Sammakko 01.10.2003 19:46:57 | |
---|
Ensiksi Mikä sävelaji tämä on?: | C | G | D | A | E | Mistä johtuu että sooloiluun sopii tuossa (täydellisesti) E mollipentatoninen? ||||||||jou pits jou|||||||| |
Mikä sävelaji tämä on?: | C | G | D | A | E | Ei mikään yksittäinen sävellaji. Mistä johtuu että sooloiluun sopii tuossa (täydellisesti) E mollipentatoninen? Siitä, ettei E-mollipentatonisen äänet eivät ole erityisen riitaisia yhdenkään sointusävelen kanssa: E-mollipentatoninen on E G A B D ja soinnut C: C E G G: G B D D: D F# A A: A C# E E: E G# B Ainoa varsinainen dissonanssi on soittaa G-säveltä (joka on molliterssi) E-duurisoinnun (jossa on duuriterssi G#) päälle. Mutta Hey Joen ollessa aika bluesveto ei sekään pääse haittaamaan, kun bluesin molli/duurikäsitys ei ole ihan perinteinen länsimainen. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
Sammakko 01.10.2003 20:23:53 | |
---|
Ei mikään yksittäinen sävellaji. Mitä sävellajeja tossa on sitten yhdistetty? Mitä sävellajeja voi yhdistää jos haluaa ton tapasia sointukulkuja? Jotka ei oo kovin surullisia eikä kovin iloisia? vaikka: säkeistö: C Cmaj7 F bridge: F Am Dm7 G G/C G7 chorus: F G C E7 john lennonin imagine
Kiitos. ||||||||jou pits jou|||||||| |
Sammakko 01.10.2003 20:27:31 (muokattu 01.10.2003 20:27:57) | |
---|
Mulla on ongelmana että mun biisit on joko molleja tai duureja haluisin tehdä semmosia välimaasto biisejä. Eli semmosia perus rock/pop vetoja. ||||||||jou pits jou|||||||| |
Sammakko 01.10.2003 20:30:14 | |
---|
E-mollipentatoninen on E G A B D ja soinnut C: C E G G: G B D D: D F# A A: A C# E E: E G# B Saiskos saman duuripentatonisena? ||||||||jou pits jou|||||||| |
lxi 01.10.2003 22:13:32 | |
---|
vaikka: john lennonin imagine Imaginehan on puhtaasti C-duurissa menevä biisi. Ainoa poikkeus sääntöön on välidominantti (E7) kertosäkeessä, hyvin yleisesti käytetty juttu. Sävellyksen luonteeseen vaikuttaa sävellajin lisäksi niin monta muutakin tekijää (tempo, instrumentaatio, tahtilaji), että yleispätevien ohjeiden antaminen on mahdotonta. Yleensä duuri on iloinen ja molli surullinen -- vaan ei aina. Tuttuja, hyviksi havaittuja biisejä analysoimalla havaitsee minkälaisista tekijöistä hyvin toimivat sointukulut muodostuvat. Eikä teorian ymmärtäminen ainakaan haittaa. Saiskos saman duuripentatonisena? E-mollipentatonista vastaa G-duuripentatoninen, joka sisältää samat sävelet. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
Keppi 02.10.2003 09:35:39 | |
---|
Mulla on ongelmana että mun biisit on joko molleja tai duureja haluisin tehdä semmosia välimaasto biisejä. Eli semmosia perus rock/pop vetoja. En oo ihan varma, ymmärsinkö mitä ajat takaa?! Ehkä pentatooninen on just se juttu, mitä haet? Esim pentatooninen duuri ei ole niin voimakkaasti duuri, kun tavan duuriasteikko;) Epäilen, ett haet just tätä asiaa? Tuo pentatoninen molli on taas just sellainen aika "neutraali" sävyinen skaala. Voit esim. kokeilla ton Imaginen päälle C-pentatonista(C,D#,F,G,A#) ja uskon, ett saat sitä, mitä etsit. Ei nyt oo kitaraa tässä, ett vois testata...mutt jos vaikka heität C-duuria ja välillä heität jonkun C-pentatonisen jutskan, ni ei varmaan kovin hirveesti metsään mennä. Yksi vaihtoehto tohon molli/duuri -"ongelmaan" on tietysti se, ett perehdyt noihin moodeihin. Niistä löytyykin juttua aikas paljon...tälläkin palstalla;) "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Sammakko 02.10.2003 09:59:09 (muokattu 02.10.2003 10:00:01) | |
---|
Voit esim. kokeilla ton Imaginen päälle C-pentatonista(C,D#,F,G,A#) ja uskon, ett saat sitä, mitä etsit. Joo en mä sitä soittoon hae. Ei mun tarvii mitään asteikoita soitossa miettiä, että kyllä se puoli on kunnossa. Mutta mun tekemät biisit on joko/tai meininkiä.
Mitkäs soinnut tämmösen sointukulun jatkoks sopis (teorian kannalta. linjana rock/pop) | E | E | C# | B | B | Nuo biisit imagine ja hey joe oli vaan esimerkkinä että tiedätte mikä linja on kyseessä. ||||||||jou pits jou|||||||| |
baron 02.10.2003 10:40:46 | |
---|
Joo en mä sitä soittoon hae. Ei mun tarvii mitään asteikoita soitossa miettiä, että kyllä se puoli on kunnossa. Mutta mun tekemät biisit on joko/tai meininkiä.
Mitkäs soinnut tämmösen sointukulun jatkoks sopis (teorian kannalta. linjana rock/pop) | E | E | C# | B | B | / A / F#m (B7?) / E / ??????????????? |