Aihe: 96k/24b
1
jPekka
30.09.2003 10:11:16

käytättekö äänikorttinauhoituksissa 96/24 tasoa?
eli onko paras laatu saatavissa näin: nauhoitetaan sisään 96/24 ja valmis kipale tehdään audiomixdowniksi eli wawiksi cd- laatuun 44/16! näin itse teen entä te?

Se bittisyvyyden ja näytteenottotaajuuden laskeminen kannattaa kyllä tehdä vasta masteroinnin lopuksi.

Itse äänitän 48 kHz / 16 bitin laadulla, koska Isis ei parempaan pysty. Koska n-Track Studio kerran käsittelee kaiken tavaran sisäisesti 32-bittisenä, myös miksaan 32-bittiseen waviin. Eipähän tule vahingossa yliohjattua... sitten masterointivaiheen hienoviilaus 32-bittisenä, lopuksi sitten muunnos cd-laatuun.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Akimies
30.09.2003 13:28:50
Jos jo kerran oot äänittänyt vaikka 44kHz/16bit niin sen muuttaminen 96kHz/24bit ei tuo mitään parannusta, koska äänestä otetut näytteet eivät niistä miksikään muutu kun ne on jo kerran otettu. Jos äänität jotain niin äänitä samantien parhaalla mahdollisella ja siitä voi alentaa, mutta ylöspäin ei oo järkee.

Se on sama juttu kuin kuvissa kun pienen kuvan suurennat niin pikselit on vain isompia
Pallo on pyöreä!
Akimies
30.09.2003 13:33:33
Luinpas taas hätäsesti. Tossahan sitä olikin just oikein... Lopputulokset downmixaa jos tahtoo.
Pallo on pyöreä!
spoimala
30.09.2003 16:56:02
jpekka: luultavasti pääset parempaan tulokseen nauhottamalla 44.1kHz taajuudella. Luultavasti käyttämäsi resampleri kuiteski heikentää signaalia sen verran, että korkeammasta taajuudesta saatu hyöty katoaa saman tien.

Teoreettisesti, järkevin korkeanpi näytetaajuus olisi 88.2kHz, joka olisi helpompi downsamplata 44.1:een.

Bittisyyden muutoskin on syytä tehdä jollai vermeellä, joka sen tekee oikein ditheroimalla, eikä vain leikkaamalla ylimääräsiä bittejä pois.
jPekka
30.09.2003 19:13:03

jpekka: luultavasti pääset parempaan tulokseen nauhottamalla 44.1kHz taajuudella. Luultavasti käyttämäsi resampleri kuiteski heikentää signaalia sen verran, että korkeammasta taajuudesta saatu hyöty katoaa saman tien.

Voi olla. Omaan korvaani tuolla neljäkasilla tekeminen vain kuulostaa karvan verran paremmalta, mikä saattaa olla ihan yhtälailla itsepetosta kuin mitään todellista eroa.

Cool Editin downsamplaus on kuitenkin kohtuullisen hyvälaatuinen. Ja kun äänittää 48 KHz:lla, äänikortin antialiasointisuodattimien aikaansaama diskanttipään skröby on vähän paremmin kuuloalueen ulkopuolella.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
JulGubbe
10.10.2003 02:01:24
Kyllä mä oon sitä mieltä, että 94k/24b on kärpäsen ampumista tykillä. Ottaen jo huomioon sen seikan, että mp3 koodauksessakin hävitetään ihan jumalattomasti informaatiota ja tavallinen talliainen ei kuule mitään eroa alkuperäiseen verrattuna.

Itse nauhotan kaiken edelleenkin 44,1k/16b vaikka äänikortti pystyisi parempaankin.
Olishan se pitänyt arvata. Hippi! Ainanen riesa tämän päivän Stadis. Samaan paskaan mä luen stallarit, revarit ja muut kommarit.
gatehill
10.10.2003 09:30:46
Olen käyttänyt 44.1k / 24b mikä on ollut "paras" laatu millä olen saanut nauhoitettua 4 raitaa yhdellä kertaa. Hankin juuri uuden äänikortin jolla pystyy kai 96k /32b laatuun mutta varmaan pysyn jonkin aikaa vielä 44.1k /24b koska 44.1k on lopullinen näytteenottotaajuus minkä haluan ja mahdollisimman suuri bittisyvyys on ymmärtääkseni ainoastaan hyvää ja n-Track pystyy nauhoittamaan 24b...
http://www.lostintears.com andy at lostintears dot com
Notefix
10.10.2003 13:55:26

24-bittisenä kandee äänittää. Se kuuluu ihan oikeasti. Tuo 96k on vähän kyseenalainen. Vie paljon enemmän tehoja ja tilaa ja ero ei välttämättä kuulu kovinkaan selvästi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)