Aihe: Muusikon itsekehu
1 2 3 4
Carpenter
24.04.2006 21:53:49
Minä ainakin pyrin aina vähättelemään itseäni, mutta en sen takia että kerjäisin huomiota ("kuunnelkaa tätä: *tilulilu*. Enkö olekin paska soittaja?"), vaan ettei kusi nouse päähän.

Samaa mieltä. Kyllä kultainen keskitie on mielestäni paras. Eli jos joku kysyy, osaatko soittaa mitään, niin kyllä minä sanon, että kohtuullisesti kitaraa ja pianoa sekä hieman bassoa ja rumpuja. Eli ei kehu itseään liikaa, mutta ei kuitenkaan vähättele on mielestäni paras tapa.

Mutta tämähän on myös kulttuurista kiinni. Suomessa itsekehua katsotaan pahalla ja täällä usein vähätellään itseä. Mutta Yhdysvalloissa taas sanotaan suoraan: "Olen paras."
Helvetinpartaterä
24.04.2006 22:13:38

"Mäpä olen soittanut sen ja sen kanssa..."
"Jaa no mäpä olen päässyt Judas Priestin keikalla bäkkärille ja ottanut Rob Halfordilta suihin."
Kyllä ne yleensä pois lähtee, kuin myös kaikki muut ihmiset ympärilläsi.
Manavava! "I'm gonna rip your head off and shit up your neck!"
Lennu
24.04.2006 22:41:20

Tuohan on ilmiselvä känninen bluesjätkä-ilmiö.

Hehe, tää oli aika osuva. On tuttu ilmiö juu. Eihän niistä pitäis välittää, mutta kun ei vaan jaksa aina kuunnella, eikä perustella tai puolustella omia ratkaisujaan ja ajatusmaailmaansa.

Silti... mä luulen että musta tulee tommonen känninen bluesjätkä-esimerkki. Johtuu vittumaisesta luonteesta ja pätemisentarpeesta varmaan. Aion elää sen kanssa.
himassa.net
"Kissaa ei saa puhaltaa korvaan. Jos sitä puhaltaa neljä tai viisi kertaa, se puraisee huuleen eikä päästä irti ainakaan minuuttiin." - Lisa 9 v.
Bonesaw
24.04.2006 22:43:07
"Mäpä olen soittanut sen ja sen kanssa..."
"Jaa no mäpä olen päässyt Judas Priestin keikalla bäkkärille ja ottanut Rob Halfordilta suihin."
Kyllä ne yleensä pois lähtee, kuin myös kaikki muut ihmiset ympärilläsi.

+
It´s easier to give up than allways tried to go up. :'(
sellisti
24.04.2006 23:07:26
Aloittajan kuvaileman kaltainen itsekehu on sieltä ärsyttävimmästä päästä, etenkin jos kyseessä ei oikeasti edes ole mikään kummoinen muusikko. Mutta jonkun verranhan muusikon pitää itseään osata "kehua", noin niin kuin markkinointimielessä. Se pitää vaan osata tehdä hyvällä maulla. Itse kun on moneen paikkaan pitänyt vääntää ansioluetteloa, niin huomaa useasti miettivänsä, miten jonkun asian ("ansion") voisi ilmaista niin ettei se kuulostaisi tyhjältä kehumiselta, vaan lähinnä siltä että ao. muusikko pitää asiaa ylipäätään mainitsemisen arvoisena. Siinä on sanamuoto usein monien muokkausten kohteena.

Senkin on kyllä huomannut, että ne muusikot, jotka ihan aikuisten oikeasti ovat merkittäviä ja saaneet aikaan paljon, niin niiden ei tarvi harrastaa sitä oman hännän nostoa. Teot puhuu puolestaan. Ja ikävä kyllä sama pätee kääntäen niihin vähemmän merkittäviin tyyppeihin; niillä sitä oman erinomaisuuden osoittamiseen pyrkivää tekstiä tulee vähän liiankin kanssa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
RockDesk
25.04.2006 00:13:37
Pääasia että kehutaan. Ei kai silläniin väliä ole, että kuka-mitä-hä?
Tulee hyvä mieli kun saa kehuja.
- don't count on any second coming -
ReBeat
25.04.2006 04:14:55 (muokattu 25.04.2006 04:20:57)

Vähän aihetta sivuten, pari kertaa kyllä hiukan rasitti kun jouduin kuuntelemaan tuntemattoman ihmisen selvitystä tämän omasta ansioituneisuudestaan. En ymmärrä mikä siinä on, että juuri kun sitä kaupunkifestareilla kuvittelee pääsevänsä istahtamaan rauhassa olutmukin ääreen kesäiselle terassille, niin samaan pöytään tunkee joko

(a) henkilö kertomaan, miten hän viikonloppuna rakentaa nimekkäälle suomalaiselle yhtyeelle festarikeikkojen valo-/pyrotekniikkaa ja kuinka firma tulee vielä menestymään ja sen nimi ihmisille tutuksi. Esitelmän kruunasi tämän sankarin toive kertoa terveisiä tuolle kyseiselle bändille, mikäli olisin ollut vielä samana iltana menossa toisaalla kaupungissa heidän keikalleen.

tai

(b) ventovieras, joka väittää kehitelleensä tietokonepeliohjelmistoja jotka sittemmin lähtivät vetämään hyvin ja kuinka hänellä itsellä onkin nykyisin aikaa ja rahaa lomailla kun työntekijät tekevät duunin. Myös tulevaisuudenvisioista tuli pikainen tiivistelmä.

WTF? :D Mitä tuollaisia vaivaa. Koomista noissa tilanteissa oli se, etten osallistunut keskusteluun paria jaa-sanaa enempää.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
NHR
25.04.2006 15:27:32

Juu, ei ole pelkästään muusikoiden synti tuo itsensä kehuminen ja omien saavutustensa korostamaninen, kyllä sitä samaa tekevät ihan kaikki. Tai ei siis IHAN kaikki, mutta sellaisia ihmisiä löytyy varmaan suunnilleen kaikista ammatti- ja ihmisryhmistä.

Harva se kerta sitä saa baareihin eksyttyään kuunnella ihan jonkun tavan duunarinkin hehkutuksia siitä kuinka paljon ovat viime vuonna tienanneet, tai miten komean kämpän ovat rakentaneet tms. Ja juttu jatkuu vaan, vaikka kuinka koittaisi pysytellä nollasta-yhteen-sanan-vastauksissa. Mikäs siinä, kivahan se on, että edes joillakin menee hyvin, mutta ei minua ainakaan kiinnosta koko vitun iltaa kuunnella sitä samaa.

Pahimpia ovat tietysti vielä nämä, joille se oma elämäntapa on vieläpä se ainoa, jonka he pystyvät ymmärtämään - ei siis edes ainoa OIKEA, vaan ainoa MAHDOLLINEN: "Koskas SÄ meinaat mennänaimisiin ja ostaafarmarivolvon ja rakentaatiilitalon ja tehdälapsia ja..."

Sori lievä hyttyskarkoitekeskustelunaihe taas ;)
vinsentti
25.04.2006 19:17:50
Erään nimeltämainitsemattoman, nyt jo konkurssiin menneen pikkustudion pomo oli/on kyllä loistava esimerkki tästä "haukun muita, kun omat meriitit ei oikeesti riitä itsekehuun" -ilmiöstä. Joka helvetin bändistä ja artistista oli jonkunlainen mielipide, useimmiten negatiivinen. Jollain ei soolosormet luistanu, toisen ääni muistutti heinänuhaista kärsivää kiljuhanhea jne. jne. Kuitenkaan herralla itsellään ei ole tietääkseni minkäänlaista soittokokemusta esiintyvänä artistina. Kuunneltiin äijän mielipidetulvaa poikain kanssa melko neutraaleina, ja kun se ei saanut meiltä kaipaamaansa vastakaikua, niin alkoi katkerana tilittää siitä miten Turo's Hevi Gee oli plagioinut häneltä erään miesten sukuelimien kokoon viittaavan musiikkikappaleen.. Siinä vaiheessa meni mallasjuomat väärään kurkkuun. Ei sinällään, etteikö skenaario ois mahdollinen, mutta mulla jäis kyllä myöntämättä moisen taideteoksen tekeminen. Melko epätoivoista, etten sanois.

Pätemisen tarve on musiikkipiireissä mielenkiintoinen ilmiö. Ehkäpä muusikot (ja wannabe-sellaiset) on keskivertoa suuriegoisempaa porukkaa, ja tästä syystä keskustelu kahden entuudestaan tuntemattoman musisoijan välillä menee helposti egobuustailuksi. Tiedä häntä(ä).
I didn't invent the rainy day, man. I just own the best umbrella.
Teijo K.
25.04.2006 19:47:02

Päätinpä kirjoittaa vihdoinkin ilmiöstä, joka tulee vastaan aina (siis joka h****n kerta). Tämä ilmiö tapahtuu aina, kun käyn keikoilla tai tilaisuuksissa, joihin on kerääntynyt eri alan soittajia. Puhun ilmiöstä "itsensä kehuminen".

Enemmän minä olen ihan päinvastaiseen ilmiöön törmännyt. Eli ihan hyvätkin soittajat vähättelevät itseään. "se nyt oli semmonen" "en mää oikeen, kuhan rämpytän" En tiedä mistä sitten lienisi johtuu.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
krautio
25.04.2006 20:18:31

Itsekin olen tähän törmännyt, mutta huomattavasti harvemmin. Sääntöhän on usein se, että mitä pätevämpi soittaja, sitä vaatimattomampi. Joskus kun on käynyt isojen bändien keikoilla ja oikein hyvän keikan jälkeen jututtanut jotain soittajaa ja kehunut aidosti hyvästä suorituksesta niin hyvin harvoin he juttuun lähtevät. Saattavat tosin ajatella, että joku känni-idiotti lähestyy ja joutuvat kuuntelemaan seuraavat 30 min jotain käsittämätöntä höpötystä. Poikkeuksena Anssi Nykänen, joka jaksaa aina kuunnella kaikkien juttuja ja osallistuu itsekin keskusteluun, loistotyyppi.

Pitääkö se ihan oikeasti paikkaansa, että jenkit kehuu joka paikassa itseään? Eikö sekin valtio ole melko "iso" ja sielläkin on kansallisuuksia laidasta laitaan? Tuskin tuotakaan väitettä voi yleistää kaikkia maan kansalaisia koskemaan.

t. Köpe

Enemmän minä olen ihan päinvastaiseen ilmiöön törmännyt. Eli ihan hyvätkin soittajat vähättelevät itseään. "se nyt oli semmonen" "en mää oikeen, kuhan rämpytän" En tiedä mistä sitten lienisi johtuu.
"I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96.
jussiohman
25.04.2006 20:29:23

Liimiskin sanoi että vaatimattomuus kerjää kunniaa.
tytön haarukasta löydettiin pakkohyvän merkkejä
BigPapa
26.04.2006 09:14:05

Poikkeuksena Anssi Nykänen, joka jaksaa aina kuunnella kaikkien juttuja ja osallistuu itsekin keskusteluun, loistotyyppi.

Joo Anssi on hyvä äijä..oon sen kanssa joskus soittanutkin...ehhehe ehhehe ...........aaaaaaaaapuva...
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
J.Ahonen
26.04.2006 21:15:57
"Näin tossa taanoin yhden vanhan soitto tutun, se kyseli että mitäs jos käytäisiin jamitelemassa tässä joskus?, MITÄ VITTUA se jätkä oikein meinas?!? meitsi sentään jamittelee nykyään vaan konsan jätkien kanssa".

Tollaista kuulu yhdeltä tutulta baarin pöydässä, olin aika ihmeissäni, toi jätkä on sentään ollut hyvä tyyppi.
t-termiitti
26.04.2006 22:45:55

TJEU: Dostojevski: Valkeat yöt

Jokaisesta ammattiryhmästähän näitä tosin löytyy...
Tulokset 1 - 4 noin 6 osuman joukosta haulle "meaning of life is 44". (0,40 sekuntia)
Teijo K.
27.04.2006 10:25:55

Liimiskin sanoi että vaatimattomuus kerjää kunniaa.

Onkos tämä Liimis jotain niitä Uusiksen kavereita?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
LexaR
27.04.2006 16:54:21
jätkäl tais olla pahemman laatuine narsistinen persoonallisuushäiriö, just tollasta tekstii voi odottaa, suurin osa varmasti keksittyjä juttuja.
You live and you learn. At any rate, you live.
Progressor
27.04.2006 18:52:48
Onkos tämä Liimis jotain niitä Uusiksen kavereita?

Kyseessä lienee Tommi Liimatta, Absoluuttisen Nollapisteen laulaja-sanoittaja. Mainittu säe oli muistaakseni bändin kappaleessa Jälkivaatimus.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Pavelitz
28.04.2006 01:01:17
Itsensä kehuminen on ihan OK, jos sen osaa tehdä oikein ja huumori mielellä. itsensä lyttyyn haukkuminen on paljon pahempaa. Siis muutaman kaljan jälkeen joku sanoo, että "tulipa taas soitettua perseelleen." Vaikka huumori mielellä oltaiskiinkin menossa niin ihan turhaa.
Soitettiin just lukion vappu juhlissa parit kipaleet ja voin tässä sanoa, että Paremmin ei kertakaikkiaan vois mennä. ;)
Rok Rok
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)