Aihe: Levyntekokuulumisia
1 2
Jabe
01.10.2003 17:17:32

Morjentees. Enpä ole kerinnyt vähään aikaan m.nettiin kirjoittamaan, kun olen vihdoinkin päässyt levynteossa tuumasta toimeen. Olen vieläkin niin tohkeissani studiosessioista, että haluan vähän jakaa fiiliksiä m.nettiläisten kanssa näin tuoreeltaan.

Äänitin viime viikolla neljä omaa suomenkielistä rokkibiiisiä StudioPopissa (ent. MTV3 -studio). Tuottajana kanssani oli Markus Raivio, ja äänittäjänä Jorma "Hämis" Hämäläinen. Raivion kanssa olen soittanut useita keikkoja, hän on kunnostaunut rumpalina monessa bändissä, ja tuottanut monia paljon radiossa soineita levyjä. Hämiksen krediteistä en edes tiedä mistä aloittaisin .. no, mies on äänittäjänä monella platina- ja kultalevyllä. Loistava ammattimies. Myös soittajaksi sain uskomattomia pelimanneja. Rumpaja soittaa Anssi Nykänen, ja bassoa Harri Rantanen. Pekka Kuorikoski soitaa hammondia, ja yhdellä biisillä pianoa. Pekka ja Riikka Timonen (Adiemus, ex-Värttinä jne.) laulavat stemmoja kahteen biisiin.

Levy tehtiin melkein kokonaan viime viikolla. Olin tehnyt kotipajassa kaikista biiseistä demot klikkiraitoineen. Niiden rakenteet, tempot ja sävellajit oli Markuksen kanssa esituotannossa hierottu kohdalleen. Maanantaina sitten Nykänen ja Rantanen pämähtivät paikalle, ja soittivat omat osuutensa sisään uskomattomalla fiiliksellä, taidolla, timellä ja soundilla. Voitte kuvitella fiilikseni, kun pitkään kotipajassa hieromani jutut alkoivat todella herätä eloon! Rytmiryhmän poistuttua maanantai-iltapäivänä äänitin vielä itse rytmikitararaidat. Tiistai -aamuna Pekka Kuorikoski tuli soittamaan keyboardeja. Hammondit toivat juuri oikeaa rouheutta rockbiiseihin, ja Pekan upea pianoraita toi yhden balladin soundimaailmaan juuri sitä mitä halusinkin. Pekan lähdettyä aloitin itse laulujen tekemisen. Rockbiisit menivät nauhalle kutakuinkin ekalla otolla (paitsi kaikkein nopein ralli, jossa Nykäsen magee pitkä filli sai minut kysymään toisen säkeistön alussa, että "Missä se ykkönen on ..?". Hoho). Kaikkein vaativin biisi (balladi joka vielä moduloi lopusssa) ei mennyt kerralla purkkiin .. paikkailin sitä vielä tämän viikon maanantaina. Mutta takaisin viime viikon tiistaihin: laulujen jälkeen siirryin kitarasooloihin. Niiden joukossa on monta ykkösottoa, eikä mitään sooloa ole koostettu useammasta otosta (saati fiksailtu ProToolsilla tai muuta tylsää!). Eli kaiken kaikkiaan levy tuli stemmoja ja yhtä liidilaulun paikkailua lukuun ottamatta äänitetyksi kahdessa päivässä. Keskiviikon ja torstain Hämis miksasi, perjantaina laulettiin stemmat. Huomenna torstaina sitten masteroidaan ja homma on tältä erää valmis. Koko (reilun) viikon kestänyt prosessi oli todella innostava, jännittävä ja erittäin opettavainen. Olen tohkeissani ja iloinen, mutta myös todella väsynyt ja kaikkeni antanut .. Parasta koko prosessisa oli se, että pääsin nauttimaan muiden työn hedelmistä, ja koko ajan keskityttiin oleellisin asioihin. Ei hierottu turhia, mutta painettiin päälle niin kauan, kunnes kaikkia miellyttänyt otto oli saatu nauhalle (todellakin - analogiselle 2" nauhalle. Tämä oli luomumeininkiä). Esim kitarasoundeja ei todellakaan hierottu kauan. Lähtökohtana oli se, että minä saavun paikkalle hyvien kamojen kanssa, ja lähtösoundi on kohdallaan. Sama päti kaikkeen muuhunkin. Mitään nysväämistä ei harjoitettu - koko energian sai käyttää hyvän fiiliksen ja grooven saamiseen nauhalle.

Levyn julkaisun suhteen on vielä kaikki ihan auki. Olen valmistautunut julkaisemaan neljän biisin omakustanne CD:n, mutta nyt tuotantoryhmässä olisi intoa jatkaa albumiin asti. Mun rahat ei siihen riitä millään (vaikka kaikki tekikin mulle duunia alehinnoin), mutta shoppailen vielä diiliäkin. Siitä en voi nyt kertoa enempää. Niin tai näin, toivon että viimeistään vuoden vaihteessa jotain - EP tai sinkku - pukkaa ulos. Silloin pitäisi tietenkin myös bändi olla keikkakunnossa. Paikkoja on muuten vielä auki .. Tuota studiobändiä tuskin saan keikoille kanssani :-)

Hmm. Saa nähdä miltä tämä vuodatukseni tuntuu parin viikon päästä, kun palaudun henkisesti takaisin maan pinnalle, ja olen kuunnellut levyä masteroituna uudelleen pienen tauon jälkeen :-) Mut nyt olen ainakin innoissani, ja uskon että pukkaan vuodeenvaihteessa ulos levyn, jota moni hyvästä rockmeinigistä pitävä haluaa kuunnella.

Parhain terveisin
Jabe
Fortune
01.10.2003 17:28:59
:o

Noinko ollaan virtuaalisesti huuli pyöreänä.

Innolla odotan, varsin hieno selostus oli.

Lykkyä tykö!
PL
01.10.2003 19:39:27 (muokattu 10.12.2003 10:02:04)
..................
Juntunen
01.10.2003 19:55:19

:o

Joo sai minutkin tuo selostus odottamaan. Hammond ja rokkijutut herättivät mielenkiinnon.
Jabbe
01.10.2003 20:44:34
Pitäisköhän kaikkien ruveta aina tekemään tällaisia kun ovat käyneet studiossa? Mulla on varmaan sessiot ensi viikonloppuna, voisikin pitää päiväkirjaa..
Notefix
01.10.2003 20:47:24 (muokattu 01.10.2003 20:50:25)

Hauska selostus. Tuollaisia on mukava lukea. Juttua käytännönduunista yms. Pitäisköhän munkin ryhtyä pitämään studiopäiväkirjoja :)

Varmasti tuo kuulostaa hyvältä. Ihan mielenkiinnolla voipi odotella lopputulosta. Ties vaikka saisit sopparin ja radiosoittoa yms...
Jabbe
01.10.2003 20:48:46
Pitäisköhän munkin ryhtyä pitämään studiopäiväkirjoja :)

Pitäis. Saatais mekin vähän mallia pro-maailman meiningistä.. ;)
lxi
01.10.2003 21:34:05
Pitäisköhän munkin ryhtyä pitämään studiopäiväkirjoja :)

Pitäisi. Pitää. Aloitat huomenna. Capiche?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Notefix
01.10.2003 22:59:47

Pitäisi. Pitää. Aloitat huomenna. Capiche?

Nojaa, tylsää jorinaa siitä varmaan tulis...ei oo pokkaa. Parhaat jututhan tulee tunnetusti bändihommista...niin ja hutusta...ainakin siitä päätellen, mitä tuolla tanssimusapalstalla tulee luettua.

Ei, mut oikeasti. Noita bändi, studio - ja keikkatarinoita vois olla enemmänkin. Siis, oikeaa musantekojuttua, muutakin kuin noita "5 parasta kitaristia" aiheita.
Neljä Ruuvia
02.10.2003 06:41:49
Nojaa, tylsää jorinaa siitä varmaan tulis...ei oo pokkaa. Parhaat jututhan tulee tunnetusti bändihommista...niin ja hutusta...ainakin siitä päätellen, mitä tuolla tanssimusapalstalla tulee luettua.

Ei, mut oikeasti. Noita bändi, studio - ja keikkatarinoita vois olla enemmänkin. Siis, oikeaa musantekojuttua, muutakin kuin noita "5 parasta kitaristia" aiheita.

No alota ny,pliis... Nyt kaupoissa: Notefix muistelee... "Ennen oli rauta nauhaa,miehet oli toolssi ,hii-ohoi. Nyt on rautaa toolssi ja miehet ovat nauhaa. Hii-oho.i
Boogiman
02.10.2003 06:54:10
Hieno raportti!

Tässä on jotain asiaakin joten lisää näitä!
Kirjoitelkaa kaikki likaisetkin yksityiskohdat...
Jäärä
02.10.2003 08:44:54
"Ennen oli rauta nauhaa,miehet oli toolssi ,hii-ohoi. Nyt on rautaa toolssi ja miehet ovat nauhaa. Hii-oho.i

Hehe!
"Koneella on koneen tahti"
Notefix
02.10.2003 11:48:13

No alota ny,pliis... Nyt kaupoissa: Notefix muistelee... "Ennen oli rauta nauhaa,miehet oli toolssi ,hii-ohoi. Nyt on rautaa toolssi ja miehet ovat nauhaa. Hii-oho.i

Tuo oli hyvä....

Mä luulen että joiltain muilta täällä saataisiin enemmän ajan tasalla olevia muisteloita...Hoho!

Oikeasti, mä en oo misään täällä nauranut niin paljon kuin tuolla tanssimusapalstalla...aika karua läppää :)
Teijo K.
02.10.2003 12:33:48 (muokattu 02.10.2003 12:34:33)

Terve

Hyvältä kuulostaa, ööh tai siis näyttää; Harria, Hammondia, Anssia...
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

"Nyt pukinkonttiin uutta Jabea"
:)

Joo, tänne kanssa.

Laita Jabe tietoa heti, kun sinkkua/ ep-tä/ levyä / whatever on saatavilla, pliis. Sait kiinnostuksen heräämään pelkällä nimilistalla. Ja mukavanoloinen kirjoituskin, sietäisit plussaa tuosta hyvästä.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Vilhelmus
03.10.2003 00:44:27

Jesh, olipa mukavaa luettavaa! Julkaisua odotellessa..
Muutenkin hauskaa, kun on välillä ihan kerrottavaakin, eikä vain kysyttävää. Siis palstalla yleensä.
Jabe
03.10.2003 16:36:49 (muokattu 07.12.2003 21:11:58)

Kiitos kaikille yllä olleista kannustavista kommenteista. Nyt on nuo neljä biisiä masteroitu, ja olo on edelleen ihan juhlava :-) Ainakin yhden kuuntelukerran perusteella omassa, tutussa kuunteluympäristössä vaikuttaa siltä, että levyä ei masteroitu lyttyyn, vaan se edelleenkin hengittää ja rokkaa. Tietenkin masterointi toi lisää volaa, tiukkuutta jne., mutta mihinkään ylimoderniin tiiliskivikompurointiin ei sorruttu. Enkä mitään sellaista pelännytkään - Hämis on mielestäni tajunnut tosi hyvin, millaista soundia haetaan, ja millaisesta meiningistä on kyse. Hänen kanssaan työskentely on ollut yhtä juhlaa. Niinkuin tuottajan ja soittajienkin.

Laita Jabe tietoa heti, kun sinkkua/ ep-tä/ levyä / whatever on saatavilla, pliis.

Siltä ette voi välttyä :-) Apropoo, käykää laittamassa mailiosoitteenne mun postituslistaan: http://www.saunalahti.fi/jpesola/postituslista.htm . En kiusaa millään viikottaisilla viesteillä, mutta laitan sitten sähköpostia, kun on jotain uutta kerrottavaa levystä ja keikoista.

Edit: Tuo postituslistasivu ei pelittänyt jostain syystä uusilla www.jaakkopesola.com -sivuilla. Koitan fiksata sen joskus ... mutta sähköpostia saa tietysti mulle päin lähettää ihan muuten vaan.
Jabe
07.12.2003 21:09:26

Rytmi -lehden 7/2003 -numeron kiekkoringissä on mun vielä julkaisemattoman levyn arvostelu. Tai oikeastaan sen referenssilevyn, jota lähettelin tutuille kuultavaksi saadakseni palautetta. Suunnittelin, että saisin joitain arvosteluja ja lehtijuttuja sitten julkaisun jälkeen ... mutta mukavaahan sitä palautetta on lehdistä lukea jo nyt, mikäs siinä :-)

Mä sain plussan muuten verran paremmat pinnat (kiekot?) kuin Pat Travers! Rok :-)

Ensimmäinen sinkku levyltä julkaistaan tammikuun alussa. Lisää läppää aiheesta sitten.
Veikko
07.12.2003 21:17:59
Sinähän olet kerennyt. Hienoa, toivottavasti ovet aukenevat.
"Sähköurku!!!" (nuoren J. Karjalaisen äänellä)
Jabe
17.12.2003 19:47:15 (muokattu 17.12.2003 19:48:11)

Prkl, kovaa hommaa on kaiken saaminen valmiiksi ajoissa. Mikään kun ei hoidu, jos sitä ei itse hoida. Kansityöt on viittä vaille valmiit. AD ja valokuvaaja tekivät kyllä loistavaa työtä. Minutkin saattaa "tunnistaa ihimiseks muutenkin ko kengään jäljist' ". Ja kansityössä on joku taiteellinen pointti ... meinaan - minusta tuntuu, että se kokonaisuus on "samaa fiilistä musan kanssa".

Sovin just sinkun julkkarikeikan Juttutupaan (Helsingin Hakaniemessä) tiistaiksi 3. helmikuuta -04. (Sinkku on kyllä ulkona jo tammikuun puolella.)Tulkaahan kattomaan keikkaa. Sehän voisi olla sopiva sauma jättää tipaton tammikuu taakse :-) Vaikka kyllä mun musaa saattaa kestää ihan selvinkin päin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)