Aihe: Vinyylisoitin toimii jälleen
1 2 3 4
Masta
01.09.2005 10:43:49

Jee!

Tänään tulee uusi neula levysoittimeen. Voi tätä riemun päivää: viimeinen työpäivä ja levari kuntoon. Voisi vaikka vähän päihtyä ja kuunnella musaa.
Hasta la Masta, baby!
Tympee Huttunen
01.09.2005 11:37:21
Voisi vaikka vähän päihtyä ja kuunnella musaa.

haha:) Ja neula on huomenna vielä ehjä?
saturnzreturn
01.09.2005 18:00:44
Levysoittimissa on yleensä erikseen maadoitusjohto. Kiinnität sen joko vahvistimeen tai johonkin rautaiseen esineeseen (esim. kirjahyllyn tukirautaan).

kiitos sulle, se oli ovelasti piiloitettu noiden rca-piuhojen väliin. ruuvasin hieman yhtä vahvistimen ruuvia takaa, ja ruuvasin sen piuhan sen alle. toimii.

haha:) Ja neula on huomenna vielä ehjä?

yllättävän kännissä sitä pystyy kyllä noitten levyjen kanssa pelaamaan sillai ettei mitään traagista tapahdu. vaikka känässä muuten koko ajan kaatuisi kalja ja kämppä meinaisi syttyä tuleen, niin levyt ja neula on ehjiä aina seuraavana aamuna.
my wallet's fat and so is my head
willie
01.09.2005 19:43:31
Muutama vuosi sitten ainakin tuolla oli kattava valikoima vinyylilevysoittimien neuloja :

Radio- ja TV-Huolto Torikka V
Osoite: Neljäs linja 10 C, 00530 HELSINKI
Puhelinnumero: (09) 738 558
sellisti
01.09.2005 20:34:41
vaikka känässä muuten koko ajan kaatuisi kalja ja kämppä meinaisi syttyä tuleen, niin levyt ja neula on ehjiä aina seuraavana aamuna.

Tärkeysjärjestys on selkäytimessä vaikka miten kovassa känässä.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
kassper
02.09.2005 22:25:22

Voi vinyyli. Pitäs jostain saada viritinvahvistin, niin pääsisi tutkiskelemaan noita äidin jäämistöjä.

Tänään iski hirmunen Zeppelin-mania, kun työkaveri kuunteli töissä ja nurkissa pyörii toimettomana joku Sonyn levari ja melkein kaikki Zeppelin-vinyylit. Ja olishan tuolla kaikkea muutakin mukavata.

Pitänee suunnata hifi-threadiin...
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
PomppoK
11.04.2006 18:55:04 (muokattu 11.04.2006 18:55:59)

Tätäpä voinee käyttää...

Ostin lopultakin ensimmäisen oman levysoittimeni. Vanha Dual (506) toimiikin loistavasti, mutta yhä enemmän ihmetystä ja kummastusta herättää maadoitusjohto. Mihin ihmeeseen tuo oikein pitäisi vetää? Ikävää hurinaa kuuluu niin piuhan roikalehtaessa vapaana kuin ihmiseen, metalliin, levyyn, vahvistimeen, puuhun, tai hirveen kytkettynäkin.

Ilmeisesti siinä vahvistimessa on phono-liitäntä, jos se kerta 'muuten toimii'? Eli silloin kyllä luulisi olevan paikka maadoitusjohdollekin. Miten se on kytketty muutoin, ja mihin? Maadoituksessa voi tietty olla vikaakin, melko vaikea näitä kun on väärinkään kytkeä, jos on ylipäätään oikeat vermeet :)
"Once black, you never come back."
_Petri_
11.04.2006 19:13:57

Ilmeisesti siinä vahvistimessa on phono-liitäntä, jos se kerta 'muuten toimii'? Eli silloin kyllä luulisi olevan paikka maadoitusjohdollekin. Miten se on kytketty muutoin, ja mihin? Maadoituksessa voi tietty olla vikaakin, melko vaikea näitä kun on väärinkään kytkeä, jos on ylipäätään oikeat vermeet :)

Phono-liitäntä löytyy kyllä. Ja nytpä löytyi ground-liitäntäkin :) Että se siitä mysteeristä. Enää pitäisi selvittää, miten saatoin olla huomaamatta tuota aiemmin päivällä. Yöunethan tässä menee!

Kiitoksii avusta kuitenkin.
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT #m.net-ilta
Akai
11.04.2006 19:32:48
Sellasta oon miettiny että onko kellään tietoo automaattisoittimista ? Kerran yhdessä musaliikkeessä näin moisen soittimen että vinyyli syötetään ikäänkuin ylikokoiseen cd-kelkkaan ja soitin soittaa molemmat puolet läpi lähes katkeamatta. Jäin ihastelemaan ja miettimään että miten moinen toimii ? Hyppääkö siinä se neula toiselle puolen levyä vai onks siinä kaks neulaa ja miten sen levyn luku alapuolelta onnistuu ? Olen kyllä nähnyt jukebokseja jotka lukevat levyä sillätavalla että levy on pystyssä mutta tuo alapuolelta lukeminen tuntuu jotenkin jännältä ajatukselta...

Muistin kans jossain kuulleeni tämäntapaisesta värkistä, ja pikainen googlaus antoi seuraavan linkin:

http://www.elpj.com/
If it´s too loud, you´re too old!
Eccentr1c
12.04.2006 00:17:14
Vinyyli on aina vinyyli.
Vinyyliä kuunnellaan hartaudella, koska vaatii jo pientä vaivaa saada levy soittimeen ja ääni kuuluviin.
Nykyään musiikista on tullut aivan liian paljon kulutustavaraa ja tietokoneelta on helppo kuunnella musiikkia, kun suuristakin kappelemääristä löytää haluamansa muutamalla napin painalluksella ja liian usein musiikki toimii vain taustameluna arjelle ja juhlalle, eikä sitä enää kuunnella sanan varsinaisessa merkityksessä.

Itse olen hieman huonossa asemassa siinä, että kaapissa on kymmeniä vinyylejä ja levysoitinkin löytyy, mutta viritinvahvistimessa ei ole phono-liitäntää.
En siis voi nauttia vanhoista, ja miksei uusistakin, vinyylimuotoisista äänitteistä täysipainoisesti. Pitäisi varmaan uhrata muutama kymppi RIAA-korjaimeen, jotta saisi taas kuunnella musiikkia.
Ei...
päänahka
13.04.2006 13:38:41
Pistin neulan ja hihnan tilaukseen. Kohta täälläkin soi vinyyli. Iskä lupas joskus mulle kaikki sen vinyylit, jos teen niistä cd-kopiot.
Gandhi
13.04.2006 17:04:05
Itsellä kaksi vinyylisoitinta ja dj-mikseri, kyllä kelpaa. Ja parhaimmillaan vinyylisoitin on manuaalisena ja tietty aina suoravetoinen. Vähälle on jäänyt cd-ostot varsinkin viimevuosina.

Ja tuosta vinyyliklubista...tuskin tulee säilymään kauaa, kun on noin kovat hinnat! Harmillista, sillä tällaisia juttuja nimenomaan pitäisi olla olemassa. Mutta jotenkin olen aina saanut käsityksen, että nettikauppojen pitäisi olla halpoja, kun asiakas palvelee itse itseään ja vuokranmaksutkin on aika snadit/olemattomat. Kun menee lähes mihin tahansa suomalaiseen levykauppaan, jossa on yhtään enempää vinyylejä tarjolla kuin ne kolme pölyttyneenä nurkassa, niin saa aika lailla kaiken tuosta valikoimasta ja halvemmalla.
Lopetan ennen kuin jatkan.
HC-Audio
13.04.2006 17:16:39

jea mäki sain viimein hommattua paskaks menneen neulan vanhaan Akaiimme. olen kyllä kyseiseen formaattiin rakastunut palavasti ja onhan levyissä a-i-v-a-n oma tunnelmansa ja vibansa, ku niitä pyörittelee.

Tarkotuksena ois jossai vaihees, ku rupeaa omaa pinoa kasaamaan, hommata joku astetta parempi levari, esim. Pro-ject debut (vaikka se hieno pianolakattu musta). Sit joku vaikka NADin styge ja jotku pienet ja laadukkaat skobet.
Käytiin kattoon Troija ja just ku posset tuli ulos hevosesta, takaa kuuluu naisääni: "Mää arvasin". Kalamies #18 >-)))>
willie
24.01.2007 18:44:49
Huom! Olet kirjoittamassa yli 286 päivää vanhaan ketjuun!

Tiedetään..

Vinyylisoittimen neuloja lähes joka merkkiin löytyy myös täältä :

HIFI PÖRSSI
Iso Roobertinkatu 44
Hki
040-5009200

Rautatieasemalta ja Mannerheimintieltä tuonne pääsee helpoiten 3T -ratikalla, vaikkei ole pitkä matka kävelläkkään.
Bassoa vuodesta 1972.
salmivaara
24.01.2007 22:22:42

Löytyykö nettisivuja?
Against the grain
Keefster
24.01.2007 22:38:49
Löytyykö nettisivuja?

Kyllä.

http://www.hifiporssi.com/
No sehän sopii kuin satula lehmälle.
Blue Moon
25.01.2007 15:09:37

jaan MrB:n riemun ---

Samoin minä! Sain vihdoin ostettua uuden vinyylinpyörittimen (vanha toimi silloin kuin sitä saatui huvittamaan...), eikä ole elämässä montaa mukavampaa asiaa, kuin kaivella laatikoista levylautaselle soitettavaksi vanhoja seiskatuumaisia tahi hyllystä' LP-levyjä.
Pepe2
25.01.2007 15:40:43
Ostin joskus pari vuotta sitten sellasen National Panasonicin vinyylisoittimen missä on myös radio. Hintaa oli 5 euroa kaiuttimineen ja hyvin on toiminut. Hyviä levyjäkin löytyy halvalla noilta kirppareilta. En kuitenkaan mitn 10e ala yleensä maksamaan noista vinyyleistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)