Aihe: CD etikettien tulostus
1 2
Niskamies
16.04.2006 01:41:21
Millainen tulostin pitäisi olla että saisi tulostettua cd-levyihin etikettejä? Tulostaako tällaiset tulostimet suoraan levylle, vai tarralle joka liimataan levylle? Olisi tarvetta tulostella etikettejä levyihin, joten olisi tällaisen tulostimen osto edessä jos ne eivät aivan mahdottomia maksa.
More is more.
Twinkle
16.04.2006 03:04:17 (muokattu 16.04.2006 03:05:29)
CD-etikettejä voi tulostaa millä tahansa tulostimella sellaisille tarra-arkeille, täytyy vaan löytää sopiva ohjelmisto jolla pystyy niihin nimenomaisiin etikettiarkkeihin tulostamaan. Joskus muinoin minulla oli sellainen yleispätevä ohjelmisto jolla sai tulostukset mihinkä hyvänsä arkkiin kohdilleen, mutta en nyt kyllä muista mikä se oli nimeltään.

Noita arkkeja löytyy sitten halvalla samoista paikoista kuin levyjäkin, saksanmaalta tilaa kasan niin ei jää hirveä hinta yhdelle etiketille.
Niskamies
16.04.2006 11:59:59
CD-etikettejä voi tulostaa millä tahansa tulostimella sellaisille tarra-arkeille, täytyy vaan löytää sopiva ohjelmisto jolla pystyy niihin nimenomaisiin etikettiarkkeihin tulostamaan. Joskus muinoin minulla oli sellainen yleispätevä ohjelmisto jolla sai tulostukset mihinkä hyvänsä arkkiin kohdilleen, mutta en nyt kyllä muista mikä se oli nimeltään.

Noita arkkeja löytyy sitten halvalla samoista paikoista kuin levyjäkin, saksanmaalta tilaa kasan niin ei jää hirveä hinta yhdelle etiketille.

Osaatko suositella softaa? Mäkki olisi käytössä.
More is more.
jPekka
16.04.2006 12:05:21

Yksi uusi systeemi tuohon on ns. Lightscribe-teknologia, jota näkyy olevan käytössä kohtuuhintaisissakin uusissa cdr-asemissa. Eli siinä käytetään erikoisaihioita, joissa myös toinen puoli levystä on pinnoitettu laseriin reagoivalla pinnoitteella. Kun poppi on poltettu levylle, levy pannaan ylösalaisin asemaan ja sitten aseman laser polttaa siihen myös etiketin.

Itselläni ei ole kokemusta tekniikasta, mutta kiinnostaisi kuulla miten homma toimii käytännössä. Kuulemma ei mitenkään erityisen nopeaa tulostusta - sopinee yksittäiskappaleiden tekemiseen mutta ei mihinkään demotehtailuun.

Itse olen tulostanut värilaserilla tarra-arkeille ja homma toimii ihan hyvin. Siistin näköistä jälkeä. DVD-aihioihin tuota ei suositella, ne pyörivät asemassa niin nopeasti että etiketti voi revetä aseman sisällä, kai.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Twinkle
16.04.2006 15:12:57

Omena tekee homman vaikeaksi. Yleensä noitten tarrojen valmistajat tarjoaa sivuillaan ilmaiseksi softan, jolla voi tulostaa. Nämä vissiin vaan on windows-ympäristöön, ainakaan pikaisella tarkistamisella en löytänyt macille sopivia ohjelmistoja.

Seuraava vaihe varmaan on sitten ruveta hakemaan ilmaissoftaa, jostakin sellaisesta mestasta mikä noita freeware-ohjelmia yleensäkin välittää. Vaihtoehtoja en osaa osoittaa jo käyttiksen takia enkä nyt ylipäätänsä muista mitä ohjelmaa käytin.
Kassu
16.04.2006 17:28:34 (muokattu 16.04.2006 17:29:53)
www.macupdate.com
www.versiontracker.com

Hain pikaisesti hakusanalla 'label', kyllä niitä ohjelmia näkyi olevan.
Niskamies
17.04.2006 01:06:18 (muokattu 17.04.2006 01:06:25)
Kiitos kaikille avusta!

Ohjelmia löytyi mäkille, eli luultavasti päädyn tähän tarrojen tulostamiseen. Sitä vaan että mistä näitä tarrapapereita saisi tilattua/ostettua?
More is more.
Kassu
17.04.2006 01:13:08 (muokattu 17.04.2006 01:13:18)
Kiitos kaikille avusta!

Ohjelmia löytyi mäkille, eli luultavasti päädyn tähän tarrojen tulostamiseen. Sitä vaan että mistä näitä tarrapapereita saisi tilattua/ostettua?

Eiköhän kirjakaupoista löydy. Sitten tietenkin esim. Epson valmistaa (tai ainakin markkinoi) paljon erilaisia papereita.
Twinkle
17.04.2006 01:15:06

Niitä löytyy melkeen mistä hyvänsä kirjakaupasta, mutta maksavat aika paljon. Suosittelen klikkailemaan siis alla oleviin saksalaisiin putiikkeihin, tilaamaan mustekasetit, levyt ja etiketit kaikki samassa läjässä. Käytännöllistä ja nopeaa hommaa ja tulee helvetisti edullisemmaksi tuolta.

www.nierle.de
www.cdrohlinge24.de
WanhaWetäjä
17.04.2006 17:25:05

Tollanen löyty...http://www.epson.fi/products/printers/inkjet/styphor220/index.htm

Itellä on Epsonin skanneri+tulostin ja kakaroilla monitoimevehje,ihan ok on toimineet...plussana on noi erilliset mustesäiliöt,kaikki voi käyttää loppuun:-)

Ite tein PC:lla CD:n kannet Nero Cover Designer-kansiohjelmalla,siinä oli myös tuo CD-tulostus..Sai helposti yx yhteen kannet tai sitten ihan mimmoset ite halus,hyvä ohjelma!

Macciin pitäs kans löytää vastaava...en mä pikasesti noista ilmasista löytänyt?
Ostan Casion kun täytän 50v...
jPekka
17.04.2006 18:02:52

Ite tein PC:lla CD:n kannet Nero Cover Designer-kansiohjelmalla,siinä oli myös tuo CD-tulostus..Sai helposti yx yhteen kannet tai sitten ihan mimmoset ite halus,hyvä ohjelma!

Itse olen kans Nerosta pitänyt hyvänä yleis-cd-ohjelmana, mutta jostakin syystä vanha nelosversio eikä uusi seiska suostu hyväksymään levyetikettien tulostukseen mitään muuta kuin tavallisen paperin (siis siinä mielessä, että ohjelman tiedoissa olevien etikettimallien asetteluja ei pysty käyttämään).

Ja sitten seiskaversion DVD-poltto-ohjelmalla on taipumusta onnistua saamaan kuva ja ääni epäsynkkaan.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
texjazz
17.04.2006 22:00:17 (muokattu 17.04.2006 22:00:58)

Roxio Toastista löytyy. Siinä on myös etu- ja takakansipohjat. Ja mahdollisuudet editoida tekstit niihin. Itunesista muistaakseni esim. voi viedä suoraan kappaletiedot. Ja mäkkikoneessa nimenomaan.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
heavy
18.04.2006 15:01:43
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

mitenkäs tollanen toimis cd etikettien painamisessa
onhan se tietysti näinki mutta mietippäs tältä kannalta...
Twinkle
18.04.2006 17:04:21
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

mitenkäs tollanen toimis cd etikettien painamisessa

Joo, kyllä alumiinivanteet varmaan auttaa etikettien tekemisessä, ts. tuo linkki ei oikeen toiminut.
hirvoksi
19.04.2006 08:52:28

Tollanen löyty...http://www.epson.fi/products/printers/inkjet/styphor220/index.htm

Itellä on Epsonin skanneri+tulostin ja kakaroilla monitoimevehje,ihan ok on toimineet...plussana on noi erilliset mustesäiliöt,kaikki voi käyttää loppuun:-)

Macciin pitäs kans löytää vastaava...en mä pikasesti noista ilmasista löytänyt?

Joo, itsellä käytössä Epsonin R300, jossa myös CD/DVD-tulostusmahdollisuus. Kun hommaa esim. Nierleltä printattavia CD-R:iä ei tartte sählätä tarrojen kanssa. Ja jälki on ihan yhtä hyvää kuin jossain CD-R monistamoissakin. Lisäksi vielä lakka päälle samasta paikasta niin hienoa tulee =)

Tarroja olen kyllä välillä käyttänyt sillä lailla, että tavallisen CD-R:n päälle olen liimannut tarra-labelin ja sitten tulostanut suoraan levyn, eli tarran pintaan. Paljon on väitetty ongelmia olevan noiden labeli-tarrojen kanssa, mutta mulla ei ole vielä tullut mitään vastaan.

- Pete
Ota rennosti! Ja olet virtuoosi.
Coach
04.10.2006 19:28:08

Tässä tuli juuri itselle tarve hommata uusi tulostin, hyvin kahdeksan vuotta palvellut HP Deskjet 710C tuli juuri tiensä päähän kun tulostuspäätä liikuttava remmi rispaantui aivan kelvottomaksi. Ajattelin että pitäisi saada tuollainen mikä tulostaa CD-R -levyille niin saisi meidän levyistämme vähän asiallisemman näköisiä. Katselin missä tulostimissa tuo ominaisuus olisi ja tuo tuli vastaan, kuten myös joku Canonin malli.

Sitten ryhdyin katselemaan että mitäköhän noihin mahtaa maksaa mustekasetit ja onko niitä mahdollista täyttää itse. Tuohon Epsoniin taisi olla halvimmillaan jotain 7 euroa kasetti. Sitten kun niitä on siinä kuusi kappaletta (mikähän ilo niistä kahdesta ylimääräisestä on?) niin aika kalliiksi tulee. Vaikka nehän voi vaihtaa yksitellen niin kyllähän ne sitten kuitenkin vuorollaan varmaan menevät lopulta kaikki. Vai millaisia kokemuksia teillä on tästä tulostinmallista?

Täyttäähän noita kasetteja ei varmaankaan voi. Se on harmi, sillä juuri riemastuin huomattuani kuinka halvaksi tulee kun täyttää värikasetin itse. Biltemasta tuohon vanhaan HP-tulostimeeni löytyi värillisten värien täyttösarja vähän päälle kymmenen euron ja siitä riittäisi kahteen täyttöön per väri. Tuon rinnalla tuntuu hurjalta hinnalta maksaa uusista väreistä puolet uuden tulostimen hinnasta. Harmi vaan että nyt meni se remmi..

Tietenkin jos nuo värit ovat riittoisia, niin ehkä tuota tulostinta voisi silti harkita mikäli muutakaan vaihtoehtoa ei ole. CD-tulostus olisi tärkeä ominaisuus, mutta toisaalta kasettien täyttömahdollisuus olisi myös. Mutta onko näitä mahdollista saada samassa laitteessa? Mikäli ei, joutunen tutkimaan vanhaa HP:tani josko sen saisi vielä korjattua.

Tarroihin en kuitenkaan aio sortua vaikka eräs toveri kovasti onkin yrittänyt ehdottaa käytettäväksi. Aiemmat kirjoitukset vahvistavat epäilevän kantani niihin. Vaikeita asioita.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Huomiseen jos voimme luottaa" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
jPekka
04.10.2006 19:45:26

Itse olen kans Nerosta pitänyt hyvänä yleis-cd-ohjelmana, mutta jostakin syystä vanha nelosversio eikä uusi seiska suostu hyväksymään levyetikettien tulostukseen mitään muuta kuin tavallisen paperin (siis siinä mielessä, että ohjelman tiedoissa olevien etikettimallien asetteluja ei pysty käyttämään).

... joskus myöhemmin huomasin, että tässä asiassa vika oli vain siinä, etten tajunnut miten tuo tulostusmateriaali valittiin. Sitten kun keksin oikean tavan, etiketit tulostuivat niin kuin pitikin.

Kun tämä säie kerran nousi pintaan.

Aikaisemmin kehumiani LightScribe-levyjä tuntuu muuten olevan tällä hetkellä varsin huonosti kauppojen valikoimissa.
Coach
04.10.2006 20:32:45

Aikaisemmin kehumiani LightScribe-levyjä tuntuu muuten olevan tällä hetkellä varsin huonosti kauppojen valikoimissa.

Eipä tunnu noita valkoisia CD-R levyjäkään liian monessa paikassa olevan. Olen niitä käyttänyt milloin olen löytänyt, koska vaikkei niihin voisikaan tulostaa niin kyllä se käsin kirjoitettu tekstikin näyttää paremmalta ilman mitään ylimääräisiä tekstejä ja valmistajan logoja. Nyt kun meinasin taas niitä ostaa niin se liike missä niitä joskus oli, oli hävinnyt. Marketeissa ei tunnu olevan. No varmaan jossain tietokoneliikkeissä on, mutta ihmettelen silti miksei niitä voisi olla muuallakin.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Huomiseen jos voimme luottaa" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
pwc
05.10.2006 17:26:31
Kokeilepas verkkokauppa.comin suoratoimitusta Tallinnasta. Niistä ei peritä hyvitysmaksua, joten ovat muistaakseni hinnaltaan melko edullisia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)