Aihe: Tablatuuri väärä tapa?
1
DisturbeD
01.04.2006 20:34:57
Onko tablatuureista soittaminen väärä tapa alkaa opetella soittamaan?
Fate won't compromise...
Petrukki
01.04.2006 20:39:49
Ei ole. Kantsii opetella kuitenkin nuotit (ja teoriaa). Huomaat vuosien saatossa hyödyn.
Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä.
northern
01.04.2006 21:18:54

Itseäni ainakin kaduttaa että aikoinaan siirryin nuoteista tabulatuureihin ja nyt oon yrittäny taas opetella noita nuotteja kirjottamalla esim. kaikki riffini nuoteille enkä tabulatuureille. Myös overture ohjelman käyttö on ollut hyvää harjoitusta kun siihen ei saa kun nuotit.
Mr T
01.04.2006 22:19:35
Minun mielestä parhaita aluksi on nämä nuottikirjat missä on tabut siinä nuottirivistön alapuolella. Niistä aukeaa homma parhaiten. Lisäksi vielä cd avuksi niin eiköhän soitto ala sujumaan.

Hieman aiheeseen liiittyen, niin osaako joku kertoa mistä päin pk-seutua ylipäätään voi löytää nuotteja. Kaisaniemen Fasu on suurin piirtein ainoa minkä tiedän. Niin ja kirjastot tietty. Mutta löytyisikö muualta?
Carpenter
02.04.2006 22:18:07
Minun mielestä parhaita aluksi on nämä nuottikirjat missä on tabut siinä nuottirivistön alapuolella. Niistä aukeaa homma parhaiten. Lisäksi vielä cd avuksi niin eiköhän soitto ala sujumaan.

Näitä suosittelen minäkin. Tabit ovat yleensä laadukkaita ja nuoteista näkee myös hyvin aika-arvot. Nettitabien laatu on vähän mitä on.
Basistin aivot
08.04.2006 12:18:48
Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Nettitabien kanssa pitää olla nimenomaan varovainen, ettei sitten ala soittamaaan jotain kipaletta pelkästään niiden avulla ja opettele sitä sitten väärin (nimim. kokemusta on).
Olen tyhmä, mulle pitää selittää. möff...
MrSorbus
09.04.2006 15:36:32
Ei nyt sinänsä liity mutta itse teen näin koska en osaa lukea nuotteja nopeasti, vielä:

Jos biisin nuoteissa on esim. soolo, kirjoitan nuoteista tabit joista opettelen sen soolon sitten.
käsi
10.04.2006 14:55:04

Onko tablatuureista soittaminen väärä tapa alkaa opetella soittamaan?

ei ole, kunhan kehität korvakuuloa siinä samalla ja opettelet nuotteja ja muuta teoriaa. voipi olla jopa motivoivempi tapa aloittaa soittaminen kuin nuoteista lukeminen koska alkuun pääsee pienemmällä iopettelulla ja vaivalla. mutta jos ajattelit viedä soittoharrastustasi kotihuonettasi pidemmälle kannattaa tutustua teoriaan. nimimerkillä nyt vituttaa kun teoria puolessa on aukkoja ja kova työ opetella näin jälkikäteen asioita
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Coex
10.04.2006 22:35:08
Itse aloitin soittamaan tabien avulla ja kyllähän se silloin sopikin, olisi innostus mahdollisesti jäänyt jos ei mitään olisi osannut soittaa. Lopulta päätin kuitenkin että "nyt alan opettelemaan niitä nuotteja". Pikkuhiljaa olen niitä tässä nyt opetellut ja ihan hyvin menee. Mitä kysymykseen tulee niin ei tabit niin sanoakseni väärä tapa ole, toisilta voi mennä innostus itse soittamisesta jos ei nuotit helposti päähän mene ja soitonopettelu tämän takia viivästyy, kun innostus lopahtaa. Toisilla taas ei ole edes tarvetta opetella nuoteista lukua, mutta itse näkisin suurena etuna sen, jos osaisin lukea niitä. Harmi ettei opetellessa vain ole sitä opettajaa joka tarpeen tullessa potkii persuksille. Silloin tällöin kun tuppaa opiskelu olemaan puuta. Ja tosiaan, niitä vihkosia joissa on nuotit ja tabit vierekkäin/allekkain kannattaa etsiä. Yhdessä netin kanssa ne ovat hyvin olennainen osa itseopiskelua. (vaikka netissä saakin varansa pitää, tieto kun saattaa olla mitä on)

Toisille sopii ne tablatuurit paremmin kuin toisille.
koff666
14.04.2006 12:30:32
on. kannattaa soittaa nuoteista. tabulatuureihin jää jumiin helposti!
tenkainen
14.04.2006 13:08:46 (muokattu 14.04.2006 13:09:36)

on. kannattaa soittaa nuoteista. tabulatuureihin jää jumiin helposti!

Ja pahaa siinä on..........?

Kai se nyt on aivan sama miten ja mistä mitäkin soittaa, kunhan se on itselle mielekästä. Jos taas haluaa kehittyä hyväksi muusikoksi tai sessiomuusikoksi, niin sitten ilman muuta kannattaa opetella nuotit ja harjoittaa sävelkorvaa.

Ei kukaan hauku automaattivaihteisella autolla ajavaakaan siitä, että se on liian helppo tapa, tai että siihen jää jumiin. Eiköhän se ole ihan henkilökohtainen valinta miten musiikkia harrastaa.

Pyydän nöyrimmin anteeksi tätä purkausta, mutta on ahdistavaa lukea näitä ahdasmielisiä "valistavia" kommentteja, joissa aloittelijoita käsketään tekemään asiat niin kuin käskijä itse haluaa ne tehdä.

E: Kirjootusvirheitäkin vielä.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Jaava
17.04.2006 17:39:37
Tabeissa on vähän semmonen paska juttu, ettei ne sovi kuin kitaralle ja bassolle. Jos joskus soittaa yhtyessä, jossa joku kirjoittaa kaikille nuotit niin en usko hänen jaksavan vääntää kitaralle omia nuotteja.

Nuotit ovat loistava universaali musiikin merkintätapa ja tabeja kannattaisi käyttää vain sormitusten opetteluun.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)