Aihe: Nick Drake tyyliseen äänittelyyn vehkeet!
1 2
Halldor
23.09.2003 16:06:51
Eli, millaisilla laitteilla kannattaisi lakaa nauhoittelemaan musiikkia jossa on siis vain akustinen kitara/kitaroita ja laulu? Kannattaako hankkia tietokoneeseeni jotain laitteita vai joku raituri. Millä saisi mahdollisimman halvalla kovatasoista jälkeä?
Kone on ihan peruskamaa, 700mhz pentium, äänikortti on mikä on, muistia 256mt ja kovalevy 13gt. Mikrofoneja nyt toki tulee ostaa, mutta mikä valita tallennusvälineeksi?
Vilhelmus
23.09.2003 16:12:37

Koneellasi saa varmaan aikaan tuollaista jälkeä. Joku musaohjelma vaan kehiin, mieluiten ok-äänikortti ja etuasteet mikeille.
Halldor
23.09.2003 16:15:07
Mulla on tällähetkellä n-track, mutta sillä kun on koittanut jotain äänittää mikkiliitännän kautta niin kohina on ollut sitä luokkaa, ettei sitä kuuntele kukaan.
Vilhelmus
23.09.2003 16:34:30

Mulla on tällähetkellä n-track, mutta sillä kun on koittanut jotain äänittää mikkiliitännän kautta niin kohina on ollut sitä luokkaa, ettei sitä kuuntele kukaan.

Tuskin se on ohjelman vika. Eli mikki ja etuaste varmaankin?
Roberto
23.09.2003 18:37:07

Nick Drake äänitteli suoraan kelamankalle. Vanhat 'suolikielet' tai likaiset pronssiset auttaa myös.
Halldor
25.09.2003 11:42:53
Olisiko mahdollisesti Digidesignin MBox vastaus huoliini ja siihen sitten joku hyvä mikki? Mikä olisi hyvä mikki, onko se tuo shuren M57 vai?
Sami Koivisto
25.09.2003 12:28:17

Akustiseen nauhotteluun ehdottomasti konkkamikki. Tai no, hyvä etuastekin toimii. Nick Drake on muuten kova jätkä. Omistan kaikki levyt! ;-) ja teen tuollaisia nauhotuksia ittekki!
"This goes to eleven"
Mikael
25.09.2003 12:57:51 (muokattu 25.09.2003 12:59:08)

Tai no, hyvä etuastekin toimii.
Pelkkä etuaste ei kyllä tee paskasta mikistä hyvää joten kyllä molemmat pitää olla kunnossa. M-Boxissahan on Focusriten valmistamat etuasteet, jotka käsittääkseni ovat kyllä hyvät.

Joku edullinen konkkapari stereoäänityksiä varten vois olla hyvä kaveri tolle M-Boxille... Sopiva löytyy tietty parhaiten tilaamalla PeteH:lta M-Net -mikkitestilevy ja valitsemalla sieltä mieleisin kitarasoundi : )
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Roberto
25.09.2003 20:34:49

Joku edullinen konkkapari stereoäänityksiä varten vois olla hyvä kaveri tolle M-Boxille...

..ttu mitään stereoo... mono määrää!
jPekka
25.09.2003 22:25:55

..ttu mitään stereoo... mono määrää!

Stereoparilla voi äänittää toiseen kanavaan laulua ja toiseen kitaraa ja pannata sitten keskelle monoksi. Sitten määrää vielä paremmin.

Tietysti jos laulamisen ja soiton volyymitasapaino on luonnostaan hyvä niin sitten Robert Johnson -tekniikalla: yksi mikrofoni rapattuseinäiseen nurkkaan.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Mikael
26.09.2003 09:07:58 (muokattu 26.09.2003 12:15:33)

Siinähän oliskin massamyyntimenestysartikkeli: Monoäänikortti!

EDIT: tästä monokortistahan signaali vois mennä sisäiseen c-kasettiasemaan ja sieltä suoraan ulos ni ei tarvis noita häiritseviä AD/DA-muunnoksiakaan ja kun se olis mono ja vielä yksisuuntinen niin sais koko c-kasetin leveyden käyttöönsä... ja vielä kun lisäis nauhanopeuden valitsimen niin vot!

Pitäisköhän ehdottaa Digidesignille vai patentoida suoraan ite?
Roberto
27.09.2003 11:01:48

Siinähän oliskin massamyyntimenestysartikkeli: Monoäänikortti!

EDIT: tästä monokortistahan signaali vois mennä sisäiseen c-kasettiasemaan ja sieltä suoraan ulos ni ei tarvis noita häiritseviä AD/DA-muunnoksiakaan ja kun se olis mono ja vielä yksisuuntinen niin sais koko c-kasetin leveyden käyttöönsä... ja vielä kun lisäis nauhanopeuden valitsimen niin vot!

Pitäisköhän ehdottaa Digidesignille vai patentoida suoraan ite?

Jos tohon saa jotain Tandberg-plugareita ja 8-raita-adapterin, et saa autostereoihinki musaa ni mä ainaki ostaisin heti!
Halldor
27.09.2003 12:59:10
Siis millaista mikrofonia suosittelette tohon MBoxiin kaveriksi. Miten kannattaa mikittää kun pistää samaan aikaan narulle sekä kitaran, että laulun?
Mikael
30.09.2003 09:59:20

Siis millaista mikrofonia suosittelette tohon MBoxiin kaveriksi. Miten kannattaa mikittää kun pistää samaan aikaan narulle sekä kitaran, että laulun?

Kuten jo tuossa edellä: joku hyvä kondensaattorimikrofoni ja mielellään tietty kaksi samanlaista mikäli strereomatsku on tavoitteena. Paljonkos sulla on fydyy käytettävissä?

Täältä löytyy linkki tonne mnetin konkkamikkitestin threadiin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=80394e39de&co=60
Mikael
30.09.2003 10:05:52 (muokattu 30.09.2003 10:06:21)

Jos tohon saa jotain Tandberg-plugareita ja 8-raita-adapterin, et saa autostereoihinki musaa ni mä ainaki ostaisin heti!

Mä kyl ajattelin et jos se olis niinku ulkoinen kassuasema niinku c64:ssä vanhaan hyvään aikaan, nii et siinä olis niinku vaihdettava kassu ni olis sit enempi tallenuskapasiteettia jos olis useempi kassu käytös. ja voisha siit sit masteroida autosterkkoihin sopivan version jos olis eriksen joku adapteri tai mikki.
Roberto
30.09.2003 10:13:26

Mä kyl ajattelin et jos se olis niinku ulkoinen kassuasema niinku c64:ssä vanhaan hyvään aikaan, nii et siinä olis niinku vaihdettava kassu ni olis sit enempi tallenuskapasiteettia jos olis useempi kassu käytös. ja voisha siit sit masteroida autosterkkoihin sopivan version jos olis eriksen joku adapteri tai mikki.

Voisko siit yhes kassuasemasta vetää kuminauhan toiseen niinku synkkahommiks? Et ois niinku neliraituri sit? Ku mulla on kolme niit asemii ja nykyään tulee ladattuu kaikki pelit lerpuilta (on aika paljo nopeempaa eikä tarvi käyttää Turboa tms.) eikä niil oikeen voi kuunnella mitään kassuja. TDK:n AD:t on mun mielest kyl parhaaan saundisii, eikä veny kovassakaan käytössä.
Mikael
30.09.2003 10:18:39

Hitachi autokassuis on ehkä paras diskanttitoisto (jopa ilma DOLBYÄ!!).
Mikael
30.09.2003 10:19:41

Oon kuullu et lerpuilleki vois laittaa jotain saundia mut voi olla vaan huhu...
kivi
30.09.2003 10:34:17
Voisko siit yhes kassuasemasta vetää kuminauhan toiseen niinku synkkahommiks? Et ois niinku neliraituri sit?

Ai hitto, tuota mä en oo tullut ajatelleeksikaan. Oon aina ajatellut kapstaanin sähköjä ja muita - mutta _hihnavedollahan_ kaikki pyörii uniksessa, voi rotta
:-)

Tajuatteko, kaverit, että liikutte vaarallisilla vesillä. Kaikki me varmaan ollaan sitä mieltä, että Phil Collinsista lähti se laviini, jonka seurauksena kompressio karkasi käsistä. No hyvä. Oletteko kuulleet alkuperäistä tarinaa?

Herra Collinsilla oli halpa kasettimankka, jossa oli automaattinen äänitystason säätö, joka mittasi koko ajan. Tätä piti käyttää ensin studiossa referenssinä, myöhemmin ajaa kanavia, ryhmiä ja jopa masterit sen (tai ehkä siitä teetetyn irtoefektin) läpi. Soundi oli niiin mieluinen.
:-(

Kun tässä unenpöpperössä luin threadia lopusta alkuun, olin hetken varma, että Mikaelin salasana on päätynyt jonkun muun käsiin...

PS. Kasvihuoneilmiössä Turuntien varrella 30 km ennen Saloa oli ainakin vähän aikaa sitten kolminopeuksinen kelamankka joka näytti kunnioitettavan 'hittiä saaneelta'. Jos joku haluaa niistä ihan käypää rahaa maksaa, siis. En ostanut kun näytti ylihintaiselta romulta. Mutta tuommoisen kun laittaa kuntoon, siinä on se henkimaailman juttu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)