Aihe: Absoluuttinen sävelkorva. Kirous vai lahja
1 2 3 4 5 6 7 8
The Boss
14.02.2006 23:17:06 (muokattu 14.02.2006 23:20:00)
Periytyvä ominaisuus se tässä tapauksessa voi aivan hyvin olla. Geeneistä kun löytyy ns. piiloutuvia ominaisuuksia. Jos kummaltakin vanhemmalta löytyy tämä ominaisuus piiloutuneena, niin aivan hyvin lapselle voi tulla absoluuttinen sävelkorva. Mahdollisuus tosin on pieni, mutta ei mahdoton.

Hiukan off-topic, mutta oli pakko sanoa, kun tämä hiukan häiritsi.

Anteeksi, mutta nyt tulee lisää offaria...

Niin siis jos molemmilla vanhemmilla se olisi piileytyvänä(eli resessiivisenä) ominaisuutena esim. Aa ja Aa, jollain AA ja Aa aiheuttavat normaalin sävelkorvan ja aa absoluuttisen, niin silloinhan suhdeluku olisi 1:4..

Mietitään että vanhemmilla olisi Aa ja Aa, silloin jälkeläinen AA, Aa, Aa tai aa (absoluuttinen)
Jos taas AA ja Aa, silloin AA, Aa, AA, Aa, jotein ei mahdollisuutta.
Ja taas AA ja AA, ei mahdollisuutta koska ainoa mahdollinen yhdistelmä olisi AA
Joten jokaista vaihtoehtoa 12 kpl, joista yksi tuottaa ominaisuuden.
Mahdollisuus on siis vanhemmista riippuen 1:4, 0:4, 0:4..
Hänen vanhempansa ovat siis Aa ja Aa, tai sitten heillä ei ole vain tiedostetty absoluuttista sävelkorvaa jolloin se olisi aa.

Siis täysin mahdotonta tai harvinaista tämä ei ole. Tosin välttämättä yhden geenin periytyminen ei vielä riitä vaan tarvitaan jotain muita geeniosia, jolloin suhteet menisivät uusiksi. Tietoa ei ole onko tuo periytyvää, sanoisin että jollain ihmisillä saattaa olla taipumus ja oikeanlaisella ympäristöllä/koulutuksella voidaan laukaista tämä ominaisuus.
Hallelujah Rock 'N' Rollah
aaki
02.04.2006 15:38:59
Mikäs minun sävelkorvani on?

Pystyn ilman mitään apuvälineitä esim laulamaan keskiceen. Tai viulunkielten äänet alhaalta ylöspäin. Mutta kaikkia säveliä ja sävellajeja en tunnista samalla tavalla. Tutummat sävellajit tunnistaa helpommin, eli voin suoraan kertoa vaikka sointukierrosta sointuja jne. Paljon ylennyksiä ja alennuksia sisältävät sävellajit ovat vaikeampia tunnistaa, joutuu ajattelemaan ensin. Usein ajattelen ensin keskiceetä, sitten vertaan sävellajin toonikaa tai joitakin sointuja tuohon. Pystyn virittämään vaikkapa kitaran tai viulun ilman mitään viritysmittaria, mutta tuolloin en osaa kertoa, onko viritys a1=440Hz tai vaikkapa 442. Toki nuo vireisyys erot huomaan, jos kyseiset a:at soitetaan peräkkäin.

Huomasin tuon kuulomuistin (että voin laulaa vaippapa sen keskiceen ilman apuvälineitä) joskus 12-vuotiaana. Sävelten ja sävellajien tunnistaminen on selkeästi iän myötä helpottunut, kun on tullut enemmän musikillista kokemusta ja käyn I-teoriaa, missä täytyy noita sointukadensseja opetella. Sävelkorvani tarkkuus on yleisesti ottaen aina ollut hyvä, osasin alle kouluikäisenä kakarana jo laulaa suht vireisesti (mitä en tosin enää osaa, kun ei ole riittävän hyvää kontrollia ääneen harjoituksen puutteen vuoksi), intervallit ja sointujen laadun tunnistan helposti. Minua ei kuitenkaan häiritse, jos jokin kappale vaikka soitetaan vähän alavireisesti, mikäli kaikki soittimet ovat keskenään samassa vireessä. Toki huomaan soittaessani muuta kuin kotini pianoa, että aluksi soitto kuullostaa kumalliselle erilaisen vireen vuoksi (eri intervallit kekenään eritavalla epävireisiä ja yleinen vire voi olla eri sävelkorkeudella).

Itse nimitän tätä ominaisuutta hyväksi kuulomuistiksi.
jjylli
02.04.2006 20:33:53
maestro aarno walli kertoi joskus rintamakeikkailustaan jatkosodan aikana. itsensä lisäksi pienessä orkesterissaan hänellä oli toinenkin absoluuttisen sävelkorvan omaava henkilö, jolle yöpyminen maastossa muodostui sietämättömäksi. poloinen pelimanni ei kyennyt nukkumaan, koska hyttyset olivat epävireessä.
RocknRoll
02.04.2006 21:12:36
Tossa ekalla sivulla oli lueteltu tunnettuja ihmisiä joilla on tämä lahja, niin mitä Chevy Chase tekee joukossa? Onko se joku muusikkokin tms?
wilzhu
02.04.2006 23:43:37
Tästä oli Tieteen Kuvalehdessä juttua. Kuulemma hyvin nuorena aloitettu musiikkiharrastus vaikuttaa älykkyyteen.

Positiivisesti vai negatiivisesti? Esim. Einsteinhän oli ihan kohtuu fiksu, mutta yleensähhän stereotypia muusikosta on lähinnä omalatuinen vähän tyhmä friikki.
Elämä Off. Kakka tapahtuu.
aikavaikea
03.04.2006 09:47:42
Tossa ekalla sivulla oli lueteltu tunnettuja ihmisiä joilla on tämä lahja, niin mitä Chevy Chase tekee joukossa? Onko se joku muusikkokin tms?

Eikös se hillu Paul Simonin "You can call me Al" -musavideolla ainakin, onhan siinä meriittiä :-).
Montako tonnia ruokaa ihminen elämänsä aikana syö pelkästään hienotunteisuussyistä?
Di
03.04.2006 14:16:02 (muokattu 03.04.2006 14:18:58)
Kalifornian yliopiston sivuilla on melko luotettava ja tiukka testi absoluuttisen sävelkorvan määrittämiseksi. Kannattaa käydä testaamassa!

http://perfectpitch.ucsf.edu/ppstudy.html

Ja jos testin mukaan sinulla on absoluuttinen sävelkorva ja jätät niille yhteystietosi, sieltä saatetaan alkaa ahdistelemaan sähköpostilla. Nimim. kokemusta on.
Sinap
03.04.2006 14:57:15
Kalifornian yliopiston sivuilla on melko luotettava ja tiukka testi absoluuttisen sävelkorvan määrittämiseksi. Kannattaa käydä testaamassa!

Ja jos testin mukaan sinulla on absoluuttinen sävelkorva ja jätät niille yhteystietosi, sieltä saatetaan alkaa ahdistelemaan sähköpostilla. Nimim. kokemusta on.

Ohhoh..olipas tiukka testi..kolmessa sekunnissa noita arvailla..tulokset oli 9 ja 9.25..mitä lienee tarkoittaa..
"Siinähän se tuubi onkin."
sellisti
03.04.2006 22:30:58 (muokattu 03.04.2006 22:31:20)

Toi on vaan vähän huijattavissa - jos on tarkka relatiivinen korva ja muistaa esim. oman soittimensa viritysäänen niin intervallien perusteella pystyy sävelet poimimaan vaikkei varsinaisesti absoluuttista olisikaan. Toki nopeastihan tuossa pitää toimia, eli siihen nähden varmaan parhaan tuloksen saavat he, joilla oikeasti on niin hyvä absoluuttinen korva että tietävät heti mikä sävel on kyseessä.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Notefix
03.04.2006 23:02:45 (muokattu 03.04.2006 23:03:11)

Toi on vaan vähän huijattavissa - jos on tarkka relatiivinen korva ja muistaa esim. oman soittimensa viritysäänen niin intervallien perusteella pystyy sävelet poimimaan vaikkei varsinaisesti absoluuttista olisikaan..

Jep, muistan penskana yhden testin, jossa oli satoja ääniä, ja vaikeni koko ajan. Lopulta tuli paljon mikrointervalleja. Ensin D:n ja Db:n välillä ja sitten sama vaikkapa A:n ja Ab:n välillä, niin että aina oli vähän jomman kumman puolella...ja lisää tuli koko ajan kiihtyvällä tahdilla.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Di
04.04.2006 12:33:52 (muokattu 04.04.2006 12:36:04)
Toi on vaan vähän huijattavissa - jos on tarkka relatiivinen korva ja muistaa esim. oman soittimensa viritysäänen niin intervallien perusteella pystyy sävelet poimimaan vaikkei varsinaisesti absoluuttista olisikaan. Toki nopeastihan tuossa pitää toimia, eli siihen nähden varmaan parhaan tuloksen saavat he, joilla oikeasti on niin hyvä absoluuttinen korva että tietävät heti mikä sävel on kyseessä.

Aika vaikea yrittää huijata tuossa testissä, siinä on säveliä niin laajalta äänialalta että putoaa kelkasta, jos alkaa intervalleja miettimään. Ja vaikka olisi soitin tai äänirauta käden ulottuvilla niin voisi silti olla aika heikkoa.

Itse en muista tarkalleen mitkä pisteet sain, mutta minua häiritsi tuossa testissä se, että vastaus piti klikata yhteen oktaaviin. Olisi ollut paljon helpompaa jos siinä olisi ollut kaikki pianon koskettimet. Tai tasapuolisuuden nimissä ei mitään koskettimia ollenkaan vaan pelkästään sävelten nimet. Eihän kaikki välttämättä tunne pianoa.
Sinap
04.04.2006 12:47:11

Juu..kyllä tuossa ohi menee nuotit nopeasti, jos on yhtään epävarma mikä nuotti on kyseessä..tuossa ei pärjää kuin absoluuttisen absoluutinen korva...miä tarvin sen 10 sek miettimiseen..mustat näppäimet meni ihan ohi..

Se pitää kyllä puolustukseksi sanoa, että ne jotka soittavat nuoteista usein varsinkin pianolla, pärjää paremmin. Oon aina ollu huono nuoteissa ja prima vista on ollu se heikoin lenkki. Jos tossa olis ollu kitaran otelaudalla nuottien nimet ja niitä olis pitäny painella ni parempi tulos olis ollu..
"Siinähän se tuubi onkin."
Fuzzy Boner
04.04.2006 14:19:11
Tein ton testin. Noi "pure tonet" on selkeesti hankalampia. Matalat eritoten

Congratulations! You have Perfect Pitch.

Please fill out the survey if you have not done so already.

First name: Pussy

Last name: Boner

AP rank: 1.00

Pure tone score: 35.75

Piano tone score: 36

You may indicate any problems you had taking the test briefly (50 or less words) in the comments box below. If necessary you may contact us by email
MÖLLISTY
Notefix
04.04.2006 15:05:43 (muokattu 04.04.2006 15:19:39)

Tein ton testin. Noi "pure tonet" on selkeesti hankalampia. Matalat eritoten

Oho, eka kerta sulle tuli fiba!!!?

Tein kans ton nyt sitte pelonsekaisin tuntein...about vuosi edellisestä kerrasta ja mullon tunne että huonompaan suuntaan ollaan edelleen menty.

Congratulations! You have Perfect Pitch.

Please fill out the survey if you have not done so already.

First name: Note

Last name: Fix

AP rank: 1.00

Pure tone score: 31.50

Piano tone score: 31.75
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Fuzzy Boner
04.04.2006 15:18:30 (muokattu 04.04.2006 15:37:07)
Oho, eka kerta sulle tuli fiba!!!?

Joo, tarkistin just miten pärjäsin toukokuussa ja silloon oli 36 ja 36. Hitto. Ei oo enää niin skarppina pussy

Hoho, oli pakko tehä uudestaan. Pure tone score: 36.00

Piano tone score: 36

huh.
MÖLLISTY
sellisti
04.04.2006 21:08:44
Aika vaikea yrittää huijata tuossa testissä, siinä on säveliä niin laajalta äänialalta että putoaa kelkasta, jos alkaa intervalleja miettimään. Ja vaikka olisi soitin tai äänirauta käden ulottuvilla niin voisi silti olla aika heikkoa.

No joo... itse pysyin jonkun aikaa kyllä ihan hyvin kelkassa tarkahkolla relatiivisellani, en tosin jaksanut kaikkia kahdeksaa testiä tehdä. Pitää joskus keskittyneenä kokeilla, että kuinka "absoluuttisen" korvan sitä tuosta sais tuloksena.

Itse en muista tarkalleen mitkä pisteet sain, mutta minua häiritsi tuossa testissä se, että vastaus piti klikata yhteen oktaaviin. Olisi ollut paljon helpompaa jos siinä olisi ollut kaikki pianon koskettimet. Tai tasapuolisuuden nimissä ei mitään koskettimia ollenkaan vaan pelkästään sävelten nimet. Eihän kaikki välttämättä tunne pianoa.

Toi on totta.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Di
05.04.2006 13:24:50 (muokattu 05.04.2006 13:29:27)
No joo... itse pysyin jonkun aikaa kyllä ihan hyvin kelkassa tarkahkolla relatiivisellani, en tosin jaksanut kaikkia kahdeksaa testiä tehdä. Pitää joskus keskittyneenä kokeilla, että kuinka "absoluuttisen" korvan sitä tuosta sais tuloksena.

Oletko sitten ihan varma ettei sinulla ole absoluttinen sävelkorva? No, sittenhän sen tietää kun teet diagnoosin.
sellisti
05.04.2006 23:20:02
Oletko sitten ihan varma ettei sinulla ole absoluttinen sävelkorva? No, sittenhän sen tietää kun teet diagnoosin.

No siis jos mulle sanotaan ex tempore että "laula gis", niin en mä siihen pysty ennen kuin yritän muistella mikä on sellon a-kieli (se kun on viritysäänenä jäänyt aika tarkasti mieleen) ja siitä sitten lasken. Tai minkä tahansa sävelen. Että sanoisin ennemmin tarkaksi relatiiviseksi. Aina mä vaikeammissa (atonaalisissa) säveltapailutehtävissäkin oon mennyt intervallien mukaan - ei oo koskaan ollut sellasta että tietäs vaan automaattisesti että es on tuossa ja fis tuossa... Mutta pitää joskus silti mielenkiinnosta tehdä tuo testi ja yrittää pyristellä mukana loppuun asti.
JPQ
11.04.2006 07:14:57

Listatuissa muusikoissa on monta arvostamaani lisäksi varsinkin ennen eräiden laulajien kuuntelu oli tuskaa kuten vähän myös eräiden soittajien tosin johtuuko soittajien kohdalla tuosta erään voisi koska soitin on viulu. Eräät soittimet on paremmin vireessä musta vilu paljastaa hyvin epävireisyyden lisäksi kun siinä saa portaattomammin sen korkeuden kuin pianossa niin sekin pahentaa. Tosin en tietoisesti omaa ja sanoisin absoluuttista vastausta en tiedä tähän esim. viulistilla pitäisin lahjana,ja säveltäjällä mutta sitten esim. Idols tuomarilla se voi olla puoliksi jo tuskan puolella. Jo musiikin kuuntelun harrastaja minäni sanoo että tuskaa olisi varsinkin ennen. Kun muutenkin tuntui käyvän eräät muusikot korviini. Tietääköhän kukaan miten sijoittuu Vangelis,Chris Francke,Jean-Michel Jarre,Eero "Safka" Pekkonen tässä asiassa ? ja selkeästi myös absoluuttisiapeltikorvia jotka kuule epävireisyyttä vaikka se olisi 10hziä tai yli tuntuu tai tiedä mitkä äänet sopii yhteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)