Bentley 16.04.2006 15:23:50 (muokattu 18.04.2006 09:23:16) | |
---|
Noniin. Taas olen jotain laulumelodiakulkua saanut aikaiseksi ja olen sitten tehnyt soinnut sen mukaan niin kuulostaako tämä järkevältä yhtään? http://koti.mbnet.fi/bentley/pop.mp3 Tässä on jotenki rustattu sekin että mitä sointuja tulee: http://koti.mbnet.fi/bentley/soinnut_popille.txt (päivitetty) Itsellä kun tuo sävelkorva ei täysin huippuunsa ole viritetty (vaikka siinä onkin kehittynyt) ja teoriatietämys loppuu aika altayksikön niin tämän takia vähä utelen teiltä. Edit: Lähinnä siis haluaisin tietää onko sointupohjaratkaisu järkevä vaihtoehto kyseiselle melodialle mutta muunlaisetkin kommentit ovat tervetulleita. For those who can't be without the music! |
baron 16.04.2006 16:17:26 | |
---|
En ota kantaa sointujen sopivuuteen, mutta mulle kovin eksoottinen sointu on C6-5sus4. En ole sattunut luonnossa näkemään, vaikka periaatteessa ihan oikein rakennettu. Tutumpi samantehoinen olisi Cdim7add11 My name is Baron, Sir Baron. |
Cujo 16.04.2006 16:21:30 | |
---|
Miehän en toki näistä mitään ymmärrä, mutta ei tuossa nyt mikään sointu ainakaan silmille hyppinyt. No llores mi querida Dios nos vigila Agarrame, mi vida AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
EP 16.04.2006 17:00:57 | |
---|
Noniin. Taas olen jotain laulumelodiakulkua saanut aikaiseksi ja olen sitten tehnyt soinnut sen mukaan niin kuulostaako tämä järkevältä yhtään? http://koti.mbnet.fi/bentley/pop.mp3 Tässä on jotenki rustattu sekin että mitä sointuja tulee: http://koti.mbnet.fi/bentley/soinnut_popille.txt Itsellä kun tuo sävelkorva ei täysin huippuunsa ole viritetty (vaikka siinä onkin kehittynyt) ja teoriatietämys loppuu aika altayksikön niin tämän takia vähä utelen teiltä. Edit: Lähinnä siis haluaisin tietää onko sointupohjaratkaisu järkevä vaihtoehto kyseiselle melodialle mutta muunlaisetkin kommentit ovat tervetulleita. Minkä tyylistä musiikkia pitäisi tehdä? Esim. noi sus- soinnut menettää helposti merkityksensä, jos niitä "viljellään" kovasti ja muutenkin ehdottaisin yksinkertaisempaa soinnutus tapaa, jos olet lähtenyt siis melodiasta biisiä tekemään. |
Bentley 16.04.2006 17:09:23 | |
---|
Minkä tyylistä musiikkia pitäisi tehdä? Esim. noi sus- soinnut menettää helposti merkityksensä, jos niitä "viljellään" kovasti ja muutenkin ehdottaisin yksinkertaisempaa soinnutus tapaa, jos olet lähtenyt siis melodiasta biisiä tekemään. No ehkä lähinnä tuo menisi jonkinsortin pop-biisiksi mutta mulle toi genrepuoli ei oo niin väliä et mikä se on. Pääasia on se et se kuulostaa hyvältä (genrestä riippumatta). Kun sä kuuntelet tuota niin menettääkö tuossa sus -soinnut sitten merkityksensä? -Mä en edes välttämättä tiedä mitä tarkotat tuolla merkityksen menettämisellä. For those who can't be without the music! |
Sharkman 16.04.2006 17:25:11 | |
---|
Noniin. sitten vaan hyvä äänenkuljetus noihin sointuihin. mieti tarkkaan se basso. Haluan vain päästä pätemään. |
wavelength 16.04.2006 19:49:49 (muokattu 16.04.2006 19:50:30) | |
---|
Mä en edes välttämättä tiedä mitä tarkotat tuolla merkityksen menettämisellä. Veikkaukseni: liiallinen karakterittomien pidätyssointujen viljely ilman purkauksia vie soinnuilta niiden funktionaaliset tehot. Ääniklipissä en kyllä moista ilmiötä huomannut, homma siis toimi ihan hyvin. Äänenkuljetus kuntoon, ja se on suurin piirtein siinä. En tiedä mistä puhun. |
EP 16.04.2006 20:58:50 (muokattu 16.04.2006 21:00:45) | |
---|
No ehkä lähinnä tuo menisi jonkinsortin pop-biisiksi mutta mulle toi genrepuoli ei oo niin väliä et mikä se on. Pääasia on se et se kuulostaa hyvältä (genrestä riippumatta). Kun sä kuuntelet tuota niin menettääkö tuossa sus -soinnut sitten merkityksensä? -Mä en edes välttämättä tiedä mitä tarkotat tuolla merkityksen menettämisellä. No, yleensähän näitä sus- sointuja käytetään tehokeinoina, varsinkin iskelmä- ja tanssimusiikissa, mitä itse väsäilen. Varsin monimutkainen kysymys tuo sointukuvio, vaikuttaa aika ratkaisevasti millaisen biisin noin tyylillisesti on tekemässä, omat tottumukset jne.. No, jos itse tekisin esim. biisin ja melodia olisi hieman "tavanomaisuudesta" poikkeava, silloin tekisin sointukuviosta (ehkä) melko yksinkertaisen (vaikkakin poikkeava melodia jo itsessään saattaa synnyttää siihen erikoisen sointukulun). Jos taas melodia olisi "helppo" yrittäisin (ehkä) hakea sointukululla siihen jotain ei aivan "tavanomaista" ja saada siihen siten jotain omaperäistä. Ei se aivan noin mene, mutta liikaa tavaraa kannattaa aina välttää ja tiettyjä "sääntöjä" noudattaa.. huhhuh Jos on tosissaan innostunut, niin laulunteko koulutustahan kyllä nykyään opetetaan mm. Ikaalisissa, missä on hyviä opettajia. |
Bentley 16.04.2006 21:26:41 (muokattu 16.04.2006 22:22:42) | |
---|
Varsin monimutkainen kysymys tuo sointukuvio, vaikuttaa aika ratkaisevasti millaisen biisin noin tyylillisesti on tekemässä, omat tottumukset jne.. Tämä on just se asia mikä meikäläisellä ei mene ymmärrykseen. Minkätakia täytyisi tietää millaista biisiä tyylillisesti tekee jotta osaisi rakentaa "oikeat" soinnut sinne? Mun mielestä se on yksi rajoittava tekijä millä voi kokeilla erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisesti erilaisuudella löytää se toimiva juttu sinne -Tämä on varmasti sitä tottumiskysymystä minkä meikäläinen on jo omaksunut. (Jo aikaa sitten olen omaksunut sen hokeman että "tee sitä mikä kuulostaa hyvälle"). No, jos itse tekisin esim. biisin ja melodia olisi hieman "tavanomaisuudesta" poikkeava, silloin tekisin sointukuviosta (ehkä) melko yksinkertaisen (vaikkakin poikkeava melodia jo itsessään saattaa synnyttää siihen erikoisen sointukulun). Jos taas melodia olisi "helppo" yrittäisin (ehkä) hakea sointukululla siihen jotain ei aivan "tavanomaista" ja saada siihen siten jotain omaperäistä. Ei se aivan noin mene, mutta liikaa tavaraa kannattaa aina välttää ja tiettyjä "sääntöjä" noudattaa.. huhhuh Aivan. Sulla on oma tapa. Mä en välttämättä osaisi lähteä etsimään erityisesti mitään yksinkertaisempaa / "ei tavanomaista" -ratkaisua. Mä en osaa kuvailla tarkemmin mutta yleensä mulla on se kuva/visio päässä miltä sen ja sen biisin täytyisi kuulostaa jota työstän ja se kuva/visio ei ole koskaan ollu millään lailla selvä mulle. Mä en edes tiedä mitä mä rupeen biisille tekemään kun mä alkaan sitä työstämään. Se oikee juttu aina tulee sieltä jostain :) Yritin kyllä kelata jotain yksinkertaisempaa ratkaisua kyseisen melodiakulun soinnutukselle mutta en saanut aikaiseksi mitään järkevää. Olen kyllä täysin samaa mieltä että liikaa tavaraa kannattaa välttää ja sen takia vähän pelottaakin noi soinnut mitä olen tuonne rustannut :) Mutta, on pakko kysyä että oletko kuunnellut kyseistä ääniclippiä ollenkaan? Mulle on kieltämättä tullut tunne että olet vain katsonut pelkät sointumerkinnät ja ruvennut selostamaan teoriaoppeja mulle. Kiinnostaisi tietää onko kyseisessä ääniclipissä jotain sellaisia "virheitä" mitä olet minulle aikaisemmin selittäny. EDIT: Välihousukysymys: Onko G6-5sus4 sointu G C E -nuotit? For those who can't be without the music! |
Klezberg 16.04.2006 22:57:23 | |
---|
EDIT: Välihousukysymys: Onko G6-5sus4 sointu G C E -nuotit? Eiks toi oo C/G ? Ilmankos ei kuulunut niitä jännitteitä. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají |
Bentley 17.04.2006 02:50:22 | |
---|
Eiks toi oo C/G ? Ilmankos ei kuulunut niitä jännitteitä. Tai sitten näköjään C-duuri. Tai siis käännetty C-duuri. välihousukysymys 2: Jos sointu käännetään niin merkitäänkö se erilailla? For those who can't be without the music! |
Tai sitten näköjään C-duuri. Tai siis käännetty C-duuri. välihousukysymys 2: Jos sointu käännetään niin merkitäänkö se erilailla? Jos haluat että sointu käännetään käytä slash chord ( en tiedä sille suomalaista nimeä, varmaa on) merkintää. Jos haluat että C kolmisoinnussa G on alin, merkkaa C/G Edit: Kletzberg jo kertoi sen edellä eli mä oon näköjään keksimässä lisää ruutia. My name is Baron, Sir Baron. |
baron 17.04.2006 10:33:34 | |
---|
EDIT: Välihousukysymys: Onko G6-5sus4 sointu G C E -nuotit? Ainoa oikea tulkinta tolle -5 merkinnälle on alennettu kvintti eli sama kuin b5 eli sävelet G - C - Db - E Jos halutaan että kvintti puuttuu, sen merkintä on no5 tai omit5. Tolle G - C - E:lle ainoa fiksu on C/G kuten täällä on jo moneen kertaan todettu. My name is Baron, Sir Baron. |
Bentley 17.04.2006 12:16:37 | |
---|
Tähän väliin lisäinfo: Ilmeisesti tuolla on pari muutaki väärää merkintää. Teen korjatut merkinnät mahd. pian. Olen siis käyttänyt sellaista softaa ku Nut Chords sointujen selvittämiseksi ja ilmeisesti vaikeimmissa soinnuissa itse softakin joutuu vaikeuksiin eli ei anna oikeita merkintöjä. For those who can't be without the music! |
baron 17.04.2006 12:28:30 | |
---|
Tähän väliin lisäinfo: Ilmeisesti tuolla on pari muutaki väärää merkintää. Teen korjatut merkinnät mahd. pian. Jos sun ohjelmasi virheellisesti käyttää - merkkiä puuttuvan sävelen merkkinä niin F6-5 olisi helpoimmin merkittävissä Dm/F Gsus4add9 voisi olla Dm7sus4. My name is Baron, Sir Baron. |
Bentley 17.04.2006 12:38:32 | |
---|
Jos sun ohjelmasi virheellisesti käyttää - merkkiä puuttuvan sävelen merkkinä niin F6-5 olisi helpoimmin merkittävissä Dm/F Jeah, näin se varmasti tekeeki. nuoteilla F A D se softa anto merkinnäksi F6-5. Gsus4add9 voisi olla Dm7sus4. Gsus4add9:n se antoi taas G C D A -nuoteilla. Pitäneekö mahdollisesti paikkansa? For those who can't be without the music! |
baron 17.04.2006 12:42:17 (muokattu 17.04.2006 15:18:43) | |
---|
Gsus4add9:n se antoi taas G C D A -nuoteilla. Pitäneekö mahdollisesti paikkansa? Onhan toi ihan oikein. Edit. - ja + sointumerkinnöissä tarkoittaa korotettuja ja alennettuja säveliä. Koska ne helposti voi aiheuttaa sekaannuksia niin selvyyden vuoksi mä käytän # ja b merkintöjä. Pelkkä - soinnun hännässä ilman muuta tarkoittaa alennettua kvinttiä (tai joskus mollia) My name is Baron, Sir Baron. |
EP 17.04.2006 14:48:43 (muokattu 17.04.2006 14:57:01) | |
---|
Tähän väliin lisäinfo: Ilmeisesti tuolla on pari muutaki väärää merkintää. Teen korjatut merkinnät mahd. pian. Olen siis käyttänyt sellaista softaa ku Nut Chords sointujen selvittämiseksi ja ilmeisesti vaikeimmissa soinnuissa itse softakin joutuu vaikeuksiin eli ei anna oikeita merkintöjä. Heitä se softa helv....iin ja ota joku perinteinen soitin ja kuuntele mieluumin. Nykyään on kyllä tarjolla vaikka mitä, mutta kannattaa opetella asiat ihan perinteisellä tavalla, osa näistä ohjelmista on aivan turhia, jopa vahingoksi. |
Bentley 17.04.2006 14:53:59 (muokattu 17.04.2006 14:55:36) | |
---|
Heitä se softa helv....iin ja ota joku perinteinen soitin ja kuuntele mieluumin. Öö, lähinnä kuuntelemalla mä oon ne soinnut sinne tehnyki ja sit lähinnä oon selvittäny sillä softalla et mitä sointuja ne on. For those who can't be without the music! |
freeze 10.05.2006 01:47:29 (muokattu 10.05.2006 01:48:37) | |
---|
HOHO ja nyt kuunneelkaa ja olkaa tarkkana kun humppa freeze kertoo! JOS HALUATTE TIETÄÄ SOINNUISTA JOTAIN NIIN TUTUSTUKAA HERBIE HANCOCKIN TUOTANTOON JA PLOKATKAA (niin kuin minä ja monet muut älkääkä kyselkö :D) ps.on se plokkaaminen kyllä joskus tosi tressaavaa puuhaa mutta kaikkeen tottuu kannattaa alottaa helposta musasta jotta korva tottuu ;) |