huvikumpu 25.04.2006 02:33:00 | |
---|
Omistan fostexin R8 analogiraiturin, sekä mackien sdr 24/96 kovalevytallentimen. Tarkoituksenani on ajaa rummut fostexin kautta ja loput raidat mackien kautta, koska näin on helpompi yliohjausella saada rumpuihin dynamiikkaa. Ongelmana meikäläisellä on se, että mitenkä saan ko. laitteet synkkaamaan keskenään? Jospa joku voisi neuvoa, miten homma toimii.. |
varakeef 25.04.2006 09:36:18 | |
---|
Omistan fostexin R8 analogiraiturin, sekä mackien sdr 24/96 kovalevytallentimen. Tarkoituksenani on ajaa rummut fostexin kautta ja loput raidat mackien kautta, koska näin on helpompi yliohjausella saada rumpuihin dynamiikkaa. Ongelmana meikäläisellä on se, että mitenkä saan ko. laitteet synkkaamaan keskenään? Jospa joku voisi neuvoa, miten homma toimii.. Älä synkkaa. Äänität kannut R8:lla (ja äänitä ihmeessä myös basso, sopii hienosti siihenkin), ja sieltä sitten piuhaviuhkaa pitkin kovalevynauhuriin. Loput raidat kovalevyllä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Älä synkkaa. Äänität kannut R8:lla (ja äänitä ihmeessä myös basso, sopii hienosti siihenkin), ja sieltä sitten piuhaviuhkaa pitkin kovalevynauhuriin. Loput raidat kovalevyllä. Vai voisko olla parempi vaihtoehto käyttää putkietusia ja luoda dynamiikkaa sillätapaa? Semmosta tapaa suositteli eräs.... ....???? |
koopop 26.04.2006 11:10:35 | |
---|
Vai voisko olla parempi vaihtoehto käyttää putkietusia ja luoda dynamiikkaa sillätapaa? Semmosta tapaa suositteli eräs.... ....???? Putkivahvistimien saundi ja nauhakompressio on kaksi eri asiaa. Toisella haetaan toista, toisella toista. Putkisaundi yhdistettynä nauhakompressioon on hyvä yhdistelmä. |
PL 26.04.2006 11:27:47 | |
---|
Omistan fostexin R8 analogiraiturin, sekä mackien sdr 24/96 kovalevytallentimen. Tarkoituksenani on ajaa rummut fostexin kautta ja loput raidat mackien kautta, koska näin on helpompi yliohjausella saada rumpuihin dynamiikkaa. Ongelmana meikäläisellä on se, että mitenkä saan ko. laitteet synkkaamaan keskenään? Jospa joku voisi neuvoa, miten homma toimii.. Karkeastihan tuo mennee seuraavasti: Äänität midisynkkapulssin tai aikakoodin R8:n raidalle 1 tai 8 ja ajat sen sitten kovalevytallentimen vastaavaan synkkasisäänmenoon eli R8 masteriksi ja Mackie slaveksi. Se miten saat vehkeiden transportit ja muut systeemit toimimaan on herran hallussa ja varmaankin nykysukupolvilta esihistorian hämäriin hävinnyttä perinnetietoa. |
varakeef 26.04.2006 12:06:35 | |
---|
Se miten saat vehkeiden transportit ja muut systeemit toimimaan on herran hallussa ja varmaankin nykysukupolvilta esihistorian hämäriin hävinnyttä perinnetietoa. ... mihin tietysti vastaukseni "älä synkkaa" perustui. Ja siihen, että 24 raitaa pitäisi riittää. Voi sitä nauhaa hyödyntää vähän myöhaisemmassäkin vaiheessa helpohkosti (ennen kuin on äänittänyt yli kahdeksan raitaa) - ja synkkamatta. Näin: Äänität kannut (ja basson, kitaran jne mielen mukaan) suoraan kovalevynauhurille. Alat aprikoimaan, voisiko nauhakompresssio tuoda soundiin jotain lisäarvoa. Päätät kokeilla. Äänität kahdeksan kovolle äänittämääsi raitaa kunkin omalle raidalleen kasiraitakakulle. (Jos olit intoutunut äänittämään jo yli kahdeksan raitaa, joudut tekemään joidenkin raitojen osalta välimiksauksen - vaikkapa kuuden raidan kannut neljälle - miksauspöydän avulla). Kuuntelet. Soundi on mielestäsi mahtava. Siirrät kahdeksanraitakakun sisällön takaisin kovalevyn kahdeksalle raidalle. Eikä tarvitse edes jyrätä alkuperäisiä kliinimpiä raitoja kovolta. Voit rauhassa kuunnella ja vertailla kumman päälle jatkat projektia. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
jPekka 26.04.2006 12:11:25 | |
---|
saada rumpuihin dynamiikkaa. Eikös kompressiolla sitä dynamiikkaa nimenomaan _vähennetä_? nimim. Terminologia kuntoon "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Riku Rotten 26.04.2006 12:16:34 | |
---|
nimim. Terminologia kuntoon Meinasin puuttua samaan, vaan maltoin itseni. Onko käsitykseni oikea siitä, että yhtään kunnolla toimivaa nauhakompressio plugia eo ole olemassa? Tässä kohtaa olisin eri mielelläni väärässä... |
varakeef 26.04.2006 13:05:43 | |
---|
Onko käsitykseni oikea siitä, että yhtään kunnolla toimivaa nauhakompressio plugia eo ole olemassa? Tässä kohtaa olisin eri mielelläni väärässä... Vaikea sanoa, mutta jos käytössä on kelanauhuri, on kyllä oikeasti hyvä idea kokeilla sen kautta kierrättämistä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Riku Rotten 26.04.2006 13:29:59 (muokattu 26.04.2006 13:30:20) | |
---|
Kotipajaan ei kelanauhuria saa, kustannus kysymys. Olen kyllä tietoinen nauhakompression erinomaisuudesta, kun halutaan läskiä rumpuihin. (Hmm, mitä ne muuten maksaa? Käytetty 8-16 raitainen...) |
kompelonnora 26.04.2006 13:30:21 | |
---|
R8:aan oli muistaakseni olemassa erillinnen synkkapalikka, mtc-1 tai jotain. R8 kohisee kyllä ihan h****tisti ilman kohinanvaimennusta ja kohinanvaimennuksen kanssa kaikki yritykset ajaaa lujaa kuulostaa ainakin mun korvaan tosi pahalta. Oliko tehtaan bias asetettu 457:lle? Muistelen niin. 407 menee ruttuun aikaisemmin ja on periaatteessa bias -yhteensopiva 457 kanssa (en nimittäin mielelläni rupeaisi ton nauhurin bias:illa leikkimään) , joten analoginauhan soundia hakevalle lupaavin vaihtoehto on ehkä 407 ilman kohinanvaimennusta. Mä kyllä yhdyn tohon aikaisempaan kirjoittajaan, joka ehdotti suoraan digitaalille nauhoitusta, kapearaita-analogi tarjoaa musta vain analogiäänityksen haitat. t. Marko |
varakeef 26.04.2006 13:40:05 | |
---|
R8:aan oli muistaakseni olemassa erillinnen synkkapalikka, mtc-1 tai jotain. Oli kyllä. Toinen asia on tietysti se, saako niitä jostakin. R8 kohisee kyllä ihan h****tisti ilman kohinanvaimennusta ja kohinanvaimennuksen kanssa kaikki yritykset ajaaa lujaa kuulostaa ainakin mun korvaan tosi pahalta. Kiinostava tieto sinänsä. Minulle ei ole koskaan tullut edes mieleen kohinanvaimennuksen poiskytkemistä. Minulla on kyllä etenkin rumpujen kohdalla kierrätys asiansa ajanut. Eihän niitä punaisia tarvitse ihan tappiin asti ajaa. Oliko tehtaan bias asetettu 457:lle? Muistelen niin. Näin on. kapearaita-analogi tarjoaa musta vain analogiäänityksen haitat. Minusta näin ei ole. Nauhakompressio toimii kyllä oletuksenmukaisesti. Ei se mikään neliraitakasettimankka kuitenkaan ole, vaikka leveyttä/raita taitaa olla saman verran. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kompelonnora 26.04.2006 14:06:31 | |
---|
Kiinostava tieto sinänsä. Minulle ei ole koskaan tullut edes mieleen kohinanvaimennuksen poiskytkemistä. Minulla on kyllä etenkin rumpujen kohdalla kierrätys asiansa ajanut. Kun on menossa kohinanvaimennus koodaus/dekoodaus, nauhan yliohjaaminen tietenkin vaikuttaa siihen miten dekoodaus onnistuu, joten efekti ei ole ihan sama kuin ilman kohinanvaimennusta tehty "perinteinen" lyttäys, mutta ehkä sä tykkäät juuri siitä efektistä. Eihän niitä punaisia tarvitse ihan tappiin asti ajaa. Joo, se menee tosi ilkeäksi tosi helposti, tässä tapauksessa ainakin tekisin ton analogille kierrätyksen vasta miksausvaiheessa, koska tasojen kanssa joutuu olemaan todella tarkkana ja pieni moka voi pilata muuten hyvän oton. 20-bittisessä digitaalisysteemissä sweet spot on niin paljon isompi ja tasojen kanssa voi olla niin paljon laiskempi ettei ole tosikaan. t. marko |
loosah 26.04.2006 14:34:29 | |
---|
Onko käsitykseni oikea siitä, että yhtään kunnolla toimivaa nauhakompressio plugia eo ole olemassa? Tässä kohtaa olisin eri mielelläni väärässä... McDSP:n Analog channel on kyllä hemmetin hyvä. Emuloi eri nauhanopeuksia ja tyyppejä. Sitä käytän lähes aina rumpuryhmässä ja muissakin soittimissa. |
Riku Rotten 26.04.2006 15:46:45 (muokattu 26.04.2006 16:53:51) | |
---|
McDSP:n Analog channel on kyllä hemmetin hyvä. Onko muilla kokemuksia? Sitä saa näköjään myös LE versiona paljon houkuttelevampaan hintaan... Edit: Millainen tuo analog shanell on verrattuna PSP:n Vintage Warmeriin? |
dewil 26.04.2006 15:53:32 | |
---|
Sellanen pointti pitää tuoda esille, että jos meinaa kierrättää raitoja jälkeenpäin kelalla ja takas digiksi, ni kandee kattoo että se nauhuri on tikissä, jottei tule yllättäviä synkkaongelmia, kun moottorit ei ollukkaan kalibroitu just eikä melkein. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
Pieni rumpalipoika 26.04.2006 17:00:47 | |
---|
Niissä sessioissa, joissa mun pannuraitoja on kierrätetty, se on tehty ennen muita äänityksiä, jolloin toi ongelma käsittääkseni poistuu? Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
dewil 26.04.2006 17:59:06 | |
---|
Niissä sessioissa, joissa mun pannuraitoja on kierrätetty, se on tehty ennen muita äänityksiä, jolloin toi ongelma käsittääkseni poistuu? Jeah. Ei raidat heijaa keskenään. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
huvikumpu 26.04.2006 18:25:07 | |
---|
Kiitoksia kaikille tiedoista, näistä oli mulle paljon hyötyä. Tulin siihen ratkaisuun että ajan kovalevylle kaikki ja kierrätän esim rummut kelanauhurin(ja mikserin) kautta ja taas takasi biteiksi kovalevytallentimelle, kuten joku teistä neuvvoikin :) Senverran tosta r8:sta, että sitä ei tosiaankaan voi käyttä ilman dolbya, siinä on oikeen varotusvalo, jos ei oo päällä:) Toi synkkajuttu olis hyvä, mutta jos dolby ei voi olla päällä, että aikakoodijuttu toimis, ei palvele mua eikä varmaan ketään muutakaan :) Kohinaaaa......shhhhh. Munmielestä toi kohina ei oo r8:n ongelma, 8-raitaa kylläkin. |
jPekka 26.04.2006 18:34:00 | |
---|
Toi synkkajuttu olis hyvä, mutta jos dolby ei voi olla päällä, että aikakoodijuttu toimis, ei palvele mua eikä varmaan ketään muutakaan :) Klassinen temppu, joka toimi oikein hyvin ainakin kasettineliraiturilla ja dbx:llä, mutta jonka pitäisi toimia myös dolbylla: äänitä aikakoodi 1- tai 8-raidalle _ilman_ dolbyä. Pistä sen jälkeen dolby päälle varsinaisten raitojen äänittämisen ajaksi. Ilman dolbyä äänitetty aikakoodi toistuu ihan oikein dolbyn kanssakin ja synkka toimii. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |