikset tulee useimmille niistä intron iskuista. Ta-ta!

Lordi itse kertoi haastattelussa että koko biisin kasaaminen lähti kertosäkeestä ja mielessä pyöri tämä mm.lätkämatseitakin tuttu:"ta-ta---ta-ta-ta---ta-ta-ta-ta---ta-ta"

Saiko tosta mitään tolkkua?..
sellisti
24.05.2006 20:01:03
Kertsit menee kahdessa neljän tahdin pätkässä. Tavallaan F on a-mollikamaa. Eli toinen pätkä lähtee e-mollin neljänneltä asteelta. Lopuksi päästään kertiksessäkin maaliin, huipennukseen eli viidennelle asteelle eli H7:kaan, korjatkaa jos olen väärässä.

Tota viidettä astetta mä en kyllä löydä kummastakaan pätkästä (eli Hallelujahin kertsi ja Poisonin bridge), mutta muuten olet ihan oikeassa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Aimo
25.05.2006 10:12:54
Hard Rock Hallelujahin kertsin sointukierto: Em-D-C-G-Am-F-C-D-jne.

Poisonin bridgen sointukierto: Em-C-G-D-Am-F-C-G-jne.

Se on tuo Am-F-C -pätkä.
Turha tuota on plagioinniksi väittää, mutta kyllä siitä mullakin tuli heti poison mieleen.
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
Epämuusikko
25.05.2006 10:16:03
Mullekin tuli kyllä Poison heti mieleen tietyistä Hallelujan kertsin sointuvaihdoksista. Ei sillä, että se olisi suurikaan miinus minun korvissani.

Sama. 1234567890
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Exhausted
25.05.2006 10:20:20

Näin juuri. Ja homma ei ole pelkkä musanörtin tekninen juttu, vaan biiseissä on suunnilleen sama tempo ja samantyylinen fiilis siinä kertsin kohdalla. Ainakin tällaisen ei-fanin puukorvaan.
rheinone
26.05.2006 09:56:46
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Feggy
26.05.2006 10:05:57

Jyrki Lehtola (Iltalehti):

TÄTÄ ET TIENNYT LORDISTA!

Lordi voitti euroviisut, ja nyt meidän on kysyttävä toisiamme silmiin katsoen: mitä Lordin maskien takana piilee?

Kuulkaas tätä: Ihan tavallisia suomalaisia!

Iltalehti paljastaa seuraavassa 17 veret seisauttavaa, hengitykset salpaavaa ja aivotoiminnat pysäyttävää Lordi-salaisuutta.

1. Lordista on kirjoitettava! Huutomerkein! Jos huutomerkkejä ei Lordi-kirjoituksissa näy! Kirjoittajan isänmaallisuudessa on jotain! Pahasti vialla!

2. Lordin ansiosta paljastui, että päättäjillämme ovat tärkeysjärjestykset kunnossa.

Kun pörssikurssit maanantaina laskivat ympäri maailmaa hälyttävästi, Suomen pääministeri Matti Vanhanen teki tilanteesta nopean yhteenvedon ja riensi Lordin luokse asettelemaan sormiaan niin, että niistä muodostui ihan nätti pirun merkki.

3. Tähän mennessä 783 valmennuskouluttajaa ja konsulttia sekä yksi radikaali seksiterapeutti ovat lisänneet repertoaariinsa Lordi-kevennykset. Kevennykset liittyvät 99,9 prosenttisesti siihen, että on luotettava omaan unelmaansa ja tehtävä määrätietoisesti työtä sen eteen.

4. Ollessaan ala-asteella Mr. Lordi jätti joskus pinaattikeiton väliin toteamalla sen olevan "tosi saatanan pahaa"!

5. Tällä hetkellä lukuisissa tuotesuunnittelupalavereissa otetaan lanseerattava tuote pikaiseen uudelleenkäsittelyyn. Kriisipalavereissa pitkin Suomea pohditaan, pitäisikö tuotteen sittenkin olla vähän "hevimpi". Yleisen näkemyksen mukaan pitäisi olla.

6. Mr. Lordia jännitti ensitreffeillä, mutta ihan hyvin ne sujuivat!

7. Mr. Lordi pitää suomalaisesta ruuasta!

8. Ja italialaisesta!

9. Aika moni suhtautuu suurella pelolla Marimekon tulevaan "Heavy fucking rock -mallistoon", mutta vähän on epävarmuutta ilmassa siitä, kuinka epäisänmaallista on ilmaista pelot julkisesti.

10. Kerran koti-iltaa viettäessään eräs Lordin jäsenistä katseli videolta jännityselokuvaa ja mutusteli perhepizzaa! Kyllä!

11. Tällä hetkellä jo 132 stand up -koomikkoa on lisännyt ohjelmistoonsa vitsin, jonka idea liittyy siihen, että suomalainen mies on ha ha ha parhaimmillaan piiloutuessaan hirviönaamariin.

12. Jotkut vitseistä toimivat, jotkut eivät!

13. "Lordi Einari Vatanen" ei kriittisemmän tarkastelun jälkeen yksinkertaisesti toimi. Parinkymmenen vuoden kuluttua moni nuori suomalaismies kokee selittämätöntä halua vaihtaa etunimensä Lordista joksikin muuksi.

14. Hetki sitten eräskin tulevan kesämorsiamen isä lisäsi puheeseensa Lordi-vitsin.

15. Tällä hetkellä Lordin edustajat ovat saanut jo viisi soittoa eri lihajalostajilta siitä, kiinnostaisiko heitä osallistuminen tulisen "Lordi-makkaran" suunnitteluun ja markkinointiin.

16. Tätä Mr. Lordi laulaa suihkussa: "Pikku kakkosen posti!/postilokero kolmeneljäseitsemän!/kolmekolmesatayksi!/Tampere kymmenen!".

17. Ei ole Mr. Lordi vieläkään oppinut pitämään pinaattikeitosta!
aikavaikea
26.05.2006 10:08:44
Jyrki Lehtola (Iltalehti)

Tuo nyt oli jo normaaliakin väsyneempää Lehtolaa. Ja se on jo todella väsynyttä se (huutomerkki).
"Money get back / I'm all right, Jack / Keep your hands off my stack / New car / Caviar / Four star daydream / Think I'll buy me a football team."
Feggy
26.05.2006 10:27:56 (muokattu 26.05.2006 10:28:46)

Tuo nyt oli jo normaaliakin väsyneempää Lehtolaa. Ja se on jo todella väsynyttä se (huutomerkki).

Mustakin Lehtola ei yleensä juuri innosta. Mutta tää on jotenkin aika osuva:

1. Lordista on kirjoitettava! Huutomerkein! Jos huutomerkkejä ei Lordi-kirjoituksissa näy! Kirjoittajan isänmaallisuudessa on jotain! Pahasti vialla!
HaloOfFlies
26.05.2006 12:39:55

No mä en aluksi saanut päähäni että mitä biisiä tässä nyt ripataan. Kyllä se laulumelodia ja sointukulku kuulostaa niin samalta. Lisäksi se bridge tai mikä onkaan, kuulostaa hämäävän tutulta. Lieko sitten samasta Poisonista sekin.

Tylsä yhtye. Musiikillisesti kuin ulkomusiikillisesti.

Vai olisiko kenties Walk This Wayn riffiä hieman mukailtu?
It's always funny until someone gets hurt, and then it's just hilarious. S.M.A.K.-jäsen #5
slowdive
26.05.2006 14:03:54
No niin nassikat, Lordi-naamaria askartelemaan:
http://www.iltalehti.fi/osastot/lordi/200605264577376_lo.shtml
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
J. Cool
26.05.2006 19:02:38

mahtava ku avas tän niin ekana lukee, et bändi katos ku pieru saharaan. saharan pieruthan on maailmankuulu juttu. olkoonkin vanha avaus mut....hehehe :D
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
Pelsi
26.05.2006 19:51:36 (muokattu 26.05.2006 19:52:25)
mahtava ku avas tän niin ekana lukee, et bändi katos ku pieru saharaan. saharan pieruthan on maailmankuulu juttu. olkoonkin vanha avaus mut....hehehe :D

Oli muuten ensimmäinen Euroviisut voittanut pieru.

E: Selvitykseksi sanottakoon, että hyvin moni edellisistä voittajista oli paljon kiinteämpää tavaraa, mutta samasta paikasta.
'Läskibassonsoittaja olikin vain läski bassonsoittaja.'
sellisti
26.05.2006 22:05:39

Lehtola on sellainen köyhän miehen mattieskohytönen. Aina on paljon sanottavaa ja kovasti yrittää olla piikikäs, mutta jotenkin puolitiehen jää. Tuostakin aiheesta olisi voinut saada paljon maukkaamman. Eri asia on, olisiko aihetta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)