Aihe: tomien asettelu?
1 2 3 4
ramzuz
18.05.2006 23:52:26
Terveppä. Tällänen tuli mieleen että onko teillä oma tietty asettelu tomeissa? Siirtelettekö tomeja esim jos soitatte keikalla toisella setillä? Mikä siinä on että näyttää nykyään siltä että kaikki laitaa etu tomit niin että ne ei ole normaalisti basarissa vaan clampillä ständissä ja virvelin molemmin puolin. Mä en ole ite ikinä ymmärtänyt miks se olis hyvä soittaa niin. Ne menee mun mielestä liian kauas lattiatomista. Onko siinä sitten joku tietty homma mitä en vaan tajua? Ymmärrän kyllä tämän riden kannalta, se helpottaa sen asettelua kyllä. Mut onko siinä joku muukin? Ja tietysti tuplasetissä se on ulkonäön takia:) Mutta tälläsiä.
ROCK?
Niskamies
18.05.2006 23:54:30 (muokattu 18.05.2006 23:55:00)
Riden asettelun kannalta toi systeemi on todella tärkeä, munsta. Ja tomit saa todella paljon paremmin käsille kuin jos ne olisivat basarin päällä.

Ja basarikin kuulostaa paremmalta kun siinä ei ole tomeja.
More is more.
Sonormies
19.05.2006 00:07:15
Mä en ole ite ikinä ymmärtänyt miks se olis hyvä soittaa niin. Ne menee mun mielestä liian kauas lattiatomista.

En mäkään ymmärrä. Kummallinen muoti. Kata settisi juuri niin kuin parhaalta tuntuu.

Appiukkoni sanoo usein remonttipuuhissa, että "käytännöllinen on kaunista". Sama pätee rumpujen asetteluun. Mä arvostan sitä, että tomit on katkeamattomana sarjana lattiatomiin saakka. Ride mulla on isotomin takana ja oikein hyvin siihen ylettää. Mun setti on tietysti kaikin puolin pieni ja kompakti. Vedän kuitenkin jonkin verran ihan perinteisiä tomirullailufillejä 10"-12"-14" eli koko tomisarjallani enkä pidä ajatuksesta, että 12" ja 14" tomien välissä olisi matkaa 50 - 70 cm.

Fillaustyyli lienee myös ratkaisevaa kattauksen rakennetta ajatellen. Mutta kuten sanoin, jokainen kattakoon omien kokeilujen ja arvostustensa perusteella.
Life is short and then you die.
hollmi-5
19.05.2006 00:16:50
Ja basarikin kuulostaa paremmalta kun siinä ei ole tomeja. Not. Testattu on. Ja monella setillä. Jos basari on kunnollinen, niin ero tomien kanssa ja ilman on varsin vaikeasti havaittavissa.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Niskamies
19.05.2006 00:18:04 (muokattu 19.05.2006 00:18:39)
Not. Testattu on. Ja monella setillä. Jos basari on kunnollinen, niin ero tomien kanssa ja ilman on varsin vaikeasti havaittavissa.

Ehkä tää on sitä psykoakustiikkaa, koska mä olen ollut havaitsevani eron. Olen huomannut myös suuren eron kun basarissa käyttää raiseria verrattuna siihen että se olisi lattialla.

Nämä erot korostuvat huomattavasti kun basari on viritetty/kalvotettu soivaksi.
More is more.
Magiz
19.05.2006 00:29:40
mäkin pidän etutomeja astetta enemmän vasemmalla ständissä, jotta saan riden osittan basarin päälle, jotta sitä on helpompi soittaa. huomasin näet, että kun tomit (4) olivat kaikki semmosena katkeamattomana sarjana, ni tuli käytettyä vain semmosia rullausfillejä, jotka oli pitemmän päälle erittäinkin tylsiä. muutenkin kun setuppia vaihtelee noin puolen vuoden välein, niin oppii monipuoliseksi ja kekseliääksi. ainakin teoriassa.
Whatever happens, happens.
markkuliini
19.05.2006 00:31:41 (muokattu 19.05.2006 00:33:52)

Jos istuu rumputuolille ja asettaa silmät kiinni oikean käden kapulan siihen missä ride olisi luontevin soittaa, niin useimmalla se on yllättävän lähellä. Aika harvalla se käsi luontevasti sinne toisen tomin päälle tai oikealle viereen hakeutuu. Ja varsinkin jos riden kelloa pitää soittaa, niin matka senkun kasvaa. Kysehän on lopulta siitä, kumpaa tulee soitettua enemmän. Tomeja vai ridea. Eli kumman soitossa ergonomia voittaa.

Jos minun täytyy soittaa lainasetilla jossa on kolme tomia ja ride toisen tomin päällä, niin käsivarsi rasittuu selkeästi enemmän kuin "normaalisti". Toinen syy siihen miksi en halua ridea tomin päälle on se, että riden soittotyylilläni symbaali hakkaisi rummun vanteeseen ihan koko ajan.

Edit: Niin ja vaikka pikku- ja lattiatomien välissä olisikin rakoa, niin kyllä niitä nopeita fillejä ympäri tomeja voi silti pienellä harjoittelulla soittaa. Mutta toki kukin taaplaa tyylillään.
www.vasamayhtye.com
Brother Michael
19.05.2006 00:46:00 (muokattu 19.05.2006 00:47:40)
Itse pidän tomeja myös omassa standissaan basarin vasemmalla puolella, monestakin syystä.

1. Omat tomini ovat jräkyttävän syvät, basarini iso (22") ja itse olen kovin lyhyt = jos haluaisin tomit basarin päälle, tulisi niiden olla luvattoman paljon kallellaan. Omassa telineessään saan tomit siis pystympään, mutta ennen kaikkea matalemmalle. En kuitenkaan pidä tomejani täysin vaakasuorassa, vaan on niissä kulmaakin hieman. Tässä oma erillisstandi mielestäni helpottaa myös, tomit saa aseteltua paljon paremmin itselleen tarjolle.

2. Juurikin tuo riden asettelu. Monta eri paikkaa olen ridelle kokeillut, mutta parhaaksi olen itselleni löytäny ikään kuin puolittain basarin päällä, etuoikealla soittajasta katsottuna. Kuvitelkaa, että kantaisitte hieman tavallista leveämpää tarjotinta. No suurin piirtein sen verran käteni osoittaa sivulle rideä soitettaessa, hieman ride tulee ensimmäisen lattiatomin päälle, mutta en koe tätä itselleni ongelmaksi.

3. Basarin pidän jonkun mielestä ehkä melko radikaalistikin oikealle osoittaen, joten tomien ja basarin keskinäisen sijoittelun suhteen ei tarvitse tehdä kompromisseja.

4. Setin muunneltavuus nousee aivan uusiin ulottuvuuksiin, jos tomit saa omaan standiinsa. Voi kokeilla sitten todella monenlaista tyyliä asettelun kanssa, jos tomit eivät ole sidottuna basariin.

5. Ainakin halvemmissa rummuissa, itselläni Tama Rockstar DX -90 luvun alusta, soundiero on kuultavissa. Ainkin oman basarini elämöinti nousi täysin uusiin sfääreihin otettuani tomit pois rummun päältä. Soundi on paljon eläväisempi. En sitten tiedä, onko eroa pro-luokan rummuissa niin paljon.

Tuossapa noita päällimmäisiä syitä. Monen mutkan kauttta päädyin tuohon ratkaisuun ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kyllä silti pitkään olin itsekin skeptinen, että tarvitsenko erillistä standia, mutta kokeilunhaluisuus voitti, ja huvikseen kokeilin, miten soitto muuttuisi uudenlaisen asettelun myötä. Niistä rullausfilleistä vielä. Itse olen niiden suuri ystävä ja harrastan niitä luvattomankin paljon, mutta kun pienempien tomien välimatka isompiin kasvaa, on kyllä pakko käyttää vähän luovuttaa. Nopeus ei kuitenkaan ole itselläni kärsinyt Nicko Mcbrain tyylisissä filleissä kuitenkaan, tomini ovat kuitenkin hieman basarin päällä, joten matkaa ei hirvittävästi tule lattiatomeihin.
One more beer and heavy metal and I'm just fine - Manowar
Speedy
19.05.2006 01:17:02

Suurin vaikutushan on varmaan siinä että kun tomit ottaa basarin päältä pois, niin ne tomit ei soi samalla tavalla kun ne soisi basaria polkiessa.. Tämän eron minä olen selkeästi joskus huomannut, mutta tuosta basarin soundin muuttumisesta en juurikaan niin..

Wekkelihän perusteli tuon tomien siirtämisen sillä että kun laitat normaalisti kapulat virvelille, niin ne siirtyy myös tomeille suoraan eteenpäin.. Basarissa ollessahan käsiä täytyisi siirtää oikealle..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Danko
19.05.2006 10:44:02

Kysehän on lopulta siitä, kumpaa tulee soitettua enemmän. Tomeja vai ridea. Eli kumman soitossa ergonomia voittaa.

Mielestäni oon saanut tomit ergonomisimmin pudottamalla kolmen tomin (12,13,16) setupissa 13:n matalaan snareständiin bassarin ja lattiatomin väliin. Tuo bassarin ja haitsun väliin sijoittelu veisi taas haitsun liian kauas. (http://img80.imageshack.us/img80/8847/yamaha37pg8na.jpg)

Neljän tomin (10,12,14,16) ja kahden bassarin setupilla sijoittelu taas menee aivan loogisesti. (http://img87.imageshack.us/img87/8607/imgp00014gw.jpg)
romantikkoitkijät #37
"Hmm eksyin hieman. Koitin päivittää ja päivittää mutta kukaan ei tuntunut kirjoittavan mitään sitten huomasin että Tupuna kirjoitti, huomasin olevani sinkkulangassa enkä dadassa." -KMT
wavelength
19.05.2006 10:49:01

0) Jos soitat kaksitomisella setillä, laitatko etutomisi lattiatomin viereen, riden alle? En minä ainakaan.

1) Riden saa huomattavasti alemmaksi ja lähemmäs, mikä tekee soittamisesta mukavampaa.

2) Tomit sijoittuvat luonnollisesti vartalon keskilinjan läheisyyteen, jolloin vartaloa ei tarvitse kiertää ja painopistettä muuttaa joka ikistä pikkutomijuttua soittaessa. Niin ikään koko setti muuttaa asentoaan symmetrisemmäksi soittajan keskilinjan suhteen, ja eri komponentit sijoittuvat tasaisemmin soittajan vasemmalle ja oikealle puolelle. Vähemmän pyörimistä, vähemmän ongelmia.

3) Bassorumpua voi siirrellä mielensä mukaan riippumatta tomeista. Olen huomannut, että jos etutomit ovat kiinni bassarissa, en saa bassorumpua oikean välimatkan päähän, vaikka miten vääntelisi. Sama homma myös käänteisesti: jos bassorumpu on oikeassa paikassa, tomit on mahdotonta asetella helpposoittoiseen muodostelmaan. Yhden etutomin setissä tätä ongelmaa ei ole. Yleensä soitankin mieluummin yhdellä etutomilla, mikäli joutuisin pitämään kahta tomia kiinni bassorummussa.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
moderndrummer88
19.05.2006 10:54:48
Ite kokeilin joku aika sitten huvikseen semmosta, että otin toisen etuotomin pois, ei oo tullu takas. Riden, haitsun ja virvelin saa aseteltua niin paljon paremmin tuolla tavalla, että huh huh... Pari viikkoa sitten testasin laittaa toista etutomia takas, ei tuntunu yhtään luontevalta enään, kokeilin myös laittaa sillei, että 12" ja 14" olisi lattialla, mutta ei sekään toiminu.
musiikki on kuin musiikkia korvilleni
Magiz
19.05.2006 12:43:11
mä olen käytellyt komppeja, joissa soitan oikealla kädellä ridea, ja vasurilla haikkaa. tämä edellyttää aika pitkälti sitä, että ride on lähempänä kuin lattiatomin takana.
Matjardo
19.05.2006 15:35:38
Mulla nuo etutomit on crashi standissa ja ride siinä tosi lähellä. Kyse ei todellakaan ole mistään muodin mukaan lähtemisestä, kuten joku tuolla alussa totesi "kummallinen muoti". Tuo asettelu on mulla käytössä juuri siksi, koska se tuntuu luonnollisimmalta mulle, ja noin on helpointa soittaa rideä ja etu tomeihin on helppo vetää nopeita juttuja. Ja siihenkin tottuu, että etutomien ja lattiatomin välissä on se riden mentävä väli. Nykyjään voin vetää yhtä nopeasti fillin etutomeilta lattiatomiin kuin sillä tomit basarissa asettelulla. Tottumus kysymys tämäkin.
Two beers or not two beers?
hgr
19.05.2006 15:44:06
mä olen käytellyt komppeja, joissa soitan oikealla kädellä ridea, ja vasurilla haikkaa. tämä edellyttää aika pitkälti sitä, että ride on lähempänä kuin lattiatomin takana.

Steve Gaddilta onnistuu ihmeen sujuvasti tuo, vaikka raidi on siellä jossain kaukana tomien takana. Kumma juttu :o
Magiz
19.05.2006 16:01:09
Steve Gaddilta onnistuu ihmeen sujuvasti tuo, vaikka raidi on siellä jossain kaukana tomien takana. Kumma juttu :o

aavistan kevyttä vittuilua tässä lauseessa. :D eikä mua kiinnosta mitä joku steve gadd on onnistunut tekemään. pointti on vaan se, että se on helvetisti helpompaa soittaa ridee joka on siinä vieressä, kuin että se olis siellä kauempana.
Bacchus
19.05.2006 16:04:12
aavistan kevyttä vittuilua tässä lauseessa. :D eikä mua kiinnosta mitä joku steve gadd on onnistunut tekemään. pointti on vaan se, että se on helvetisti helpompaa soittaa ridee joka on siinä vieressä, kuin että se olis siellä kauempana.

Kuvasta päätellen sulla on kyllä ride aika kaukana, ja ylhäällä. Tuohon menisi kevyesti kolmas tomi pienellä sovittelulla.
ddrum54
19.05.2006 16:07:13
Ehkä tää on sitä psykoakustiikkaa, koska mä olen ollut havaitsevani eron. Olen huomannut myös suuren eron kun basarissa käyttää raiseria verrattuna siihen että se olisi lattialla.

Psykoa tai ei, mutta kyllä tomit basarissa kiinni demppaa runkovärähtelyä. Raiseri antaa rungon värähdellä vielä enemmän.

Nämä erot korostuvat huomattavasti kun basari on viritetty/kalvotettu soivaksi.

Juu, nimenomaan tällä vireellä. Dempatussa basarissa ei ole eroa.

Jos ajattelee istuma-asentoa siten, että rintamalinja on suoraan eteenpäin, jalat rennosti ja virveli polvien välissä, niin mihin basari asettuu luontevimmin? Mulla se osoittaa n. kello 1:tä. Jos tuossa asettelussa on tomit basarin päällä, niin koko setti on tavallaan oikealla. Riden joutuu asettamaan erittäin oikealle - ei hyvä. Mulla on "avaimina" snaren ja riden sijoitus. Oikea käsi kello 10:ssä on snare, kello 12:sta ride ja kello 14:sta ft. Vain rannetta kääntämällä.
2`n 4
Magiz
19.05.2006 16:07:23 (muokattu 19.05.2006 16:08:26)
Kuvasta päätellen sulla on kyllä ride aika kaukana, ja ylhäällä.

kuvassa ride on hieman ylhäällä, kun se piti nostaa mikitystä varten. alempana ollessaan riden humina kuului liikaa 14" tomin mikkiin. ei hyvä

Tuohon menisi kevyesti kolmas tomi pienellä sovittelulla.

sen haluaisin toki nähdä, riden ja 12" tomin välissä ei ole tuumaakaan rakoa, enkä halua nostaa ridea niin ylös, että laittaisin sen samaan tapaan kun portnoylla on, eli puoliski tomin päällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)