Aihe: Säveltäjä Erik Bergman kuollut
1
Veikko
24.04.2006 13:55:59
Pitkän elämäntyön musiikin parissa kerkisi kyntämään. Kepeät mullat.
I'm shufflin' thru the Tampere sand, but my head's in Mississippi.
Notefix
24.04.2006 14:03:05

RIP! Tuli tavattuakin Erik joskus.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
sellisti
24.04.2006 23:17:55
Hänen tunnetuimpiin teoksiinsa kuuluu ooppera Det sjungande trädet (1986 - 1988), josta heltisi sai Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinto vuonna 1994.

Olin tuon musiikkipalkinnon jakotilaisuudessa Tukholmassa aikanaan soittamassa orkesterissa. Soitettiin joitakin pätkiä tuosta nimenomaisesta oopperasta. Silloin en nuorena poikana uutta musiikkia paljon diggaillut, mutta hienoa oli nähdä oikea säveltäjä elävänä ja soittaa hänen musiikkiaan hänen kuullen.

Hiukan vieraaksi on jäänyt Bergmanin tuotanto muutenkin, pitäis varmaan vähän tutustua. Kunnioitettavaan ikään ehti herra säveltäjä. Muistoa kunnioittaen.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sävis
25.04.2006 14:25:03
Bergmanin viimeiseksi teokseksi jäi Fantasia trumpetille ja orkesterille. Olin sen kantaesityksessä vuonna 2004. Teos on jäänyt itselleni mieleen tuoreena, upeana musiikkina. On käsittämätöntä, että 90-vuotias voi säveltää vielä niin kekseliäästi. Siinä näkyy mestarin ote.

Hän on antanut Suomen musiikkielämälle niin paljon, että vastaavaan ei moni pysty. Kiitos Erik, kiitos musiikista, uusista ajatuksista, huumorista ja tinkimättömyydestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)