Aihe: Noisegatet ?
1 2 3
LaXu
30.03.2006 18:27:12
Kyllä tekee, jos se hurisija on vaikkapa joku muu pedaali.

Jolloin päästään jälleen tuohon Juccizen mainitsemaan juttuun, että ongelma on jossain muualla signaaliketjussa ja noise gatella sitten yritetään sitä korjata.
"Walking the fine line between bacon and Christian."

Ostetaan Fender Deluxe Wide nahkahihna.
Twinkle
30.03.2006 18:37:04
Onko provokatiivi joku äidinkielen kieliopin termi? Vähä niinku substantiivi.

Vittu, tämä täytyy laittaa ylös. +
msormune
30.03.2006 19:04:09
Äläppäs sano. Mulla on kaksikin behringerin erittäin toimivaa pedaalia, acoustic modeler ja graafinen eq. Molemmat on erittäin käytännöllisiä, equ tietysti hurisee mutta lootat vuoraaminen alumiinifoliolla auttaisi varmasti rutkasti asiaa.

Mullakin on tuo Behringerin eq ja on hyvä. Ei edes hurise mulla. Ehkä noista 20 euroa pedaaleista paras. Myös tuo beerinkerin noise suppressor tuli ostettua mielenkiinnon vuoksi, ei todellakaan ole hyvä. Soundiin tulee jostain ihan kummallinen, korkeammalla soiva sirinä. Samaa on todettu mm. esimerkiksi harmonycentralin arvosteluissa, lieneekö sitten tyyppivika.

Muuten olisi hyvä peli, jos ei ois tuota sirinää. Tosin jos soittelee rankempaa metallia, tuo sirinä ei kuulu läpi. Mutta esimerkiksi puhtaissa soundeissa se ärsyttää todella paljon. Itse vehje on dead on kopio vastaavasta Bossin tuotteesta muuten.

Muuten olen samaa mieltä Jucciz-sedän kanssa: Ennemmin kannattaa poistaa huminan aiheuttaja, kuin itse huminaa muilla systeemeillä.
Härski
30.03.2006 19:43:31 (muokattu 30.03.2006 19:44:11)
Antaa olla... puristia on turha jututtaa.
HeavyMachinery
30.03.2006 19:45:12

Muuten olen samaa mieltä Jucciz-sedän kanssa: Ennemmin kannattaa poistaa huminan aiheuttaja, kuin itse huminaa muilla systeemeillä.
No mielipide on kuin persereikä.....

Noisegaten tarviin siivoamaan demppien ja taukojen jälkeiset surinat. Eli pikemminkin se toimii ehvektinä.
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
DaKiller
30.03.2006 20:07:12

Arvattavaksi lukijoille jää, jääkö koskeminen Behkun pedaaleihin vai kompressoreihin. Vai peräti kaikkiin pedaaleihin.

Ah, sori. Selvennän sen verta, että en koske noihin behkuihin. Bosseihin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja niillä mennään. Ja mitä tuohon noise gateen tulee niin bossin valikoimastahan löytyy oiva peli tuohon onkelmaan ja löytyy myös itseltäni. Kuten joku mainitsikin niin high gain mörinöissä tarpeellinen purnukka. Miksi pitäsi alkaa ruuvailemaan kitaran volumepotikkaa, kun pedaali hoitaa homman kotiin? Jokainen tyylillään, sanon mä.
Aki
30.03.2006 20:09:10

eipä se volapotikan vääntö kitarasta nollille auta tuossa hurisemisessa. Vasta kun tone lasketaan pois niin hurina häviää
Sitten on kyllä kitarassa vikaa. Jos kitaran volumepotikka on nollilla, ei tone tee yhtikäs mitään. Jaa, paitsi jos on silleen höpsösti kytketty LP-tyylinen kytkentä.

Ennemmin kannattaa poistaa huminan aiheuttaja, kuin itse huminaa muilla systeemeillä.
Yleensä näin. Mutta jos huminan aiheuttajan poistaminen maksaa reissun vahvistinkorjaajalle yms, taitaisi gate tulla helposti halvemmaksi.

No mielipide on kuin persereikä.....
Olen erimieltä. Mulla on monenmonta mielipidettä, mutta vain yksi tuollainen.

Miksi pitäsi alkaa ruuvailemaan kitaran volumepotikkaa, kun pedaali hoitaa homman kotiin?
Koska potikan pyörittäminen on noin 100€ halvempaa. Miten kauan pyörittäisit potikkaa jos sulle maksettais 100€?

Ja sit ärsyttävän pitkä litania erilaisia irvistäviä hymiöitä.
DaKiller
30.03.2006 20:18:41

Koska potikan pyörittäminen on noin 100€ halvempaa. Miten kauan pyörittäisit potikkaa jos sulle maksettais 100€?

Eihän näitä rahassa musiikkihommissa lasketakaan, vai lasketaanko? Kysehän on jonkun asian tekemisestö helpoksi. Ja tuo nyt oli vain yksi repäisy tuolta keskustelun lomasta johon halusin puuttua. Mielestäni vehje on todella mainio. Ja kuten sanoin, kukin tavallaan.
Tompsi
30.03.2006 20:27:50
sirinä

Onko sinulla käytössä Visual Soundin 1spot taikka jokin vastaavanlainen virtalähde? Itselläni ainakin tuollaiset pienikokoiset lättänät (joku saa kertoa oikean termin) virtalähteet ovat aiheuttaneet sellaista ärsyttävää *pfiiiiii*-vihellystä muutamien polkusinten kanssa.
Jucciz
30.03.2006 22:20:52
Eli aivan kuten jo sanoin:

Eri juttu toki, jos nimen omaan haluaa käyttää gatea efektinä. Häiriöongelma yleensä ratkeaa muullakin tavoin - mieluummin kannattaa poistaa itse ongelma kuin pelkästään korjata sen oireita enemmän tai vähemmän onnistuneesti.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Mixeri75
30.03.2006 22:26:48

mulla kyllä bossin ns-2 auttoi kiertoon, tosin kyllähän se sitä soundin loppua hieman "leikkasi", varsinkin kaikua kovasti käytettynä sen huomasi. Itse pääsin eroon NS-2:sta kun vaihdoin koko "efektifilosofian" uusiksi.
Ostin sit putken kuitenkin...
Joel Harald
30.03.2006 22:39:39
Ostetaan telecasterin kaulamikki.
HeavyMachinery
31.03.2006 11:10:23

http://video.google.com/videoplay?d … 7925520749&q=yngwie&pl=true

Siinä teille Ynkän kohinaportit.

No nii i ny tuli pahamieli....
Bertrand
31.03.2006 11:14:55
Ostin behkun compressot/sustainerin ja täytyy sanoa, että todella paska. Pelkkä surina laatikko, enkä koske enään pitkällä tikullakaan noihin speduihin.

Luukutat sitä liikaa. Behringerin CS100 on oikein hiljainen vehje, kunhan sustain-potikkaa ei väännä yli 75 % auki eikä pidä level-nuppia ihan kaakossa. Sama koskee esimerkiksi Bossin vastaavaa laitetta (josta Behringer on kopio).
vantage
31.03.2006 11:29:48
Ah, sori. Selvennän sen verta, että en koske noihin behkuihin. Bosseihin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja niillä mennään.

Juu silloin kun tuo Benkkuhalpissysteemi tuli niin kaikki osti jonkunlaisen sellasen ihan mielenkiinnosta (liioittelin ei ihan kaikki..).
Itsekkin päätin sitten ostaa tremolon ja sain pettyä. Ei saanut terävää haluttua soundia oikein mitenkään.. Päälliköitä pitäisi ostaa tästä lähtien, näyttää hienommaltakin varsinkin näin kun boardia suunnittelee!

Selvisi mullekkin tuo noisegate juttu nyt. Olisi melko sijoitus kyllä...
Pistäisittekö ihan efektijonon päähän?
Eiköhän yleensä siellä käytetä...
McNulty
31.03.2006 12:39:45
Hiphei, mä kuulun tohon yhteen prosenttiin! Kun soittaa tiukalla säröllä, soundia tiukentaa entisestään se, että pienten taukojen jälkeen ääni hyppää silmille räväkästi. Gatella saan tuon tehtyä.

Kuulostaisi lähinnä kompuralta minusta tuollainen. Pikkaat ensimmäisen kerran ja kompura ei ole ihan heti mukana. Samalla tavoin kompura nimenomaan tiukentaa särösoundia... Noisegaten tehtävähän on leikata signaalia, ei vahvistaa.

Kuulehan sen nyt useimmilta hevilevyiltä (Soilwork, CoB, ...) että ne suhinapätkät on leikattu pois, ja ääni hyökäytetään silmille vimmaisemmin.

Minulla oli aikanaan volumepedaali sen takia että sain värkit hiljentymään biisien välissä keikoilla tai jos biisissä tuli keskellä joku kohta missä en soittanut. Samalla sillä onnistui swellit ja muut kätsysti. Oli tietyissä jutuissa paljon parempi ratkaisu kuin noisegate.

Täällä ainakin hävisi ylimääräiset rätinät, kohinat ja muut "noiset" kun vaihdoin OIKEASTI LAADUKKAISIIN piuhoihin. Niin kitarasta efekteille, efektien välissä ja efekteiltä vaffarille. Samoin laadukas elektroniikka kitarassa (siis ne muutkin rojut kuin pelkät mikit) vaikuttivat suuresti. Eli jakki, potikat, kytkin/kytkimet myös kuntoon niiden mikkien lisäksi.

Minulla on nyt räkissä Rocktron Piranha putkietuaste ja siitä ruuvailen kyllä sellaisia murinoita ja sirkkeleitä että heikoimmat saavat sydärin. Kerran pistin sen eteen TS10:n boostaamaan ja räimettä riitti, silti häiriöt/noiset olivat minimissään.

Pitää muistaa että se soundi muodostuu monesta, ja on tasan niin laadukas kuin sen heikoin osa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja cacca ei kovin helpolla käänny konvehdiksi.

--- --- --- --- ---

Perinteinen kaavahan on se, että pedaalilaudassa on useampi efekti peräkkäin. Aluksi wahi, sitten perään säristin tai pari, joku chorus/phaser/flanger, sitten delay-värkki jne. Jokainen näistä laitteista syö signaalia, ellei ole tbp-varusteisia ja ilman bufferoitua ketjun ensimmäistä pedaalia soundiin tulee hävikkiä. No sitähän tietysti kompensoidaan sillä että käännetään volumea suuremmalle (jolloin myös häiriöiden volumetaso kasvaa). Sitten kitarassa on lieviä häiriöitä aiheuttava elektroniikkaosasto jolloin häiriön määrä tuplaantuu ja vahvistimessa sitä vahvistetaan edelleen.

Ensimmäinen lähtökohta on se, että etsitään signaaliketjusta se "heikoin lenkki" ja annetaan sille monoa jos mahdollista. Jollei, niin kokeillaan paremmilla letkuilla (efektien välissä ei kannata käyttää mitään halvimpia lakuja), fiksataan kitarasta maadoitus 100% kohdalleen ja tarkistetaan ettei se aiheuta hurinoita ja vaihdetaan kenties pariin efektiin sitten 3PDT-kytkimet ja TBP-modaukset.

Mitä enemmän ketjussa on signaalia haukkaavia "verottajia", sitä vaikeampi sieltä on saada ulos täysin häiriötöntä signaalia. Tätä voisi kuvata samoin kuin sitä että asia jonka minä kerroin kaverilleni, hän kaverilleen joka taas kertoi sen kaverin kaverin kaverin kaverin kaverin kaverille ja lopputuloksena on täysin erilainen tarina minkä minä laitoin liikkeelle. Totuus muuttuu matkalla kun ketjussa on useita tekijöitä. Sama siis pätee kitarakamoihin.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
reali
31.03.2006 13:55:06
Todella hyvä kirjoitus bonecrusherilta, ihan FAQ aihetta. Plussaa tuli.
Kiehtovaa.
HeavyMachinery
31.03.2006 13:57:20

Hirveetä tilitystä ?? Ihme vaahtoamista...

Tarviin kunon gaten mieluiten opton jotta on riittävän nopea testailkaapa kunnon gaten ja kompuran kanssa niin tulee mättö demppi kuviohin uutta syvyyttä....
Mika_K
01.04.2006 10:44:54
Bonecrusher ... sait just plussan. Asiaa!

-M-
Through the centuries, flames have had a mind-calming effect ... the sweet bluish glow of the tubes has the similar effect. -M-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)