sellisti 16.03.2006 21:03:18 (muokattu 17.03.2006 16:08:09) | |
---|
Onko palstan jousisoittajilla kokemuksia hiilikuitujousista? Minkälaisia ajatuksia heräsi? Kovin paljon niitä ei vielä tunnu olevan markkinoilla, vaikka hiilikuidun sointiominaisuudet on tutkitusti todettu vähintään pernambuco-puun veroisiksi. Ainakin oheisen linkin takaa löytyvä tuote kiinnostaisi; se saa aivan hämmästyttävän hyviä arvioita soittajilta ammattimuusikoita ja konsertoivia solisteja myöten. Jotkut kehuvat jopa paremmaksi kuin mitkään puiset arvojouset millä ovat saaneet soittaa. http://www.arcus-bow.de/"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
tuh 17.03.2006 15:44:24 | |
---|
Mun opettajan jollain oppilaalla taitaa olla hiilikuitujousi - en tiedä yhtään miten hyviä noi ammattitason hiilikuitujouset on, mutta ainakin oppilaskäytössä ne on kuulemma tosi päteviä. Harmi että tästä puhutaan vasta nyt, sain viime syksynä uuden hienon kalliin jousen ja nyt kun ajattelee niin olisi voinut olla ihan jännä kokeilla tuollaista myös. Varmaan noillekin kertyy hintaa käsityöstä sun muusta valmistuksesta, mutta jotenkin silti kuvittelisin että hinta-laatusuhde voisi olla paljon parempi kuin tavallisissa pernambuco-puisissa jousissa. |
sellisti 17.03.2006 16:16:41 | |
---|
Mun opettajan jollain oppilaalla taitaa olla hiilikuitujousi - en tiedä yhtään miten hyviä noi ammattitason hiilikuitujouset on, mutta ainakin oppilaskäytössä ne on kuulemma tosi päteviä. Oppilaskäyttöön noissa on se loistava puoli, että ne on puujousiin verrattuna tosi kevyitä mutta niillä saa silti ison äänen soittimesta. Eli jousikäsi ei väsähdä niin nopeasti. Vois melkein suositella oppilaille enemmänkin hiilikuitujousia. Harmi että tästä puhutaan vasta nyt, sain viime syksynä uuden hienon kalliin jousen ja nyt kun ajattelee niin olisi voinut olla ihan jännä kokeilla tuollaista myös. Varmaan noillekin kertyy hintaa käsityöstä sun muusta valmistuksesta, mutta jotenkin silti kuvittelisin että hinta-laatusuhde voisi olla paljon parempi kuin tavallisissa pernambuco-puisissa jousissa. No ainakin ton Arcus-jousen hinnat tuntuivat hyvinkin kohtuullisilta, mikäli se oikeasti on niin hyvä kuin sivuilla annetaan ymmärtää. Kallein jousi oli 3700€, ja siitä sanottiin että samantasoisesta puujousesta saa maksaa vähintään 3-4-kertaisen hinnan. Halvempiakin on, reilusti alle tonnillakin saa jo hyviä jousia. Taitaa vaan olla vielä sen verran uusi asia tuo hiilikuidun käyttö jousenrakennusmateriaalina, että moni on ihan periaatteesta ennakkoluuloinen. Puuta on sentään käytetty satoja vuosia, ja sen aseman horjuttaminen tuntuu varmaan monen mielestä pyhäinhäväistykseltä. Tuolla sivuilla kumminkin niin moni muusikko kertoo yllättyneensä erittäin positiivisesti soitettuaan jonkun aikaa hiilikuitujousella, vaikka olisi ollut aluksi varma ettei se voi olla yhtä hyvä kuin puujousi, että tekis kyllä kovasti itsekin mieli kokeilla. Osuva vertaus oli tuolla sivuilla siihen, kuinka aikanaan kun tenniksessä puumailat alkoivat syrjäytyä modernimpien komposiittimailojen tieltä, niin sekin sai aikaan aluksi suorastaan vihamielisiä reaktioita. Kumminkin ne uudet materiaalit ennen pitkää todettiin paremmiksi. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
samueld 23.03.2006 15:25:39 | |
---|
Osuva vertaus oli tuolla sivuilla siihen, kuinka aikanaan kun tenniksessä puumailat alkoivat syrjäytyä modernimpien komposiittimailojen tieltä, niin sekin sai aikaan aluksi suorastaan vihamielisiä reaktioita. Kumminkin ne uudet materiaalit ennen pitkää todettiin paremmiksi. Nämä on kyllä hauskoja juttuja ja niitä on kaikessa. Usein nämä uudet materiaalit voidaan perustella monellakin tapaa ylivertaisiksi. Ainut mikä niissä mättää on fiilis. Puu on kyllä soitinrakennuksessa hieno materiaali ja tuo kyllä yksilöllisyyttä vehkeisiin. Tosin tämä yksilöllisyys tuo myöskin sen, että kukaan ei tiedä, että miten se puu tulee elämään seuraavan 40 vuoden kuluessa. Se voi parantua, haljeta tai pysyä ennallaan. Tennismailoissa näemmä sama ongelma. Suksissa, lumilaudoissa ym. ei meinattu uskaltaa luopua puuytimestä. Kumikorkki pitäisi laatuviinin huomattavasti varmemmin juomakunnossa kuin korkkikorkki. jne. Jousisoitinten jousista en tajua mitään, mutta ihan näin ajatelmana. Enkä kyllä keksisi, että mistä materiaalista antaisian itsellenkin kitaran valmistaa, jos en puusta... I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
sellisti 23.03.2006 17:32:03 | |
---|
Nämä on kyllä hauskoja juttuja ja niitä on kaikessa. Usein nämä uudet materiaalit voidaan perustella monellakin tapaa ylivertaisiksi. Ainut mikä niissä mättää on fiilis. Puu on kyllä soitinrakennuksessa hieno materiaali ja tuo kyllä yksilöllisyyttä vehkeisiin. Tosin tämä yksilöllisyys tuo myöskin sen, että kukaan ei tiedä, että miten se puu tulee elämään seuraavan 40 vuoden kuluessa. Se voi parantua, haljeta tai pysyä ennallaan. Totta, kyllä puu jotenkin tuntuu elävämmältä ja inhimillisemmältä materiaalilta kuin hiilikuitu noin niin kuin mielikuvana. Ja se muuttumisen mahdollisuus on varmaan hiilikuidussa aika olematon. Onhan siinä se hyvä puoli, että tietää varmasti ostaessa ettei tavara ainakaan huonommaksi muutu, niin kuin voi käydä kehnomman puujousen kanssa. Ei tosin paremmaksikaan. Kieltämättä tuo hiilikuitu tekee tuotteista jotenkin tehdasmaisen samankaltaisia, vaikka kovasti tuolla Arcusin sivulla vakuuteltiin, että jokainen jousi on erilainen. Puussa vaan on sitten vielä ne kaikki pienet ulkonäköyksityiskohdat sun muut. Toisaalta alkuperäinen idea hiilikuitujousilla on ollut saada vaan entistä parempi ääni jousisoittimesta, joten jos oikein hyvän hiilikuitujousen sais niin kyllä mä noiden fiilisasioiden kanssa voisin elää... =) "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Kukkis 77 23.03.2006 17:49:55 | |
---|
Alkuun totean että en ole jousisoittaja, vaan rumpali. Tuossa aikaisemmin Sellisti mainitsi että kallein hiilikuitujousi maksaa tuolla jossain puljussa 3700 e, ja puiset luxus-jouset saattavat maksaa 3-4 kertaa enemmän. Alkoikin kiinnostaa että mitä ihmettä? Miten voi jousi maksaa noin paljon? Minä kun olen kuvitellut että esmes hyvän viulun saa jo johonkin viiteen tonniin mutta että jousi maksaa noin tolkuttomasti.. Tehdäänkö ne jouset ehkä maailman ainoan hevosen häntäkarvoista ja puusta jota kasvaa vain talvisin jossain Ala-Gruusian välivuoriston kolmannen gugaratzapuun takana? Vai kuluuko jousen väsäämiseen ehkä 20 miestyövuotta tai jotain..? Että jos joku haluaisi hiukan valaista kiinnostunutta aiheesta.. :) Mihi est propositum in taberna mori. Hmph. |
samueld 24.03.2006 12:24:33 | |
---|
Alkuun totean että en ole jousisoittaja, vaan rumpali. Tuossa aikaisemmin Sellisti mainitsi että kallein hiilikuitujousi maksaa tuolla jossain puljussa 3700 e, ja puiset luxus-jouset saattavat maksaa 3-4 kertaa enemmän. Alkoikin kiinnostaa että mitä ihmettä? Miten voi jousi maksaa noin paljon? Minä kun olen kuvitellut että esmes hyvän viulun saa jo johonkin viiteen tonniin mutta että jousi maksaa noin tolkuttomasti.. Tehdäänkö ne jouset ehkä maailman ainoan hevosen häntäkarvoista ja puusta jota kasvaa vain talvisin jossain Ala-Gruusian välivuoriston kolmannen gugaratzapuun takana? Vai kuluuko jousen väsäämiseen ehkä 20 miestyövuotta tai jotain..? Että jos joku haluaisi hiukan valaista kiinnostunutta aiheesta.. :) Asiallinen vastaus tähän kiinnostaa minuakin. PAljonko maksaa sitten sellainen ammattilaisen perustyökalu? I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
tuh 25.03.2006 00:18:38 | |
---|
Syksyllä sain uuden jousen, jolloin tuli kyseltyä vähän sen perään mistä se hinta tulee. Kuten tuolla aiemmin ehkä sanottiin, jouset tehdään melkein aina brasilialaisesta pernambuco-puusta. Kyseinen puulaji on ominaisuuksiltaan kaikista parasta jousimateriaalia, taisi olla tiheys se isoin plussa, puu ei muistaakseni edes kellu. Kun puu on kaadettu, se vedetään laitteen läpi jossa mitataan puun värähtelyä. Mitä paremmin puu värähtelee, sitä paremman luokituksen puu saa - ja tietysti sitä kalliimpi se on. Pelkkä raakamateriaalipuu on jo aika kallis, jonka lisäksi hintaa tulee tietysti myös käsityöstä ja muista materiaaleista. Mutta niin se on, että mitä kalliimpi jousi, sitä laadukkaampi ja paremmin värähtelevä puu siinä on, ainakin jos on asiallinen rakentaja ollut. Mielenkiintoista oli myös seuraava: Vainiolla näytettiin meille sellaista "aikaisemmin" ja "nyt" -karttaa, mihin oli väritetty pernambucopuun kasvualueet. Hinnat on myös siksi aikaisempaa korkeampia, koska pernambucopuut on kaadettu melkein olemattomiin. Kuulemma Brasiliassa ei olla tajuttu puun koko arvokkuutta joten sitä ei suojella, lukuunottamatta jotain soitinrakentajien tukemia projekteja joilla pyritään takaamaan jousimateriaalien saanti, ja luonnonsuojelijoita jotka tahtoisivat rauhoittaa puun kokonaan. Tulevaisuuden tilanne saattaa olla se, että puulaji julistetaan uhanalaiseksi. Soitinrakentajat eivät tästä tietenkään tykkää, sillä silloin nykyisten jousten rakentaminen vaikeutuu huomattavasti kun touhusta tulee laitonta. Sanottiin, että jos puu joskus tulee uhanalaiseksi ja tahtoo matkustaa oman soittimensa (plus jousensa) kanssa ulkomaille, pitää hankkia jouselle oma passi, josta käy ilmi että jousi on tehty ennen kuin puu oli virallisesti uhanalainen (samalla tavalla kuin jos tällä hetkellä omistaisi jousen jossa on norsunluuta tai kilpikonnaa...). Muuten saatetaan tullissa ottaa talteen. Jotain tämäntapaista muistelisin kuulleeni. Ja kai on olemassa joku hintasuhde viulun ja jousen välillä. Vainiolla sanoivat että omaan 3000-4000 euron viuluuni silloinen jouseni oli hernekeppi (ehkä 200 euroa) ja kunnianloukkaus, nyt olen soittanut uudella 1000 euron jousellani ja mukavasti menee, vaikka ei sitä aina uskalla edes ajatella kuinka paljon yhdestä puutikusta on rahaa maksettu :). |
sellisti 25.03.2006 00:19:33 (muokattu 25.03.2006 00:22:43) | |
---|
No omasta jousestani olen maksanut 2000€, joka on kohtalaisen vähän. Olen kuitenkin melko tyytyväinen jouseeni, joskin tuo Arcus on alkanut hinta-laatusuhteeltaan kiinnostaa enemmänkin. Ilmeisesti hiilikuitu on puuta edullisempi valmistusmateriaali. Mutta kyllä oikein hyvästä jousesta saa maksaa. Ne jouhet siinä ei varsinaisesti ole se hintava osa, vaan se arvo koostuu puusta (joka useimmiten on pernambucoa ainakin laatujousissa eli tosiaan suht harvinaista), työstä ja lopputuloksesta, joka luonnollisesti vaihtelee yksilöittäin. Jousi on ihan yhtä tärkeä työkalu kuin itse soitin; ei ole ollenkaan samantekevää minkälaisella kepillä yrittää instrumentistaan ääntä ottaa. Sikäli on luonnollista että ne hinnatkin ovat sen mukaisia, tosin täytyy todeta että kohtuuhinnalla (1000-3000€) saa jo hyvän jousen; sitten kun mennään yli 10000€:n niin on jo kyse todellisista huippuammattilaisista. Mutta rahalla saa kyllä laatua tässäkin tapauksessa. E. Tuh osasikin kertoa aika lailla yksityiskohtaisemmin. Mielenkiintoinen juttu tuo pernambuco-puiden tilanne. Eihän maailmasta nyt jouset käyttäjiltä lopu vaikka jousenrakennus ko. puusta kiellettäisiinkin, mutta rakentajien elinkeino tietysti saa takaiskun. Toisaalta ehkä sitten hiilikuitujouset yleistyisivät entisestään..? "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
E. Tuh osasikin kertoa aika lailla yksityiskohtaisemmin. Mielenkiintoinen juttu tuo pernambuco-puiden tilanne. Eihän maailmasta nyt jouset käyttäjiltä lopu vaikka jousenrakennus ko. puusta kiellettäisiinkin, mutta rakentajien elinkeino tietysti saa takaiskun. Toisaalta ehkä sitten hiilikuitujouset yleistyisivät entisestään..? Kitaroissahan tämä tilanne on brasilian ruusupuusta valmistettujen soitinten kohdalla tosiasiaa. Hinnat nousee ja matkustaessa pitää kyetä osoittamaan puun alkuperä. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
sellisti 21.04.2006 23:25:53 | |
---|
Olen nyt ollut jonkin aikaa sähköpostiyhteydessä tuohon aloitusviestin linkissä mainittuun Arcus-hiilikuitujousen valmistajaan, ja ollaan edetty siihen pisteeseen että lähitulevaisuudessa lähettävät mulle sieltä n. 3-4 jousta kokeiltavaksi ja vertailtavaksi. Pari viikkoa saan niitä pitää, ja jos löytyy oma suosikki niin sitten maksetaan pois ja lähetetään loput takaisin. Odotan innolla tuota lähetystä; sen verran mullistavalta vaikuttaa tämä konsepti. Tuoltahan löytyy myös edullisempia jousia; se kallein oli tosiaan Arcus Cadenza Gold -sellonjousi (3700 €), mutta reippaasti alle tonnilla irtoaa jo jousia, joita kehutaan huomattavasti kalliimpien puujousien veroisiksi. Raportoin lisää kokeiltuani. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
carlos 07.05.2006 20:58:52 | |
---|
Olisko jo jousia pian testattu? :) Järvihirviö: Niinku jonne ALSd sanoo: "Se jota lyödään ni sattuU" tnoiun se peetti mulle **** It´s easier to give up than allways tried to go up. |
sellisti 07.05.2006 23:03:45 | |
---|
Olisko jo jousia pian testattu? :) Alkavalla viikolla tulee neljän jousen satsi, joita kokeilen. Hintahaarukka on 2100-3700 €. Noita pitää kuulemma muutama päivä soittaa ihan antaumuksella että saa kunnon tuntuman perinteisen puujousen jälkeen, ilmeisesti koko konsepti on niin erilainen. Jaan kyllä mieluusti ajatuksia jahka olen päässyt noihin kunnolla perehtymään. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
sellisti 13.05.2006 21:31:54 (muokattu 13.05.2006 21:33:32) | |
---|
No nyt olen soitellut noita Arcus-jousia viitisen päivää. Eivät olleet mainoskehut turhia tai harhaanjohtavia. Tuntuma paranee koko ajan, ja tykkään aina vaan enemmän näistä jousista. Etenkin Cadenza Gold -merkistä. Omaan puujouseeni verrattuna nämä jouset saavat sellostani vielä paljon jalomman, kauniimman ja yläsävelrikkaamman soundin. Jouset eivät myöskään synnytä juuri lainkaan ylimääräistä rahinaa tms. esim. kielenvaihdoissa ja sytyttävät kielet hämmästyttävän helposti, mikä sekin parantaa soundia. Kunhan kevyeen painoon tottuu, niin jousia on erittäin helppo kontrolloida; sautillé ja spiccato toimivat niin helposti että melkein naurattaa. Ylipäätään näillä jousilla saa sellosta asioita esiin paljon pienemmällä vaivalla kuin normaalilla, painavammalla puujousella. Vaimokin ihmetteli että onpa soundi mahtava kun soittelin noita tänään kotona, jossa ei edes akustiikkakaan ole mikään kiitollinen. Alan olla melko varma, että sijoitan 3700 € Arcus Cadenza Gold -jouseen. Olen myös varma, että nuo halvemmatkin ovat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Jos kiinnostaa, niin suosittelen ehdottomasti tsekkaamaan tuon aloitusviestin linkin. Myös firman asiakaspalvelu on loistavaa; sähköpostitse sain nopeasti kaiken haluamani tiedon, ja erittäin mielellään lähettivät jousia kokeiltavaksi. Haluavat kylläkin luottokorttitiedot eräänlaiseksi vakuudeksi, kun joutuvat jousia näin kauas ulkomaille lähettämään, mutta se nyt on pieni vaiva. Henkilö, jonka kanssa asioin (Verena Mader), puhuu erinomaista englantia ja on todella miellyttävä henkilö. Ei ole kuin hyvää sanottavaa tästä yrityksestä ja sen tuotteista. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
carlos 14.05.2006 13:43:54 | |
---|
Kiitti tiedosta! Vaikken mikään huippusellisti olekaan, niin mielenkiintoni heräsi silti. Toiseen jouseen voisi kuitenkin jossain vaiheessa sijoittaa.. Pitäis vaan päästä testailemaan noita halvimpia jousia, mun budjetti kun ei ylety tonnia ylemmäs :) Järvihirviö: Niinku jonne ALSd sanoo: "Se jota lyödään ni sattuU" tnoiun se peetti mulle **** It´s easier to give up than allways tried to go up. |
sellisti 14.05.2006 21:50:40 (muokattu 14.05.2006 21:54:45) | |
---|
Kiitti tiedosta! Vaikken mikään huippusellisti olekaan, niin mielenkiintoni heräsi silti. Toiseen jouseen voisi kuitenkin jossain vaiheessa sijoittaa.. Pitäis vaan päästä testailemaan noita halvimpia jousia, mun budjetti kun ei ylety tonnia ylemmäs :) Joo siis noihan nimenomaan mainostaa että jousia löytyy aloittelijasta ammattilaiseen asti. Ja alle tonnilla lähtee halvimmat. Jos niissä laatu on samaa luokkaa kuin noissa kalliimmissa, mitä en yhtään epäile, niin ehdottomasti kannattaa harkita hinta-laatusuhteen puolesta. Ja nehän lähettää sulle ilmaisen esitteen postitse jos pyydät. Jos haluat jousia kokeiltavaksi, niin saat pariksi viikoksi muutaman jousen paketin, ja jos et tykkää niin sen kuin lähetät sitten takaisin. Hyvää palvelua minusta, aion suositella muillekin. E. Tosta voit kattella. http://www.arcus-bow.de/english/cellobows.htm "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
carlos 14.10.2006 15:12:07 | |
---|
Vanha ketju juu, mutta ostitko Sellisti sen jousen? Jos ostit, niin kerrohan lisää kokemuksistasi. Nyt olet kuitenkin jo saanut soittaa sillä pitkän aikaa :) Exoskeletal junction at the railroad delayed |
sellisti 14.10.2006 21:45:10 (muokattu 14.10.2006 21:47:23) | |
---|
Vanha ketju juu, mutta ostitko Sellisti sen jousen? Jos ostit, niin kerrohan lisää kokemuksistasi. Nyt olet kuitenkin jo saanut soittaa sillä pitkän aikaa :) Ai niin juu. Kyllähän mä sen ostin, ja oon ollut erittäin tyytyväinen. Ei sen soittotuntuman löytämiseen loppujen lopuksi kauhean kauan edes mennyt, mutta nyt kun oon tolla soitellut jo useamman kuukauden niin tuntuu kyllä todella hyvältä. Kevyen painon mutta silti vahvan, laadukkaan ja vaivattoman äänenoton yhdistelmä on jousessa kyllä aivan ylivoimainen ominaisuus. Nyt kun olen välillä kokeillut vertailun vuoksi vanhaa joustani, niin oikein ihmetyttää se rahinan määrä mitä kielen- ja jousenvaihdoissa kuuluu. Vaikkei vanha jousikaan huono ole, niin tuntuu kuin uuden myötä olisin oppinut vaatimaan itseltäni entistä laadukkaampaa sointia ja myös saamaan sen ulos. Katkeamattoman legaton soittaminen on helpompaa kuin aiemmin, ja kielet syttyvät isossa fortessa ja varsinkin akordeissa nautittavan pienellä vaivalla. Oikein tiivistä fortea hitaalla jousella soittaessa tuntuu kuin jousi suorastaan imeytyisi kieleen kiinni. En lakkaa hämmästelemästä, miten erinomainen materiaali hiilikuitu ilmeisesti taidolla valmistettuna on tässä käytössä. Toki riippuu soittajasta mistä tykkää, mutta henk. koht. en voi edelleenkään kuin suositella tätä tuotetta mitä lämpimimmin. Enkä usko että se tulee muuttumaan. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
micant 11.11.2006 21:26:54 | |
---|
Syksyllä sain uuden jousen, jolloin tuli kyseltyä vähän sen perään mistä se hinta tulee. Kuten tuolla aiemmin ehkä sanottiin, jouset tehdään melkein aina brasilialaisesta pernambuco-puusta. Kyseinen puulaji on ominaisuuksiltaan kaikista parasta jousimateriaalia, taisi olla tiheys se isoin plussa, puu ei muistaakseni edes kellu. Kun puu on kaadettu, se vedetään laitteen läpi jossa mitataan puun värähtelyä. Mitä paremmin puu värähtelee, sitä paremman luokituksen puu saa - ja tietysti sitä kalliimpi se on. Pelkkä raakamateriaalipuu on jo aika kallis, jonka lisäksi hintaa tulee tietysti myös käsityöstä ja muista materiaaleista. Mutta niin se on, että mitä kalliimpi jousi, sitä laadukkaampi ja paremmin värähtelevä puu siinä on, ainakin jos on asiallinen rakentaja ollut. Mielenkiintoista oli myös seuraava: Vainiolla näytettiin meille sellaista "aikaisemmin" ja "nyt" -karttaa, mihin oli väritetty pernambucopuun kasvualueet. Hinnat on myös siksi aikaisempaa korkeampia, koska pernambucopuut on kaadettu melkein olemattomiin. Kuulemma Brasiliassa ei olla tajuttu puun koko arvokkuutta joten sitä ei suojella, lukuunottamatta jotain soitinrakentajien tukemia projekteja joilla pyritään takaamaan jousimateriaalien saanti, ja luonnonsuojelijoita jotka tahtoisivat rauhoittaa puun kokonaan. Tulevaisuuden tilanne saattaa olla se, että puulaji julistetaan uhanalaiseksi. Soitinrakentajat eivät tästä tietenkään tykkää, sillä silloin nykyisten jousten rakentaminen vaikeutuu huomattavasti kun touhusta tulee laitonta. Sanottiin, että jos puu joskus tulee uhanalaiseksi ja tahtoo matkustaa oman soittimensa (plus jousensa) kanssa ulkomaille, pitää hankkia jouselle oma passi, josta käy ilmi että jousi on tehty ennen kuin puu oli virallisesti uhanalainen (samalla tavalla kuin jos tällä hetkellä omistaisi jousen jossa on norsunluuta tai kilpikonnaa...). Muuten saatetaan tullissa ottaa talteen. Jotain tämäntapaista muistelisin kuulleeni. Ja kai on olemassa joku hintasuhde viulun ja jousen välillä. Vainiolla sanoivat että omaan 3000-4000 euron viuluuni silloinen jouseni oli hernekeppi (ehkä 200 euroa) ja kunnianloukkaus, nyt olen soittanut uudella 1000 euron jousellani ja mukavasti menee, vaikka ei sitä aina uskalla edes ajatella kuinka paljon yhdestä puutikusta on rahaa maksettu :). Olen kuulut juttua, että Vainiolla saisi pulittaa huonommasta jousesta enemmän kuin muualla paremmasta. Tiedä sitten, mikä on asian laita. Mutta yllättävän kalliita ne hyvä jouset on. |
tuh 12.11.2006 23:00:03 | |
---|
Olen kuulut juttua, että Vainiolla saisi pulittaa huonommasta jousesta enemmän kuin muualla paremmasta. Tiedä sitten, mikä on asian laita. Mutta yllättävän kalliita ne hyvä jouset on. Itse en enää ostaisi mistään muualta. Vaikka siellä ehkä hinta saattaakin olla vähän yläkanttiin, en enää halua ottaa riskejä siitä että maksaisin sairaasti ylihintaa tuotteesta, jonka olen ostanut joltain vähemmän asiantuntijalta. Oman viuluni sain toisesta helsinkiläisestä liikkeestä 1700 eurolla, mutta pari vuotta myöhemmin sain kuulla Vainiolta että viuluni todellinen arvo on 3000-4000 euroa ja nousee edelleen. Toki kävi ihan sairaan hyvä tuuri mutta mietin että sama voisi helposti käydä myös toiseen suuntaan. Se, että "ammattiviulunrakentaja" myy viulun puoleen hintaan oikeaan arvoonsa nähden, kertoo minusta aika paljon kyseisen tyypin todellisesta ammattitaidosta. |