Aihe: Intiimin laulusoundin aikaansaaminen
1 2
heiska
10.05.2006 22:08:01

Hei!

http://www.myspace.com/tiamat
sieltä oikelta playerista "Cain"-niminen kappale.

Kysymys kuuluukin: miten tehdä vastaavanlainen, hyvin intiimi ja lähellä kuulijaa oleva laulusoundi ?

Sen verran tiedän, että kyseiset laulut on himaoloissa laulettu 414:lla spl channel one:n läpi, jotka TT Oksala on miksannut Finnvoxilla.

Toki käyttämällä minimaalista kaikua, saadaan kuulijaa lähellä oleva soundi, mutta pitääkö jo äänittämisvaiheessa ottaa jotain huomioon ? Mitä taajuuksia täytyy miksauksessa korostaa ? Tuntuu, että tässä on käytetty jotain muutakin apuja.
milcoin
10.05.2006 22:49:50
Hei!

http://www.myspace.com/tiamat
sieltä oikelta playerista "Cain"-niminen kappale.

Kysymys kuuluukin: miten tehdä vastaavanlainen, hyvin intiimi ja lähellä kuulijaa oleva laulusoundi ?

Sen verran tiedän, että kyseiset laulut on himaoloissa laulettu 414:lla spl channel one:n läpi, jotka TT Oksala on miksannut Finnvoxilla.

Toki käyttämällä minimaalista kaikua, saadaan kuulijaa lähellä oleva soundi, mutta pitääkö jo äänittämisvaiheessa ottaa jotain huomioon ? Mitä taajuuksia täytyy miksauksessa korostaa ? Tuntuu, että tässä on käytetty jotain muutakin apuja.

Mitä fäkkiä? Ei toi mun mielestä mikään erityisen intiimi ollu. Kaikua ja efektiäkin oli. En ymmärrä. Intiimistä mulla tulee lähinnä mieleen The Cardigansin "long gone before daylight" tai joku Sheryl Crow.

Yleisesti sellasta läheisyyttä saa lisää kun runttaa laulua kovasti monella kompuralla peräkkäin niin että kaikki pienetkin nyanssit kuuluu. Pidä myös mielessä että laulajan pitää myös laulaa "intiimisti". Siitä se soundi aina lähtee.

Olipa muuten harvinaisen huonosti soitettu/laulettu tuo biisi.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
10.05.2006 23:01:51
Ei tuo minunkaan mielestä hirveän läheiseltä kuulostanut, enkä edes kuullut laulusta kuin pätkiä sieltä täältä, kun oli miksattu niin hiljaselle.

Jos läheistä soundia haet, niin käske laulajan laulaa mikki niin lähellä suuta kuin mahdollista. Eiköhän se ole paras tapa saada läheinen soundi.

Ainakin se on paras tapa saada lisää botnea:). Väitän että hyvässä dempatussa tilassa joku U47 voi soundata läheiseltä vaikka laulaja olis puoli metriä mikistä.

Laulajalle voi olla hyvä ajaa sitä omaa laulua rankasti kompressoituna kuulokkeisiin. Sit se voi tavallaan tehdä enemmän sitä soundia.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Antti1
10.05.2006 23:03:36 (muokattu 10.05.2006 23:06:54)
Laulaja tosiaan melkein kiinni siihen mikkiin (muista proksimiteetti, ettei bassot hypi ihan silmille!!), popfiltteri tietty välissä ja sitten kivasti kompurointia. Pihinät ja puhinat mukaan, kuulostaa kuin kuiskisi korvaan --> lisää intiimiyttä mun mielestä.

Sen jälkeen sellanen kohtalaisen pieni, mutta sävyltään syvä kaiku hiljakseen sinne taustalle. Kuvittele joku hämyinen jazzklubi, jossa nainen vetää flyygelin kanssa sellaseen elvismikkiin (ilman niitä slapbackeja). Miltä se sielun silmin kuulostaa? Just sellanen kaiku siihen, tiesinhän mä että ymmärtäisit. Tolleen mä tein yhden laulusoundin, josta tuli sellanen varsin läheinen ja intiimi.

Muista kuitenkin noilla kompuroilla jättää sellasta hengitysvaraa taustalle, ettei kuse koiville. Koita myös kopioida raita, lytätä toinen täysin ja toisesta vain vähän piikkejä tasotellen. Sitten avaat lytättyä dynaamisemman päälle: tavoitteena olis saada aikaan dynaaminen soundi, joka kuitenkin tulee lujaa.

Vielä pieni disclaimeri: mä en tiedä näistä oikeasti mitään, oon vään yrityksen ja erehdyksen kautta koittanut saada jotain aikaan. Joskus onnistuu, yleensä ei.

EDIT: Koita muuten tota lauluetäisyyden vaikutusta bassoihin silleen, että missä kohtaa mahdollisimman läheltä laulaessa bassot ei korostu ja siitä rupea vetämään pikkuhiljaa taaksepäin laulajaa mikistä. Parin sentin päässä alkaa huminat iskemään esiin ja juuri siinä kohtaa missä proksimiteetin vaikutus lähes lakkaa, on mun mielestä laulajan paikka. Yksi lähestymistapa lisää, ei varmaan kuulosta teoreetikoiden mielestä kovinkaan hyvältä keinolta, mutta kannattaa koittaa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Timo JM
10.05.2006 23:49:18

Tuohan oli (huonosti) tuplattu. Olisikohan tässä siitä kyse?
...siis mun mielestä.
Mikael
11.05.2006 00:45:03 (muokattu 11.05.2006 00:45:56)

Suzanne Vegan 99,9F -levyllä on aika hyvää intiimiä lalulusoundia. ...wanhoja hyviä aikoja ennen kuin Mitchell Froom sekos siihen "kantritähtöseen"...
Siitä mistä aita on matalin...
askomiko
11.05.2006 01:55:10 (muokattu 11.05.2006 01:59:58)
+ Tori Amos, vaikkapa A sorta fairytale. Oha se välillä kivaakin kun märkä kieli lätisee korvassa.

E: ai parkule, Tori Amos - Smells like teen spirit. On se ihku.
Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi"
Notefix
11.05.2006 09:25:39

wanhoja hyviä aikoja ennen kuin Mitchell Froom sekos siihen "kantritähtöseen"...

Hmmm, makuja on monia...mun mielestä Froom suunnilleen tuhosi Vegan uran tekemällä siitä jotain ihmeellistä taidetta ja kolinaa...

Mutta asiaan...hyviä pointteja täällä on ollut, mutta ehkä tärkein on mun mielestä kuitenkin se että laulun pitää oikeasti olla intiimiä. Eli, se pitää laulaa ja laulattaa niin että se on uskottavaa.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
varakeef
11.05.2006 09:32:10
Suzanne Vegan 99,9F -levyllä on aika hyvää intiimiä lalulusoundia. ...wanhoja hyviä aikoja ennen kuin Mitchell Froom sekos siihen "kantritähtöseen"...

Tuotarallaa, eikös justiinsa tuo levy ole Froomin tuottama? Hienot laulusoundit siinä kyllä on, muutenkin oikein hieno levy.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
11.05.2006 09:34:41 (muokattu 11.05.2006 09:36:29)

Hmmm, makuja on monia...mun mielestä Froom suunnilleen tuhosi Vegan uran tekemällä siitä jotain ihmeellistä taidetta ja kolinaa.

Hoho! Sä et vaan tajuu... Mun mielestä noi Froomin jälkeiset on olleet selkeästi huonointa Vegaa.
Mikael
11.05.2006 09:37:35

Tuotarallaa, eikös justiinsa tuo levy ole Froomin tuottama? Hienot laulusoundit siinä kyllä on, muutenkin oikein hieno levy.

Kyllä vaan. Mun mielestä toi on Vegan paras levy ja kaiken kaikkiaan yks parhaita konemusalevyjä ikinä.
jPekka
11.05.2006 09:47:46

Hmmm, makuja on monia...mun mielestä Froom suunnilleen tuhosi Vegan uran tekemällä siitä jotain ihmeellistä taidetta ja kolinaa...

Meinaat, ettei Vegalla ollut itsellään mitään tekemistä ja/tai päätösvaltaa levyn toteutuksen suhteen?
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Notefix
11.05.2006 09:50:44 (muokattu 11.05.2006 09:53:47)

Kyllä vaan. Mun mielestä toi on Vegan paras levy ja kaiken kaikkiaan yks parhaita konemusalevyjä ikinä.

Joo, kriitikot ja jotku muusikot tykkäs, mutta yleisö hylkäs ja Vegan ura ei oikein enää päässy urilleen sen jälkeen. Toi levy kuulosti mun korvaan kylmältä ja jotenkin enemmän tuottajalta kuin artistilta...ja biisit ei iskeny. Mutta, sinänsä hyvä että jakaa mielipiteitä.

Meinaat, ettei Vegalla ollut itsellään mitään tekemistä ja/tai päätösvaltaa levyn toteutuksen suhteen?

Jotain olen kuullut noista sessioista. Tosin voi olla vain juoruja.
Mikael
11.05.2006 11:30:28 (muokattu 11.05.2006 11:41:14)

Jotain olen kuullut noista sessioista. Tosin voi olla vain juoruja.

Kyllähän toi nykyinen suunta antaa vinkkiä siitä mikä oli tuottajan vaikutus... Voi tietty olla että avioasioilla on ollut oma vaikutuksensa valinnoissa. Oli miten oli, niin mä silti diggaan enemmän noista Froomin tuottamista. Keikallakin diggasin enemmän siitä bändihommasta kuin nainan ja kitara -osastosta. 99.9 oli mulle henkilökohtaisesti näkemyksiä mullistava levy - siihen asti olin ollut visusti sitä mieltä että koneilla musan tekeminen on itse perkeleestä ja toi levy muutti käsitykset kertalaakista. Biisit on kyl mun mielestä myös loistavia ja toimivat kyl livenä hienosti myös ilman niitä härpätyksiä.
Conrad Lant
11.05.2006 11:55:13

Toi levy kuulosti mun korvaan kylmältä ja jotenkin enemmän tuottajalta kuin artistilta...ja biisit ei iskeny. Mutta, sinänsä hyvä että jakaa mielipiteitä.

Omastakin mielestäni 99.9F on ihan Vegan parhaita levyjä - ja nimenomaan piristävän erilainen veto edeltäjiinsä verrattuna. Ilmestyessään soi repeatilla aika hemmetin pitkään.

Ja se laulusoundi...
No one prayed for Sodom
Aki
11.05.2006 13:12:45

Vegasta mulla ei ole sanottavaa, mutta aloittajan linkittämä esimerkkikappale on kyllä joiltain osin mielestäni epäonnistuneesti miksattu. Mm tumppukitarat ja sopimaton rumpudelay. Ja ei kyllä ole soitossakaan kehumista vielä löytynyt.

Ja siihen laulusoundiin. Ei toi sellaselta intiimiltä kuulosta ollenkaan mitä kuvittelin. Veikkaan että oikeanlainen kompressorin käyttö (sen aloitussoundin lisäksi) veisi aloittajan haluamaan suuntaan.
Mikael
11.05.2006 14:03:53

Ja siihen laulusoundiin.

juu, lähti vähän ot:x.

äänittäessä: akustisesti kuollut tila, isokalvoinen pallokuvioinen mikki, laulaja ihan siihen lähelle laulamaan hiljaa, hyvä etuaste, optinen kompressori.

miksatessa: taitavaa kompressointia, hyvä tila reilulla pre-delayllä, uhkarohkeasti yläpäätä...
Notefix
11.05.2006 14:14:31

uhkarohkeasti yläpäätä...

Juu, yläpää auttaa usein, koska korva on tottunut siihen että kaukana ääni vähän tummenee. Samoin pre delay estää todellakin sitä soundia hukkumasta, jos kaikua haluaa käyttää. Samoin usein auttaa se, että miksaa sen laulun vähän kovemmalle.
Mikael
11.05.2006 14:23:57

jos kaikua haluaa käyttää.

jos kaikua haluaa niin kandee valita sellainen huomaamaton ja vaikka vielä eq:lla siloitella sitä tilaa erikseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)