juoni 04.04.2006 13:50:05 | |
---|
Asiaa hieman mietittyäni tulin kyllä lisäksi siihen tulokseen, että on fysiologisesti aika mahdotonta soittaa "sormilla" Ei ollenkaan. Itsekin pystyn soittamaan vuoroiskurollia niin että pelkät sormet liikkuu. Vauhtia pisaa, mutta voimaa tietysti vähemmän. Peukalot-ylös otteella ei ranteita kannatakaan käyttää, tai seurauksena vo olla ties mitä vammoja. Yleisesti ottaen soitan tietysti ranteilla. Rideä ja noita über-nopeita rolleja sormilla. Lahjattomat Treenaa |
Peicco 04.04.2006 13:50:27 | |
---|
Moon ollu aina sitä mieltä että se käden liike on kokonaisuus. Eli olkapää, kyynär, ranne ja lopuksi sormet. Eli kaikki ohjaa liikettä. Sivusta katsottuna liike näyttää sulavalta ja "piiskamaiselta" Juuri näin. Höh. Sormirumpali. :) Sormet on aika oleellisessa osassa kapulaotteessa ja sen viimeisen hienon tatsin luomissa kun kapula vihdoin osuu kalvoon ja yhtälailla myös rebound -osiossa. Pitäiskin videoida joskus omaa rävellystä ja katsoa kuinka helvetin jäykästi kaikki liikkeet lähtevät jostain hartian seutuvilta... En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Peicco 04.04.2006 13:56:21 | |
---|
Itsekin pystyn soittamaan vuoroiskurollia niin että pelkät sormet liikkuu. Sä oot siis sormirumpali! ;) Eikun mä silti ihmettelen tota hommaa. Onnistuisko tuo jos ranteet olisi kipsissä? Rannetta kun mun mielestä tarvii kuitenkin jonkin verran. Äijä fuulaa tai sitten sä et huomaa, että sun rannekin liikkuu! En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Youni 04.04.2006 14:02:22 | |
---|
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |
juoni 04.04.2006 14:14:16 | |
---|
Sä oot siis sormirumpali! ;) Eikun mä silti ihmettelen tota hommaa. Onnistuisko tuo jos ranteet olisi kipsissä? Rannetta kun mun mielestä tarvii kuitenkin jonkin verran. Äijä fuulaa tai sitten sä et huomaa, että sun rannekin liikkuu! Pitäisi onnistua ranne kipsissä. Nyt kun oikein tarkkailin, niin kyllä ranne ikäänkuin vastapainona kapulan liikkeelle heiluu, mutta jos käden tukee johonkin niin heiluminen lakkaa mutta ei vaikuta kapulan liikkeeseen. Lahjattomat Treenaa |
Deino 04.04.2006 14:17:49 | |
---|
|
Peicco 04.04.2006 14:19:49 | |
---|
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Youni 04.04.2006 14:20:31 | |
---|
No Don Don Don Don... Drummerworld kertoo nimeksi Dom. Sori hei oikeasti, typotin tuon. Saanko mä anteeksi? Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
Youni 04.04.2006 14:21:28 | |
---|
Aika surkee kuvanlaatu. Eipä tosta voi sanoa visuaalisessa mielessä juuri mitään. Mutta joo, ymmärrän, että tietynlaisessa musiikkilajissa homma painottuu sormitekniikkaan. Siltikään en usko, että ranne ei ole mukana iskuissa. Ihan selvästi näkee, että välillä ei ranne liiku. Ihan hyvä on kuvanlaatu. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
Peicco 04.04.2006 14:23:29 | |
---|
Ihan selvästi näkee, että välillä ei ranne liiku. Ihan hyvä on kuvanlaatu. Ei nyt ainakaan kuvanlaadusta väitellä... ;) Kokoajan liikkuu...vähän. Ei vetäis samalla lailla ranne kipsattuna! En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Deino 04.04.2006 14:25:28 | |
---|
Sori hei oikeasti, typotin tuon. Saanko mä anteeksi? Ei liity sinuun mitenkään, minua vain vituttaa tuo kyseisen tyypin videoklippi, jossa se luulee olevansa maailman paras rumpali, soittaa pelkkää epätasaista tuplaa ja yleisö hurraa. Ja noissa Scott Ellissin videoklipeissä on erittäin hyvä kuvanlaatu, niin hyvä, että sokeutumassa oleva mummokin näkisi, ettei ranteet monessakaan kohtaa liiku. |
Youni 04.04.2006 14:28:33 (muokattu 04.04.2006 14:30:05) | |
---|
Ei nyt ainakaan kuvanlaadusta väitellä... ;) Eipä. :D Kokoajan liikkuu...vähän. Ei vetäis samalla lailla ranne kipsattuna! Nimenomaan vetäisi samalla lailla ranne kipsattuna, lastoitettuna, liimattuna seinään tai ihan miten vaan. Lataa Song Nine-video koneelle ja katso blastikohtia, joissa se käyttää rideä. Se ranteen liike on tahatonta ja johtuu siitä, että se heiluttaa kädessään puupalikkaa, jolla on massa. Tämä saa aikaan epämääräistä liikettä ranteessa, mutta ei ranne ole tuossa osa iskua. Kapula on siis aikalailla peukalon ja etusormen välissä, muut sormet lyövät kapulan kalvoon ja rebound palauttaa kapulan ylös. Ei liity sinuun mitenkään, minua vain vituttaa tuo kyseisen tyypin videoklippi, jossa se luulee olevansa maailman paras rumpali, soittaa pelkkää epätasaista tuplaa ja yleisö hurraa. No kyllä sillä silti on free stroke hallussa ja egoa näkyy olevan. Ja noissa Scott Ellissin videoklipeissä on erittäin hyvä kuvanlaatu, niin hyvä, että sokeutumassa oleva mummokin näkisi, ettei ranteet monessakaan kohtaa liiku. No sitähän minäkin. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
Peicco 04.04.2006 14:48:37 | |
---|
Kapula on siis aikalailla peukalon ja etusormen välissä, muut sormet lyövät kapulan kalvoon ja rebound palauttaa kapulan ylös. Okei. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Itse en soita missään tempossa niin hikisen nopeasti etteikö ranteet olisi tavalla tai toisella mukana. Haluan kuitenkin soittoon jonkinlaista voimaa kun pitäisi kitara/basso/laulumelskeestä sen snaren kuuluakin johonkin. Jos joku "soittaa vain sormilla" -go for it. Ei toimi mulle. Ei siinä etteikö sormet tekisi suurtakin osaa työstä mutta... Välillä ihmettelen Peicon jankkaamista (blastbeat topic anyone), mutta hänellä on tässä tapauksessa pointti;) EDIT: Nuo Scott Ellisin tms. klipit katsottu. Kuvanlaatu on loistava, siitä on turha väitellä;D Mutta. Tuota snarettelua voisi kutsua vaikkapa hiplailuksi. Ärsyttävä "töps" ääni lähtee tuosta snaresta. Mii Don´t like. |
wavelength 04.04.2006 15:12:44 | |
---|
Käytän koko käsivartta. Mitä isompia ja hitaampia lyönnit ovat, sitä enemmän olkavarsi ja kyynärvarsi tekevät duunia. Kun lyönnit nopeutuvat ja pienenevät, tekniikka painottuu lähemmäs ranteita ja sormia. Sormet lukossa pelkillä ranteilla voi soittaa todella kontrolloidusti ja hiljaa. Komppipeltiä ja haikkaa soitan aika sormipainotteisesti, mutta ranne ja koko käsivarsi on näissäkin koko ajan mukana. Nopeat rebound-pyrähdykset soitan siten, että heitän ensimmäisen iskun ranteella, ja pomput poimin sormilla. Mielestäni on aika hölmöä käyttää vain pientä osaa lihaksistaan yksipuolisesti kaikkeen soittoon. Joka tilanteeseen on oma tekniikkansa, ja näiden lyöntivariaatioiden lomassa luontevasti uiskentelu on taito, joka vaatii oman aikansa ja harjoittelunsa kehittyäkseen. En tiedä mistä puhun. |
Peicco 04.04.2006 15:30:27 | |
---|
Välillä ihmettelen Peicon jankkaamista (blastbeat topic anyone), mutta hänellä on tässä tapauksessa pointti;) Jankkaamista? Onko keskustelun herättäminen muuten niin outoon (kumma gallup -aihe) topikkiin jotenkin jankkaamista? Mua lähinnä ihmetytti tämä outo jako sormirumpaleihin ja rannerumpaleihin. Mä oon ollut vaan asiasta hieman eri mieltä, siinä kaikki. Tuli selväksi, että rumpua voi naputtaa vaikka ranne kipsissä ja vielä erittäin nopeaan tempoon. Rennon oloisestihan tuossa videolla se paksu kaveri nakuttelikin, mutta kuten Lethus itsekin totesit, ei iskuun saa riittävää voimaa tommosella hieromisella. Tai riittävää ja riittävää, jonkun mielestä tollanen nakuttelu on varmaan ihan jees kuulosta. Toi tekniikka pitää kyllä ottaa haltuun, siitä on taatusti hyötyä monipuolisemmankin rumpaloinnin mausteena. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
lethus1 04.04.2006 15:49:34 | |
---|
Jankkaamista? Onko keskustelun herättäminen muuten niin outoon (kumma gallup -aihe) topikkiin jotenkin jankkaamista? Noniin eipä kimpaannuta;D Mua lähinnä ihmetytti tämä outo jako sormirumpaleihin ja rannerumpaleihin. Samoin. Rennon oloisestihan tuossa videolla se paksu kaveri nakuttelikin, mutta kuten Lethus itsekin totesit, ei iskuun saa riittävää voimaa tommosella hieromisella. Tai riittävää ja riittävää, jonkun mielestä tollanen nakuttelu on varmaan ihan jees kuulosta. Toi tekniikka pitää kyllä ottaa haltuun, siitä on taatusti hyötyä monipuolisemmankin rumpaloinnin mausteena. Varmasti on Scotilla (?) helvetin hyvä tekniikka ja rennosti soittelemaan, näin on, mutta olen samaa mieltä Peicon kanssa muutoin. Hupsun kuuloista napsuttelua tuo soitto varsinkin mitä snareen tulee. Jäin kaipaamaan poweria ja meininkiä - nyt näytti ja kuulosti siltä että olisi kynillä naputellut pöytää. |
kuukuna 04.04.2006 17:58:53 | |
---|
Katsoin läpi kaikki ne Domin jutut, opin aika paljon uutta. Kiitti Youni^^ Reeniä,reeniä ja ryynejä |
Bacchus 04.04.2006 22:05:54 (muokattu 04.04.2006 22:07:06) | |
---|
Ajatko autolla? Ei kun mä ajan moottorikulkuneuvolla, jossa on bensiinimoottori sit siinä on myös peltiä ja valot ja penkit ja takaluukku (ei mitään perverssejä mielleyhtymiä siellä...) ja vanteet ja renkaat ja... Ymmärrän kyllä mitä Peicco haki takaa, ja olisihan se tieteellisesti tarkempaa määritellä sormi-ja ranne-tekniikat koko liikkeen ja käden matkalta, mutta puhuttaessa tekniikoista, on helpompaa käyttää vain sormi- tai ranne-nimityksiä. Totta kai sormilla soitettaessa myös ranne, ja suurin osa muustakin kädestä osallistuu lyöntiin, mutta painotus on kuitenkin sormilla ja reboundia käytetään myös paljon hyväksi. Ranteella soitettaessa myöskin koko käsi, sormet mukaanlukien osallistuvat työskentelyyn, mutta painotus on ranteen ja käsivarren yhteisliikkeellä (piiska?), jolloin saadaan lisää voimaa. |
Dnjmaster 04.04.2006 22:28:41 | |
---|
Soitan molemilla riippuen siitä mitä soitan.. Jossaki oikeen kunnolla groovaavassa biisissä missä on paljo haamulyöntejä ja varsinki nopeita sellasia nii käytän sormia.. kalamies#40 >-)))> |