![]() 26.09.2003 14:22:51 | |
---|---|
magnepan -kaiuttimet sekä levysoitin, jonka käyttämisessä piti olla joku siltainsinööri tai sinnepäin.. Äskettäin edesmenneellä ystävälläni Terolla oli yksiössään Magnepanit ja muutenkin vimosen päälle itse viritetyt laitteet. Stereokuva oikeassa kohden oli todella jotain ällistyttävää. Kyllä kelpasikin ihailla. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 26.09.2003 14:27:58 | |
Yamaha A-590 (surround vahvistin) Yamaha CR-820 (Viritin vahvistin) paljon parempi saundi kuin tossa uudemmassa, muuta kun kaukosäädin puuttuu niin laiskuus voittaa. Pioneer F-676 laatuviritin Technics M270X (kasettidekki) JVC XLZ411 CD-soitin(Ikävä kyllä tämä käytössä) Onkyo DX 6800 CD-soitin (Todennäköisesti laserin vaihto edessä) PARAS SAUNDI mitä olen koskaan kuullut. Sonyn levysoitin DALI 102 (kaiuttimet) Hyvät kaiutin piuhat. Siinä mun setti. Ihan kiva saundi tosin tahtoisin vähän paremmat kaiuttimet. semmosilla mä kuuntelen. | |
![]() 26.09.2003 15:12:12 | |
Riippuu vähän markettistereosta, mutta ainakin itse jos olisin laitteistoa parantelemassa, niin ostaisin ensin kaiuttimet sitten vasta muut hilpehöörit. Meinaan vaan, että se vahvistimen vaihto parempaan ei välttämättä paranna ääntä vaan voi käydä päinvastoin. Kannattaa katsella esim. hifilehden tai tm:n arvosteluja markettistereoista(jos sieltä vaikka sattuisit omat stereosi bongaamaan), sillä niissä yleensä on ilmoitettu härvelin toistokäyrä. Jos se on suora, niin ei muuta kuin uusia kaiuttimia hankkimaan. Tällöin pelkillä uusilla kaiuttimilla saat hintaan nähden huomattavimman äänen parannuksen. Tätä stereoiden toiston suoruutta voit myös testata kaiken maailman laitteilla tai vaikka jonkun kaverin hifi-kaiuttimilla. | |
![]() 26.09.2003 15:21:04 | |
Jos se on suora, niin ei muuta kuin uusia kaiuttimia hankkimaan. No, ei nyt ihan. Jos katsotaan vaikka edellä mainittuja Magnepan-elektrostaatteja, on niiden toistovaste kyllä aika sykkyrää, mutta aika ihanalta kuulostavat silti. Se on se mikä korostuu ja miten, sekä kuuntelu tilan reagoiminen kaijuttimiin. Ei niihin testeihin kannata liikaa luottaa vaan oma korva se paras korva on. "I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla | |
![]() 26.09.2003 15:23:50 (muokattu 26.09.2003 15:25:37) | |
Riippuu vähän markettistereosta, mutta ainakin itse jos olisin laitteistoa parantelemassa, niin ostaisin ensin kaiuttimet sitten vasta muut hilpehöörit. Meinaan vaan, että se vahvistimen vaihto parempaan ei välttämättä paranna ääntä vaan voi käydä päinvastoin. Kannattaa katsella esim. hifilehden tai tm:n arvosteluja markettistereoista(jos sieltä vaikka sattuisit omat stereosi bongaamaan), sillä niissä yleensä on ilmoitettu härvelin toistokäyrä. Jos se on suora, niin ei muuta kuin uusia kaiuttimia hankkimaan. Tällöin pelkillä uusilla kaiuttimilla saat hintaan nähden huomattavimman äänen parannuksen. Tätä stereoiden toiston suoruutta voit myös testata kaiken maailman laitteilla tai vaikka jonkun kaverin hifi-kaiuttimilla. oma näkemykseni "marketstereoista" on jotain tällaista: http://www.p4c.philips.com/files/f/fwc717_22/fwc717_22_ihr_fi.jpg - en muista tuon tyyppisiä laitteita hifi-lehdessä testatun - aiemmin jo totesin marketstereoiden vahvistimen ja kaiuttimien yhteensopivuudesta so. muissa yhteyksissä ääni todennäköisesti on vielä entistäkin kamalampi :-( - edit: tuon tyyppisiä olen anttilassa kuullut kun olen "testannut" ostoaikeissa kokoelmalevyjä... | |
![]() 26.09.2003 15:27:39 | |
oma näkemykseni "marketstereoista" on jotain tällaista: http://www.p4c.philips.com/files/f/fwc717_22/fwc717_22_ihr_fi.jpg Huhhuh, mikä kuva! Mistä sä tuon löysit? Tuohan kuuluu suoraan Tekniikan Museoon. Maija Mehiläisen ja avaruusaluksen risteytys. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 26.09.2003 15:33:07 | |
Se on se mikä korostuu ja miten, sekä kuuntelu tilan reagoiminen kaijuttimiin. - viitaten myös SamOtherin aiempaan hyvään näkökulmaan: liikoja alapään korostuksia kannattaa välttää - pienissä betoniseinähuoneissa tulee helpolla hankalia kuminoita. Ei niihin testeihin kannata liikaa luottaa vaan oma korva se paras korva on. - testijutuilla voi haarukoida omalta kannalta kiinnostavan tuntuiset tarkempaan tsekkaukseen. - testien ohella ei pidä luottaa liikaa kaverien puheisiin - ainakaan jos eivät ole ainakin yhtä hyvin perehtyneitä asiaan kuin itse on. Soittajamaailmassahan kaikenlaisia laitelegendoja kyllä liikuuu ... | |
![]() 26.09.2003 15:38:05 (muokattu 26.09.2003 15:38:34) | |
oma näkemykseni "marketstereoista" on jotain tällaista... Niin siis nythän minulla on Sonyn Mini Hi-Fi Component System. Kuulostaakin jo fantastiselta, nimi siis. Valitettavasti vain se nimi. Edit: Miinus tee Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. | |
![]() 26.09.2003 15:45:00 (muokattu 26.09.2003 15:45:25) | |
oma näkemykseni "marketstereoista" on jotain tällaista: http://www.p4c.philips.com/files/f/fwc717_22/fwc717_22_ihr_fi.jpg Nämä 'markettistereot' ovat aina myös ostettaessa esillä kuuntelijan päänkokeudella, suhyper dolby surround napit kaakossa. Sekä jokin onneton myyjä vääntää lisää volymea ja kehuu samalla niiden taajuusvasteita ja muita ominaisuuksia kuten kelloradiot, ajastimet, lämpötilanäytöt.... Kun 'markettistereon' kiikutaa kotiin se kuulostaa aivan vallattoman hyvältä ja sopii mainiosti myös sisustukseen. Suosittelen sitä myös pienikokoiseen diskoteekkiin, koska siinä tulee myös diskovalaistus efektit kaupanpäälle. | |
![]() 26.09.2003 16:07:22 | |
No, ei nyt ihan. Jos katsotaan vaikka edellä mainittuja Magnepan-elektrostaatteja, on niiden toistovaste kyllä aika sykkyrää, mutta aika ihanalta kuulostavat silti. Se on se mikä korostuu ja miten, sekä kuuntelu tilan reagoiminen kaijuttimiin. Ei niihin testeihin kannata liikaa luottaa vaan oma korva se paras korva on. Niin oma korva on aina paras korva, mutta en minä nyt ehkä sitä tässä hakenut. Eikös ne kaiuttimet suunnitella yleensä siten, että oletetaan vahvistimesta äänen tulevan piuhoja pitkin aika laillla semmoisena kuin se on levyllä. Eli mitään muutosta ei ole tapahtunut. Näissä magnepaneissakin se väritys tapahtuu kaiuttimessa, ei vahvistimessa( tai vaikka cd-soittimessa), jos olen oikein ymmätänyt. Joo-o. Itse ainakin olen sitä mieltä, että tuohon Sonyyn kannattaa ensiksi vain paremmat kajarit ostaa. Kokeile jonkun tutun hifipömpeleitä sonyysi, ja jos silloin ääni on kovinkin värittynyt (vertaa tutun hifi-steroihin), niin silloin kannattaa uusia koko helahoito kerralla. Tai no makuasioitahan nämä on. | |
![]() 26.09.2003 16:11:56 | |
Niin ja on hifi-lehdessä aina silloin tällöin pakettistereoita testattu. Kuten myös TM:ssä. Luulisi niiden speksien (tai ainakin hifilehden) olevan kohdallaan. | |
![]() 26.09.2003 16:16:18 (muokattu 26.09.2003 16:17:46) | |
Joo-o. Itse ainakin olen sitä mieltä, että tuohon Sonyyn kannattaa ensiksi vain paremmat kajarit ostaa. Kokeile jonkun tutun hifipömpeleitä sonyysi, ja jos silloin ääni on kovinkin värittynyt (vertaa tutun hifi-steroihin), niin silloin kannattaa uusia koko helahoito kerralla. mikäänhän ei estä kokeilemasta - toinen juttu vielä on, että marketstereoissa kaiuttimien suunnittelussa on voitu kiinnittää huomiota siihen, että kaiutin antaa paljon ääntä - silloin se tuntuu hyvältä. So. kaiutin on herkkä, mutta ominaisuudet muuten eivät välttämättä häävejä. Tilalle kun laitetaan kunnollinen hifi-kaiutin voi äänentaso laskea huomattavasti ja ko. kaiuttimet tuntuvat huonolta. Hifi-liikkeissähän käytetään komparaattoria tasaamaan äänenvoimakkuuserot - jo pienetkin erot vaikuttavat selvästi subjektiiviseen miellettyävyyskokemukseen. - marketstereoissa on yläbassot usein elektronisesti boostattu - tuntuu, että bassoa on paljon - se peittää varsin vaatimattomaksi jäävän alataajuuden. - EDIT: myöntävät TM:ssä itsekin pakettistereotestien olevan vähän "huumorimielessä" tehtyjä. | |
![]() 26.09.2003 16:27:19 | |
Sellaista vielä että voiko piennemmillä vehkeillä (ööh..jotain 40-60W) saada sellaista syvää ja muhkeaa soundia? Kun en tarvitsisi mitään amishuudatusvehkeitä vaan ihan musiikin kuunteluun kerrostalossa. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
![]() 26.09.2003 16:39:10 (muokattu 26.09.2003 16:46:15) | |
Sellaista vielä että voiko piennemmillä vehkeillä (ööh..jotain 40-60W) saada sellaista syvää ja muhkeaa soundia? Kun en tarvitsisi mitään amishuudatusvehkeitä vaan ihan musiikin kuunteluun kerrostalossa. Se syvä ja muhkea lähtee kunnollisista kajareista. Jos nuo tehot ovat DIN-normin 8-ohmiin mitattuja niin tarpeeksi lähtee. 40-60 -watin välillä ei käytännössä ole isoa eroa äänenpaineessa. Luukutuksen sietoon vaikuttavat jo esim. virtalähteen (muuntaja) teho so. että antaako tarpeeksi virtaa (tehokas on kallis - halpa ei tehokas) sekä toisekseen vahvistimen kyky antaa tehoa hankaliin kaiutinkuormiin (2-4 ohmia) jotka tulevat vastaan kovemmassa luukutuksessa. Noita arvoja kannattaa tsekata testeistä. Eri asia on, että pääsetkö liikkeessä käytännössä testaamaan. Kerrostalovoimakkuuksiin tehot todennäköisesti kyllä riittävät - noilla tehoilla jo häädönkin saa. Käypä tosiaan siellä oikeassa hifiliikkeessä kuuntelemassa mitä on oikea syvä basso ja muhkea soundi. Voi olla, että itku tulee kotona. Yhdellä kaverillani on 90-luvun puolivälissä hankitut isot aktiivikajarit (Avalance -) - siellä kun musiikkia kuuntelee niin täytyy aina kalibroida matkaradiolla pari päivää kotioloissa lähemmäs oman kaluston tasoa ;-) Ja vielä: sen Sonyn vertailukelpoinen teho on todennäköisesti jotain 2*20W - - loput on jotain hattivatteja. EDIT: unohda ne watit yms. mainosmieshömpät, jotka on tarroilla laitettu laitteiden etulevyyn - mitä isommalla sitä vähemmän on uskottavia. Ei ne watit eikä edes volume ratkaise - kunhan kuuntelet niin huomaat sen jujun. Tasapainoinen vahva ääni, jossa rockissa riittävän särmän lisäksi ovat myös nyanssit tallella - hae sellaista korvillasi. Älä jahtaa sitä marketstereon bassoluukutusta - (toki basso ei saa puuttuakaan). Hyvät "stereot" kuullostavat yllättävän vaisuilta ennen kuin oppii kuulemaan sen hyvyyden. Viikonloppuja! | |
![]() 26.09.2003 16:46:12 | |
Ja vielä: sen Sonyn vertailukelpoinen teho on todennäköisesti jotain 2*20W - - loput on jotain hattivatteja. Sitähän minäkin. Ohjeissakin kovasti mainostetaan 60W jatkuvaa ulosantia, mutta tuosta 15W kitaravahvistimesta tuntuu lähtevän enemmän ääntä. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
![]() 26.09.2003 17:52:23 | |
Millaisilla laitteilla kuuntelette kotona musiikkia? Olen harkinnut panostamista kunnon stereoihin. Nykyään tuossa on vain nuo 'markettistereot'. Ihan hyväthän nuokin ovat, mutta miten paljon on äänenlaadussa eroa jos hankkisin vähän kalliimmat. Kenties erikseen vahvistimen, soittimen ja kaiuttimet? Suositeltelkaa jotain vaihtoehtoja. Mitenkään hirveitä summia en olisi valmis maksamaan. Olen aivan ulalla näistä audioasioista. En siis todellakaan tarvitse mitään amishuudatusvehkeitä vaan mahdollisimman erottelukykyisen paketin. En saa kumminkaan ostettua, mutta olisi kiva vähän tietää näistä asioista. Nyt tossa on tollanen Sonyn MicroHiFi Component System, joka tarkoittaa käytännössä cd:n, virittimen sekä dekin sisältävää harmaata muovi koteloa...:o) Onneksi on sentään puiset kajari kotelot... Toiset ovat isäni käytössä tällä hetkellä: Kenwoodin erillissarja, joka tuli hankittua joskus vuosia sitten... LP(Kenwood) CD(JVC) Dekki(Kenwood) Equ(Kenwood) Vahvistin(Kenwood) Viritin(Kenwood) Alkuperäiset kajarit vaihdettu Venäläisiin SuperSound kaappeihin ja hlvtn hyvin toimii bassot, keskiäänet sekä diskantit... Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni. | |
![]() 26.09.2003 21:08:42 | |
Graafinen ekvalisaattori: paha vilkkuvia ledejä: paha servo-ohjattu volyymipotikka: paha muovikuoret: paha Hyvä lista; lisätään vielä: loudness-kytkin: paha jousiliittimet kaiutinjohdoille: paha Somebody set us up the bomb. | |
![]() 26.09.2003 21:11:30 (muokattu 26.09.2003 21:12:00) | |
Jos katsotaan vaikka edellä mainittuja Magnepan-elektrostaatteja... Pientä pilkun****intaa: Magnepanit toimivat magnetostaattiperiaatteella, elektrostaateista esimerkkinä käyvät vaikka Martin Loganin kaiuttimet ja Staxin paremmat. Somebody set us up the bomb. | |
![]() 26.09.2003 21:19:37 | |
Sitähän minäkin. Ohjeissakin kovasti mainostetaan 60W jatkuvaa ulosantia, mutta tuosta 15W kitaravahvistimesta tuntuu lähtevän enemmän ääntä. Tämä voi myös selittyä sillä, että kitaravahvistimen ääni ottaa pirusti enemmän korviin, kuin tavallinen musiikki. Elementeissä voi olla myös herkkyyseroja. Korvalla tuota tehoa on paha mennä veikkailemaan. Kyllä niistä minitoosista tehoa voi lähteä, sitä ei voi kukaan kiistää. Eihän ne pieniä ohmilukja välttämättä kestä, mutta kaheksaan ohmiin saattaa tehoa lähteä yllättävänkin paljon. Ei nyt ehkä niitä useita satoja watteja, mutta reippasti yli 50 kanavaansa. Ja se on jo kumminkin jo semmonen teho että rytisee, vaikkei mitkään herkät kaiuttimet oliskaan. Ja se TM:n huumorimieli tarkoitti varmaan lähinnä sitä, että esimerkiksi mahottoman korostetusti toistuva diskojumputus oli plussaa laitteissa, ei sitä että esimerkiksi taajuusvasteita olisi menty näpräilemään positiivisempaan suuntaan. Menisihän siitä lehdeltä uskottavuus, jos tämmöistä tekisi. | |
![]() 26.09.2003 22:14:09 | |
Nämä 'markettistereot' ovat aina myös ostettaessa esillä kuuntelijan päänkokeudella, No niinhän niiden stereoiden kaiuttimien pitää olla sitten kotiinkin asennettuina! Hyvänkin laitteiston soundit saavuttavat markettistereoiden tason jos kaiuttimet lykätään lattialle, nurkkiin tai kirjahyllyn päälle kyljelleen. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)