jPekka 29.04.2006 10:01:43 | |
---|
Katselinpa tuossa eilen Teemalta mainiota "70-luvun sekahaku" -sarjan musiikkijaksoa, jossa vilahti katkelma Wigwamista soittamassa jossakin televisio-ohjelmassa "Freddie Are You Readya". Se mikä minun huomioni kiinnitti oli Måns Groundstroemin Rickenbacker, joka näytti kokopunaiselta (eikä siis siltä tavanomaisemmalta FireGlo-sunburstilta). Netistä löytyi jokunen Wigu-historiikki, jossa Måssen mainittiin ostaneen "uuden" Rickenbackerin vähän ennen Nuclear Nightclubia (1975). Tämä kiinnostaa tietenkin siksi, että satun omistamaan punaisen, vuoden 1974 mallisen Rickenbacker 4001:n (jota tosin on melkoisesti modifioitu sittemmin), ja nyt sitten rupesi kaihertamaan ajatus, että onko tuo basso SE.. Silloin kun tuota ostin Kitarapajalla vuonna 1985, sisään astui minulle tuntematon ja minua vähän vanhempi mies, joka vilkaisi kokeilemaani bassoa ja sanoi: "Kato, mun vanha basso." Oli tunnistanut pleksin yläpuolella, kaulamikin lähellä olevasta, lakkauksen läpi erottuvasta oksakuviosta. Emme jutelleet sen kummemmin, minä olin tohkeissani bassosta ja hänellä oli kiire muuanne. Niin että jos jollakulla on tietoa Groundstroemin 'backerista ja sen myöhemmistä vaiheista niin olen vilpittömän utelias 8-) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
2541 29.04.2006 14:53:18 (muokattu 29.04.2006 14:55:22) | |
---|
Aihetta sivuten, mutta kuitenkin: missäköhän on Pohjolan Wigwamissa käyttämä Rickenbacker? Yhden kuvan olen onistunut näkemään, oli muistaakseni mapleglo eli siis puunvärinen. EDIT: Laitappa kaima kyselyä Wigwamin vieraskirjaan, sieltä saattais hyvinkin irrota tietoa. http://members.surfeu.fi/mmerilai/wigwam/ |
sirdickyj 29.04.2006 15:13:25 | |
---|
Aihetta sivuten, mutta kuitenkin: missäköhän on Pohjolan Wigwamissa käyttämä Rickenbacker? Yhden kuvan olen onistunut näkemään, oli muistaakseni mapleglo eli siis puunvärinen. EDIT: Laitappa kaima kyselyä Wigwamin vieraskirjaan, sieltä saattais hyvinkin irrota tietoa. http://members.surfeu.fi/mmerilai/wigwam/ Eikös Pohjola sanonut siitä muistaakseni jossain haastattelussa, että oli kyllä aivan kelvoton hänen tarkoituksiinsa tuo Rickenbacker? En välttämättä ihmettele, persoonallisen kuuloinenhan se on, ja jos ei halua kolinaa, niin sitten voi olla väärä valinta. "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
2541 29.04.2006 16:25:33 | |
---|
Eikös Pohjola sanonut siitä muistaakseni jossain haastattelussa, että oli kyllä aivan kelvoton hänen tarkoituksiinsa tuo Rickenbacker? En välttämättä ihmettele, persoonallisen kuuloinenhan se on, ja jos ei halua kolinaa, niin sitten voi olla väärä valinta. Joo, ei sopinut hänen "hakkaavaan" tyyliinsä, kuten hän soittotyyliään itse kuvaili. Pohjolan mukaan "Being" on soitettu Rickenbackerilla (tonepotikat varmaan kiinni?) ja veikkaisin, että myös "Live Music From The Twilight Zone". |
jPekka 29.04.2006 16:53:35 | |
---|
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
BaariMikko 29.04.2006 21:08:27 | |
---|
Joo, ei sopinut hänen "hakkaavaan" tyyliinsä, kuten hän soittotyyliään itse kuvaili. Pohjolan mukaan "Being" on soitettu Rickenbackerilla (tonepotikat varmaan kiinni?) ja veikkaisin, että myös "Live Music From The Twilight Zone". Eikös Pohjola aika paljon käyttänyt Wiguissa Arian bassoa? "jos
et tiedä mistä soundi tulee niin voit luulla että tulee muualta."
-JPQ
Teatteriin! |
Kaake 29.04.2006 21:25:13 | |
---|
Eikös Pohjola sanonut siitä muistaakseni jossain haastattelussa, että oli kyllä aivan kelvoton hänen tarkoituksiinsa tuo Rickenbacker? En välttämättä ihmettele, persoonallisen kuuloinenhan se on, ja jos ei halua kolinaa, niin sitten voi olla väärä valinta. Juu Pohjola on sanonut että Riku on täys plekubasso ja ei onnistunut saamaan siitä sormilla minkäälaista käyttökelpoista soundia irti. No väärinhän se meni Tre Kronor Basar Klubb, medlem #2
|
2541 29.04.2006 21:29:34 | |
---|
Eikös Pohjola aika paljon käyttänyt Wiguissa Arian bassoa? Ei, vaan WEMin bassoa. |
Juu Pohjola on sanonut että Riku on täys plekubasso ja ei onnistunut saamaan siitä sormilla minkäälaista käyttökelpoista soundia irti. Äkkiä ajateltuna tommonen mielikuva mullakin siitä bassosta on ja sen luonteesta, jotenki assosioituu aina Lemmyyn, Glenn Hughesiin ja Geddy Leehan. Kaks ekaa ainakin vetelee plekulla, Geddystä en tiedä, mutta kolinaa se ainakin on se Riku-aikanen soundi. "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
2541 29.04.2006 22:15:00 | |
---|
Geddy soittelee sormin. Hyvin 'backerilla sormin soittaa, esim Jylli soitti eilen Zookin keikalla. |
sirdickyj 29.04.2006 22:15:51 | |
---|
Geddy soittelee sormin. Hyvin 'backerilla sormin soittaa, esim Jylli soitti eilen Zookin keikalla. Juu, siis toi oli vaan mun mielikuva aiheesta. Varmaan soittaa, en oo kokeillu juurikaan. "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
4001V63 01.05.2006 20:40:19 | |
---|
Monet biisit kuullostaa Groundstroem/Rickenbacker yhdistelmällä sormin soitetuilta. Sanoisin, että Ricillä on mahdollista saada todella paljon erilaisia sormisoundeja kohtuulisen vaivattomasti. Plekusaundit kyllä tunnistaa aikas helposti. Olis kiva saada Mossen omia kommentteja aiheesta. |
4001V63 01.05.2006 20:49:43 | |
---|
Monet biisit kuullostaa Groundstroem/Rickenbacker yhdistelmällä sormin soitetuilta. Sanoisin, että Ricillä on mahdollista saada todella paljon erilaisia sormisoundeja kohtuulisen vaivattomasti. Plekusaundit kyllä tunnistaa aikas helposti. Olis kiva saada Mossen omia kommentteja aiheesta. Mitä tulee PP:n kommenttiin Ricistä, on inhimillistä, että mies, joka tykkää soittaa jazzin kaltasilla kepakoilla, ei pääse kaveriksi kapean kielivälin kirveen kanssa. Soittotatsissakin ja tekniikoissa on eroa melkoisesti. Siinä, missä jazzi laittaa rämpytyskäden töihin, Ricissä riittää pienet liikkeet. Ja toinen ero on jo kielen värähtelyssä. Se ero on vähän kuin pianossa ja flyygelissä. |
jPekka 01.05.2006 21:40:31 | |
---|
Hyvin 'backerilla sormin soittaa Juu, oikein hyvin. Tuo backeri on ollut minulla 21 vuotta, enkä plektraa ole käyttänyt kuin erään näytelmän musiikissa tallan takaa soittamiseen. (Sen jälkeen pleku on jäänyt ikään kuin muistoesineeksi pleksin reunan alle.) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
aatto 08.05.2006 22:07:45 | |
---|
Juu Pohjola on sanonut että Riku on täys plekubasso ja ei onnistunut saamaan siitä sormilla minkäälaista käyttökelpoista soundia irti. kun kuuntelee C.Burtonin soitantaa, niin melkein väittäisin että kyllä Rickistä saa sorminkin saundeja jos jonkinlaisia. |
hemmo 08.05.2006 22:15:37 | |
---|
kun kuuntelee C.Burtonin soitantaa, niin melkein väittäisin että kyllä Rickistä saa sorminkin saundeja jos jonkinlaisia. Suo anteeksi, mutta Gliff Burttonin Ricky oli modattu. Takamikkinä oli Jasson J-mikki ja edessä Gibsonin kromihumppari. Aivan eri peli, munsta. Rupmu-mumot. |
jjylli 09.05.2006 01:32:47 | |
---|
onhan se semmosta lotinaa ku sillä sormilla vetää. jos meinaan semmosesta tykkää, niin sehän on siinä.. |
J.Hollström 22.05.2007 09:22:02 | |
---|
onhan se semmosta lotinaa ku sillä sormilla vetää. jos meinaan semmosesta tykkää, niin sehän on siinä.. Kyllähän sitä lotinaa siitä irtoo, varsinkin jos soittaa kaulamikin kohdalta. Mutta muitakin soundeja ihan nasaaliin tallamikkisoundiin asti, riippuen ihan miten bassoa soittaa. Kolinabassoksikin rikuja on moitittu, semmonenkin varmaan onnistuu esim. plekulla soittaessa. Äänitin kamerakännykällä hieman jammailua kotiolosuhteissa Rikun kanssa monella erilaisella lotinalla ja kolinalla. http://www.youtube.com/watch?v=juUamc9NyQI |
TommiW. 22.05.2007 10:00:29 | |
---|
Kyllähän sitä lotinaa siitä irtoo, varsinkin jos soittaa kaulamikin kohdalta. Mutta muitakin soundeja ihan nasaaliin tallamikkisoundiin asti, riippuen ihan miten bassoa soittaa. Kolinabassoksikin rikuja on moitittu, semmonenkin varmaan onnistuu esim. plekulla soittaessa. Äänitin kamerakännykällä hieman jammailua kotiolosuhteissa Rikun kanssa monella erilaisella lotinalla ja kolinalla. http://www.youtube.com/watch?v=juUamc9NyQI No kah, siinähän oli melko kattavasti kaikenmaailman saundia. Hyvin havainnolistettu, plussa kajahti. "On oikeita ääniä ja sitten niitä joita Wasara soittaa."
"Sä et varmaan ikinä soita mitään normaalia" -Seer-O |
J.Hollström 22.05.2007 10:21:19 | |
---|
No kah, siinähän oli melko kattavasti kaikenmaailman saundia. Hyvin havainnolistettu, plussa kajahti. Tänks. Toi on soitettu Topilla ja Hartken 2x10" ämyrillä ilman efektilöitä aika hiljaa. Akustinen räminä ja kolke ei siis oo välttämättä noin kova normiolosuhteissa / bändin kanssa. |