Aihe: Kuka/mikä firma osaa masteroida?
1 2 3 4 5
niko
15.09.2003 14:38:40
Ei sitä oikeen osaa selittää, mutta ajan myötä kun on kuullut paljon erilaisia äänitteitä ennen ja jälkeen masteroinnin, oppii, miltä homman pitää kuulostaa ennen masterointia että se masteroinnin jälkeen on kuningaskamaa.

Onkohan missään saatavilla mitään demo yms. biisejä masteroimattomina ja masteroituina. Jotta voisi itse a/b vertailla ja järjen jyväsiä etsiä.
Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku.
waxivore
16.09.2003 12:47:14
Tää masterointi on ihan mielenkiintoinen juttu.. Siihen ei tunnuta Suomessa paneuduttavan edes isommilla labeleilla. Preseteillä taidetaan vetää matskut genren mukaan läpi ja sitten säädetään vaan koodit raidoille gramexia varten ja kappaleiden väliset tauot.

Ehkäpä juuri siksi Finnvoxinkin masterointihinnasto on niin halpa.
Esim Finnvoxin hinnat masteroinnille ei ole mitään kun käy kattoon joitain tunnetumpia jenkkipajoja jotka veloittaa 500-1000 dollaria per tunti.

Heh, eräs huvittava kokemus oli kun tehtiin pari vuotta sitten demo eräässä nimeltä mainitsemattomassa studiossa ja se äijä selitti innoissaan kuinka oli oppinut masteroimaan.
"Saadaan pojat jytympi soundi!"

Siinä se sitten tohkeissaan veti kaikki kolme biisiä Nuendon normalizella läpi..
Lopputulos on nyttemmin kuunneltuna aivan p:stä. Eihän sitä silloin vittuakaan tajunnut noista hommista, näin jälkikäteen kyllä naurattaa..

Eikös homma menekin kutakuinkin siten, että studiossa kun kuuntelee miksausta genelec:ien läpi niin soundit on sairaan hyvät ja musa potkii. Sitten kun tehdään audiomixdownit ja laitetaan cd omaan kotisoittimeen, niin kaikki potku ja kirkkaus on kadonnut.

Siksi oikeaoppinen masterointi oikeassa masterointipajassa ON tärkeää. Mutta jos tekee sen läpimurtodemon jolla on jo pakko saada se levydiili, niin eipä semmoista lienee järkevää ole masteroida. Niinhän nuo demojen kuuntelijat ainakin väittää.
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
kivi
16.09.2003 12:57:02
Mutta jos tekee sen läpimurtodemon jolla on jo pakko saada se levydiili, niin eipä semmoista lienee järkevää ole masteroida. Niinhän nuo demojen kuuntelijat ainakin väittää.

Joo ja ei. Ehkä kompromissina suosittelisin kompressoida piikkejä hiukan, sillai enintään suhteella 2,5:1 ja varovasti, että saa nollakohtaan volyymit. Ja tuo siis vaan kuuntelukopioihin - kompressoimattomat versiot erikseen DVD:lle korkealla resoluutiolla, ja kassakaappiin, että saa sille rarities-kokoelmalle joskus vielä masteroida ne kunnolla.

Normalize ei oo sellainen funktio, jonka läpi ajaisin koko materiaalin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jatavi
16.09.2003 14:21:32 (muokattu 16.09.2003 14:22:20)
Heh, eräs huvittava kokemus oli kun tehtiin pari vuotta sitten demo eräässä nimeltä mainitsemattomassa studiossa ja se äijä selitti innoissaan kuinka oli oppinut masteroimaan.
"Saadaan pojat jytympi soundi!"

Siinä se sitten tohkeissaan veti kaikki kolme biisiä Nuendon normalizella läpi..
Lopputulos on nyttemmin kuunneltuna aivan p:stä. Eihän sitä silloin vittuakaan tajunnut noista hommista, näin jälkikäteen kyllä naurattaa..

Eikös homma menekin kutakuinkin siten, että studiossa kun kuuntelee miksausta genelec:ien läpi niin soundit on sairaan hyvät ja musa potkii. Sitten kun tehdään audiomixdownit ja laitetaan cd omaan kotisoittimeen, niin kaikki potku ja kirkkaus on kadonnut.

Soitatkos samassa bändissä? ;)
Ei vaan, oli vaan niin identtisen tuttu tarina. Noinhan se valitettavan monesti menee.

...niin paitsi että meillä ne meni Sequyian normalizella läpi.
Eemil
16.09.2003 19:45:30
Finnvoxilta suosittelen myös Minerva Pappia. Puristelee vähän kirkkaampia saundeja ulos kun muut sieltä pajasta. Mä voisin yrittää laittaa vaik tänne ton meiän uusimman demon jonku biisin siinä kunnossa kun se lähti studiosta ja sit masteroidun version, nii saa yrittää kuunnella. Selvät on erot, vaik ei tässä ite mitään ammattilaisia olla.
Mun mielestä jos maksaa studiohommista tonnin luokkaa nii kannattaa pistää masterointi päälle. Viimestään. IMO. Mut yritetään saada niit biisei tänne.
Torilla 3kk vanha Ibanez S540wnsol 900€, Zoom gfx-8 350€ ja Boss hyper metal-pedaali 40€ Tiedustelkaa perkeleet.
Notefix
16.09.2003 21:38:39

Finnvoxilta suosittelen myös Minerva Pappia. Puristelee vähän kirkkaampia saundeja ulos kun muut sieltä pajasta.

Miten se on mahdollista, kun sitä yläpäätä tuntuu muutenkin löytyvän aika reippaasti Finkelssonista. :)
metsatorni
20.09.2003 19:10:18
Kylläpä finnvoxia lyödään huolella..Kuulipa tarinan eräästä tyypistä joka kuunnellessaan The Crashin (tai joku vastaava) levyä, oli valittanut että onpas taas kauhee finnvox-kihinä, hirvee yläpää, johon kaverini oli vastannut että ei hän mitään vikaa tässä kuule, ihan hyvältä kuulostaa. Tarkemmin levyä tutkaillessa oli paljastunut jotta platta olikin New Yorkissa masteroitu..Kihinää prkl! Kannattaa varmaan masteroidessa sitä demoaan mennä itse paikan päälle niitä jätkiä tylyttämään ja pistää sinne finnvoxin stereoihin joku oma levy jossa basso potkii niin huolella, ja sanoo että tämmönen syvällä uiva botne tarvitaan, ja sihinää kanssa! Provosointia hell yeah!!!
huikka
absqua
21.09.2003 08:42:13 (muokattu 21.09.2003 08:42:45)
Kannattaa varmaan masteroidessa sitä demoaan mennä itse paikan päälle niitä jätkiä tylyttämään ja pistää sinne finnvoxin stereoihin joku oma levy jossa basso potkii niin huolella, ja sanoo että tämmönen syvällä uiva botne tarvitaan, ja sihinää kanssa! Provosointia hell yeah!!!

Tuota on F-voxissa aika moni yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. "Mä oon tehny tätä hommaa niin kauan", kuuluu masteroitsijan vastaus ja siihen hyytyy yritykset.

Varmaan on poikkeuksiakin (M.Pappi), mutta tällä hetkellä paikan maine tuntuu olevan suhteellisen huono. Ei ilmeisesti siksi että jälki olisi "huonoa" vaan siksi että se on aina sitä samaa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Neljä Ruuvia
21.09.2003 10:45:09
Tuota on F-voxissa aika moni yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. "Mä oon tehny tätä hommaa niin kauan", kuuluu masteroitsijan vastaus ja siihen hyytyy yritykset.

Varmaan on poikkeuksiakin (M.Pappi), mutta tällä hetkellä paikan maine tuntuu olevan suhteellisen huono. Ei ilmeisesti siksi että jälki olisi "huonoa" vaan siksi että se on aina sitä samaa.

Vai pitääkö jonkun mustamaalata? Suomessa on muitakin masterointi pajoja. Onko ne sit niin huonoja ettei niitä ees haukuta. Kertokaa mulle mitä kaikkea masteroija voi/pitää teidän mielestä tehdä.
Oon ollu paikan päällä masteroinissa väh kymmenellä CD:llä, mä en oo koskaan keksinyt mitään valitettavaa masteroinnista.Omista miksauksista vikoja on kyllä löytynyt.
Notefix
21.09.2003 11:58:34

Vai pitääkö jonkun mustamaalata? Suomessa on muitakin masterointi pajoja.

mä en oo koskaan keksinyt mitään valitettavaa masteroinnista.Omista miksauksista vikoja on kyllä löytynyt.

Tosta mä olen vähän eri mieltä. Mustamaalaamisesta en tiedä, pikemminkin keskustelusta. Ainahan parantamisen varaa on. Kyllä mulla on ollut monenlaisia kokemuksia masteroinnissa. Joskus on mennyt uusiksi ja joskus on tulos parantunut huomattavasti. 80-luvulla oli oikeasti ongelmia.

Periaatteessa luotan masteroijan kokemukseen ja ammattitaitoon, siitähän sille maksetaan. Varsinkin kun kuuntelu ei ole välttämättä niin tuttu. Mutta, kun tää musa kuitenkin on usein aika makuasiaa niin tottakai joskus voi vaan olla eri mieltä lopputuloksesta. Eikä mulla ole mitään sitä kuuluisaa yläpään kihinääkään vastaan...enemmänkin tuo bassopää on aiheuttanut ne ongelmat. Usein ongelma on toki miksauksessa.

Tosin ei se ulkomailla masterointikaan mitään takaa, niin kuin moni täälläkin varmaan tietää. Joku suomalainen bändi ei taatusti saa samaa kohtelua kun vaikkapa Madonna yms. Teeceen läpi vaan sielläkin usein voi masterointi pienemmillä asiakkailla tapahtua, nopsasti.
Roberto
21.09.2003 13:31:27

Kaipa tässäkin hommassa lopputulos on monen muuttujan summa riippuen materiaalista, budjetista, halutusta lopputuloksesta, miksauksesta, äänityksestä jne.

Standardi-tyyppiset ratkaisut on kuitenkin useimmiten epäsopivia. Imho.
Neljä Ruuvia
21.09.2003 19:18:41 (muokattu 21.09.2003 19:20:34)
Kaipa tässäkin hommassa lopputulos on monen muuttujan summa riippuen materiaalista, budjetista, halutusta lopputuloksesta, miksauksesta, äänityksestä jne.

Standardi-tyyppiset ratkaisut on kuitenkin useimmiten epäsopivia. Imho.

Mites muuten hahmot(esim. Notefix ja Roberto ja muutkin) Paljonkos jätätte ennen masterointia headroomia vai jaksatteko urheilla tasot ihan nollaan asti fadereilla ja peaklimittereillä? Mä en enää jää kyttämään sitä yhen-kahen dB:n varaa EDIT! (siis itseasiassa tarkoitin ihan nollaan ajelemista,sillai ettei valot kuitenkaan vilku) .Masteroinissa sit fiksataan se homma.
Huikki
22.09.2003 08:12:35

Mulla on tuosta Minerva Papin masteroinneista hiukan erilainen kuva. Tuossa taanoin biisimme meni yhdelle kokoelmalevylle jonka M.Pappi masteroi. Lopullinen versio on ajettu niin lyttyyn että tuntuu siltä ettei biisi saisi happea mistään. Miksausta ei voi syyttää koska se soundaa nuomattavasti paremmalle kuin masteri. Tietenkään tasot ei ole samalla tasolla. En tiedä onko masteroijalla ollut jotenkin kiire mutta tuntuu kuin se olisi täräyttänyt koko levyn samalla setupilla, joka ei ainakaan meidän biisiin sovi sitten mitenkään.
Notefix
22.09.2003 08:43:23

Paljonkos jätätte ennen masterointia headroomia vai jaksatteko urheilla tasot ihan nollaan asti fadereilla ja peaklimittereillä?

Periaatteessa kai pitäis ajaa "bitit täyteen". Käytännössä mä jätän yleensä noin 2-3 dB:n headroomin. Piikkilimittereitä ei tule käytettyä jos menee masterointiin. Ne ei yleensä pidä siitä jos on "esimasteroitu". Samoin monialuekompurat ei tuossa vaiheessa kuulu kuvioihin. Se on pirun vaikeaa vähentää kompurointia masteroinnissa...lisää saa aina tarvittaessa.

Jotain pientä analog-tyyppistä masterkompuraa saundin ja yleisen tason kasassapitämiseksi.
jPekka
22.09.2003 09:41:50

Periaatteessa kai pitäis ajaa "bitit täyteen". Käytännössä mä jätän yleensä noin 2-3 dB:n headroomin.

MInähän olen täysin teoreetikko tässä asiassa, mutta muistan jostakin lukeneeni asialliselta kuulostavan neuvon, jonka mukaan kannattaisi olla masteroimatta niin, että signaali pysyy yhtä samplea pidempään yläpiikissä. Monien cd-soittimien opparivahvistimet tuppaavat menemään särölle helpommin kuin niiden pitäisi, joten kovin tappiin asti vedetty tavara saattaa kuulostaa kovin pahalta. Joten tuo parin desibelin kyynärpäätila lienee erittäin asialliselta ratkaisulta eikä juurikaan tee biisistä "hiljaisemman kuuloista".

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Neljä Ruuvia
22.09.2003 10:55:10
MInähän olen täysin teoreetikko tässä asiassa, mutta muistan jostakin lukeneeni asialliselta kuulostavan neuvon, jonka mukaan kannattaisi olla masteroimatta niin, että signaali pysyy yhtä samplea pidempään yläpiikissä. Monien cd-soittimien opparivahvistimet tuppaavat menemään särölle helpommin kuin niiden pitäisi, joten kovin tappiin asti vedetty tavara saattaa kuulostaa kovin pahalta. Joten tuo parin desibelin kyynärpäätila lienee erittäin asialliselta ratkaisulta eikä juurikaan tee biisistä "hiljaisemman kuuloista".

.

heh,alkaa olemaan kunnon herzittelyä täällä.Mahtavaa...
asiaan...

Kyllähän se pari dB.tä on justiinsa aika paljon siinä "Soiko tää nyt lujiten ?" vaiheessa.
Tota op-vahvistin pointtiaa ei ookkaan tullut pohdittua.Sitä täytyy funtsailla...
randombass
22.09.2003 14:34:23
Onpas keskustelu virinnyt.

Onko kukaan huomannut uusimmassa Electronic Musician-lehdessä juttua näistä jenkkien huippuammattilaisista? Siinä kun jotakuta haastateltiin, se puhui jotain tällaista: "...nykyajan levyissä on se vika, että kun koko dynamiikan vaihtelu on hävinnyt ja kaiken pitää kuullostaa mahdollisimman kovaääniseltä, ei levyjä yleensä jaksa kuunnella yhtä kertaa enempää..."

Mikä muuten on se perimmäinen syy tällaiseen "digitally remastered"-villitykseen? Taitaa olla pelkkä mainoskikka vai halutaanko vanhat klassikot oikeasti pilata?
sormunen
22.09.2003 15:10:36 (muokattu 22.09.2003 15:15:17)
"...nykyajan levyissä on se vika, että kun koko dynamiikan vaihtelu on hävinnyt ja kaiken pitää kuullostaa mahdollisimman kovaääniseltä, ei levyjä yleensä jaksa kuunnella yhtä kertaa enempää..."

Mä oon ihan oikeesti sitä mieltä, että nuoremman ja miksei myös vanhemman polven soundikäsitys on muuttumassa. Radiot lyttää musat juntaksi ja netti-imurointi tarkottaa vaan sitä, että biiseistä kuunnellaan luuranko. Onhan se selvä, että kun kamaa puuttuu, pitää sitä loppua runtata lujempaa jotta erottuu.

Tästä on jo joku vuosi, kun kuuntelin teini-ikäisen klassisen harrastajan valittavan, kuinka Ylen ykkösellä klassinen kuulostaa niin oudolta kun taas Classic FM:llä musa kuulostaa niinku selkeeltä. Classicillahan rutattiin dynamiikka vek ihan estotta ainakin tuolloin. Itse asiassa en edes tiedä, onko koko asemaa enää edes olemassa.

Onhan täälläkin vähän väliä tyyppejä, jotka kehuvat kuinka heillä on niin ja niin monta gigaa MP3:sia kovalevyllä ja samaan hengenvetoon he puhuvat musan kuuntelemisesta.

Ja oon mä opetuspuolella tavannut "ammattilaisiakin" jotka tosissaan puhuvat, kuinka ei siinä MP3-pakkauksessa mitään tapahdu, koska siinä erotellaan vain ne layerit, joita ihminen ei muutenkaan kuule.

Hei kamoon! Ihminen on psykofyysinen olento. Se aistii erittäin paljon semmosta, mitä ei järjen pintatasolla pysty eritteleen.

Ei, en suinkaan haikaile mennyttä maailmaa ja uudet työkalut ovat hyvästä. Mutta ne ovat työkaluja.
PL
22.09.2003 15:36:33 (muokattu 10.12.2003 10:09:10)
..................
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)