Pieni rumpalipoika 26.04.2006 18:35:34 | |
---|
Jeah. Ei raidat heijaa keskenään. Kyllä mulla heijaa! Ja pahasti, mut se ei taida johtua äänitysTEKNIIKAN puutteista. Hoho. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Tulkinta onkin eri juttu, ei sotketa sitä tähän tekniseen aiheeseen.... |
Ukko 26.04.2006 20:20:31 | |
---|
Klassinen temppu, joka toimi oikein hyvin ainakin kasettineliraiturilla ja dbx:llä, mutta jonka pitäisi toimia myös dolbylla: äänitä aikakoodi 1- tai 8-raidalle _ilman_ dolbyä. Pistä sen jälkeen dolby päälle varsinaisten raitojen äänittämisen ajaksi. Ilman dolbyä äänitetty aikakoodi toistuu ihan oikein dolbyn kanssakin ja synkka toimii. Aikoinaan Tascam 244 ( 224 ) neliraiturilla leilliessä oli siinä AINA DBX kohinanvaimennus päällä eikä sillä ollut aikakoodiin vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Mitä taas nauhaheijaamiseen tulee synkkakuvioissa niin se oli täysin ohjelmakohtaista. Miclogic vähät välitti pikku heijauksista ja painoi menemään varmasti kuin hirvi. Cubasis 1.15 taas oli täysin hermoheikko siinä suhteessa. |
varakeef 26.04.2006 21:10:26 | |
---|
Sellanen pointti pitää tuoda esille, että jos meinaa kierrättää raitoja jälkeenpäin kelalla ja takas digiksi, ni kandee kattoo että se nauhuri on tikissä, jottei tule yllättäviä synkkaongelmia, kun moottorit ei ollukkaan kalibroitu just eikä melkein. Mikään kelanauhuri ei ole sillä tapaa tikissä, että sen tavaran saisi samalle kohdalle kuin mistä se lähti - siis jos ei ole käytetty aikakoodia ja synkkää boksia. Kierrättämisessä ilman synkkaboksia kaavio meni siis näin: 8 raitaa kovalevyllä > 8:lle raidalle kelalle. 8 raitaa kelalta > 8.lle raidalle kovalevylle, ihan kokonaan eri paikkaan kuin missä alkuperäiset olivat. Tuloksena kovalevyllä kaksi versiota 8 raitaisesta biisistä, toinen kliininä ja toinen suhisevana ja säröisenä. Versioista valitaan jatkokäsittelyyn mieluisampi. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
jPekka 26.04.2006 22:23:44 | |
---|
Aikoinaan Tascam 244 ( 224 ) neliraiturilla leilliessä oli siinä AINA DBX kohinanvaimennus päällä eikä sillä ollut aikakoodiin vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Mulla taas on kokemuksia vain Yamaha MT-100 II:sta ja Philip Reesin synkkaboksista, joiden yhteistyö ei pelannut, jos aikakoodin äänitti dbx päällä, mutta ilman kohinanvaimennusta äänitetyn aikakoodin dbx-toiston kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Mutta enpä tosiaan ihmettele, että ovat vähän yksilöllisiä juttuja nämä. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
kompelonnora 26.04.2006 22:43:59 (muokattu 26.04.2006 22:45:28) | |
---|
Moi, Toi synkkajuttu olis hyvä, mutta jos dolby ei voi olla päällä, että aikakoodijuttu toimis, ei palvele mua eikä varmaan ketään muutakaan :) Ei se sen aikakoodiboksin toimintaa estä, mutta se vaikuttaa radikaalisti siihen, mistä puhutaan nauhakompressiona. Kohinanvaimennus, dolby c tässä tapauksessa, kompressoi yläkertaa ennen nauhalle äänitystä ja nauhakompressio tietenkin käyttäytyy täysin eri tavalla, kun nauhalle menevä ääni on jo kompressoitu. Ja sitten kun nauhasaturaatio tapahtuu, efekti ei ole hienovarainen. Toisaalta, jotkut tykkää siitä, mitä dolby tekee äänelle ja unohtaa nauhasaturaation. Kohinaaaa......shhhhh. Munmielestä toi kohina ei oo r8:n ongelma, 8-raitaa kylläkin. Mulle kahdeksan raitaa riittää mihin vaan, mutta mä haluan jotain hiljaisempaa ja jota on helpompi huoltaa. t. Marko |
milcoin 27.04.2006 00:28:42 (muokattu 27.04.2006 00:28:55) | |
---|
Mikään kelanauhuri ei ole sillä tapaa tikissä, että sen tavaran saisi samalle kohdalle kuin mistä se lähti - siis jos ei ole käytetty aikakoodia ja synkkää boksia. Tämän sain nuorempana kokea kantapään kautta. Submixasin rummut yhdellle raidalle ja äänitin loput. Sitten kun piti "yhdistää" niin hikipisaroita alkoi ilmestyä otsaani. No, tulipahan opittua. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |