Aihe: Kansallisooppera lomauttaa koko henkilökuntansa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
J.Ahonen
11.04.2006 12:09:38
Jengiä ei jaksa enään kiinnostaa 300 vuotta vanhat jutut, mua vituttaa kun eletään modernissa yhteiskunnassa, mutta klasarissa se näkyy/kuuluu ihan liian vähän.

Olen tässä meinannut pommittaa itsekkin lehtiä mielipide kirjoituksilla, mutt avastaukset on varmaan jotain ympäri pyöreää "soitetaan mitä yleisö haluaa" joka on täyttä paskaa.
Sävis
11.04.2006 12:43:00
Mulla ainakin oopperasssa verenpaine vain nousisi ja etenkin niissä kliimaksikohdissa, missä sopraano ja tenori kiljuvat rakkaudesta tuskastuttavan kauan, kuin olisivat kuolemanhädässä.

Kaikki oopperahan on nimenomaan tuollaista.

Asiaa:

Lomautetaahan muitakin ihmisiä eri yrityksissa esim. tuotannollista syistä.
Miksi kalliin oopperan pitäisi kustannussyistä olla erityisasemassa ?

Ei kai tässä olekaan siitä kyse, että oopperan tulisi olla tuossa mielessä erityisasemassa. Mielestäni kyse on siitä, että lomauttaminen on aina viimeinen keino "pelastaa se mikä pelastettavissa on". Se ei ole oikea hoitokeino taloudellisiin ongelmiin pitkällä tähtäimellä. Oopperassa tulisi nyt miettiä, että miten tällaiset tilanteet vältetään tulevaisuudessa.
diletantti
11.04.2006 12:52:03
zernobilille

tämä on klassisen keskustelupalsta. Ei synny kunnollista keskustelua jos toisilla ei ole edes alkeet hallussa. Ehkä voit esittää "perusteltuja" mielipiteitäsi muualla. Yritä nyt ensin vaikka perehtyä nykysäveltäjien musiikkin.
Euroopassa historiaa ja sivistystä arvostetaan. 300 vuotta on hyvin lyhyt aika. Minusta rokki kuulostaa parin puupalikan hakkaamiselta kurkkupurkkiin, lisämausteena vähäpukeisuus ja päihteiden väärinkäyttö. Ärsyttää tuollaiset rokuskovaiset. Kuvittelevat, että klasarin ystävät vaan ei ole tajunneet. Kyllä se on kuule just päinvastoin. Niin!
Sävis
11.04.2006 13:18:46
zernobilille

tämä on klassisen keskustelupalsta. Ei synny kunnollista keskustelua jos toisilla ei ole edes alkeet hallussa. Ehkä voit esittää "perusteltuja" mielipiteitäsi muualla. Yritä nyt ensin vaikka perehtyä nykysäveltäjien musiikkin.
Euroopassa historiaa ja sivistystä arvostetaan. 300 vuotta on hyvin lyhyt aika. Minusta rokki kuulostaa parin puupalikan hakkaamiselta kurkkupurkkiin, lisämausteena vähäpukeisuus ja päihteiden väärinkäyttö. Ärsyttää tuollaiset rokuskovaiset. Kuvittelevat, että klasarin ystävät vaan ei ole tajunneet. Kyllä se on kuule just päinvastoin. Niin!

Minä ymmärsin kyllä ZernoBillyn kirjoituksen niin, että häntä harmittaa, että nykymusiikkia kuulee konserteissa niin vähän. Siis ihan tätä länsimaisen taidemusiikin uutta materiaalia. Voin olla väärässäkin.
Sharkman
11.04.2006 13:48:57
Kyllähän meiltä löytyy kotimaastakin hienoja teoksia oopperaan. Vaikka Sallinen ja Saariaho. Sallisen Hevosmies on ainakin mun lemppari.
Haluan vain päästä pätemään.
J.Ahonen
11.04.2006 13:55:38 (muokattu 11.04.2006 13:57:32)
Säveltäjä Mestari hiffas.

Vähän yleistin tuossa ylempänä, pientä provoa, niin johan alkaa juttu kulkemaan.

Dille, kerro toki missä voin kuulla esim. 70-luvun jälkeen sävellettyä klasaria.
Mennään 1900-luvun alulle, niin uusi oli se mikä kiinnosti, nykyäänkin varmaan kiinnostusta olisi (varsinkin nuorempien kohdalla) mutta liika riskaapeliä, jää pian minkkiturkit naulakkoon, ja lipputulot pieniksi.

Dille, tiedän kyllä nykysäveltäjistä yhtä jos toista, en puhunut Rock musasta yhtään mitään.
diletantti
11.04.2006 14:01:49
No sori jos käsitin väärin. Ärsyttää vaan kun tuolla jo aiemmin oli sellaisia pönttöjä kommentteja. Musica nova esim. Helsingissä, kyllä on nykysäveltäjien konsertteja myös mm. Sibiksessä. Viimeksi oli viime viikolla ke Finlandiatalossa Heinisen uusin.
mooch
11.04.2006 15:46:55
En jaksa kaikille nyt vastata jotka mulle vastasivat, mutta..

Se kyllä kertoo todellakin jotain meidän sivistystasosta, johon siis kuuluu kaljateltta ja kolmen soinnun möykkä.

En tiedä käyttäisinkö voimasanoja, mutta alkaa joidenkin kirjoituksesta pikkasen ottaa päähän kun nähdään klassinen musiikki ja nyt vaikka sitten ooppera jotenkin niin hienompana kuin mikä tahansa muu musiikki. HÖPÖHÖPÖ. Minä kuuntelen ja pidän klasarista, rokista, popista ja joskus ehkä hevistäkin, mutta mitään niistä en pidä pätkääkään toista "hienompana". Mun mielestä taide perustuu sen kokemiseen, ja on aivan sama miten/missä/milloin/miksi se on tehty, jos siitä joku vaikka pitää.

Jos sä et pidä rock-musiikista, niin se, että haluat siitä ilmoittaa "möykkänä", ei sun kunnioitusta lisää.

Jos suomen "musiikkielämä" on sitten sitä kaljateltta-meininkiä, niin pitäiskö siihen sitten tyytyä vaan? Vai pitäisikö jokaiselle duunarille sitten lyödä Mozartin sinfonia sanoen että "huomiseksi sitten kuuntelet tämän" ?

Sitä mä vaan tuossa äsken ajoin takaa, että mun mielestä klassisen musan arvostus on laskenut (tai tiedä sitten onko se arvostus laskenut) ainakin osittain siksi, että siitä yritetään tehdä jotenkin "hienompaa".

Edellä olen jo kirjoittanut, mitä ooppera voisi tehdä rahaa kerätäkseen.

Mulla nyt tästä ei oo faktoja, mutta eikös jenkeissä homma pyöri nimenomaan vain sponsorituilla, ilman mitään valtion/kunnan tukea?

Siitähän tässä keskustelussa kai oli kyse että pitäiskö just valtion tukea koko hommaa.

Käsittääkseni tuosta niin muodikkaasta möykästä saa maksaa paljon enemmän. Halvin oopperalippu on 14 euroa.

No okei, tottakai riippuu tämäkin aina jostain, ei voi puhua yleisesti.

No, nyt ei ehdi/jaksa kirjoittaa enempää, vaikka sanottavaa olisi.
sellisti
11.04.2006 23:11:18 (muokattu 11.04.2006 23:11:59)
En jaksa kaikille nyt vastata jotka mulle vastasivat, mutta..

Olis kiva jos nyt kuitenkin etenkin tähän jaksaisit esittää jotain perustelua:

Sitä mä vaan tuossa äsken ajoin takaa, että mun mielestä klassisen musan arvostus on laskenut (tai tiedä sitten onko se arvostus laskenut) ainakin osittain siksi, että siitä yritetään tehdä jotenkin "hienompaa".

Mistä sulla on sellainen käsitys syntynyt, että klassisen musan arvostus olis laskenut? Kun esimerkiksi tämä kertoo ihan päinvastaisesta:

http://www.sinfoniaorkesterit.fi/uutiset/Yleisoennatys2005.htm

Ja mikä on sitä "hienoksi" tekemistä? Sekö, että osa yleisöstä käyttäytyy elitistisesti?
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sharkman
12.04.2006 15:58:03 (muokattu 12.04.2006 15:58:37)
Yritän kovasti diggailla noita oopperoita mutta mikä avuksi kun minun italian ja saksantaidot ovat aavistuksen päässeet ruostumaan? En tajua sanaakaan mistä lauletaan niin tulee fiilis että saattaa ehkä missata jotain tärkeääkin.
Haluan vain päästä pätemään.
mooch
12.04.2006 17:55:03
Musta nyt tuntuu että luet viestejäni jotenkin sua syyttävänä, sellisti - mitä ne ei todellakaan ole.

Mistä sulla on sellainen käsitys syntynyt, että klassisen musan arvostus olis laskenut?

Okei, vedän sen verran sanojani takaisin, että "laskenut" oli huono sana. Oon ehkä jostain muustakin aiheuttanut vastalauseita vain sen takia että asia on huonosti ilmaistuna.. noh.

Meinaan nimenomaan klassisen MUSIIKIN asemaa nykyään (oikeastaan en edes yritä verrata sitä historiaan, kun en tiedä). Tottakai musiikin asema sitten näkyy käytännössä, eli just konserteissa ym..

Kun uskomattoman usein mielestäni luodaan kuvaa ihmisille, että klassinen musiikki olisi jollain tavalla muita musiikkityylejä hienompaa. Edelleenkin, HÖPÖHÖPÖ. Tätä mielikuvaa usein levitetään niiden toimesta, joiden uskotaan jotenkin "ymmärtävän musiikista enemmän kuin muut". Sekin on ihan roskaa, sillä taide on jokaiselle oma kokemus. Tietysti jokainen kuuntelee musiikkia omalla tavallaan, suurin ero ehkä ryhmillä muusikot vs. ei muusikot. Siinä mielessä toiset tietysti "ymmärtää" siitä musiikista enemmän, mutta taiteen kokemisessa ei kukaan ole parempi kuin toinen.

Jos suuri saa kansa saa tällaisen käsityksen, niin ei minua yhtään ihmetytä jos monia ei kiinnosta lähteä tapahtumaan, mistä heille sanotaan (tietysti rivien välistä luettuna) että "..ette tästä kuitenkaan mitään ymmärrä, tämä on tällaista korkeakulttuuria"...blaablaa..

Sinä, sellisti, mainitsit tuossa aiemmin ihan fiksusti että sehän se tyhmä on joka ei uskalla lähteä peläten sitä, että muut katsoisivat kieroon tms. Nojoo, mutta jos me tässäkin threadissa mietitään, että miten ihmiset saataisiin klasarimusan pariin enemmän, niin ihan hölmöä on pitää tuollaista yo. mielikuvaa päällä.

Kun esimerkiksi tämä kertoo ihan päinvastaisesta:

http://www.sinfoniaorkesterit.fi/uutiset/Yleisoennatys2005.htm

Jep, hyvä pointti, mutta kuten tuossa alussa mainitsin niin tosiaan puhuin vähän huonosti. Mä kyllä luulen että näissä asioissa mistä mä puhun mennään kokoajan vaan parempaan suuntaan, ja ehkä noi luvut sitten kertoo siitä..

Ja mikä on sitä "hienoksi" tekemistä? Sekö, että osa yleisöstä käyttäytyy elitistisesti?

Eiköhän tähän tullut tuossa yllä vastaus.

----

Oikeasti musta tuntuu että mulla ei oo tässä threadissa kenenkään kanssa pahemmin erimielisyyttä, ongelma tuntuu nyt vaan tulevan asioiden esilletuomisessa :-)
sellisti
12.04.2006 21:50:43 (muokattu 12.04.2006 21:55:41)
Musta nyt tuntuu että luet viestejäni jotenkin sua syyttävänä, sellisti - mitä ne ei todellakaan ole.

En mä sellaista käsitystä halunnut antaa - sori jos näin kävi.

Jos suuri saa kansa saa tällaisen käsityksen, niin ei minua yhtään ihmetytä jos monia ei kiinnosta lähteä tapahtumaan, mistä heille sanotaan (tietysti rivien välistä luettuna) että "..ette tästä kuitenkaan mitään ymmärrä, tämä on tällaista korkeakulttuuria"...blaablaa..

Sinä, sellisti, mainitsit tuossa aiemmin ihan fiksusti että sehän se tyhmä on joka ei uskalla lähteä peläten sitä, että muut katsoisivat kieroon tms. Nojoo, mutta jos me tässäkin threadissa mietitään, että miten ihmiset saataisiin klasarimusan pariin enemmän, niin ihan hölmöä on pitää tuollaista yo. mielikuvaa päällä.

Kannattaiskohan tässä yhteydessä nyt yrittää myöskin miettiä, että jos tuollainen mielikuva on olemassa, niin ketkä sitä yrittävät pitää yllä ja miksi? Mun on vaikea kuvitella, että ne olisivat klassisen musiikin ammattilaiset itse, koska sehän olisi sama kuin sahaisi oksaa jolla istuu, jos klassisesta pitäisi kumminkin se elanto saada. Musta tuntuu että sitä mielikuvaa pitävät yllä enemmänkin sen musiikkityylin tietynlaiset elitistiset kuluttajat kuin tekijät. Tiedän ettet tekijöitä tässä olekaan ensisijaisesti syyttämässä, mutta tämä on ihan aiheellinen pohdinnan kohde muutenkin. En ihmettelisi vaikka tuo mielikuva olisi useammankin kohdalla enemmänkin sellaista kolmannen ja neljännen käden "tietoa" (eli huhupuhetta), joka omaksutaan jokseenkin kritiikittömästi vaikkei omaa kokemusta olisikaan. Eli edelleen mä olen sitä mieltä, että jos antaa jonkin epäoleellisen seikan vaikuttaa siihen lähteekö konserttiin vai ei, niin se on sitten oma vika jos klassinen jää etäiseksi.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Ondine
12.04.2006 21:51:14
Kumma ettei Suomessa saa pukeutua kuin Linnan juhliin. On se kivaa elää kun ei ole mitään juhlia ja kaikki on vaan tasaista arkea. Mahdollisimman epäpukevat vaatteet ja negatiivinen asenne kaikkeen sellaiseen, mistä voisi oppia jotain uutta, niin hyvin menee. Käsittämätöntä.

Joo se on Suomi-meininkiä. Kaikki jotka vähän erottautuu on paras nitistää happamella jupinalla.

Ehkä klassisella musalla on nyt vaan vaikea phase menossa imagomielessä. Parin vuosikymmenen päästä se onkin erittäin trendikäs (ja sehän on tärkeetä nimenomaan, joo-o) genre, niin kun vaikka manga ja anime nykyään. Vai onko se niin, että ne jotka oikeesti musiikista elämyksiä löytää, etsiytyy jotain ihmeen kautta klassisenkin/jatsin piiriin ja niille lopuille riittää kaljateltat ja ne taustalla soivat kolmisen sointua.

Tuli vaan yksillä kesäfestareilla mieleen kuinka ehkä n. 5 % isosta yleisöjoukosta kuunteli esiintyjiä, loput veti kaljaa tai hillitymmin oli piknikillä, ihan sama mitä siellä päälavalla oli meneillään.

Ooppera on helppo kohde populistisille heitoille tukirahoineen, mutta ne jotka kyseenalaistavat täysin sen olemassaolon oikeutuksen, kuulostavat aika moukkamaisilta. "Me täällä Junttilassa ei oikein välitetä jos on vähän erilaista musiikkia, eihän sitä meijänkään isukki ymmärrä, lopettaisivat mokoman hienostelun! Mieluummin rehellistä makkarapötkökulttuuria kaikille. että koko kansa varmasti ymmärtää! Eipähän tarvis tollasta kiekumista kuunnella."
Annaliini
13.04.2006 00:36:17
Yritän kovasti diggailla noita oopperoita mutta mikä avuksi kun minun italian ja saksantaidot ovat aavistuksen päässeet ruostumaan? En tajua sanaakaan mistä lauletaan niin tulee fiilis että saattaa ehkä missata jotain tärkeääkin.

No siitä vaan sitten "lyriikat käteen" suomennoksineen niinkuin silloin 11-vuotiaanakin :) Tietääkseni jonkinlaista juonen poikasta oopperan käsiohjelmissa on..?

Ja oikeasti, eihän deathmetal keikoillakaan sanoista saa paljoa selvää, mutta silti jengi diggailee. Ei tehdä asioista sen vaikeampia mitä ne on ;)
J.Ahonen
13.04.2006 13:53:47 (muokattu 13.04.2006 13:55:32)
En tiedä käyttäisinkö voimasanoja, mutta alkaa joidenkin kirjoituksesta pikkasen ottaa päähän kun nähdään klassinen musiikki ja nyt vaikka sitten ooppera jotenkin niin hienompana kuin mikä tahansa muu musiikki. HÖPÖHÖPÖ. Minä kuuntelen ja pidän klasarista, rokista, popista ja joskus ehkä hevistäkin, mutta mitään niistä en pidä pätkääkään toista "hienompana". Mun mielestä taide perustuu sen kokemiseen, ja on aivan sama miten/missä/milloin/miksi se on tehty, jos siitä joku vaikka pitää.

AAMEN

EDIT: Mielestäni, mitä "parempi"(vähän huono sana, kuitenkin) muusikko/ihminen, sitä vähemmän dissaa mitään. Jos joku maistuu jollekkin, niin sehän toimii. Eikö?
jacofin
13.04.2006 15:16:42

Kansallisoopperassa pitäisi ainakin olla tekstityslaitte, ja jos kotona kuuntelee niin eiköhän oopperasta kuin oopperasta ole ainakin libreton englanninnokset.
tanjuli
18.04.2006 08:01:48
Yleisö pukeutuu hienommin Jari Sillanpään keikalle kun klassisen musiikin konserttiin.
[i hear voices but at least they're on tune]
Sertzo S
18.04.2006 09:16:43 (muokattu 18.04.2006 09:29:05)
Ooppera on helppo kohde populistisille heitoille tukirahoineen, mutta ne jotka kyseenalaistavat täysin sen olemassaolon oikeutuksen, kuulostavat aika moukkamaisilta. "Me täällä Junttilassa ei oikein välitetä jos on vähän erilaista musiikkia, eihän sitä meijänkään isukki ymmärrä, lopettaisivat mokoman hienostelun! Mieluummin rehellistä makkarapötkökulttuuria kaikille. että koko kansa varmasti ymmärtää! Eipähän tarvis tollasta kiekumista kuunnella."

On se kyllä yhtä kärsimysnäytelmää pahimmillaan ja tekee vaivautuneeksi olon esim. kun sopraano ja tenori parkuvat rakkaudesta ylipitkissä aarioissa tekotaiteellisen mahtipontisesti. Hyi Hlvetti!
Sertzo S
18.04.2006 14:23:00
S:lle: Jos et oopperasta mitään ymmärrä, miksi osallistut keskusteluun? Tuollaiset mielipiteet eivät tuo mitään uutta asiaan eivätkä ole rakentavia ja osoittavat vain köyhän sivistystasosi.

Päivää päivää vaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)