Siis miksi se sitten kestää 637 vuotta? Jos Kake ei halunnut? Ei viitsi töissä lukea koko tekstiä.. Kokonaiskesto on siis 639 vuotta, "konsertti" on alkanut jo v. 2000. Se luku tulee siitä että vuonna 1361 (eli 639 vuotta ennen vuotta 2000) rakennettiin tuohon Halberstadtin kirkkoon ensimmäiset alkeelliset urut, ja siihen liittyen tuo vuosimäärä sitten valittiin. Eli konsertti loppuu vuonna 2639. Onhan tuo nyt aika äärimmäisyyksiin vietyä tulkintaa säveltäjän tarkoituksesta, mutta mikäs siinä. Olis vaan mielenkiintoista olla paikalla kun biisi loppuu. Jos se ylipäätään saadaan kestämään sinne asti, meinaan ettei masiina laukee ennen määräaikaa. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Olis vaan mielenkiintoista olla paikalla kun biisi loppuu. Jos se ylipäätään saadaan kestämään sinne asti, meinaan ettei masiina laukee ennen määräaikaa. Jep, toi on mun mielestä ideana ihan mieletön - siis hyvällä tavalla. Tai siis juuri toi historiallisuus on tuossa jotenkin hienoa, että olisi hienoa juuri kuudensadan vuoden päästä tuntea olevansa osa jotain varhaisempaa historiaa, ja että siinä olisi monia sukupolvia ylittävänä "linkkinä" jatkuvasti soinut musiikkikappale. Pahoin pelkään, että ennen sitä tulee jonkinlainen mullistus joka tuon tuhoaa, mutta mistäs sitä tietää, onhan urutkin niin pitkään säilynyt jo tähän mennessä, niin miksei sitten eteenpäin. Mitä tulee Satien kikkailuihin, niin Satiehan olikin ensimmäisiä näitä Cagen tyyppisiä musiikillisia keksijöitä (tai siis sellaisia joiden perinnettä voisi Cagen nähdä jatkaneen), siis nimenomaan että kokeiluja tehtiin kokonaisilla kappaleilla, ei vain jossain niiden osissa. Satie on muutenkin hyvä jätkä, kannattaa tutustua kyseisen henkilön tuotantoon. "Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski |