Aihe: Miksei varmuuskopiointi kiinnosta?
1 2
axelsson
05.05.2006 14:08:14
Tuosta äskeisestä kovalevyn rikkoontumisketjusta idean saaneena, pistetäänpä kaikki kauhutarinat kehiin; mitä kallisarvoisia tiedostoja on mennyt siliän tiän, kun kovalevy on hajonnut tms. kun varmuuskopioita ei ollut. Jos rupeisi se bakuppien teko kiinnostamaan itse kutakin. Itsellä mm. puolen vuoden kaikki äänityssessiot ja tuhatkunta ottamaani valokuvaa vuosien varrelta ovat enää muisto.
Fortune
05.05.2006 16:23:13
Kolmen vuoden graafiset ja koulutyöt menivät taannoin - melkein. Windows ei osannut lukea levyä, mutta tinttasin kovon kiinni Linux-koneeseen ja avot! Sieltä ne sai pois.

Nyt on uudessa koneessa dvd-asema, joten varmuuskopiointi on liiankin helppoa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Chaplin
05.05.2006 20:24:36
Mulla meni firmaltani vuoden 2004 laskut, matkalaskut, kuitteja, yms.. Mutta tää olikin sellasta tosi paskaa mäihää. Mulla oli kaikista varmuuskopiot, laitoin uuden koneen enkä ehtinyt siirtää Backup levyltä tietoja uusille kovoille ja SCRATS!!! Maxtori lasahti. Vielä tälläkin hetkellä tuon 2004 vuoden tilinpäätös uupuu rekisteristä. Ei muuta kun kaikki laskut yms uudelleen kirjoitukseen tiliotteiden mukaan. Aivan älytön homma vaikka ei toi mun firma mitenkään hirveen aktiivinen oo..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
kuriken
05.05.2006 20:29:10
...Windows ei osannut lukea levyä, mutta tinttasin kovon kiinni Linux-koneeseen ja avot! Sieltä ne sai pois...

Äidin windows ei enään eräänä päivänä suostunut boottaamaan. Äiti olikin jo melko huolestunut että hänen kaikki työnsä ja muut asiat koneella katoavat mutta iskin linux live-cd:n sisään ja otin kaikki tiedostot talteen. Ei nyt liittynyt kovon hajoamiseen mutta linux live-cd:t ovat joissain tilanteissa todella hyödyllisiä.
Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä
weelie
05.05.2006 21:18:28
mulla on kovo menny pari kertaa. Valokuvat reissuilta olin onneksi kopsannut CDlle (yhdet löytyi vasta vuosi kovon vaihdon jälkeen...). Kaikki muu on kadonnut, mutta onko senniin väliä. :)
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
humppahanuristi
05.05.2006 22:13:45

Vuonna 1999 olin eräässä virastossa töissä. Liittyen maatalouden EU-tukien käsittelyyn. SIlloin oli 5. vuosi menossa. Viljelijöiden hakemustiedot tallennetaan IACS-järjestelmään, joka silloin toimi kunnan palvelimella ja tarvittavat tiedot ajettiin tarvittaessa eteenpäin ministeriöön.
Kunnassa ~400 maatilaa. Eräs perjantai-aamu juuri se palvelin tilttasi.
No ei hätää, onhan kunnassa nauhavarmennus...
On joo, mutta jostain syystä maatalousyksikön palvelinta ei olekaan varmennettu. 5 vuoden kaikki tallennettu tieto hukassa, tai no olihan se paperilla arkistossa.
Pientä selvitystä asiasta ja ministeriöstä sai ohjelman kyllä palautettua mutta ne tiedot.
No onneksi varmuuskopiot tietenkin otettu vielä KORPULLE joka iltapäivä.
Ikävä juttu vaan, että ne korput on mitä on.

Loppujen lopuksi vain yhden päivän tiedot menetettiin ja niitä sain sitten ihan itse naputella takaisin. 25 tilan hakemustiedot.

Nykyisin ohjelma on ministeriön palvelimella ja käskytetään jokaisen käyttäjän päätteeltä erikseen. Eli jos nyt tilttaa, niin se on sitten ministeriön vika ja ei koske kuin koko maata 11 vuoden ajalta...
Myytävänä Menghini 4 äänikerta haitari, lankamidit ja sounder-mikit. Molempien johdot kaipaavat kolvin hellää käsittelyä. Lähesty vaikkapa pikaviestillä, jos tunnet tarvetta moiselle soittimelle.
Aki
09.05.2006 00:08:02 (muokattu 09.05.2006 00:08:50)

Jossain vaiheessa väärässä kohtaa shift+deleten (delete ilman roskakoria ja niitä dialogejahan ei lueta, eihän?) hutkiminen poisti...

Toi on tuttua. Siitä on tullut jo refleksi, shift del, enter. Toi refleksi ei oo vielä tullut niin väärässä paikkaa etteikö siitä olis selvinnyt uudelleenlatauksella, mutta pelottaa silti. Kun ei halua roskakoria tyhjennellä niin laiskuudesta sakotetaan. :oP

Mitä varmuuskopiointiin tulee, niin täysin väärä asiahan se on säästää. (Etenkin kun Nierleltä saa DVD-RW:täkin lähes ilmaiseksi.) En itsekään tee backuppeja kun parhaimmillaankin kuukauden välein. Tietty juuri äänitetyt fileet menee DVD:lle samantien, nyt kun sellainenkin asema on.

Käynti Clas+Ohlsonilla luvassa, ilmaiseksi saatu hieman äänekäs 20GB WD tulee olemaan oiva ulkoinen backuplevy.
FastEddie
09.05.2006 09:49:41

Vorot tuli kylään ja vei tietokoneet sekä ulkoiset kovalevyt. ( Ja kaikkee muutakin )
Reilulta parilta vuodelta kaikki musiikkitiedostot ja valokuvat katosivat.

Nykyään backuppaan kaiken, sekä CD/DVDlle, että ulkoiselle kovalevylle, joka on eri paikassa kuin muu tietokonemateria.
Born to lose, live to win!
Timo JM
09.05.2006 10:39:59

Reilu vuosi takaperin kuukauden vanhalta kovalevyltä sekosi hakemistorakenne jonka seurauksena Windows näki koviksen alustamattomana ja tyhjänä. Mitkään pelastusohjelmat eivät löytäneet vuoden musaprojekteja (valmiita ja keskeneräisiä), eikä kymmenen vuoden dokumentteja.

Varmuuskopiot olivat toisella koviksella jonka olin just siirtänyt uudeksi C-asemaksi. Katastrofin syntymiseen riitti kuukausi kun en ollut saanut uusia backuppeja tehdyksi.
...siis mun mielestä.
kamina
09.05.2006 10:59:42
Muutamankin kerran jo kovalevy kossahatanut, joka kerta hävinnyt vähemmän. Ensimmäisellä kerralla kuitenkin meni aika paljon musaa (omaa).

Nykyään mulla on kaikki data't kahden levyn raid 1 pakassa, eli jos yksi levy kuolee mitään ei häviä. Sen lisäksi mulla on ulkoinen levy johon otan (laiskana) varmuuskopiot kerran kuukaudessa tai kahdessa. Kaikki tärkeimmät tiedostot on myös poltettu dvd-rw levyille jotka on eri paikassa.
Aki
26.05.2006 17:56:44

Jatketaan vaikka tähän, saattaa inspata muitakin ulkoisen varmuuskopiokovon hankkimisessa.

Mökkiäänittelyt aion hoitaa USB-audiointerfacella ja läppärillä. Koska sisäinen tai USB-väyläinen kovo saattaa käsittääkseni pykiä, tulisi hankkia Fire-kovo. Onko tilanne tämä jos kerralla äänitetään max 8 raitaa 44.1K/24b?

20GB WD kovo löytyy, joten tarttisin vain kotelon.

Firekotelo Verkkokauppa.comista 46€, toimitusaika 4-8vko.
Hintaseurannan mukaan 80GB ulkoinen firekovo 72€.

Muita vaihtoehtoja? Halvalla halutaan päästä, koska nämä tulevat vain mökkiäänittelyyn ja varmuuskopioita varten.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Chaplin
26.05.2006 23:44:05
Jatketaan vaikka tähän, saattaa inspata muitakin ulkoisen varmuuskopiokovon hankkimisessa.

Mökkiäänittelyt aion hoitaa USB-audiointerfacella ja läppärillä. Koska sisäinen tai USB-väyläinen kovo saattaa käsittääkseni pykiä, tulisi hankkia Fire-kovo. Onko tilanne tämä jos kerralla äänitetään max 8 raitaa 44.1K/24b?

Muita vaihtoehtoja? Halvalla halutaan päästä, koska nämä tulevat vain mökkiäänittelyyn ja varmuuskopioita varten.

Ite ostin just alkuviikosta Oulun Servitistä Lacie USB 160 gt 2 mt, levyn varmuuskopiointiin. 99 € oli hinta. 250 gt 8 mt Lacie tais olla 139 € .Kyllähän tollanen jälkimmäinen varmaan äänittelyynkin käy.. Mistä niin oot kuullu että USB kovo pykis äänityksissä??
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Aki
27.05.2006 02:29:31

Mistä niin oot kuullu että USB kovo pykis äänityksissä??
Ei muuten, mutta USB-audiointerfacen kanssa. Kovon suorituskyky ei varmasti 8 raidalla ole ongelma, jonka takia mielelläni käyttäisin tuota vanhaani, enkä ostaisi (taas) 100 euron hyvää käyttökovoa.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
sartzan
27.05.2006 17:37:59
Liekö urbaania legendaa, mutta jollakin luennolla bäkuppauksista totena kerrottiin tarinaa jostakin ulkomaisesta pankista, jolla olisi joskus muinoin lasahtanu systeemit totaalisesti, asiakkaiden lainatietoja myöten. Varmuuskopioita ei ollut, ja joutuivat ennen konkkaa kyselemään epätoivoissaan ihmisiltä, että "ilmoittaisitteko ystävällisesti, jos teillä sattui olemaan laina meidän pankista"... Totta vai ei, en tiedä. Tarinan mukaan tuota rahalaitosta ei enää ole.

Itselle ei _vielä_ *koputtaa puuta* ole tapahtunut dramaattisempaa, mutta yhdellä kaverilla ja eräällä kaverinkaverilla hajosivat kovalevyt juuri gradun ja diplomityön kirjoituksen aikana. Graduilija oli onneksi tallentanut työnsä ainakin pariin paikkaan koneensa lisäksi, mutta insinöörinalku ei ollut pitänyt tarpeellisena säilöä viittä vaille valmista työtänsä mihinkään muualle kuin omalle koneelleen. Eikun alusta uudestaan, viikon ryyppäyksen jälkeen.

Tähän mennessä itsellä salakavalasti koneen hakemistorakenne on seonnut, mutta siten kyllä, että "kadonneet" tiedostot löytyivät sopivan ohjelman avulla. Uusiksi meni kyllä koneen asennus.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
humppahanuristi
27.05.2006 20:33:56

Itselle ei _vielä_ *koputtaa puuta* ole tapahtunut dramaattisempaa, mutta yhdellä kaverilla ja eräällä kaverinkaverilla hajosivat kovalevyt juuri gradun ja diplomityön kirjoituksen aikana. Graduilija oli onneksi tallentanut työnsä ainakin pariin paikkaan koneensa lisäksi, mutta insinöörinalku ei ollut pitänyt tarpeellisena säilöä viittä vaille valmista työtänsä mihinkään muualle kuin omalle koneelleen. Eikun alusta uudestaan, viikon ryyppäyksen jälkeen.
.

Itellä kävi vähän samalla tavalla. Tosin yksi tulostettu versio siitä oli olemassa, joten eikun kopiokoneelle. Viime vuonna sitten sain sen verran aikaiseksi, että löin sen 7 vuotta kaapissa lojuneen rikkinäisen kovalevyn koneeseen rinnalle ja sieltähän se päättötyökin löytyi, ihan kunnossa. Eipä sille kyllä mitään käyttöä ole.

Löytyi myös mukava matkakertomus brasialiasta, en edes muistanut, että sellaisenkin joskus tein.
Mutta ei silloin vielä ollut järkihintaisia ulkoisia kovalevyjä eikä usb-muisteja ja polttavat cd-asematkin maksoivat ihan liikaa.
Myytävänä Menghini 4 äänikerta haitari, lankamidit ja sounder-mikit. Molempien johdot kaipaavat kolvin hellää käsittelyä. Lähesty vaikkapa pikaviestillä, jos tunnet tarvetta moiselle soittimelle.
Fortune
27.05.2006 20:45:46
Itellä kävi vähän samalla tavalla. Tosin yksi tulostettu versio siitä oli olemassa, joten eikun kopiokoneelle. Viime vuonna sitten sain sen verran aikaiseksi, että löin sen 7 vuotta kaapissa lojuneen rikkinäisen kovalevyn koneeseen rinnalle ja sieltähän se päättötyökin löytyi, ihan kunnossa. Eipä sille kyllä mitään käyttöä ole.

Löytyi myös mukava matkakertomus brasialiasta, en edes muistanut, että sellaisenkin joskus tein.
Mutta ei silloin vielä ollut järkihintaisia ulkoisia kovalevyjä eikä usb-muisteja ja polttavat cd-asematkin maksoivat ihan liikaa.

Minä tulin proseminaarityön kanssa (valmis ja hyväksytty, jes!) vainoharhaiseksi ja minulla oli siitä kolmella eri palvelimella, kahdella muistitikulla, omalla koneella ja paperilla (kerran päivässä päivitetty) varmuuskopiot.

Mutta ei digitaaliseen mediaan sovi luottaa, se on totta. Hajottaisi jos gradu häviäisi bittitaivaaseen deadlineä edeltävänä päivänä.

Töiden suhteen olen joskus huolettomampi, pitäisi parantaa tapansa. Kyllä sekin korpeaisi, jos pari viikkoa pusatut nettisivut tai läjä mainoksia häviäisi. Pitänee ostaa sellainen usb-kovo kyllä, dvd:lle sopii paljon kamaa mutta jotenkin sitä on nykyihminen niin laiska ettei sitä lättyä jaksa työntää Macin pajatsoreikään. Onneksi on SSH, siirrän aina tärkeät työt yliopiston palvelimelle ja pariin muuhunkin paikkaan turvaan.
Look behind you, a three-necked guitar!
Chaplin
28.05.2006 01:58:35 (muokattu 28.05.2006 02:05:31)

Mistä niin oot kuullu että USB kovo pykis äänityksissä??
Ei muuten, mutta USB-audiointerfacen kanssa. Kovon suorituskyky ei varmasti 8 raidalla ole ongelma, jonka takia mielelläni käyttäisin tuota vanhaani, enkä ostaisi (taas) 100 euron hyvää käyttökovoa.

Eihän se siitä USB tai FireWirestä oo kiinni.. Väylänopeutta löytyy kummastakin, mutta se sisällä oleva levy sen tehon määrää.. Äkkiseltään tulis mieleen että tollanen 20 GB Westerni on varmaan jotain liki "sata" vuotta vanha? Vai onko? Ja tuskin kovin tehokas?
Mulla on tossa laatikossa muutamia 2 - 10 GB SCSI levyjä, mutta ihan oikeesti,, .. korppuasemakin on nopeempi.

Kyllähän tollanen Lacien 160 gb 2 mb hakkaa 100 - 0 vanhan Westernin. Eikä se WD sen kestävämpi oo kun toi Lacien Seagate. Joku kestää ja joku ei ,yksilöstä se on kiinni..

Edit: Siis pointti on se että kannattaako ostaa about 50 euroo maksavaa koteloa? Kun pistää siihen toisen mokoman lisää ja saa uuden takuulla varustetun (taas) hyvän kayttökovon..
Firewalk
28.05.2006 13:50:33
Sama juttu kun miksei käytetä turvavyötä tai pyöräilykypärää.

Pitäisi se varmuuskopiokovo hommata. Mutta luultavasti sille keksisi taas muuta käyttöä.
Aki
29.05.2006 02:10:14

Sama juttu kun miksei käytetä turvavyötä tai pyöräilykypärää.
Minä käytän molempia. Silti olen varmuuskopioinnin suhteen hieman laiska... :oP

pointti on se että kannattaako ostaa about 50 euroo maksavaa koteloa? Kun pistää siihen toisen mokoman lisää ja saa uuden takuulla varustetun (taas) hyvän kayttökovon..
Tässä se tuli, selvällä suomenkielellä. Kiitos maanpinnalle palauttamisesta. Saapa noita hieman pienempiä näemmä jo 70-80 eurolla. Kauppaan marssitaan heti alkuviikosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)