northern 08.05.2006 20:01:48 | |
---|
Olin tossa yhtenä päivänä mukana nauhoituksissa jotka tehtiin kirkossa ja mielestäni tilan akustiikka oli todella hieno. Niinpä minulle tuli mieleen että mitä jos nauhoittaisikin jonkun levyn siten että ei käyttäisi ollenkaan kaikulaitetteita vaan laittaisi yhden stereoparin ottamaan tilaääntä ja säätäisi niiden tasolla kaiun määrää. Onko kukaan koskaan kokeillut tälläista viritelmää missään rokkilevyllä? |
Leikari 08.05.2006 20:05:37 | |
---|
Olin tossa yhtenä päivänä mukana nauhoituksissa jotka tehtiin kirkossa ja mielestäni tilan akustiikka oli todella hieno. Niinpä minulle tuli mieleen että mitä jos nauhoittaisikin jonkun levyn siten että ei käyttäisi ollenkaan kaikulaitetteita vaan laittaisi yhden stereoparin ottamaan tilaääntä ja säätäisi niiden tasolla kaiun määrää. Onko kukaan koskaan kokeillut tälläista viritelmää missään rokkilevyllä? älä hitossa - siellä huoneessahan voi olla vaikka mitä hallitsemattomia heijastuksia ja seisovia-aaltoja - - luota vaan Lexiconiin. Soitetaan jamia! |
Mättöpiiska 08.05.2006 20:11:30 | |
---|
Rokkilevyllä en. Joskus tehtiin yhteen lyhytelokuvaan autenttinen rappukäytäväkaiku siten, että jälkiäänitetty repliikki lyötiin Genelecistä kakkoskerroksen rappuun ja poimittiin ääni kahdella Behringerin ecm-8000:lla neljännen kerroksen kohdalta. Kaiuttimen voimakkuudella pystyi säätelemään tilan "aukeamista" ja muuta sellaista mukavaa. Tarpeeksi kovaa kun soitti, niin kaiteet alkoivat resonoimaan ja toivat jännän soinnin puheeseen... heh... :) |
M.F. 08.05.2006 21:36:25 | |
---|
älä hitossa - siellä huoneessahan voi olla vaikka mitä hallitsemattomia heijastuksia ja seisovia-aaltoja - - luota vaan Lexiconiin. Totta puhut. Olen myös aina inhonnut kaikenlaisia "kikkailuja". Mikä on kun ei taidot riitä? |
Halsu 08.05.2006 23:27:36 | |
---|
CU
--
Eki |
kivi 08.05.2006 23:57:26 | |
---|
Olin tossa yhtenä päivänä mukana nauhoituksissa jotka tehtiin kirkossa ja mielestäni tilan akustiikka oli todella hieno. Niinpä minulle tuli mieleen että mitä jos nauhoittaisikin jonkun levyn siten että ei käyttäisi ollenkaan kaikulaitetteita vaan laittaisi yhden stereoparin ottamaan tilaääntä ja säätäisi niiden tasolla kaiun määrää. Onko kukaan koskaan kokeillut tälläista viritelmää missään rokkilevyllä? Jälleen kerran muistutan, että kaikki Ramonesin Rocket To Russia -levyn kaiut on otettu rappukäytävästä. Ihan joka ikinen. |
Pieni rumpalipoika 08.05.2006 23:59:14 | |
---|
Eiköhän Ylellä oo edelleen museoituna ne kaikuhuoneet Pasilassa? Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
milcoin 09.05.2006 00:09:02 | |
---|
Bob Clearmountain, tuo amerikan Kai Karjalainen käyttää edelleen kaikukammiota yhtenä tilaefektinä miksatessaan. Kato vaikka: http://www.mixthis.com/ On muuten legendaarisen härskit sivut. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Bob Clearmountain, tuo amerikan Kai Karjalainen käyttää edelleen kaikukammiota yhtenä tilaefektinä miksatessaan. Kato vaikka: http://www.mixthis.com/ On muuten legendaarisen härskit sivut. Ihan hemmetin "hienot" sivut. Suoraan Virosta, mutta pop on kuitenki miksannut aika monta klassikkolevyä. Hassu kaveri. |
jogo3000 09.05.2006 07:43:33 | |
---|
älä hitossa - siellä huoneessahan voi olla vaikka mitä hallitsemattomia heijastuksia ja seisovia-aaltoja - - luota vaan Lexiconiin. Sarkasmi-ilmaisimeni on rikki, oliko tämä sitä? Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee. |
northern 09.05.2006 10:07:37 | |
---|
Kaikukammiota käytettiin ennen paljon - ei ollut digiefektejä keksittykään ;-) http://en.wikipedia.org/wiki/Echo_chamber Eikös ne kaiut lisätty jälkeenpäin siten että nauhoitettua ääntä soitettiin kaiuttimesta, joka sitten oli kaikukammiossa tai jossain muussa vastaavassa ja mikitettiin sitä ääntä? Ajattelin että vaikka laulaja itse olisi nauhoitusvaiheessa jossakin kaikuvassa tilassa jota mikitettäisiin. |
miffe 09.05.2006 10:08:59 | |
---|
Eikös ne kaiut lisätty jälkeenpäin siten että nauhoitettua ääntä soitettiin kaiuttimesta, joka sitten oli kaikukammiossa tai jossain muussa vastaavassa ja mikitettiin sitä ääntä? No ainakin levykaikujen periaate on tuo, eli ämyri puhaltaan kopan toisessa päässä ääntä levyä kohti ja toisessa päässä se sitten mikitetään. miffe |
Halsu 09.05.2006 10:10:38 | |
---|
Eikös ne kaiut lisätty jälkeenpäin siten että nauhoitettua ääntä soitettiin kaiuttimesta, joka sitten oli kaikukammiossa tai jossain muussa vastaavassa ja mikitettiin sitä ääntä? Ajattelin että vaikka laulaja itse olisi nauhoitusvaiheessa jossakin kaikuvassa tilassa jota mikitettäisiin. Muistaakseni ainakin jossain Bowien biisissä oli tehty tuommoisia - eka säe oli pelkkää lähimikkiä, biisin lopussa sitten oli tilamikit kovalla. Esim. rumpujenm nauhoituksessa tuo tilamikkien käyttö nauhoitusvaiheessa on tosi yleistä. CU
--
Eki |
jPekka 09.05.2006 10:25:45 | |
---|
Muistaakseni ainakin jossain Bowien biisissä oli tehty tuommoisia - eka säe oli pelkkää lähimikkiä, biisin lopussa sitten oli tilamikit kovalla. "Heroes". Hanikoihin ei lauluosuuden aikana koskettu (kuulemma): kolme mikkiä oli viritetty eri etäisyyksille, kahdessa kauimmaisessa oli gatet, kauimmaisimmassa kynnys korkeimmalla. Alussa Bowie lauloi hiljaa, joten vain lähimikki oli auki. Äänenvoimakkuuden noustessa aukeni toinenkin, ja biisin lopun liki-huutamisessa se kolmaskin. Erittäin toimiva toteutus. Ja hieno biisi. Oikeita tilakaikuja on tietysti käytetty muuallakin. Little Featin 70-luvun levyt. Olavi Virran "Hopeisen kuun" saksofonisoolo, joka on rokeinta mitä Suomessa siihen aikaan tehtiin. 1000 Maniacsin Trinity Sessions -levy. Nykytrendiin tietysti kuuluu käydä äänittämässä oikeassa tilassa vain se impulssivaste ja syöttää pluginille, mutta luulen että oikealla kaiulla saa yhäti paremman - tai ainakin persoonallisemman ja luonteikkaamman - lopputuloksen. Jos tila ja sen koko sopivat musiikkiin ja sen tempoihin, siis. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
dewil 09.05.2006 11:00:46 | |
---|
Jos meinasit ottaa samasta tilasta kaikki kaiut, niin kiinnittäisin huomiosi sellaiseen asiaan, että se tilan soundi sitten tuplaantuu joka kerralla, mitä sä sitä käytät. Eli olis hyvä ottaa itse tilasoundi talteen vain kerran ja loput kaiut eri mestoista, ettei ala huminat tms. epämiellyttävät kerrannaishötöt pukkaamaan pintaan. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
Notefix 09.05.2006 11:21:37 | |
---|
On muuten legendaarisen härskit sivut. Bob on mahtava! Ja kivat tilat. Jäbä sanoo kans suorat sanat, oli sitten kyse miksauksista tai Bushista. Plus ne quotet on aina hienoja. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
kivi 09.05.2006 12:19:46 | |
---|
Jos meinasit ottaa samasta tilasta kaikki kaiut, niin kiinnittäisin huomiosi sellaiseen asiaan, että se tilan soundi sitten tuplaantuu joka kerralla, mitä sä sitä käytät. Eli olis hyvä ottaa itse tilasoundi talteen vain kerran ja loput kaiut eri mestoista, ettei ala huminat tms. epämiellyttävät kerrannaishötöt pukkaamaan pintaan. Tai jos kyse on vaikkapa livehuoneesta, rappukäytävästä tms, ei välttämättä oo huono idea laittaa sinne eri kaiuttimia eri kaiutettaville äänille ja sijoitella niitä sitten sen mukaan millaista kaikua tahtoo, ja ottaa yhdestä kohtaa stereoparilla tila niin että kaikki kaiuttimet soivat samanaikaisesti. Eli yhdellä ajolla kaikki kaiut. |
koopop 09.05.2006 13:10:44 (muokattu 09.05.2006 13:19:54) | |
---|
Bob on mahtava! Ja kivat tilat. Jäbä sanoo kans suorat sanat, oli sitten kyse miksauksista tai Bushista. Plus ne quotet on aina hienoja. Varmaan ainoa sivusto missä Bryan Adams näyttää persettä.. Härski kaveri. http://www.mixthis.com/photosframeset.html |