Aihe: Väite - ottakaa kantaa
1 2 3 4 5 6 7
Jaska
17.04.2006 16:53:47
Koska nyt viimeaikoina oon kunnostautunu tossa paskanpuhumisessa ni ajattelin vaihteeks koittaa jotain asiallista, eli

Väite: Bändissä rumpalin täytyy olla taitavin.

Ehkä vähän hassusti muodostettu tuo väite, mutta kun nyt tässä vähän perustelen niin ehkä se selkenee.

Eli tänään katoin TVstä sen Maroon 5 live-esityksen. Siinä tuli mieleen sellanen, että rumpalin pitää bändissä olla taitava, muuten homma ei toimi.
Rumpali pitää koko homman kasassa, virheet kuuluu ehkä selvemmin kuin muissa soittimissa. Samaten, rumpalin taitavuuden ehkä huomaa paremmin kun muun bändin.
Basistilla riittää kun saa ne sävelet irti ja seuraa rumpalia. Kitaristit voi kiilata tai sleebata tai heittää niitä sointujaan minne sattuu, se on taiteellista, kunhan rumpali hoitaa hommansa. Sama pätee oikeastaan kaikkiin muihinkin soittajiin.
Eli, hyvä rumpali ottaa muut soittajat mukaansa niinkun eduskuntavaaleissa ikään, mutta paska rumpali ei pelasta muuten huippubändiä.

Tosin, saattaa olla niinkin, että koska ite oon rumpali, en huomaa muiden kikkoja ja muita, enkä näin ollen tajua hommaa.

Nyt en muuten sitte tarkota että Maroon5:n kaverit olis huonoja tai että se rumpali olis jotenkin jumalaksi ylistettävä.
Rockster
17.04.2006 16:58:13
Ja studiossakin rumpalin on vedettävä biisit kokonaisina. Muut jäsenet voivat vetää vaikka osa tai nuotti kerrallaan. Näin siis ainakin omissa projekteissa on homma mennyt. Biisit pitää siis osata todella hyvin. En tietenkään väheksy muita soittajia, mutta rumpalin palli on aika haastava. Ja sen kuulee kyllä omasta soitosta. Koskaan ei voi sanoa että hyvinhän se loppujen lopuksi meni.
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!" Myynnissä Ludwigin 75th anniversary setti, kysy...
Triskal
17.04.2006 17:04:12

Ja studiossakin rumpalin on vedettävä biisit kokonaisina.

Ei tarvitse. Pätkissä on vedetty ennenkin. Ensin pitää kuitenkin aina vakuutella äänittäjä siitä, että "kyllä tää toimii."

Itse väitteeseen: rumpalin ei tarvitse olla taitavin. Sen sijaan, bad drummers make bad bands. Elikkä rumpalin pitää olla just tarpeeksi hyvä.
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
Jaska
17.04.2006 17:19:25
Itse väitteeseen: rumpalin ei tarvitse olla taitavin. Sen sijaan, bad drummers make bad bands. Elikkä rumpalin pitää olla just tarpeeksi hyvä.

Joo, no tuo "taitavin" sana on kyllä vähän huono.
piude
17.04.2006 17:48:42

tää on tietysti vähän genrekohtainen juttu, mutta yleensä biisi potkii sen verran kuin rumpalilta groovea (basistin kanssa tietty yhteistyössä) lähtee.

mielummin kuitenkin yleistäisin, että laulajan tulee olla taitavin.
ddrum54
17.04.2006 17:50:59
Eri mieltä minäkin.

Jos taitavinta / tärkeintä jäsentä etsitään, niin minä nimeäisin siihen hommaan basistin. Ensinnäkin basso / basisti on bändin munat. Toiseksi basisti on se hemmo, joka palauttaa rumpalin fillien jälkeen timeen. ( Fillit usein nopeuttaa tempoa.) Kolmanneksi, jos on huono basisti, niin muidenkaan soittamisesta ei tule mitään.

Eli rumpalin ja basistin yhteinen time on bändin kantava, tai jos sitä ei ole, kaatava voima. Hyvä, perkussiivisen soittamisen tajuava basisti on kullanarvoinen. Sellaisen taitajan kanssa on huonommankin rumpalin hyvä soittaa.
2`n 4
jjylli
17.04.2006 17:53:54
Eri mieltä minäkin.

Jos taitavinta / tärkeintä jäsentä etsitään, niin minä nimeäisin siihen hommaan basistin. Ensinnäkin basso / basisti on bändin munat. Toiseksi basisti on se hemmo, joka palauttaa rumpalin fillien jälkeen timeen. ( Fillit usein nopeuttaa tempoa.) Kolmanneksi, jos on huono basisti, niin muidenkaan soittamisesta ei tule mitään.

Eli rumpalin ja basistin yhteinen time on bändin kantava, tai jos sitä ei ole, kaatava voima. Hyvä, perkussiivisen soittamisen tajuava basisti on kullanarvoinen. Sellaisen taitajan kanssa on huonommankin rumpalin hyvä soittaa.

paljo teijän bändin basisti maksaa sulle tästä kommentista? (mikäli olet rumpali)
Nolte
17.04.2006 17:56:00
virheet kuuluu ehkä selvemmin kuin muissa soittimissa.

Nojaa. Rumpalit kuulevat rumpalin virheet, kitaristit kitaristin virheet jne... Noin niinkuin yleistäen.
Huono soittaja!
Epämuusikko
17.04.2006 17:59:15

Allekirjoitan. Hyvän basistin kanssa on juhlaa soittaa, tuntee itsensäkin melkein kyvykkääksi. Sitä kautta, tietäen että basson tontti pysyy puhtaana, rumpali voi vaikuttaa positiivisesti muun bändin toimintaan soittamalla itsekin huoletta oikein (tai miinoittaa sitä kyrpä pystyssä ylisoittamalla).
It´s easier to give up than allways tried to go up.
wavelength
17.04.2006 17:59:16

Tony Williams ammoin sanoi, notta keskivertobändi keskivertorumpalilla kuulostaa aika keskiverrolta, mutta sama bändi todella hyvällä rumpalilla kuulostaa jo aika hyvältä. Tietenkään minkään maailman superrumpali ei voi pelastaa bändiä, jossa on aivan avuton basisti. Tärkeintä hyvän bändisoiton kannalta on rumpujen ja basson yhteispeli.
En tiedä mistä puhun.
passe
17.04.2006 18:01:05
Koska nyt viimeaikoina oon kunnostautunu tossa paskanpuhumisessa ni ajattelin vaihteeks koittaa jotain asiallista, eli

Väite: Bändissä rumpalin täytyy olla taitavin.

Ehkä vähän hassusti muodostettu tuo väite, mutta kun nyt tässä vähän perustelen niin ehkä se selkenee.

Eli tänään katoin TVstä sen Maroon 5 live-esityksen. Siinä tuli mieleen sellanen, että rumpalin pitää bändissä olla taitava, muuten homma ei toimi.
Rumpali pitää koko homman kasassa, virheet kuuluu ehkä selvemmin kuin muissa soittimissa. Samaten, rumpalin taitavuuden ehkä huomaa paremmin kun muun bändin.
Basistilla riittää kun saa ne sävelet irti ja seuraa rumpalia. Kitaristit voi kiilata tai sleebata tai heittää niitä sointujaan minne sattuu, se on taiteellista, kunhan rumpali hoitaa hommansa. Sama pätee oikeastaan kaikkiin muihinkin soittajiin.
Eli, hyvä rumpali ottaa muut soittajat mukaansa niinkun eduskuntavaaleissa ikään, mutta paska rumpali ei pelasta muuten huippubändiä.

Tosin, saattaa olla niinkin, että koska ite oon rumpali, en huomaa muiden kikkoja ja muita, enkä näin ollen tajua hommaa.

Nyt en muuten sitte tarkota että Maroon5:n kaverit olis huonoja tai että se rumpali olis jotenkin jumalaksi ylistettävä.

Höphöp. Nyt teet mielestäni rummuista/rumpaleista liian ison numeron. Eivät ne ole niin kovin tärkeitä, musiikki on tärkeintä. Toisaalta, kuinka ihmeessä tällaista taitavuutta yli instrumentti rajojen voisi edes mitata.
"Good is in the details..."
ddrum54
17.04.2006 18:02:01
paljo teijän bändin basisti maksaa sulle tästä kommentista? (mikäli olet rumpali)

No, ensinnäkään en sanonut, että meidän bändin basisti täyttäisi nämä määritelmät. Toiseksi, olen päässyt soittamaan loistavan basistin kanssa ja voin vakuuttaa, että se on todella helppoa ja hauskaa.

Jos siitä lausunnosta joku basisti haluaa jotain maksaa, niin tänne vaan. Kerroin vaan mielipiteeni asioiden tärkeysjärjestyksestä. Olen myös varma siitä, että erimielisyyttä tuosta lausunnosta syntyy varmasti, mutta se on sitten heidän näkemyksensä.
2`n 4
jjylli
17.04.2006 18:04:48
Höphöp. Nyt teet mielestäni rummuista/rumpaleista liian ison numeron. Eivät ne ole niin kovin tärkeitä, musiikki on tärkeintä. Toisaalta, kuinka ihmeessä tällaista taitavuutta yli instrumentti rajojen voisi edes mitata.

rumpali on niin perskeleen tärkeä tekijä bändissä. jos rumpali ei klaaraa bändiä ei pelasta mikään! rummut on rytmiorkesterin tärkein elementti!
Epämuusikko
17.04.2006 18:09:01
rumpali on niin perskeleen tärkeä tekijä bändissä. jos rumpali ei klaaraa bändiä ei pelasta mikään! rummut on rytmiorkesterin tärkein elementti!

Vastuun vierittäjä :)
It´s easier to give up than allways tried to go up.
Nolte
17.04.2006 18:20:51
jos rumpali ei klaaraa bändiä ei pelasta mikään!

Voi v***u, meidän bändillä ei ole mitään toivoa...
Huono soittaja!
Jaska
17.04.2006 18:41:12
Heh, näin offtopickina, tuntuuko kenestäkään muusta siltä että nuo ei-rumpalit valvoo rumpupalstaa?

Hyviä mielipiteitä. keep ´em coming
Jupi57
17.04.2006 19:02:10
Hyvä, perkussiivisen soittamisen tajuava basisti on kullanarvoinen. Sellaisen taitajan kanssa on huonommankin rumpalin hyvä soittaa. Komppia.

tuntuuko kenestäkään muusta siltä että nuo ei-rumpalit valvoo rumpupalstaa?
Varsinkin sen joulukuisen hauskanpidon jälkeen - joo.
http://www.nerdtests.com/ft_dead.php?im
hollmi-5
17.04.2006 19:58:46
Voi v***u, meidän bändillä ei ole mitään toivoa... Vanha amerikkalainen sananlasku: When drummer shines, the band shines. Huono rumpali pilaa bändin. Rumpali on sydän ja basisti on munat. Taitavat kitaristit ja muut bändin jäsenet koristelevat kakun.

Kuuntelin juuri Hurriganesin Tsugu Wayn. Kyllä se Remun osuus haitta ainakin minun kuuntelunautintoa.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Nolte
17.04.2006 20:17:35
Huono rumpali pilaa bändin.

Se siitä sitten. Kapulat takkaan.
Huono soittaja!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)