Aihe: Skaalat raskaaseen musaan.
1 2 3 4
Kasperi Tervonen
09.04.2006 18:34:11
Eiköhän otelaudan tunteminen ole kitaransoitossa enemmän perusasioita kuin skaalat. Kyllä niitä skaaloja voi veivata ilman otelaudan tuntemustakin, mutta siinä ei kehity lähinnä mikään muu, kuin ulkoa opitun kuvion toistaminen. Asiat helpottuu kummasti, kun tietää mikä nuotti tulee kun mistäkin välistä painaa. Toisaalta kyllä sitä otelautaakin oppii siinä kun niitä skaaloja vetelee, mutta mielummin ainakin minä opettelisin sen otelaudan ensin hyvin. Tälloin on helpompi vaihtaa esim. skaalan sävellajia kun tietää missä mikin nuotti on.

No näinhän mäkin vähän olen funtsinut mutta millä sitä otelautaa oppisi parhaiten tuntemaan?
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
Nuages
09.04.2006 19:30:43 (muokattu 09.04.2006 19:32:15)
Oikeasti: Soita musiikkia, älä skaaloja. Soita melodioita, älä skaaloja. Soita ihan mitä tahansa musiikillisia ideoita, kunhan saat oman huomiosi käännettyä pois ajatuksesta "soitanpa tässä nyt skaalaa X". Skaalat ovat vain väline jonkin paljon merkityksellisemmän - musiikin - rakentamiseen.

Jucciczen vastaus on täydellinen. Skaalojen harjoitteleminen ja osaaminen on tärkeää, mutta sen perimmäinen tarkoitus on, ettei niitä tarvitse soittaessaan miettiä saati sitten pitää lähtökohtana sävellettäessä.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Paranoid Trooper
09.04.2006 22:55:16

Älä anna skaalojen rajoittaa.

Eipäs tässä muuta.
Who will help me up? Where's the helping hand? Will ya turn on me? Is this my final stand?
aziztcf
10.04.2006 15:17:11
Meitsi vetää sil kebabmollilla.
Paskakitaristit #6
Jzci
10.04.2006 15:27:32

Meitsi vetää sil kebabmollilla.

Harmonisen mollin 5. moodi on virallinen kebabasteikko. Ainakin minun ja parin bändikaverini mukaan. Eli siis 1,b2,3,4,5,b6,b7.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Apricot
10.04.2006 15:44:59
Nyt vaan tuntuu että ne on liian blues/rock sooloja joita luikattelen. Tavoitteena semmosta haunted, soilwork, strapping young lad, kreator jne linjaa vetää. Mitä suosittelette? Kromaattinen? Miksolyydinen?

Pentatoninen (molli & duuri) on erittäin hyvä asteikko. 95 prosenttia kaikesta soolosoitosta pop/rock/heavy -musiikissa perustuu pentatoniseen sävelikköön. Se, että kuulostaako bluesilta, ei juurikaan riipu siitä että käyttääkö pentatonista asteikkoa, vaan fraasien rakenteista, soiton dynamiikasta ja fraseerauksesta, intonaatiosta, siis koko sävelkielestä. Samalla säveliköllä ("asteikolla") voi tuottaa monia eri sävelkieliä.

Muutoin koko skaala-ajattelu kannattaa unohtaa. Se ei mene niin, että esim. analysoidaan joku biisi/riffi että siinä etäisesti esiintyy mukamas Am - Bb - C = fryyginen asteikko. Silloin usein väännetään soiva asia väkisin teorian kielelle. Etenkään modernimmassa hevimusassa noi asteikkoasiat ei mene niin yksinkertaisesti ja säännönmukaisesti kuin iskelmässä. Kysymys on ennemminkin fraasien muodostamisesta ja niiden fraasien muuntelusta ja värittämisestä jollain yksittäisillä muunnesävelillä. Nämä muunnesävelet eivät tee siitä jotain asteikkoa, jota voisi huolettomasti runtata joka väliin siinä biisissä. En siis suosittele ajattelemaan niin yksinkertaisesti että miksolyydinen tai joku muu asteikko. Siinä on kysymys paljon muistakin asioista, oikeastaan enimmäkseen muista asioista.

Joo, siis kyllähän vaikka jonkun Bon Jovin biisin voi analysoida että Am - C - D = A -doorinen, mutta se musiikki onkin huomattavasti lähempänä iskelmää kuin vaikkapa Strapping Young Lad, joka on noista luetelluista ainoa jota olen joskus kuullut. On vieläpä kahdenlaista asteikkovärien ilmenemismuotoa: tilanne, jossa liikkuva sointutausta luo mielikuvan joistain asteikoista solistin pysyessä paikallaan, ja tilanne jossa solisti itse ilmaisee sävelvalinnoillaan eri asteikkoja sointutaustan pysyessä muuttumattomana. Tällöin on vaikea sanoa, että kumpi on muna vai kana. Mutta tämä ilmenee täysinäisemmin ehkä jazz -musiikissa.

Yleisenä teesinä sanoisin, että huomattavasti enemmän saa tietoa kun analysoi suoraan sen soolon josta tykkää, kuin että analysoisi vain sen soolon taustan. Soolon voi analysoida siinä mielessä, että yrittää löytää siitä jotain yleispäteviä periaatteita joita voi vapaasti soveltaa, mutta usein se analyysi perustuu muuhun kuin asteikkojen määrittelemiseen. Se riippuu kunkin estetiikan tajusta, että mihin tulokseen milloinkin päätyy. Mutta tekisinkin mielelläni sen analyysihomman, jos vain saisin jonkun biisin kuultavakseni. Ei tämä tästä selkene mihinkään tällä jauhamisella:)

Pistäkää joku konkeettinen biisi jossa on sellaista meininkiä mistä tykkäätte, niin minä imutan sen, kuuntelen ja heitän oman analyysini.
No problemo!
Xizor
10.04.2006 16:16:57 (muokattu 10.04.2006 16:17:46)
Pistäkää joku konkeettinen biisi jossa on sellaista meininkiä mistä tykkäätte, niin minä imutan sen, kuuntelen ja heitän oman analyysini.

Ok, miten olisi esim. Megadethin Tornado of Soulsin soolo? Ja toisena (vaikka ei ns. soolo olekaan) Racer X:än Technical Difficultiesin intro (0 - 1:05)
Kasperi Tervonen
10.04.2006 20:35:51
Ok, miten olisi esim. Megadethin Tornado of Soulsin soolo? Ja toisena (vaikka ei ns. soolo olekaan) Racer X:än Technical Difficultiesin intro (0 - 1:05)

Tornado of soulsin soolo on muuten helvetin upea. Oikein kylmät väreet tulee. ;)
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
Apricot
10.04.2006 20:45:49
Tornado Of Souls on työn alla, raaseri x:ää ei löytynyt. Mutta ketjun aiheeseen liittyen mainitsen heti kärkeen, että Megadeth kuuluu nimenomaan siihen iskelmäosastoon harmonian suhteen, niinkuin Bon Jovikin. Tuo biisi ei kuvaa sitä, mistä kirjoitin. Mutta tsekkaan sen kuitenkin:)
No problemo!
inflames
10.04.2006 23:00:16
Tornado Of Souls on työn alla, raaseri x:ää ei löytynyt. Mutta ketjun aiheeseen liittyen mainitsen heti kärkeen, että Megadeth kuuluu nimenomaan siihen iskelmäosastoon harmonian suhteen, niinkuin Bon Jovikin. Tuo biisi ei kuvaa sitä, mistä kirjoitin. Mutta tsekkaan sen kuitenkin:)

Mä en oikeen hahmota kyllä, että miten varsinkaan Rust In Peace menee samaan
nippuun Bon Jovi kanssa. Mun mielestä se levy on täynnä hienoja Marty-sooloja.
ToS:n lisäks ainaki Lucretia, Rust In Peace ja Hangar 18.
Mutta jos se on liian hilpeetä musaa, niin mites toimis Skolnickin soolot Testamentilla,
siellä on kanssa hienoja melodioita ja vähän eksoottisempia skaaloja.
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
Xizor
11.04.2006 07:55:38
Tornado Of Souls on nyt transkriboitu ja nuotinnettu. Jos jollakulla on joitain erityisiä kyssäreitä, niin vastailen tuonnempana, mutta laitan nyt pikaisen analyysini...

Kiitoksia vaan, loistavaa ja valaisevaa tekstiä!

Olisin kyllä vielä kiinnostunut kuulemaan hiukka teoreettista analyysia tuosta Techical Difficultiesin introsta...=)

Tässähän tuo intro onkin alkaen n. 40 sekunnin kohdalta n. minuutin verran.

http://www.youtube.com/watch?v=A-Y2 … p;search=Terrifying%20Guitar%20Trip
Apricot
11.04.2006 10:41:41 (muokattu 11.04.2006 10:44:03)
Kiitoksia vaan, loistavaa ja valaisevaa tekstiä!

Olisin kyllä vielä kiinnostunut kuulemaan hiukka teoreettista analyysia tuosta Techical Difficultiesin introsta...=)

Kiitoksia vain.

Kuuntelin tuon pätkän, mutta siinä ei kyllä ollut mielestäni mitään erityistä. Gilbert sahailee enimmäkseen juuri sillä tavalla asteittaisesti luonnollista E -mollia, ja välillä bluesia (eli e -mollipentatonista lisättynä c#- ja Bb -äänillä). Sävellaji on siis E -molli. Iskelmäksi minä tämänkin laskisin:)

Riffissä oli ikäänkuin soinnut C - Em - C - Em - D - B7. Niissä tiluissa, jotka on siellä väleissä, ei ole musiikillista lisäinformaatiota. Ennenkuin soolo alkaa, tulee sellainen laskeva kromaattinen linja, jossa vain menee mollikolmisointu vakiorakenteella alaspäin.

Tiluista sinällään: tässä biisissä, ja erityisesti introssa, esiintyy enimmäkseen melodisia sekvenssejä e -mollissa, joihin nuo tilut perustuu.
No problemo!
McNulty
11.04.2006 10:43:14
Kaikki skaalat sopivat kaikkeen jos vain osaa soveltaa. Aina ei tartte vetää sooloja blues-skaalalla.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Apricot
11.04.2006 10:47:27
Kaikki skaalat sopivat kaikkeen jos vain osaa soveltaa.

Harvemmin esim. duuri sopii mollin päälle:)
No problemo!
inflames
11.04.2006 12:25:07 (muokattu 11.04.2006 12:27:21)
Asiasta kolmanteen, ootteko koskaan kelannu, miten monisyistä musiikkia blueskin
loppujenlopuksi on. Vaikka aina puhutaan siitä perus bluusskaalasta, niin esim.
tyypillisessä E-duuri bluesissakin käytetään lähes kaikkia säveliä oktaavin alalta
lukuunottamatta ehkä alennettua sekuntia ja sitäkin aina joskus. Analysoi sitä :D

EDIT: tarkoitin sekuntia
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
Teemu K.
11.04.2006 16:32:25 (muokattu 11.04.2006 16:35:09)

Ei mtn.
Juzpe
12.04.2006 02:34:05

Apricot... kommentoin jo asiasta profiiliisi, mutta plussan sait analyysistä. Olen kanssasi samaa mieltä Marty-sedän kauniista melodisista linjoista ja tyylikkäästä työskenetlystä.
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP "Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni
PlasmaDemon
12.04.2006 08:41:01
Sitä skaalaa soitetaan, joka siihen taustaan sopii. Kuulostaa aika paskalta vetää Em-F-G vaikka E-mixolyydista. Se, missä sävellajissa ja moodissa biisi menee, määrittää sen skaalankin käytön.

EIKS SE NÄIN OO HÄ?!!

Mä en ainakaa pelaa millään helvetin skaaloilla. Jos säveltelen itte omaa esim. omaa veisua niin teen ensin vaikka hyvän kompin ja iskevän kompin taustalle ja kehittelen siihen siihen sopivan ja hyvältä kuulostavan melodian taustalle tai toisinpäin.
Päähän tommoses skaalojen skulaamises sekoo.
Musiikkia tehdään ja soitetaan eikä siinä kauheesti tartte sääntöjä miettiä.
Tekee niinku ittestä hyvältä tuntuu ja kuulostaa.
Kun nielen sen veren himosi laupean sen sokeudessa sieluusi vajoan
tommiot
12.04.2006 11:54:46
Musiikkia tehdään ja soitetaan eikä siinä kauheesti tartte sääntöjä miettiä.
Tekee niinku ittestä hyvältä tuntuu ja kuulostaa.

Oma näkemykseni on että skaalojen tuntemus vain helpottaa hommia, ei rajoita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)