Aihe: FAQ: Tee se itse kaiutinkaappi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
efunkelist
18.09.2006 11:25:57

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=132852&

Tuolla omat kaappini valmiina. Projektisivultani löytyy ne isoimmat virheet joista kannattaa muiden ottaa opiksi.

Suunnitelkaa hyvin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Sitten ei tarvitse kuin huolellisesti noudattaa huolellisesti tehtyjä suunnitelmia ja piirustuksia niin homma menee hyvin.

Jos jotain eksoottista ja uutta tekee niin pienoismallin tekeminen ensin ei ole huono idea.
Teijo K.
20.09.2006 10:03:34

Perinteisen kaiutinrakentamisen lakeja uhmaava Bill Fitzmaurice -projekti tuossa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=131621
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Kallekorvola
11.01.2007 15:35:32
Normivireisen kitaran alin nuotti, E, värähtelee vähän yli 40Hz taajuudella joten kitarakaiuttimen ei tarvitse ylettää taajuustoistoltaan tuon alapuolelle. Itseasiassa usein kitarasoundia miksattaessa leikellään alle 100Hz taajudet kokonaan pois jotta jäisi tilaa basistille ja rumpujen bassoille ja tuo toimenpide myös tiukentaa ja selventää kitaran soundia. Joten eipä kitarakaiuttimen edes tarvitse noita alle satasen värähtelyjä tuottaa. Mitä tulee alavireisiin kitarasoundeihin, niistäkin se "growl" mitä kuullaan on perustaajuuksien kerrannaisia. Eikä ihmiskorva edes kovin selkeästi erota niitä alataajuuksia.

1 korjaus(pilkun*****ja kun olen)...

Normivireisen kitaran alin nuotti, E, värähtelee vähän yli 80Hz taajuudella. Basson E:n perusäänekset soivat 40Hz alueella...

Muilta osin komppailen kyllä...
efunkelist
07.02.2007 12:55:44

1 korjaus(pilkun*****ja kun olen)...

Sama. Tosin tuolla on monta pilkkua joten ihme että vain 1 huti tähän mennessä todettu...
Kiitos, korjasin.
PassoPasanen
26.09.2007 10:56:03
Miten toi WinISD olettaa että elementit on kytketty, sarjaan vai rinnan?
PurpleCandle
12.02.2008 14:34:21
Onko kukaan kokeillu 2x10 ja 2x12 samassa kaapissa? Saisko tuolla lisää väriä soundiin?
..järven jäällä kirves soi..
efunkelist
12.02.2008 19:58:28

Onko kukaan kokeillu 2x10 ja 2x12 samassa kaapissa? Saisko tuolla lisää väriä soundiin?

En ole vielä kokeillut mutta en näe tuolle mitään estettä miksi ei toimisi. Mielenkiintoinen sellainen voisi olla kyllä ja jotain "sekoituspakkoja" oon usein suunnitellu kyllä.
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D
tilujätkä
14.02.2008 19:52:52
Yksi lisäysehdotus tohon FAQiin ois suosituimpien/yleisimpien elementtien asennusaukkojen halkasijoita/säteitä. Tokihan ne voi mitata kun on elementit käsillä mutta kun ei ole vielä elementtejä hankittuna ja reiät pitäis tehdä.
Nimim. oma lehmä ojassa: Celestionin greenbackien asennusaukon säde?
efunkelist
14.02.2008 20:49:09

Yksi lisäysehdotus tohon FAQiin ois suosituimpien/yleisimpien elementtien asennusaukkojen halkasijoita/säteitä. Tokihan ne voi mitata kun on elementit käsillä mutta kun ei ole vielä elementtejä hankittuna ja reiät pitäis tehdä.
Nimim. oma lehmä ojassa: Celestionin greenbackien asennusaukon säde?

Löytyypi kaiutinvalmistajien sivuilta spekseistä "mounting hole"
Voisin jossain vaiheessa tuota tietoa lisätä faqiin kun jaksan khyl...
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D
tilujätkä
14.02.2008 21:17:09 (muokattu 14.02.2008 21:18:39)
Löytyypi kaiutinvalmistajien sivuilta spekseistä "mounting hole"
Voisin jossain vaiheessa tuota tietoa lisätä faqiin kun jaksan khyl...

Juu kiitokset. Kumpihan näistä mitoista vaan olisi se oikea: Cut-out diameter 11.1" 283mm vaiko mounting slot PCD 11.7", 297mm. Varmaankin tuo pienempi? Mutta mitä tossa jälkimmäisessä toi PCD tarkoittaa?

Edit: ei mitään. Pienellä päättelyllä tajusin että toi jälkimmäinen "mounting... plaaplaa" on jonkun upottamista, eikä "leikkaamista...". eli siis 11.1" halk. Reikä pitää greenbackille olla.
RekoS
02.03.2008 21:25:28
Nyt olisi toden teolla tarvetta tuolle etuverkolle. Olen tehnyt kaapin, kaappi ollut jo puoli vuotta täysin valmis, mutta verkkoa ei löydy mistään. Kangas ei käy, koska elementit on kiinnitetty edestäpäin. Olisi hyvin tärkeä saada suoja kaiuttimille, sillä helpostihan vaikka kompastuu ja ottaa tukea kaiuttimesta..

Olen katsellut toki verkkoja rautakaupoista, ties mistä. Sopivaa ei vain löydy.
Mikho89
07.03.2008 22:00:27

Nyt olisi toden teolla tarvetta tuolle etuverkolle. Olen tehnyt kaapin, kaappi ollut jo puoli vuotta täysin valmis, mutta verkkoa ei löydy mistään. Kangas ei käy, koska elementit on kiinnitetty edestäpäin. Olisi hyvin tärkeä saada suoja kaiuttimille, sillä helpostihan vaikka kompastuu ja ottaa tukea kaiuttimesta..

Rautakaupoista harvemmin, ainakin oman kokemukseni mukaan, verkkoa löytyy. Jos olet valmis maksamaan niin kannattaa tilata mittatilauksena joltain sopivalta firmalta, google auttaa varmaankin tässä asiassa. Jos taas tahtoo saada sopivalla rahalla niin kannattaa kiertää paikalliset romupajat (tai mitkälie) läpi ja kysellä, itsekin löysin näin verkon omaan kaappiini.
Holy shit, mustaksi värjätty wookie!
omarklah
24.03.2008 19:51:19 (muokattu 24.03.2008 19:56:32)

Olen käyttänyt pääsiäispyhät hyväkseni ja rakennellut itselleni tällaiset bassokaapit:
http://www.angliaorkesteri.com/kuva … /laitteet/bassokamat/etukankaat.jpg
Elementit, jalat, takakansi ja jotain pientä puuttuu vielä, mutta ulkonäöksellisesti alkaa olla valmiit. Soundinäytteet laitan kehiin sitten, kun saan elementit paikalleen ja testattua. Toivottavasti olen mitoittanut nuo oikein...
Laitan myös lisäkuvia koko projektista, kun saan sen valmiiksi.
...entässitte?
(tyhmä)
20.04.2008 17:40:20 (muokattu 25.04.2008 18:06:43)
-------------------------
olex_tur
17.12.2008 20:55:40 (muokattu 15.04.2009 17:17:52)

Mitkä liitokset kulmiin? Sormiliitos? Kulmaraudat? Naulat/ruuvit/puutapit?
Sormiliitos on lujin ja luotettavin mutta myös työläin. Näistä eri rakenneratkaisuista kaivattaisiin faq:iin havainnoillistavia kuvia..

Naulat jättää suosiolla pois. MDF/Lastulevyssä saa unohtaa sormiliitoksen melkeinpä koska puun rakenne on pilkottu/hajotettu ja se ei vastaa "massiiivipuun ominaisuuksia". Sormiliitos toimii parhaiten massiivipuisessa kotelossa.

Levy materiaaleissa ruuvit ja poratapit ovat etusijalla.

Ruuvit on ihan hyvä liiman kanssa käytettynä, tulee vain muistaa esiporata eikä ruuvata suoraan. Kahdesta syystä, esiporattu reikä ohjaa ruuvin oikeaan suuntaa eikä tule kyljestä läpi :). Myös ilman esiporausta ruuvi saattaa murtaa materiaalin jos oikein reunasta kiinnitetään. Esiporaus ruuville tulisi suorittaa ruuvin ytimen kokoisella terällä. Joten kierteet ainoastaan porautuu puuhun mutta ydin ei yritä kiilata puuainesta sivuille naulan tavoin. Esiporauksella eliminoi 95% materiaalin lohkeamisen tai vinoon ohjautumisen. Tulisi käyttää kaikissa puutöissä/materiaaleissa.

Puuseppänä neuvoisin käyttämään poratappeja ja montaa puristinta yhdessä liiman kanssa. Poratappeja siksi että pyöreä liitoksen muoto ei omaa heikkoa kohtaa murtumiselle ja siksi että se on helppo ja halpa toteuttaa.

Liimana voisin suositella Kiillon puuliimaa, niitä saa erilaisilla kuivumis ajoilla.

Ei todellakaan mitään Erikeepperiä.

Ylläolevat omia kokemuksia puutöistä. Saa olla erimieltäkin :)
efunkelist
18.12.2008 17:43:30

kiitos olex tur. hyviä vinkkejä. lisään ne tuonne faqiin kun vain jaksan kääriä hihat sen päivittämiseksi :)

kunhan eräänä päivänä jaksan askarrella omia nettisivuja voisin koko faqin oikeastaan koittaa jaksaa toteuttaa sinne siten että kysymyksessä on linkki vastaukseen ja kuvia myös...

siinä ois urakkaa joten saa nähä milloin sellaiseen on aikaa ja inspistä.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
moder
17.02.2009 18:11:06

Esittele asiasi paikalliselle levytyöfirmalle tai amikselle, niin rei'ityskoneella syntyy sopiva etuverkko kädenkäänteessä.
30146264
02.05.2009 21:32:13
Miten tehdä etuverkko?
..tähän saa taas joku muu vastata kun itselläni on sama aihe yhä osittain kyssärin takana :) nihkeästi rautakaupasta olen löytänyt sopivaa verkkoa.

Luulisin että kaiuttimien rakentamiseen tarkoitettu kangas kelpaa, esimerkiksi nämä
http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=429
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … mp;linkki=31402.htm&tuote=31402
efunkelist
04.05.2009 12:19:41

Luulisin että kaiuttimien rakentamiseen tarkoitettu kangas kelpaa
eikun nimenomaan verkko. eikä verkkokangasta vaan teräsverkko, joka oikeasti myös kajareita suojaisi.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)