Aihe: Pentatoninen skaala
1
Sammakko
01.10.2003 19:46:57

Ensiksi

Mikä sävelaji tämä on?: | C | G | D | A | E |

Mistä johtuu että sooloiluun sopii tuossa (täydellisesti) E mollipentatoninen?
||||||||jou pits jou||||||||
lxi
01.10.2003 20:06:41
Mikä sävelaji tämä on?: | C | G | D | A | E |

Ei mikään yksittäinen sävellaji.

Mistä johtuu että sooloiluun sopii tuossa (täydellisesti) E mollipentatoninen?

Siitä, ettei E-mollipentatonisen äänet eivät ole erityisen riitaisia yhdenkään sointusävelen kanssa:

E-mollipentatoninen on E G A B D ja soinnut

C: C E G
G: G B D
D: D F# A
A: A C# E
E: E G# B

Ainoa varsinainen dissonanssi on soittaa G-säveltä (joka on molliterssi) E-duurisoinnun (jossa on duuriterssi G#) päälle. Mutta Hey Joen ollessa aika bluesveto ei sekään pääse haittaamaan, kun bluesin molli/duurikäsitys ei ole ihan perinteinen länsimainen.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Sammakko
01.10.2003 20:23:53

Ei mikään yksittäinen sävellaji.

Mitä sävellajeja tossa on sitten yhdistetty? Mitä sävellajeja voi yhdistää jos haluaa ton tapasia sointukulkuja? Jotka ei oo kovin surullisia eikä kovin iloisia?

vaikka:

säkeistö:
C Cmaj7 F

bridge:
F Am Dm7
G G/C G7

chorus:
F G C E7

john lennonin imagine

Kiitos.
Sammakko
01.10.2003 20:27:31 (muokattu 01.10.2003 20:27:57)

Mulla on ongelmana että mun biisit on joko molleja tai duureja haluisin tehdä semmosia välimaasto biisejä. Eli semmosia perus rock/pop vetoja.
Sammakko
01.10.2003 20:30:14

E-mollipentatoninen on E G A B D ja soinnut

C: C E G
G: G B D
D: D F# A
A: A C# E
E: E G# B

Saiskos saman duuripentatonisena?
Keppi
02.10.2003 09:35:39
Mulla on ongelmana että mun biisit on joko molleja tai duureja haluisin tehdä semmosia välimaasto biisejä. Eli semmosia perus rock/pop vetoja.

En oo ihan varma, ymmärsinkö mitä ajat takaa?! Ehkä pentatooninen on just se juttu, mitä haet? Esim pentatooninen duuri ei ole niin voimakkaasti duuri, kun tavan duuriasteikko;) Epäilen, ett haet just tätä asiaa? Tuo pentatoninen molli on taas just sellainen aika "neutraali" sävyinen skaala. Voit esim. kokeilla ton Imaginen päälle C-pentatonista(C,D#,F,G,A#) ja uskon, ett saat sitä, mitä etsit. Ei nyt oo kitaraa tässä, ett vois testata...mutt jos vaikka heität C-duuria ja välillä heität jonkun C-pentatonisen jutskan, ni ei varmaan kovin hirveesti metsään mennä.

Yksi vaihtoehto tohon molli/duuri -"ongelmaan" on tietysti se, ett perehdyt noihin moodeihin. Niistä löytyykin juttua aikas paljon...tälläkin palstalla;)
"Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm
Sammakko
02.10.2003 09:59:09 (muokattu 02.10.2003 10:00:01)

Voit esim. kokeilla ton Imaginen päälle C-pentatonista(C,D#,F,G,A#) ja uskon, ett saat sitä, mitä etsit.

Joo en mä sitä soittoon hae. Ei mun tarvii mitään asteikoita soitossa miettiä, että kyllä se puoli on kunnossa. Mutta mun tekemät biisit on joko/tai meininkiä.

Mitkäs soinnut tämmösen sointukulun jatkoks sopis (teorian kannalta. linjana rock/pop) | E | E | C# | B | B |

Nuo biisit imagine ja hey joe oli vaan esimerkkinä että tiedätte mikä linja on kyseessä.
baron
02.10.2003 10:40:46

Joo en mä sitä soittoon hae. Ei mun tarvii mitään asteikoita soitossa miettiä, että kyllä se puoli on kunnossa. Mutta mun tekemät biisit on joko/tai meininkiä.

Mitkäs soinnut tämmösen sointukulun jatkoks sopis (teorian kannalta. linjana rock/pop) | E | E | C# | B | B |

/ A / F#m (B7?) / E /

???????????????
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)