randombass 11.09.2003 11:38:40 | |
---|
Löytyykö Suomesta sellaista paikkaa, johon voisi lähettää miksatun materiaalin, ja takaisin tulisi nimenomaan ammattitaitoisesti ja perinteitä kunnioittaen tehty masteri? Eli joku käyttäisi kokeneita korviaan eikä vain vääntelisi joka pojan koneelta löytyvää Wavelabia? |
askomiko 11.09.2003 11:51:31 | |
---|
Finnvox. Sieltä kuulemma Minerva Pappi on semmoinen joka vääntää silleen epäfinnvox-soundilla. Eli hänestä tykätään. |
Roberto 11.09.2003 12:12:25 | |
---|
Cutting Room, Tukholma. |
Finnvox. Sieltä kuulemma Minerva Pappi on semmoinen joka vääntää silleen epäfinnvox-soundilla. Eli hänestä tykätään. Ei ne oo Saastamoisen Pauli ja Jussilan Mikakaan huonoja. Hiukan leipääntyneempiä kuin Minerva Pappi, mutta hyviä noi on kaikki. Kaikilla siellä on aavistuksen "Finnvox-soundi", ei se bassopää niin maailmanluokanloistava oo kenelläkään. Suomessa on kyllä muitakin masterointipajoja, muun muassa Otto Donnerin paja Porvoossa, samoin noilla cd-tehtailla taitaa olla omia pajoja - mutta niiden laadusta ja työntekijöistä en tiedä. Suosittelen, että otat tavaksi aina hyvän kuuloisen levyn kuullessasi katsoa kuka sen on masteroinut - hyväkään miksaus ei kuulosta hyvältä ilman tyylitajuista masterointia. Ja ainahan on toi Tukholman Cutting Room. Ei välttämättä mahoton vaihtoehto, jos matsku muuten on kyllin hyvää ja ammattilaisten tekemää. Mitään demoa en kyllä lähtis sinne viemään. Ja kuka osaa masteroida? Greg Calbi tuolla Amerikassa osaa. Hänen jäljestään olen usein tykännyt. :-) |
ave 11.09.2003 18:51:44 | |
---|
Hmm...kysymyksen asettelu ehkä hieman johdatteleva mutta asiaa kuitenkin. Kuten givi tuossa mainitsikin, niin kuultuasi hyvän matskun kannattaa katsoa tuotoksen tiedot: missä tehty, missä miksattu ja missä masteroitu (ja vielä tarkemmin: kuka äänittänyt, kuka miksannut ja kuka masteroinut). Lopputulos ei välttämättä ole laitteista kiinni - vaan tekijästä. Aivan kuten itse biisitkin. Yleinen harhakäsitys on, että hyvän materiaalin ehtona on 1) Neumannin mikit, 2) Ultra hyper super etuasteet, 3) Super guru studiopöydän takana, 4) Suomen (maailman) suurimman levy-yhtiön tuki, jne. jne. Cheers, // Ave Auvo Severinkangas
Gsm: 0400 85 1243
Fax: 0401 85 1243 |
Le Haba 11.09.2003 19:20:28 | |
---|
Oulunkylässä, vanhan Ågelin ylimmässä kerroksessa on studio (Arcada). Siellä Svante masteroi, ja hyvin masteroikin! |
samic 11.09.2003 20:45:14 (muokattu 11.09.2003 21:14:07) | |
---|
Lopputulos ei välttämättä ole laitteista kiinni - vaan tekijästä. Aivan kuten itse biisitkin. Pikkusen olen eri mieltä kyllä tuosta... Tuskin pelkällä tietokoneella ja huonolla kuuntelulla saa hyvää masterointi jälkeä... levyn teko oli 3v projekti, 2 vuotta reissuihin, 11,5kk hummailuun, 12pv hukkui ja 2pv oltiin äänittämässä |
spoimala 11.09.2003 20:53:05 | |
---|
Pikkusen olen eri mieltä kyllä tuosta... Super guru pöydän takana auttaa kyllä paljon. (Niin nauhoituksessa, miksauksessa kuin masteroinnissakin) Huono tekijä ei saa hyvilläkään kamoilla laadukasta, mutta hyvä tekijä saa heikoillakin kamoilla siedettävän tuloksen. |
Notefix 11.09.2003 21:08:42 (muokattu 11.09.2003 22:48:47) | |
---|
Mun mielestä rautainen ammattitaito + vähän huonommat kamat on parempi yhdistelmä kuin diletantti ja huippukamat. Koskee myös musaa noin laajemmalti. |
ave 12.09.2003 13:54:44 | |
---|
Tuskin pelkällä tietokoneella ja huonolla kuuntelulla saa hyvää masterointi jälkeä... Pitää paikkaansa Sami. Kyllä siihen tarvitaan ainakin äänikortti :) + kahvia & tupakkaa. Seriously - kuten muissakin asioissa, niin kokemus on valttia ja sitä syntyy tekemällä. Cheers, // Ave Auvo Severinkangas
Gsm: 0400 85 1243
Fax: 0401 85 1243 |
Jabbe 12.09.2003 18:08:46 | |
---|
Kaverille selittääkseni kysyisin: Mitä väliä tuolla masteroinnin laadulla käytännössä on? Onko ero sitten tosiaan niin huikea, että sillä on kuulijoillekin väliä? |
samic 12.09.2003 18:14:24 (muokattu 12.09.2003 18:18:52) | |
---|
Kaverille selittääkseni kysyisin: Mitä väliä tuolla masteroinnin laadulla käytännössä on? Onko ero sitten tosiaan niin huikea, että sillä on kuulijoillekin väliä? No se on mennyt valitettavasti tähän että biiseissä ei ole enää dynamiikkaa juuri ollenkaan ku se puristetaan viimesenpäälle (että kuuluu mahdollisimman kovaa cd:eeltä,radiosta...yms) lisäys:Lähen itse tuumailee tuonne Cadimefin järjestämälle masterointikurssille Finnvoxin johtajan Risto Hemmin johdolla... Varmaan ekana sanoo että masterointiin tarvit eka tämmösen 30 000e kompuran :) levyn teko oli 3v projekti, 2 vuotta reissuihin, 11,5kk hummailuun, 12pv hukkui ja 2pv oltiin äänittämässä |
Jabbe 12.09.2003 19:37:58 | |
---|
lisäys:Lähen itse tuumailee tuonne Cadimefin järjestämälle masterointikurssille Finnvoxin johtajan Risto Hemmin johdolla... Varmaan ekana sanoo että masterointiin tarvit eka tämmösen 30 000e kompuran :) Itse asiassa tuonne oli tarkoitus mullakin mennä, mut näyttää olevan kurssi täynnä. Pitää kattoa jos jotenkin vielä saa tungettua itsensä tonne, kun tavallaan koulun kautta oli tarkoitus mennä. Tuollahan sitä pitäisi sit kai oppia masteroimaan. Tai ainakin oppia, miksi kannattaa käyttää Finnvoxin palveluja. ;) |
Roberto 12.09.2003 20:30:01 | |
---|
Kaverille selittääkseni kysyisin: Mitä väliä tuolla masteroinnin laadulla käytännössä on? Onko ero sitten tosiaan niin huikea, että sillä on kuulijoillekin väliä? No onhan sillä nyt ihan helvetisti väliä. |
jPekka 12.09.2003 22:01:34 | |
---|
Kaverille selittääkseni kysyisin: Mitä väliä tuolla masteroinnin laadulla käytännössä on? Onko ero sitten tosiaan niin huikea, että sillä on kuulijoillekin väliä? Viime kädessähän juuri masterointi ratkaisee, kuulostaako biisi ja levy kotitekoiselta demolta vai "oikealta" äänilevyltä. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Jabbe 13.09.2003 13:43:40 | |
---|
No onhan sillä nyt ihan helvetisti väliä. Niin. Mutta miten se kuuluu? Siis älä selitä minulle, vaan niinkuin selittäisit jollekin asiasta hirveästi ymmärtämättömälle. :) |
Roberto 13.09.2003 14:15:19 | |
---|
Niin. Mutta miten se kuuluu? Siis älä selitä minulle, vaan niinkuin selittäisit jollekin asiasta hirveästi ymmärtämättömälle. :) No kato ensin ne musat menee sellaselle kassulle ja sit sieltä niitä vähä järjestellää yhelle toiselle kassulle, joka sit viedään sinne levytehtaaseen tai jollee niitten frendille ja se niinku on sit vastuussa siitä et kaikki on tosi okei. Masterointi on ainakin yhtä tärkeää kun miksaus, imho. |
noteride 13.09.2003 17:12:15 | |
---|
No kato ensin ne musat menee sellaselle kassulle ja sit sieltä niitä vähä järjestellää yhelle toiselle kassulle, joka sit viedään sinne levytehtaaseen tai jollee niitten frendille ja se niinku on sit vastuussa siitä et kaikki on tosi okei. Masterointi on ainakin yhtä tärkeää kun miksaus, imho. Sähän puhut, ku ammattilainen. |
kivi 15.09.2003 12:41:01 | |
---|
Niin. Mutta miten se kuuluu? Siis älä selitä minulle, vaan niinkuin selittäisit jollekin asiasta hirveästi ymmärtämättömälle. :) Ero on kuin käsittelemättömällä ja käsitellyllä puupinnalla. Ei sitä oikeen osaa selittää, mutta ajan myötä kun on kuullut paljon erilaisia äänitteitä ennen ja jälkeen masteroinnin, oppii, miltä homman pitää kuulostaa ennen masterointia että se masteroinnin jälkeen on kuningaskamaa. :-) Se ei nimittäin oo ihan niin yksinkertaista, että "kunhan mahdollisimman hyvältä", hommaan pitää jättää myös tilaa viilaukselle, esim masterkompressioa ja -kaikua ei ehkä kannata jo kotona hölvätä kanavien täydeltä, koska lisää saa aina, mutta pois ei. Oletusarvoisesti masterointi tuo jytinän ja kimalteen mukaan, mahdollisesti myös kuvan vähän lähemmäs kuulijaa. |
Roberto 15.09.2003 13:22:44 | |
---|
Sähän puhut, ku ammattilainen. Mä luuraan finnvoxin rappujen alla ja kirjotan muistiin kaikki hyvät läpät. |