Aihe: Kansallisooppera lomauttaa koko henkilökuntansa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sävis
18.04.2006 15:10:48 (muokattu 18.04.2006 15:14:38)
On se kyllä yhtä kärsimysnäytelmää pahimmillaan ja tekee vaivautuneeksi olon esim. kun sopraano ja tenori parkuvat rakkaudesta ylipitkissä aarioissa tekotaiteellisen mahtipontisesti. Hyi Hlvetti!

Luettele vaikka viisi aariaa eri oopperoista, jotka ovat tuollaisia, niin keskustelen sitten kanssasi lisää aiheesta.
hörhö
18.04.2006 15:25:14

On se kyllä yhtä kärsimysnäytelmää pahimmillaan ja tekee vaivautuneeksi olon esim. kun sopraano ja tenori parkuvat rakkaudesta ylipitkissä aarioissa tekotaiteellisen mahtipontisesti. Hyi Hlvetti!

Humppa on paskaa. Rölölöö.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Sertzo S
18.04.2006 16:49:54
Humppa on paskaa. Rölölöö.

Onhan se, mutta senkin soitolla on asunto-osake ostettu ja kesämökkikin rakenettu ilman yhteiskunnan tukea. Pankkia kyllä hieman tarvittiin jonkin aikaa avuksi.
hörhö
18.04.2006 17:02:57 (muokattu 18.04.2006 17:04:42)

Onhan se, mutta senkin soitolla on asunto-osake ostettu ja kesämökkikin rakenettu ilman yhteiskunnan tukea. Pankkia kyllä hieman tarvittiin jonkin aikaa avuksi.

Kyllä, mutta täytyy muistaa, että mun mielipide on painaa tässä asiassa enemmän kuin sun, sillä sä alat todennäköisesti ikäsi puolesta huomattavasti ennen minua maksamaan yhteiskunnalle terveydenhoitokustannuksia kuin mä -> mä olen tärkeämpi ja parempi ihminen kuin sä.

Etkö millään viitsisi harkita, onko pakko avautua joka ketjuun siitä, että vihaat oopperaa. Kaikki ovat jo aivan varmasti kuulleet mielipiteesi ennen tätäkin.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
IMPPO
18.04.2006 17:38:57
Kyllä, mutta täytyy muistaa, että mun mielipide on painaa tässä asiassa enemmän kuin sun, sillä sä alat todennäköisesti ikäsi puolesta huomattavasti ennen minua maksamaan yhteiskunnalle terveydenhoitokustannuksia kuin mä -> mä olen tärkeämpi ja parempi ihminen kuin sä.

Perkele,nyt jotain rajaa!
Mongolooliainen kurkkulaulu ja didjeridun soittaminen on ok!
Sertzo S
18.04.2006 17:54:58 (muokattu 18.04.2006 17:56:36)

Etkö millään viitsisi harkita, onko pakko avautua joka ketjuun siitä, että vihaat oopperaa. Kaikki ovat jo aivan varmasti kuulleet mielipiteesi ennen tätäkin.

Myönnän provosoineeni keskustelua oopperataiteesta, mutta paska-sanaa en ole käyttänyt koskaan keskustellessani eri musiikin genreistä m-netissä, en myös oopperataiteestakaan, kuten Sinä humpasta oi "parempi ja tärkeämpi ihminen."

Ooppera ei vain ole musiikkiani, kuten olen antanut ymmärtää ehkä liikaakin. Tosi ammattilaisethan toki sitä tekevät ja savonlinnalaisena tajuan kesäjuhlien tärkeyden kaupungillemme.

Terveydestäni:

Kävin vasta lääkärissä perusteellisessa tarkastuksessa, ja terveyteni on ikääni nähden erittäin hyvä ainakin vielä. Liikunallisella taustallani ja tupakoimattomuudellani on osuutensa asiaan, kuten lienee perintötekijöilläkin.

Lähdenkin tästä fyysisiin hommiin eli puiden karsintaan ja pilkkomiseen mökille, (humpalla ansaittu) koska se tekee kunnolleni hyvää. Voipa siinä sivussa syntyä jokin humppasävelmäkin, jonka sitten jalostan valmiiksi kotiin tultuani.

Tälläkin palstalla lopetan häiriköintini tähän, ettei otsasuonet ala siellä puolella liikaa pullisteleen.

Säveltäjämestarin kommentiin en pysty vastaamaan. Yhden kenraalin olen joskus aikoinani Savonlinnassa katsonut, mutta en muista minkä. Glooriaa siinä huudetiin, olisko ollut Lentävä hollantilainen. Yhden katsoin Rovaniemellä Pohjanhovi- hotellissa aikoinaan alusta loppuun tv:stä. Ruotsalaiset esittivät sen ja nimi oli Singoalla tai jotain siihen suuntaan.

Hyvää kevään jatkoa! :)
Sävis
18.04.2006 18:04:08
Luettele yksi radiokanava mistä tulee oopperaa !?

Classic radio. http://www.classicfm.fi/

Entä sitten?
etnopoju
18.04.2006 18:10:26 (muokattu 18.04.2006 18:26:41)

mä olen kuullut monia oopperoita, joissa laulajat eivät käytä perinteistä kireää ja nopeaa vibrato- laulutapaa, joka tuntuu useimmille olevan suurin syy vihata oopperaa.

mun mielestä ihmisten ei ole pakko pitää mistään, mutta olisi hyvä ettei nolaisi itseään väittämällä jostakin asiasta yhtä sun toista, vaikka ei tiedä siitä hevonhelvettiä. toki niinkin saa tehdä, koska itsensähän siinä vain nolaa. toisaalta arvostan kuitenkin myös Sertso S:n rehellisen avointa ja värikästä tapaa ilmaista oman mielipiteensä.

tuli tässä vain mieleen, että mikä ero oopperalla, musikaalilla ja musiikkiteatterilla on?

mä nimittäin kävin katsomassa philip glassin les enfantes terriblesin ja mä luulin, että se on musiikkiteatteria, kunnes katsoin käsiohjelmaa, jossa luki, että se on ooppera. samoin katsoin gershwinin porgy & bessin enkä oikein osannut sanoa onko se ooppera vai musikaali - tarkistin sitten netistä ja ooppera se kuulemma on. eli, miksi näin?
IMPPO
18.04.2006 18:12:30
Classic radio. http://www.classicfm.fi/

Entä sitten?

Vuan ku ei kuulu tiälä meijän oopperakaupunnissa!
Mongolooliainen kurkkulaulu ja didjeridun soittaminen on ok!
etnopoju
18.04.2006 18:14:25

ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä ottaa asioista itsekin selvää; mene kirjastoon.
sellisti
18.04.2006 19:39:51

Yle Radio Yksi kuuluu.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
J.Ahonen
18.04.2006 19:56:14 (muokattu 18.04.2006 19:56:53)
En diggaa oopperaa juurikin tuon laulun takia, mikä pointti siinä on että kaikki ooppera laulajat kulostavat "samalta?". Tuntu että musiikki ei ole kovinkaan tärkeässä osassa ooperassa. Siis jos verrataan vaikkapa sinfoniaan.
fifi
18.04.2006 20:20:54 (muokattu 18.04.2006 20:21:37)

Kaikki oopperalaulajat kuulostavat samalta, kaikki oopperalaulajat huutavat, kaikki oopperalaulajat kirkuvat... Näitä kommentteja saa lukea niin täältä kuin suomi24:lta ynnä muilta vastaavilta musiikkialueilta.

Mistä näitä käsityksiä tulee? Jos ihmiset vaivautuisivat ottamaan selvää asioista, ei oopperalaulu olisi noin mustavalkoista. Kirjastoon siitä mars, jokaiikka, joka kehtaa täällä oopperalaulua haukkua. Kuunnelkaa, ja arvostelkaa vasta sitten. Kuunnelkaa tosissanne, kuunnelkaa eri esittäjiä, kuunnelkaa eri säveltäjien teoksia, ottakaa selvää faktoista.

On olemassa hyviä ja huonoja oopperalaulajia. On olemassa korviahiveleviä ääniä, rumia ääniä, rumankauniita ääniä, mahtavia ääniä... Skaalaa riittää. Veikkaisin, että suurin osa näistä oopperalauluun liittyvistä yleistyksistä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kyseiset henkilöt ovat a) kuunnelleet väärää laulajaa b) kuunnelleet väärän laulajan esittämiä väärän säveltäjän kappaleita. Sama juttuhan pätee ihan poppismaailmaan: jonkun äänestä tykkää, toisen ei, toisesta laulusta tykkää, toinen laulu ärsyttää. Saman scenen sisälle mahtuu niin monta eri tyyppiä, ettei kaikki voi miellyttää kaikkia. Mutta ottakaa hyvät ihmiset selvää asioista, koska muutaman oopperan kuuntelu/katselu ei kerro kaikkea oopperasta tai oopperalaulajista.

Itse klassista laulua opiskelevana voin kertoa, että vaikka tällä alalla mukana olenkin, en siltikään pidä kaikista oopperoista tai lauluista, enkä kaikista laulajista. Eikä tarvitsekaan. Mutta yleistyksiä muutaman oopperan näkemisen perusteella pidän moukkamaisina.
Sharkman
18.04.2006 21:17:13 (muokattu 18.04.2006 21:18:31)
Mistä näitä käsityksiä tulee? Jos ihmiset vaivautuisivat ottamaan selvää asioista, ei oopperalaulu olisi noin mustavalkoista. Kirjastoon siitä mars, jokaiikka, joka kehtaa täällä oopperalaulua haukkua. Kuunnelkaa, ja arvostelkaa vasta sitten. Kuunnelkaa tosissanne, kuunnelkaa eri esittäjiä, kuunnelkaa eri säveltäjien teoksia, ottakaa selvää faktoista.

Mutta eivätpä vaivaudu. Heille on jatkuvasti tarjolla helposti omaksuttavaa musiikkia joka tuutista niin miksipä vaivautua johonkin joka vaatii aikaa ja antaumusta. Kaikenlisäksi yleiset stereotyypiset käsitykset oopperassa käyvistä ihmisistä ovat omiaan lisäämään tuota tutustumisen kynnystä.

Taidemusiikki vaatii valppaampaa erittelykykyä ja kuuntelutaitoa. Ei voi olettaa että kaikki ovat yhtä musikaalisia. Klassisessa musiikissa on paljon informaatiota joka menee taviksen hahmotuskyvyn ulkopuolelle. Sanokaa vaan elitistiksi, mutta tosiasiassa soittajilla on harjaantuneempi kuuntelukyky.

Kaikki oopperalaulajat kuulostavat samalta, kaikki oopperalaulajat huutavat, kaikki oopperalaulajat kirkuvat... Näitä kommentteja saa lukea niin täältä kuin suomi24:lta ynnä muilta vastaavilta musiikkialueilta.

Semmoisiin asioihin joita ei oikeen kunnolla ymmärrä on helppo ottaa kielteinen asenne. Jossain keskuslupalstoilla on helppo heitellä jyrkkiä kommentteja suuntaan jos toiseenkin.
Haluan vain päästä pätemään.
etnopoju
18.04.2006 22:02:39

En diggaa oopperaa juurikin tuon laulun takia, mikä pointti siinä on että kaikki ooppera laulajat kulostavat "samalta?". Tuntu että musiikki ei ole kovinkaan tärkeässä osassa ooperassa. Siis jos verrataan vaikkapa sinfoniaan.

"kaikki metalli kuulostaa ihan samalle" ja "kaikki neekerit näyttää ihan samalle" jne.

en tarkota mitenkään vittuilla tuolla tai mitään, mutta musta tuntuu, että tässä on kyseessä se peruspsykologinen ongelma, joka ihmisillä yleensä on: jos jokin on outoa tai siihen ei ole tottunut, niin usein keskittyy vain siihen piirteeseen joka tuntuu kaikista oudoimmalle ja ei kiinnitä huomiota mihinkään muihin ominaisuuksiin. sitten sä niputat kaikki, joilla on tuo sama "outo" piirre samaan lokeroon ja väität, että ne on kaikki yhtä ja samaa.

mun mutsi ei joskus osannut erottaa metallicaa ja sepulturaa toisistaan, koska ne on molemmat metallia, eli niissä molemmissa lauletaan karjumalla ja soitetaan sähkökitaralla äärimmäisellä gainilla. se ei sitten mitään muuta kyennyt musiikista kuulemaan. mä käskin sen kuunnella esimerkiksi mitä rummut tekee, koska onhan cavaleran tyyli (brasilialaista rytmiikkaa) ihan erilainen kuin lerssin (kasibiittiä huonosti). ehkä se sitten tajusi...tai sitten ei.
diletantti
18.04.2006 22:03:47
Luulin, että tällä palstalla kirjoittavat tietäisivät jotain musiikista ja laulamisesta. Mutta huomaan, että vain muutamat tietävät jotain, jotkut onneksi enemmänkin. Tosi ignorantteja ja ennakkoluuloisia kommentteja täällä saa lukea. Jos on niin epämusikaalinen ja niin huono kuulemaan vivahteita, ettei edes erota kahta samaa oopperaroolia tulkitsevaa laulajaa toisistaan, kannattaa kyllä heittää kitara nurkkaan loppuiäksi ja siirtyä hakkaamaan niitä kurkkupurkkeja autotalliin.
etnopoju
18.04.2006 22:12:12 (muokattu 18.04.2006 22:14:08)

Jos on niin epämusikaalinen ja niin huono kuulemaan vivahteita, ettei edes erota kahta samaa oopperaroolia tulkitsevaa laulajaa toisistaan, kannattaa kyllä heittää kitara nurkkaan loppuiäksi ja siirtyä hakkaamaan niitä kurkkupurkkeja autotalliin.

ei se ole kyvystä kiinni, koska väitän että 99.999% ihmisistä pystyy kuulemaan eron eri ihmisten puheäänen välillä. sitä ihmisäänten välistä eroa nimitetään "formanteiksi" ja jokainen normaali kuulokalustuksen omaava ihminen kykenee havaitsemaan ne. kyse on siis pakosti halusta ja tahdosta.

eli, jos jonkun kaveri tms. väittää, että se ei kykene esimerkiksi erottamaan kahta soitinta tai lauluääntä toisistaan, niin voitte aina nolata sen antamalla ton esimerkin formanteista.

kuten siis joku sanoikin jo; on helpompi pistää jotain renkutusta soimaan taustalle, kuin oikeasti kiinnittää huomiota mitä musiikissa tapahtuu.

mun mielestä se on sääli, koska tuntuu, että ihmiset ei oikein enää muista mistä musiikista on kyse ja mä syynä siihen on juuri nämä radioiden soittolistat. jos ihmiset oikeasti opettelisivat soittamaan musiikkia ainaisen radiokuluttamisen sijaan he myös kuuntelisivat musiikkia tarkemmin ja siitä saisi paljon enemmän iloa irti.

ennen radiotahan ihmisten oli pakko opetella soittamaan ja musisoimaan yhdessä. esimerkiksi juhlissa kaikki lauloivat, tanssivat ja mukana oli live- musiikkiakin. harvoin näin enää on ja se on selvä merkki kulttuurin rappeutumisesta.
sellisti
18.04.2006 22:38:43
mikä pointti siinä on että kaikki ooppera laulajat kulostavat "samalta?".

Jos tarkoitat sitä, että miksi kaikki laulavat "samalla tyylillä", niin oopperalaulu nyt sattuu olemaan yksi klassisen laulutyylin alalaji, ja siinä pätevät omat lainalaisuutensa ja fyysis-ilmaisulliset puolensa, jotka kieltämättä ovat monella samankaltaisia. Mutta jos tarkoitat, ettei laulajissa ole yksilöllisiä eroja, niin suosittelen tarkempaa tutustumista. Kyllä mutkin naurettais ulos rockpalstalta, jos kysyisin että miksi kaikki rocklaulajat kuulostavat samalta.

Tuntu että musiikki ei ole kovinkaan tärkeässä osassa ooperassa. Siis jos verrataan vaikkapa sinfoniaan.

Riippuu vähän oopperasta, ei voi yleistää. Oopperassa on muitakin osa-alueita kuin vain musiikki, joten sikäli musiikki ei luonnollisesti ole yhtä lailla määräävässä asemassa kuin esim. sinfoniassa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
etnopoju
18.04.2006 22:47:37 (muokattu 18.04.2006 22:48:12)

Kyllä mutkin naurettais ulos rockpalstalta, jos kysyisin että miksi kaikki rocklaulajat kuulostavat samalta.

itse asiassa rock- laulajien laulutyyleissä on paljon enemmän hajontaa, kuin klassisella puolella.

rock- laulajat on yleensä itseoppineita eikä tekninen kyky ole tosiaankaan niiden vahvuus. hyvin usein rock- laulajat ovat enemmän kiinnostuneita äänenväristä, kuin teknisestä kyvykkyydestä ja osittain siksi ehkä hajonta on suurempi kuin klasaripuolella. bändissä on myös enemmän tilaa rönsyämiselle ja epätarkkuudelle, kuin keskiverto klasaribiisissä. toisaalta rockissa ei myöskään ole mitään yhtenäistä näkemystä siitä miltä laulajan pitäisi ylipäätään kuulostaa, toisin kuin klasaripuolella.

luulen, että suurin osa rock- laulajista kuulostaisi aivan hirveälle orkesterissa ja mun mielestä myös toisinpäin. (sori vaan Tarja T.)

Riippuu vähän oopperasta, ei voi yleistää. Oopperassa on muitakin osa-alueita kuin vain musiikki, joten sikäli musiikki ei luonnollisesti ole yhtä lailla määräävässä asemassa kuin esim. sinfoniassa.

ehkä italialainen bel canto on se mikä ihmisten päässä yleensä = ooppera. suuri osa tuon ajan ja tyylin oopperoista itse asiassa on musiikillista tilan täytettä, koska niitä tehtailtiin kuin liukuhihnalla samaan tapaan kuin saippuaoopperoita (osuva nimi) nykyisin.

eli, paljon on kuraa ja paljon on hyvää, luulisin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)