Aihe: Kansallisooppera lomauttaa koko henkilökuntansa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Joonas
28.04.2006 10:05:26
Kuunnelkaa Joose Keskitaloa ja tulkaa sitten puhumaan mulle tekniikasta ;)

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
mooch
28.04.2006 17:34:27 (muokattu 28.04.2006 17:36:30)
Kuunnelkaa Joose Keskitaloa ja tulkaa sitten puhumaan mulle tekniikasta ;)

Joonas.

No jopas sattui. Eilen illalla viimeksi kuuntelin Luoja auta-levyä ja kyllä jokseenkin tämäkin threadi tuli mieleen. Että kyllä siinä on minun mielestäni aivan uskomattoman hieno muusikko, vaikka ainakaan sellaista teknistä osaamista ei paljoa löydy, mikä ehkä käsitetään "hyvänä tekniikkana".

EDIT: Ja niin, lähen ihan just kapakkaan illan vetämään jatsia ja diletantille tiedoksi, että tämän trion kitaristi treenaa kyllä varmasti enemmän kuin erittäin moni klasarimuusikko ;)
Stradlin
29.04.2006 17:03:56
Täytyypä sanoa, että tällaiset tyypit kuin esim. nimimerkki "diletantti" vain vahvistavat käsitystä oopperaihmisistä elitistisinä paskiaisina, valitettavasti.
Ain't It Fun?
Sharkman
29.04.2006 19:49:57 (muokattu 29.04.2006 19:51:17)
Täytyypä sanoa, että tällaiset tyypit kuin esim. nimimerkki "diletantti" vain vahvistavat käsitystä oopperaihmisistä elitistisinä paskiaisina, valitettavasti.

Elitistisiä mulkkuja kaikki sanon ma! Kuka nyt semmosta ämmien korkeaa kiljumista jaksaa kuunella ja vielä maksaakin siitä kun sitä kuulee jo tarpeekseen kotonakin! joka ikinen päevä... perkele.
Haluan vain päästä pätemään.
Sertzo S
29.04.2006 20:15:55
Elitistisiä mulkkuja kaikki sanon ma! Kuka nyt semmosta ämmien korkeaa kiljumista jaksaa kuunella ja vielä maksaakin siitä kun sitä kuulee jo tarpeekseen kotonakin! joka ikinen päevä... perkele.

HOOOOOOHH!!! Meilläkin aika usein, muttei nyt, koska hallitus on töissä.
Ondine
30.04.2006 11:59:37

Onko tuo ironisella äänenpainolla sanottu, hyvä Sharkmies, onhan? Onhan?!

Mitä se elitismi on? Tuntuu että se on Suomessa se suurin synti. Mikä sen vastakohta sitten on? "Aito" meininki?

Suomessa ei saa kuunnella oopperaa, käyttää sivistyssanoja tai olla iloinen. Tämä on totuus.
Sertzo S
30.04.2006 12:35:43
Onko tuo ironisella äänenpainolla sanottu, hyvä Sharkmies, onhan? Onhan?!

Mitä se elitismi on? Tuntuu että se on Suomessa se suurin synti. Mikä sen vastakohta sitten on? "Aito" meininki?

Suomessa ei saa kuunnella oopperaa, käyttää sivistyssanoja tai olla iloinen. Tämä on totuus.

Mä oon kohtuuiloinen tälläkin hetkellä, tunnen muutaman sivistyssanankin ja asun oopperakaupungissa. :)
Sharkman
30.04.2006 13:42:13 (muokattu 30.04.2006 13:46:09)
Mikä sen vastakohta sitten on? "Aito" meininki?

Se on sitä että vedetään jouluna kauheet pontikkalärvit, piestään vaimo ja lapset ja ajetaan ne hankeen. Sen jälkeen poltetaan sauna, kirotaan jumalaa ja perkelettä ja lopuksi sammutaan navettaan.

Tuosta elitismistä.. kuinka moni oopperaväkeä elitisteiksi haukkuva on oikeasti käynyt ja nähnyt millaista porukkaa nämä ns "elitistit" ovat? Olisi kiva tietää mistä nämä stereotypiat saavat alkunsa jos väitteen esittäjä ei ole koskaan käynyt oopperassa.

Itse en ole koskaan käynyt oopperassa. Omat mielikuvani oopperasta tilanteena ovat lähinnä amerikkalisista komedialeffoista jossa stereotypiset elitistit katsovat kauhistuneena nenänvarttaan pitkin kun päähenkilö toilailee sopimattomasti (tyyliin mies ja alaston ase sarjan elokuvat).

Ja sitten jos sielä oopperassa uskaltautuu käymään ja sielä on hienosti pukeutuneita naisia ja miehiä niin eikai heitä tarvitse heti elitisteiksi leimata? Toiset taas tykkäävät laittautua ennen ravintolareissua ja pistää ykköset päälle. En lähtisi heitäkään elitisteiksi haukkumaan. Ihmiset tykkäävät turhamaisesta koreilusta tilanteissa joihin mennään ns. näyttäytymään.
Haluan vain päästä pätemään.
Stradlin
30.04.2006 15:33:04

Elitismin vastakohtahan voisi olla vaikkapa suvaitsevaisuus. Ei sillä periaatteessa ole mitään tekemistä pukeutumistyylin tms. asioiden kanssa, vaan se on esim. tämän "diletantin" tapauksessa tämä "ooppera on oikeaa musiikkiia ja kaikki muu on paskaa junttijumputusta"-asenne.
En siis väitä/luule,että kaikki oopperasta pitävät olisivat elitistejä, tai etteikö elitistisesti käyttäytyviä ihmisiä löytyisi rokkipiireistäkin. Jostain syystä juuri oopperafaneilla vain on tällainen maine, ja tällaiset tyypit vain vahvistavat sitä mainetta.
Ain't It Fun?
tanjuli
30.04.2006 16:12:14
Tuosta elitismistä.. kuinka moni oopperaväkeä elitisteiksi haukkuva on oikeasti käynyt ja nähnyt millaista porukkaa nämä ns "elitistit" ovat? Olisi kiva tietää mistä nämä stereotypiat saavat alkunsa jos väitteen esittäjä ei ole koskaan käynyt oopperassa.
Jari Sillanpään keikalle menevät ihmiset laittautuvat keskimäärin hienommin kuin oopera/klasarikonserttiväki. Mielenkiintoinen yksityiskohta.
[i hear voices but at least they're on tune]
mooch
01.05.2006 14:22:49
..., vaan se on esim. tämän "diletantin" tapauksessa tämä "ooppera on oikeaa musiikkiia ja kaikki muu on paskaa junttijumputusta"-asenne.

Plussa, just tätä mä oon yrittänyt hakea takaa. Mun mielestä ooppera ei oo mihinkään muuhun musiikinlajiin verrattuna pätkääkään "hienompaa", mutta tolla elitismi-meiningillä meinaan just sitä että halutaan tollasta asennetta pitää yllä. Ja kun sitä kerran pidetään yllä, niin "suuri kansa" antaa sille termin elitismi - eikä sitten itse halua olla kiinnostunut siitä.
Sertzo S
01.05.2006 15:32:24 (muokattu 01.05.2006 15:38:54)
Plussa, just tätä mä oon yrittänyt hakea takaa. Mun mielestä ooppera ei oo mihinkään muuhun musiikinlajiin verrattuna pätkääkään "hienompaa", mutta tolla elitismi-meiningillä meinaan just sitä että halutaan tollasta asennetta pitää yllä. Ja kun sitä kerran pidetään yllä, niin "suuri kansa" antaa sille termin elitismi - eikä sitten itse halua olla kiinnostunut siitä, vaan menee Seinäjoen Tangomarkkinoille, jossa upea Seinäjoen Kaupunginorkesteri vahvistettuna mm. Finlanders-orkan pojilla soittaa tangoja eri solistein laulaessa niitä. Tuttua ja turvallista. :)
sellisti
01.05.2006 21:51:18
Tulee taas niin monta käsitystä "elitisti" -sanalle. Jonkun mielestä elitistiksi riittää, jos pukeutuu vähän hienommin esitykseen. Toisen mielestä taas elitisti suurin piirtein vihaa kaikkia muita tyylejä. Sataan kertaa lienee tämä jo klasaripalstalla todettu, mutta kannattaakohan tuota sanaa nyt viljellä ihan noin ahkerasti, kun ei sille tunnuta löytävän edes yhteistä tarkoitusta? Enkä nyt tarkoita että tähän pitää seuraavaksi pistää linkit wikipediaan ja nykysuomen sanakirjaan. On ihan yhtä tyhmää tehdä yleistyksiä koko oopperaväestä yhden, kahden tai kymmenen ihmisen, saati sitten jonkun stereotypian perusteella, kuin julistautua elitistiksi sillä perusteella että tykkää oopperasta.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sävis
02.05.2006 11:21:57 (muokattu 02.05.2006 11:22:12)
Minä taas olen useina kesinä seurannut aivan tarkoituksella pyöräillessäni Savonlinnan keskustan ja linnan lähettyvillä heinäkuun iltoina oopperaan menevää yleisörakennetta.
Pääosin vanhempaa, hyvin pukeutunutta pariskuntaa tai seuruetta. Nuoria ei juurikaan joukossa kuin vain hyvin pieni otanta.

Tämä johtuu kyllä aika pitkälti siitä, että Savonlinnan oopperajuhlien lippujen hinnat ovat niin korkeita, että kovin monilla ei ole niihin varaa. Lipuista ei saa ollenkaan esimerkiksi opiskelija-alennusta, toisin kuin Kansallisoopperassa (jossa yleisön joukossa on paljon nuoria). Suurin osa Savonlinnan yleisöstä on luultavasti firmojen edustajia ja asiakkaita. Valitettavaa, että harvalla "todellisella oopperan ystävällä" on varaa Suomen maineikkaimmalle oopperafestivaalille.
mooch
02.05.2006 22:22:13
Jännä, kun nimimerkki diletantti tahtoo aina vaieta kun hänestä puhutaan.
Sertzo S
03.05.2006 09:39:31
Tämä johtuu kyllä aika pitkälti siitä, että Savonlinnan oopperajuhlien lippujen hinnat ovat niin korkeita, että kovin monilla ei ole niihin varaa. Lipuista ei saa ollenkaan esimerkiksi opiskelija-alennusta, toisin kuin Kansallisoopperassa (jossa yleisön joukossa on paljon nuoria). Suurin osa Savonlinnan yleisöstä on luultavasti firmojen edustajia ja asiakkaita. Valitettavaa, että harvalla "todellisella oopperan ystävällä" on varaa Suomen maineikkaimmalle oopperafestivaalille.

Uskon silti, että vaikka varaa olisikin, niin valtaosa Suomen nuoriso-otannasta häipyisi kuitenkin erilaisiin pop-musiikkitapahtumiin. En oiken jaksa uskoa ajatukseen, että ns. ooperayleisöäkään yrityksistä huolimatta voi kasvattaa ko. taidemusiikkimuodon kuulijoiksi kuin ehkä vain murto-osan, vaikka ei mulla sitä vastaan mitään ole.
etnopoju
03.05.2006 10:48:40

mä luulen, et suurin osa ei kuuntele jotain tiettyä "genreä" vain heidän sosiaalisen taustan takia. ei ole kovin hyväksyttävää, jos orkesterin kapellimestari myöntää diggailevansa death metallia, hardcore räppiä tai jotain muuta "alatyylin" musiikkia tai jos raksamies kertoo kuuntelevansa jotain italialaista bel canto- oopperaa (voiko kukaan olla enemmän homo?).

musiikki = järjestettyä ääntä, ei sen enempää

mäkin olen saanut ihan vitusti kuittia kavereilta, jotka ovat jotenkin ehkä enemmän "rock"- kuluttajia, koska kuuntelin musaa, kuten xenakis tai japanilaista taiko- musiikkia. mulle se on vaan musaa enkä mä kuuntele mitään sen mukaan mikä sen nimi tai lokero on, vaan sen mukaan miltä se KUULOSTAA. aika järkyttävää, eikö?

ihmiset ei kuuntele musiikkia vaan mainonnan ja muun sonnan ehdollistamia sosiaalisia mielikuvia. paskanjauhantaa koko touhu.
Ondine
03.05.2006 11:04:59
ihmiset ei kuuntele musiikkia vaan mainonnan ja muun sonnan ehdollistamia sosiaalisia mielikuvia. paskanjauhantaa koko touhu.

Totta! Kalja on se juttu, miksi musiikkifestareilla käydään. Kaljateltat sinne Savonlinnaan! Pitäis varmaan kärrätä ne seinäjokelaiset vetämään tangoa Olavinlinnaan niin "kansa" olis tyytyväinen. (Kuka helvetti se kansa oikein on?) Ehdotan "kenellä tangolaulajalla on laajin vibrato"-kilpailua oopperan tilalle. Kyllä kansa tietää.

Eikö diletantti muuten joskus aiemmin vain sanonut pitävänsä enemmän klassisesta, sama kun joku deathmetal-tyyppi sanoisi ettei välitä mistään muusta kuin death metallista. Haukuttaisiinko death metal-hemmoa elitistiseksi sellaisesta lausunnosta. Kysyn vaan, nimimerkki kansan syvien rivien keskeltä.
etnopoju
03.05.2006 11:09:12

Totta! Kalja on se juttu, miksi musiikkifestareilla käydään. Kaljateltat sinne Savonlinnaan! Pitäis varmaan kärrätä ne seinäjokelaiset vetämään tangoa Olavinlinnaan niin "kansa" olis tyytyväinen. (Kuka helvetti se kansa oikein on?) Ehdotan "kenellä tangolaulajalla on laajin vibrato"-kilpailua oopperan tilalle. Kyllä kansa tietää.

"kansaa" ei ole ollut olemassa lähes sataan vuoteen. se on vaan alemmuuskompleksisten kusipäiden tekosyy mitä erilaisimmille asioille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)