Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkä paksuset kielet on hyviä sooloiluun??
1 2 3
Keppis
06.09.2003 16:20:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin minkä että onko paksuilla vai ohuilla kielillä helpompi sooloilla ja tilutella? Onko paksut kielet hyvät mättödemppauksiin ja raskaisiin riffittelyihin.
 
Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää!
Härski
06.09.2003 16:44:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä.
 
Keppis
06.09.2003 16:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä.
 
Onko toi vastaus tohon jälkimmäiseen??
 
Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää!
lxi
06.09.2003 16:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niitä kieliä oikeastaan kiinnosta mitä niillä soitat ja se "helppous" on suhteellista.
 
Ohuilla kielillä venytykset ovat kevyempiä tehdä, paksummissa on jämäkämpi soundi ja avoimet kielet soivat paremmin. Matalalle virittäminen onnistuu luonnollisesti paremmin paksuilla kielillä.
 
Mainostilaa vuokrattavana
Swan
06.09.2003 16:55:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohuemmat kielet ovat optimaaleja tuollaiseen sooloiluun. Toki ne käyvät myös riffittelyyn, kunhan vain standardivireessä pysytään. Paksummat kielet sopivat paremmin blues-/jazzsooloiluun ja rajumpaan mättöön. Ja jos tarkoitus on virittää "hieman" matalemmaksi, niin paksut kielet ovat välttämättömät.
 
Ota rennosti, ja olet virtuoosi - niin minäkni!
Dream
06.09.2003 18:50:04 (muokattu 06.09.2003 18:51:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksuilla kielillä on helppo tilutella mut komppaaminen
on sit taas vaikeempaa. 10 millin kielillä on
hyvä kompata mut tiluttaminen on vähä
niin ja näin. Mä ite käytän
10 millisiä.
EDIT: paksuilla kielillä on paljo helpompi sooloilla ja tilutella. (esim 11 milliset)
 
Kyllä se hevi on hyvää musiikkia.
P2
06.09.2003 18:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksuilla kielillä on helppo tilutella mut komppaaminen
on sit taas vaikeempaa. 10 millin kielillä on
hyvä kompata mut tiluttaminen on vähä
niin ja näin. Mä ite käytän
10 millisiä.
EDIT: paksuilla kielillä on paljo helpompi sooloilla ja tilutella. (esim 11 milliset)

 
Eipä ne ihan kuitenkaan 10mm paksuja taida olla :D
 
Dream
06.09.2003 19:13:16 (muokattu 06.09.2003 19:15:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ne ihan kuitenkaan 10mm paksuja taida olla :D
 
Ei tietenkään. Tolleen me yleensä puhutaan vaan
kaveri piirissä jos puhutaa kitaroista ja kielen paksuudesta.
Niiku sanotaan vaa esim. 10 mm.
 
Niin, älkää ihmetelkö sitte tota.
 
Kyllä se hevi on hyvää musiikkia.
P2
06.09.2003 19:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tietenkään. Tolleen me yleensä puhutaan vaan
kaveri piirissä jos puhutaa kitaroista ja kielen paksuudesta.
Niiku sanotaan vaa esim. 10 mm.
 
Niin, älkää ihmetelkö sitte tota.

 
Öh, no aika oudoksi menee, mutta kutsu miksi kutsut, minä puhun esim. kymppisetistä :)
 
JanneT
06.09.2003 19:53:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh itselläni on .008-.038 setti ja hyvin irtoaa solot ja komppaukset. Tosin en heviä soita, joten eivät sovi siihen tyyliin. Heviin käyvät minun mielestä suht hyvin tuo .009-.042 setti tai siitä ylöspäin.
 
Shaft
06.09.2003 20:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksuilla kielillä on helppo tilutella mut komppaaminen
on sit taas vaikeempaa. 10 millin kielillä on
hyvä kompata mut tiluttaminen on vähä
niin ja näin. Mä ite käytän
10 millisiä.
EDIT: paksuilla kielillä on paljo helpompi sooloilla ja tilutella. (esim 11 milliset)

 
Täh? Useimmat ovat tästä kyllä toista mieltä. Paksuilla kielillä sooloilu vaatii enemmän sormivoimaa ja "tiluttelijat" käyttävät lähes poikkeuksetta ohuita kieliä. Komppaukseen paksummat kielet sopivat hyvin ja ovat lähes välttämättömät haettaessa tuhdimpaa soundia ja/tai viritettäessä alaspäin.
 
Kokeilemalla selviää parhaiten. Valinta riippuu myös kitarasta ja omasta soundi-ihanteesta. Itse käytän .10 ja .11 settejä. Ysin setit ovat myös aika suosittuja, vaikka itse pidänkin niitä liian ohuina.
 
Sahanpurija
06.09.2003 20:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tietenkään. Tolleen me yleensä puhutaan vaan
kaveri piirissä jos puhutaa kitaroista ja kielen paksuudesta.
Niiku sanotaan vaa esim. 10 mm.
 
Niin, älkää ihmetelkö sitte tota.

 
Kun kirjottelet tänne ni laita vaikka ".11 milliset", että noi jotkut tajuaa kun joilleen tuntuu olevan niin tarkkaa...
 
Ironia ilman hymiötä on vittuilua.
Shaft
06.09.2003 20:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kirjottelet tänne ni laita vaikka ".11 milliset", että noi jotkut tajuaa kun joilleen tuntuu olevan niin tarkkaa...
 
Jos nyt aivan tarkkoja ollaan, kyse ei ole milleistä lainkaan..
 
lxi
06.09.2003 20:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kirjottelet tänne ni laita vaikka ".11 milliset", että noi jotkut tajuaa kun joilleen tuntuu olevan niin tarkkaa...
 
Laita ".011-tuumaiset" niin menee vielä oikeinkin. Hähä.
 
Mainostilaa vuokrattavana
Brian May jr.
06.09.2003 22:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiluttelijoille sopii ehkä paremmin nää ohuemmat setit, 8 tai 9 setit, mut ite en oo tiluttelija enkä pidä tiluttelusta enkä varmaa opikkaa tilutusta nii suosin 10 settiä, se on passeli setti. Sormivoima paksumpia kieliä soittaessa tulee kyl aikanaan, ite soitin ennen kymppejä yseillä ja ku ostin kymppisetin nii meni hetken aikaa totutella siihen, mut nykyään menee jo aika helposti.
 
Metal up yer ass or I'll do it for ya!
Hammer Of The Gods
06.09.2003 22:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kamppailin pitkä tuon kielisatsin paksuuden kanssa. Ei millään meinannut löytyä sellaista settiä, jolla onnistuisi sooloiluja tapporiffit parhaimmalla mahdollisella tavalla. Kävin sitten paikallisen soitinhuoltajan juttusilla, ja se sääti kitaran 9-12-16-30-42-52-setille. Eipä ole sen jälkeen ollut mitään pähkäilemistä setin paksuuden kanssa, just passeli kaikkeen. Floyd Rose-kitara kyseessä siis.
 
Mitä helpommin, sitä helpommin!
Tanu
06.09.2003 22:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Letkuillahan nuo tiluttelijat tuppaavat soittamaan. Etenkin, jos täytyy swiippailla.
 
Itse suosin 10-settiä, joka on passeli kompromissi tilun ja kompin välillä paksuuden suhteen, etenkin jos säätää kielen korkeudet hieman tehdasasetuksia alemmaksi.
 
Stratocasterissani on 9-setti, mutta sen alempi E on niin karmeaa kuunneltavaa, että huhhuh. Painotan kuitenkin rytmipuolta, ja vain välillä heittelen sekaan blues- ja molliskaalalikkejä, joten alempien kielien toimivuus on tärkeintä. Tyylinä on siis kotona heavy metal, bändissä yleisesti metalli.
 
Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo.
kid ego
07.09.2003 00:01:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kitara on viritetty Eb-vireeseen ja käytän 11-50 -kielisettiä sekä hyvässä että pahassa.
 
Tilutus on pienimunaisia varten. Siksi tilutan.
LaXu
07.09.2003 00:21:30 (muokattu 07.09.2003 00:22:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen sitä mieltä, että mitä alempi vire, sitä paksummat kielet on syytä olla. Standardivireessä olen todennut 10-46 setin itselleni parhaaksi, ½ sävelaskelta alaspäin virittäessä 11-setti toimii paremmin.
 
Nyt olen tosin kahden kitaran kohdalla todennut, että 10-52 setti on rautaa standardivireessä. Paksuilta alakielillä saa riffeihin jytää, mutta ohuemmat yläkielet ovat vielä helppoja taivutella. Floikkakitaroissa tämä kuitenkin tarkoittaa 5 jousen käyttämistä tallassa, jolloin tallasta tulee jäykempi, mutta samalla toki myöskin stabiilimpi.
 
Kymppisettiä ohuempia kieliä en mielelläni käytä, ysit tuntuvat jo ihan spagetilta ja soundikaan niissä ei ole mielestäni niin hyvä kuin kympeillä.
 
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori. Myös vaihto Marshall DSL50-nuppiin.
Sahanpurija
07.09.2003 14:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita ".011-tuumaiset" niin menee vielä oikeinkin. Hähä.
 
No minua ei kannata kuunnella. En tiedä mistään mitään. Ja jos tiedän niin senkin pilaan puhumalla paskaa.
 
Ironia ilman hymiötä on vittuilua.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «