Aihe: Liian vanha virtuoosiksi?
1 2
s02r
05.04.2006 14:16:50

Koitin käyttää hakua, mutta ei mieleistä lötynyt. Toivottavasti tätä ei ole aikaisemmin puitu. Ja asiaan:

Yleensä ihmisillä on käsitys, että taidemusiikin puolella soittojat ovat melkein poikkeuksetta aloitaneet soittimensa opinnot jo varhaisella iällä. Onko tämä vain mutu-tietoa?
Onko yli 15-vuotiaana aloittaneita konsertoivia pianisteja tai vaikkapa viulisteja olemassa? Eräs saksofonisti aloitti 16-vuotiaana, mutta hänkin on muita soittimia soittanut ennen saksofonia.

Kysymys heräsi mieleeni, kun ensi syksynä aloitan klassisen pianon opiskelun. Täytän tänävuonna 18 ja minua kiinnostaisikin onko minun mahdollista päästä pianon parissa pitkälle? Olen soittanut itsekseni lähemmäs 3 vuotta kaiken näköisiä juttuja.
18is9
05.04.2006 14:23:44

Sanoisin näin diplomaattisesti että mahdollisuuksia on, tosin ne ovat pienemmät kuin lapsena aloittaneella. Mutta toisaalta taas on hyvin epätodennäköistä että kenestäkään tulee oikeasti virtuoosia. Siis lapsena aloittaneistakaan juuri kukaan ei kehity virtuoosiksi, koska siihen vaaditaan aivan poikkeukselliset geenit.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
sellisti
05.04.2006 14:33:17
Ei tarvitse toki olla mikään "suuri virtuoosi" voidakseen konsertoida ja harjoittaa musiikkia ammattinaan, joten sikäli sanoisin että sulla on ihan hyvät mahdollisuudet jos motivaatiota riittää ja jaksat tehdä perustyötä säntillisesti.

Nuoren aloitusiän etu on se, että lapsena oppii ja omaksuu monenlaisia motorisia juttuja paljon helpommin kuin aikuisiällä, monimutkaisiakin. Se on ihan tutkimalla todettu. On tietysti helpompi keskittyä itse musiikkiin ja oman ilmaisunsa kehittämiseen, jos perustekniikka on esim. parikymppisenä jo suht virheettömällä tasolla, mutta se ei ole mikään absoluuttinen edellytys. Eräs entinen sello-opettajani aloitti soiton vasta lähempänä 20 kuin 10 ikävuotta, ja hänestä tuli ahkeran työn avulla varsin korkeatasoinen muusikko.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
gaad
05.04.2006 14:37:39 (muokattu 05.04.2006 14:39:09)
Muistaakseni Arcadi Volodos aloitti pianonsoiton tosissaan vasta 16-vuotiaana. Ja kyllä häntä voisi virtuoosiksi kutsua.

Toinen aika kova on Ingolf Wunder, joka aloitti 14-vuotiaana. Kuuntele vaikka hänen soitantoaan http://www.ingolfwunder.at , esiintyi aika loistavasti Chopin-pianokilpailussa.
Soitti kyllä viulua ennen pianoa, ettei ihan myöhään aloittanut siltä kantilta ole.

Tosin kummallakin on "tosissaan" aloitettu teini-iällä, joten varmasti jonkinlaista opetusta saanut jo lapsena.
LLL
s02r
05.04.2006 14:48:41

Joo, mukavasti tullut jo vastauksia näin nopeasti! :)

Joo, eli siis mahdollista olisi. Töitä valmis olen kyllä tekemään. Toivottavasti vaan ei opetuksessa katoa motivaatio kun tajuaa olevansa niin huono.

Tuo Ingolf Wunder on uusi tuttavuus.

Minusta tuntuu, että nyt on helpompi tulkita kappaleita ja tehdä niistä musiikkia kun on vähän elämän kokemusta takana ja paljon kuultua musiikkia. Että sinäänsä siihen motoriseen soittoon onkin hyvä keskittyä.
18is9
05.04.2006 15:05:19

Perstuntumamutulla heittäisin, että geneettinen perimä on se viimeisin asiaan vaikuttava tekijä.

Jaa-a, sanoisin kyllä että jos puhutaan niistä oikeista virtuooseista joita maailmaan mahtuu ehkä pari-kolme vuosisadassa, niin geenit ovat se tärkein viimeinen niitti. Toki geenien lisäksi vaaditaan että kaikki muu (motivaatio, koulutus, talous jne.) on kohdallaan.

Jos taas puhutaan jonkun kansalaisopiston opettajasta niin ei siihen välttämäti hurjia geenejä tarvita. Vaan harvoin niitä virtuooseiksi kyllä kutsutaan. Sanoisin näin, että jos jotakuta tituleerataan virtuoosiksi, täytyy hänen seisoa Arthur Rubinsteinien ja Nicolo Paganinin kanssa samalla viivalla ;).
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
s02r
05.04.2006 15:20:36

Tuo virtuoosi oli ehkä väärä sana tuohon otsikkoon, mutta varmasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

Miten muutes tarkalleen ottaen virtuoosi määritellään, vai voiko sitä edes määritellä?
kontrabasisti
05.04.2006 17:35:07
Sanoisin näin diplomaattisesti että mahdollisuuksia on, tosin ne ovat pienemmät kuin lapsena aloittaneella. Mutta toisaalta taas on hyvin epätodennäköistä että kenestäkään tulee oikeasti virtuoosia. Siis lapsena aloittaneistakaan juuri kukaan ei kehity virtuoosiksi, koska siihen vaaditaan aivan poikkeukselliset geenit.

Hmm... Itse aloitin 14-vuotiaana soittamaan kontrabassoa ihan täysin nollasta ilman mitään nuottien tajua tai soitto-opintoja. Toki olin musikaalinen ja pienenä laulanut kirkossa ja tajusin musiikkia. Nyt olen 16 vuotta, musiikkilukiossa, teoriaopinnot 3/3 tasolla, soitto-opinnot yli 2/3 tasolla, 3/3 biisejä soittelen, mutta tutkintoa en vielä pystyisi tekemään. Mulla on siis mahdollisuuksia ammattiin, jos teen töitä.

Eli on mahdollisuuksia kehittyä soittajana paljonkin, koska jos aloittaa vanhemmalla iällä, motivaatio, oman kropan hallinta ja keskittymiskyky ovat jo paljon parempia kuin pienillä lapsilla. Eihän tässä virtuoosiksi pyritäkään... ;)
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
John Titor
05.04.2006 18:33:20

Muistaakseni Arcadi Volodos aloitti pianonsoiton tosissaan vasta 16-vuotiaana. Ja kyllä häntä voisi virtuoosiksi kutsua.

Ai voisiko? :D
Sharkman
06.04.2006 00:05:11
tuota virtuoosititteliä voisi säästellä hieman.. kuluu kohta puhki koko sana jossei jo ole kulunut.. liszt taisi olla jo tittelin arvoinen.
Haluan vain päästä pätemään.
J.Ahonen
06.04.2006 07:17:33 (muokattu 06.04.2006 07:18:11)
Öööö, aloitat 10 v pianon soiton. Kun olet 50 v, olet soittanut 40 v. Kun aloitat 18 v, 50 olet soittanut 32v, onko tossa nyt kamalasti eroa?

Edit : Sharkman, oletko napannut nimen/allekirjoituksen Studio Julmahuvista?
baron
06.04.2006 08:56:12

Öööö, aloitat 10 v pianon soiton. Kun olet 50 v, olet soittanut 40 v. Kun aloitat 18 v, 50 olet soittanut 32v, onko tossa nyt kamalasti eroa?

On sellainen ikä, jolloin ihminen oppii helposti vieraita kieliä, erikoisesti niiden ääntämisen (lapsena) ja sen jälkeen oikean ääntämisen oppiminen on työn ja tuskan takana.
Vähän sama pianon soiton kanssa, jossain iässä perusasiat oppii helpommin kuin myöhemmin
(Ihan sama uimisen, polkupyöräilyn, hiihtämisen ym kanssa)
My name is Baron, Sir Baron.
J.Ahonen
06.04.2006 09:42:51
Itse asiassa, meinasin kirjoittaa jo tuohon aikasempaan. Minusta tuntuu, että soittaminen ei kuulu tähän "pyöräily" kategoriaan. Tiedän äijiä jotka on aloittanut soittamaan 30-40 vuotiaana, ja vetävät muutaman vuoden jälkeen varsin mallikkaasti. Tämä nyt vain on oma "fiilis" asiaan.

Zappa aloitti kitaran soittamisen joskus parikymppisenä, soitti melko hyvin. Ian Anderson aloitti poikkihuilun 20 vuotiaana, soitti aika hyvin jo vuotta myöhemmin. Allan Holdsworth aloitti (käsittääkseni) joskus 18 vuotiaana soittamaan kitaraa, ja tässä on äijä jota voisin luonnehtia jopa Virtuoosiksi.

Toisaalta konserttipianistin homma on kyllä jo aika HC kamaa....

Onko jollain faktaa aiheeseen?
Sharkman
06.04.2006 10:10:55

Sieltä se taisi tarttua.. oli sen verran pudottava läppä =)
Haluan vain päästä pätemään.
John Titor
06.04.2006 11:41:07 (muokattu 06.04.2006 11:41:27)

Itse asiassa, meinasin kirjoittaa jo tuohon aikasempaan. Minusta tuntuu, että soittaminen ei kuulu tähän "pyöräily" kategoriaan. Tiedän äijiä jotka on aloittanut soittamaan 30-40 vuotiaana, ja vetävät muutaman vuoden jälkeen varsin mallikkaasti. Tämä nyt vain on oma "fiilis" asiaan.

Zappa aloitti kitaran soittamisen joskus parikymppisenä, soitti melko hyvin. Ian Anderson aloitti poikkihuilun 20 vuotiaana, soitti aika hyvin jo vuotta myöhemmin. Allan Holdsworth aloitti (käsittääkseni) joskus 18 vuotiaana soittamaan kitaraa, ja tässä on äijä jota voisin luonnehtia jopa Virtuoosiksi.

Toisaalta konserttipianistin homma on kyllä jo aika HC kamaa....

Onko jollain faktaa aiheeseen?

Ei tällaiseen asiaan ole mitään faktaa. On todisteita ihmisistä, jotka ovat pystyneet ottamaan haltuun soiton vaikka ovat aloittaneet myöhään, samoin kuin on ihmisiä jotka hallitsevat suvereenisti lukuisia puhuttuja kieliä vaikka eivät olisi altistuneet lapsena ko. kielille. Vastaavasti on todisteita ihmisistä jotka eivät ole pystyneet tähän.

Jos kuuntelee, tutkii, ottaa ylös, treenaa, säveltää, sovittaa ja soittaa musiikkia ihan helvetisti ja on perustavanlaatuista taipumusta asioiden hallitsemiseen, tulee varmasti tulosta vaikka aloittaisikin myöhään. Harvemmin vaan iäkkäämmillä, jo elämänsä tietyllä tavalla järjestäneillä ihmisillä on enää aikaa totaaliseen omistautumiseen. Tässä se todellinen syy vanhana mestariksi oppivien puutteeseen piilee.
gaad
06.04.2006 14:10:07 (muokattu 06.04.2006 14:13:51)
Itse uskon että se on lopussa omasta motivaatiosta ja innokkuudesta kiinni miten/millaiseksi kehittyy. Aloitti sitten nuorena tai vanhana.

Matti Raekallion sormituksen strategiat -kirjassa hän lyhyesti tätä pohtii, koska hän itse aloitti piano-opinnot 12-vuotiaana ja vertaili kirjassa lapsen ja teini-ikäisen eroja.

Tuossa vielä pari linkkiä samasta aiheesta mikäli kiinnostaa.

http://pianoforum.net/smf/index.php/topic,6082.0.html

http://pianoforum.net/smf/index.php/topic,6124.0.html
LLL
s02r
06.04.2006 16:12:29

Tuossa vielä pari linkkiä samasta aiheesta mikäli kiinnostaa.

http://pianoforum.net/smf/index.php/topic,6082.0.html

http://pianoforum.net/smf/index.php/topic,6124.0.html

Hyviä linkkejä, kiitos.
J.Ahonen
06.04.2006 17:03:45
Joku heitti hieman läppä hengessä jossain täällä mnetin syvissä syövereissä:

"Virtuoosi soittaa mitä haluaa, muut soittaa mitä osaa".
wrshredder
09.04.2006 01:08:07
Sanoisin näin, että jos jotakuta tituleerataan virtuoosiksi, täytyy hänen seisoa Arthur Rubinsteinien ja Nicolo Paganinin kanssa samalla viivalla ;).

Jep.
Ja Sharkman oli kanssa oikeilla poluilla.

Nykyään jokaista joka osaa pilutella kimalaisen lennon tai jonkun kapriisin sanotaan virtuoosiksi , no voihan sellanen olla teknisesti virtuoosi ,mutta musta virtuoosissa pitää olla sitä ylivoimaista parhautta ja karismaakin a'la Paganini ,Liszt, Horowitz . jne.

Määkin alotin klas. kitaran opiskelun tossa vasta viimevuode syksyllä.
Tavoite: tulla Suomen ylivoimaisesti parhaaksi klassisen kitaran soittajaksi ja säveltäjäksi
tavoite saavutetaan : v.2020 syksyllä

:D
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)