Aihe: Kansallisooppera lomauttaa koko henkilökuntansa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Anonymous-jazz
18.04.2006 22:51:01 (muokattu 18.04.2006 22:51:20)

Valtion jokavuotinen tuki oopperalle 47 miljoonaa euroa + Helsingin kaupungin maksama 11 miljoonan euron vuokra. Tästä kun tulee 1,8 miljoonan euron tappiot vuodessa niin 45 miljoonaa euroa on mennyt ilmaan joka vuosi. Oikein kannattavaa liiketoimintaa.
Let us never tolerate outrageous conspiracy theories concerning the attacks of September the 11th; malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists. - George W. Bush
sellisti
18.04.2006 23:12:07
itse asiassa rock- laulajien laulutyyleissä on paljon enemmän hajontaa, kuin klassisella puolella.

Joo, mä en siis tarkoittanut että olisin oikeasti tuota mieltä. Se oli lievästi provosoiva vastaheitto.

hyvin usein rock- laulajat ovat enemmän kiinnostuneita äänenväristä, kuin teknisestä kyvykkyydestä ja osittain siksi ehkä hajonta on suurempi kuin klasaripuolella.

Mun ymmärtääkseni klasarilaulajat (ainakin huiput) ovat kyllä hyvin kiinnostuneita äänensä ja äänenkäyttönsä kaikista puolista, äänenväriä unohtamatta. Muutenhan asia olisi juuri niin kuin Zerno esitti - kaikki kuulostaisivat samalta.

bändissä on myös enemmän tilaa rönsyämiselle ja epätarkkuudelle, kuin keskiverto klasaribiisissä. toisaalta rockissa ei myöskään ole mitään yhtenäistä näkemystä siitä miltä laulajan pitäisi ylipäätään kuulostaa, toisin kuin klasaripuolella.

Jep, ennemminkin juuri tämän mä voisin hyvinkin nähdä sen suuremman hajonnan aiheuttajana.

ehkä italialainen bel canto on se mikä ihmisten päässä yleensä = ooppera. suuri osa tuon ajan ja tyylin oopperoista itse asiassa on musiikillista tilan täytettä, koska niitä tehtailtiin kuin liukuhihnalla samaan tapaan kuin saippuaoopperoita (osuva nimi) nykyisin.

Hyvin paljon mahdollista.

eli, paljon on kuraa ja paljon on hyvää, luulisin.

Kuten kaikessa..!
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
sellisti
18.04.2006 23:15:22 (muokattu 18.04.2006 23:16:31)
E. Eepä mittää.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sävis
18.04.2006 23:40:28
Vuan ku ei kuulu tiälä meijän oopperakaupunnissa!

Onko radio sitten ainoa väline, jolla musiikkia voi kuunnella? Minä en kuuntele radiota juuri koskaan, mutta aika paljon musiikkia tulee kuunneltua päivittäin.
etnopoju
18.04.2006 23:44:37

Joo, mä en siis tarkoittanut että olisin oikeasti tuota mieltä. Se oli lievästi provosoiva vastaheitto.

Mun ymmärtääkseni klasarilaulajat (ainakin huiput) ovat kyllä hyvin kiinnostuneita äänensä ja äänenkäyttönsä kaikista puolista, äänenväriä unohtamatta. Muutenhan asia olisi juuri niin kuin Zerno esitti - kaikki kuulostaisivat samalta.

tottakai, mut mä tarkoitin asioiden painottumisesta. tottakai klasari laulajalle äänenväri on tosi tärkeä.

musta tuntuu, että rock- laulajalle on usein melkein tärkeämpää miten joku lauletaan, kuin mitä se laulaa. vähän niinkuin mä soitin kerran yhdessä hirveässä blues- bändissä ja sen "liideri" käski mun fillata laulajaa. mä kysyin, et "ai, miten?" ja hän vain suurin piirtein käski soittaa aina väliin jotain äänekästä kovalla atakilla.

näin siis sekä hyvässä, että pahassa.
etnopoju
18.04.2006 23:46:26

Valtion jokavuotinen tuki oopperalle 47 miljoonaa euroa + Helsingin kaupungin maksama 11 miljoonan euron vuokra. Tästä kun tulee 1,8 miljoonan euron tappiot vuodessa niin 45 miljoonaa euroa on mennyt ilmaan joka vuosi. Oikein kannattavaa liiketoimintaa.

mun mielestä tollainen yritys ansaitsee konkurssin. olisi varmasti ollut järkevämpääkin käyttöä niille rahoille.
Annaliini
18.04.2006 23:52:28
"kaikki metalli kuulostaa ihan samalle" ja "kaikki neekerit näyttää ihan samalle" jne.

Tästä munkin mutun mukaan olisi kyse. Harmittavaista. Ehkäpä ei sitten voi tulla jonkin musiikin ystäväksi (ilmeisesti ei ole myöskään tutustumisen arvoista) ennenkuin se on jollain tavalla liikuttanut. Joillekin se ehkä on ikävä kyllä juhlatamineitten näyttömahdollisuus (jos joku saa siitä kiksejä, niin mitä siihen sitten sanoa), minulle kävi näin että kuuntelin (nahkatakki ja resuiset farkut päällä huom ;) ) sopraanon laulantaa, ja se oli niin kaunista kuultavaa, että rupesi itkettämään ja toisissa kohdissa tuli riemuolo. Kaksi tuntia oli kulunut ja se tuntui korkeintaan 20 minuutilta. Mieletön flow. Voisin mennä oopperaankin.
Ondine
18.04.2006 23:57:42
Paljonko kirjastot nielee rahaa? Ja mitä tulosta nekin nyt saa aikaseksi kysyn vaan. Täysin konkurssikypsää meininkiä. Kaikki ostakoot kirjansa itte.

Eikö niistä oopperan tukirahoista suurin osa tule Veikkaukselta eli Suomen kansan karttuisasta kädestä?
Annaliini
19.04.2006 00:00:49
Anonymous-Jazz: Valtion jokavuotinen tuki oopperalle 47 miljoonaa euroa + Helsingin kaupungin maksama 11 miljoonan euron vuokra. Tästä kun tulee 1,8 miljoonan euron tappiot vuodessa niin 45 miljoonaa euroa on mennyt ilmaan joka vuosi. Oikein kannattavaa liiketoimintaa.

etnopoju:mun mielestä tollainen yritys ansaitsee konkurssin. olisi varmasti ollut järkevämpääkin käyttöä niille rahoille.

Ei missään nimessä! Eihän ooppera ole mikään tuotonmaksimointiyritys!!! Kyllä on kaupallisuus mennyt liian pitkälle. On se nyt kumma, ettei Suomessa voi edes yhtä oopperataloa tukea, kun suomalaisten klassisten muusikoiden taso on kuitenkin maailmallakin tunnustettu. Mitä siitä jos 1,8milj. menee tappiolle. Oletteko miettineet mitä terveydenhuolto nielee, tappiolle sekin painaa. En usko että edes satakertainen luku riittäisi tähän. Miettikää. Mitenköhän paljon sekin summa hilautuisi alaspäin jos ihmiset oppisivat elämään terveemmin... kuinka monen oopperatalon tai ammattilaisteatterin toiminta silloin pelastuisi?
etnopoju
19.04.2006 00:05:12

Paljonko kirjastot nielee rahaa? Ja mitä tulosta nekin nyt saa aikaseksi kysyn vaan. Täysin konkurssikypsää meininkiä. Kaikki ostakoot kirjansa itte.

Eikö niistä oopperan tukirahoista suurin osa tule Veikkaukselta eli Suomen kansan karttuisasta kädestä?

kirjastoiden ei ole tarkoituskaan tehdä rahaa, mutta minä olisin valmis maksamaankin kirjastonpalveluista, jos se tarkoittaisi vielä parempia palveluita.

mun mielestä mielenterveyspalvelut on esimerkiksi tärkempää, kuin joku mammuttimainen muumioitunut jättilaitos, joka vaan imee rahaa.

jos ihmisiä oikeasti kiinnostaisi käydä oopperassa, niin he myös maksaisivat siitä, koska ihmiset maksavat mielellään ylihintaa myös kaikenlaisesta hollywood- kurasta elokuvateattereissa. jos kerran valtiolla on rahaa pitää yllä kansallisoopperaa, niin luulisi heillä olevan riittävästi järkeä myös osata jollakin tavalla houkutella yleisöä paikalle. jos ei niin on aika leikata kuollut oksa pois ja mennä eteenpäin.

toki olisi muitakin järkeviä leikkauskohteita (pesäpallokentät, haloo?) eikä sillä, että olisin kapitalismin ystävä - itse asiassa päin vastoin - , mutta kun kerran tässä järjestelmässä ollaan...
etnopoju
19.04.2006 00:14:31

mä itse asiassa odotan innolla sitä kun kepulaiset ja kokoomuslaiset kaappaa vallan tässä maassa ja painaa muumimamman naaman lokaan. sitten loppu jeesustelut perkele ja kaiken maailman nykysäveltäjät saa painua sinne minne ne kuuluukin, eli trukkikuskeiksi Postille.

niin nimittäin tulee käymään, odottakaahan vaan.
Annaliini
19.04.2006 00:37:14 (muokattu 19.04.2006 00:50:11)
kirjastoiden ei ole tarkoituskaan tehdä rahaa, mutta minä olisin valmis maksamaankin kirjastonpalveluista, jos se tarkoittaisi vielä parempia palveluita.

Miksi sitten muka muita kulttuuripalveluita tuottavien? Itse en olis valmis maksamaan kirjojani, ei tulisi opiskelusta yhtään mitään. Voisi sanoa myös hei-hei tasa-arvolle ja "sivistysvaltiolle", jolle mun mielestä myös (musiikki)kulttuurin tukeminen kuuluu.

mun mielestä mielenterveyspalvelut on esimerkiksi tärkempää, kuin joku mammuttimainen muumioitunut jättilaitos, joka vaan imee rahaa.

Tämä on loputon suo, en lähde siihen keskusteluun.. Kävin poimimassa kaksi lukua sivuilta http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2006/he_2006.html

-Taide ja kulttuuri 359 690 000
-Sos. ja terv. ministeriön alla olevat 11 262 550 000

Erotusta reilut 10miljardia. On vähän kumma, ellei siitä 1,8 oopperatalolle lohkea. Suosittelen käymään lukemassa sivun... Henk. koht. mielipiteeni on, että jos ihmiset kävisivät enemmän konserteissa, keikoilla, näyttelyissä, kirjastossa ja puistossa juoksemassa, ja vaikka pystyisivät hymyilemään ja tanssimaan selvin päin, olisi terveyspalveluiden tarve paljon nykyistä pienempi.

jos ihmisiä oikeasti kiinnostaisi käydä oopperassa, niin he myös maksaisivat siitä

Mun tutuista oopperassa käyneet ovat olleet 50% opiskelijoita. Enpä usko, että ilman lippua, mistä on suuri osa jo maksettu, olisi niistä reissuista kovin moni onnistunut.

aika leikata kuollut oksa pois ja mennä eteenpäin.

On siinä aika juntti kommentti.

edit. en muuten tee musaa valtion laskuun vaan olen opiskelija ja tykkään käydä live-keikoilla (baareissa, klubeilla, saleissa, lavoilla) kuuntelemassa. Olisi kivaa jos se olisi tulevaisuudessakin mahdollista!
etnopoju
19.04.2006 01:07:18

Miksi sitten muka muita kulttuuripalveluita tuottavien? Itse en olis valmis maksamaan kirjojani, ei tulisi opiskelusta yhtään mitään. Voisi sanoa myös hei-hei tasa-arvolle ja "sivistysvaltiolle", jolle mun mielestä myös (musiikki)kulttuurin tukeminen kuuluu.

siihen se maailman meno on menossa, sori vaan mut ei se ole mun vika.

ja mitä "sivistykseen" tulee, niin se nyt on lähtökohtaisestikin jo vitsi.

Tämä on loputon suo, en lähde siihen keskusteluun.. Kävin poimimassa kaksi lukua sivuilta http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2006/he_2006.html

-Taide ja kulttuuri 359 690 000
-Sos. ja terv. ministeriön alla olevat 11 262 550 000

Erotusta reilut 10miljardia. On vähän kumma, ellei siitä 1,8 oopperatalolle lohkea. Suosittelen käymään lukemassa sivun... Henk. koht. mielipiteeni on, että jos ihmiset kävisivät enemmän konserteissa, keikoilla, näyttelyissä, kirjastossa ja puistossa juoksemassa, ja vaikka pystyisivät hymyilemään ja tanssimaan selvin päin, olisi terveyspalveluiden tarve paljon nykyistä pienempi.

mä luen ton paremmalla ajalla ja vastaan sitten, mutta onhan tuo ero kyllä täysin naurettava.

oon mäkin samaa mieltä. turha jossitella vaan.

Mun tutuista oopperassa käyneet ovat olleet 50% opiskelijoita. Enpä usko, että ilman lippua, mistä on suuri osa jo maksettu, olisi niistä reissuista kovin moni onnistunut.

joo, mäkin kävin kuuntelemassa yhden bellinin ja yhden straussin oopperan. onneksi ei tarvinnut maksaa kummastakaan mitään; olis nimittäin jälkeenpäin vituttanut.
J.Ahonen
19.04.2006 11:33:41 (muokattu 19.04.2006 11:36:11)
Oikeasti; Verratkaa nyt helvetti vaikka pop rock laulajia, ei ne kuulosta niin "samalta" kuin ooppera laulajat. Toki kohta joku pokerilla näin väittää. Toisaalta, yhtä "samalta" kuulostaa pop/jazz konservatorion laulajat. Ehkä syy on koulussa.

Käytin aikaisemmin sanaa "samalta". En samalta. Kyllä niissä eroa on, mutta melko vähän. Miksi?

Edit: Eikun olihan tästä jo jauhettu.
Sävis
19.04.2006 11:40:54
Oikeasti; Verratkaa nyt helvetti vaikka pop rock laulajia, ei ne kuulosta niin "samalta" kuin ooppera laulajat. Toki kohta joku pokerilla näin väittää. Toisaalta, yhtä "samalta" kuulostaa pop/jazz konservatorion laulajat. Ehkä syy on koulussa.

Käytin aikaisemmin sanaa "samalta". En samalta. Kyllä niissä eroa on, mutta melko vähän. Miksi?

Edit: Eikun olihan tästä jo jauhettu.

Sanotaan tähän nyt vielä se, että ilmeisesti vibraton käyttö on aika suuri vaikuttava tekijä tähän "samalta kuulostamiseen". Sille on kuitenkin käytännöllinen selitys. Ääni, jossa on vibratoa, kantaa myös piippuhyllylle, vaikka laulaisi pianissimo.
J.Ahonen
19.04.2006 12:03:26 (muokattu 19.04.2006 12:04:06)
Suositelkaapas jotain oopperaa, josta myös oopperan "vihaajat" voisivat pitää. Kyllä minua kiinostaisi, mutta kun en ole hyviä kuullut. Jotain tuoreempaa. Eikun perkeles, toi Schönbergin Pierrot Lunaire oli kova, siinä laulu ei kuulostanut edes "samalta". Toisaalta, en tiedä onko ooppera.

Ja jos jotain muuta kuin Saksan kielistä. Jotain modernia. Ei sukkahousuja. Tattis.
sellisti
19.04.2006 14:29:01

Etnopoju edellä jo esitti aika hyvän pointin tuohon liittyen.

Pop&rock -kenttä on aika laaja alue ja sieltä löytyy paljon erilaisia laulutyylejä. Oopperalaulu on aika pitkälle yksi alue, toki eri säveltäjien tuotannolle on vakiintunut omanlaisia tyylejään. Mutta jos sä tolla linjalla vertaat niin totta kai kuulostaa "samalta". Niin kuin klassinen laulu varmaan susta sitten ylipäätään. Vai löydätkö eroa edes lied- ja oopperalaulusta?

Ymmärsin lainausmerkkien tarkoituksen, mutta jäi vaan mietityttämään että missä et siis löydä eroa; laulutyyleissä, -tekniikoissa vai -äänissä.
IMPPO
19.04.2006 16:30:21
Oopperassa taitaapi olla se vika,ettei se ole rentoutumis muoto niin ,kuin esim. humppa!
hähhähhää!
Mongolooliainen kurkkulaulu ja didjeridun soittaminen on ok!
Ondine
19.04.2006 17:53:19
Suositelkaapas jotain oopperaa, josta myös oopperan "vihaajat" voisivat pitää. Kyllä minua kiinostaisi, mutta kun en ole hyviä kuullut. Jotain tuoreempaa. Eikun perkeles, toi Schönbergin Pierrot Lunaire oli kova, siinä laulu ei kuulostanut edes "samalta". Toisaalta, en tiedä onko ooppera.

Ja jos jotain muuta kuin Saksan kielistä. Jotain modernia. Ei sukkahousuja. Tattis.

No Puccinia tietysti. Tosca ainaskin. Jos olet Schönbergiä kuullut, tunnet kyllä varmaan Pucciniakin mut sanonpahan kuiteskin. Siis Puccinia kannattaa kuunnella.

Ja hetiperään sit Ring-trilogia, joo :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)