folkkari 19.09.2005 19:57:37 | |
---|
Jos olet kiinnostunut lauluntekijäkoulutuksesta, niin käypä tutustumassa http://www.lpkky.fi/aikkari/artisti/lauluntekija.htmlPääopettajina kurssilla ovat Miljoonasateen Heikki Salo ja Olli Heikkinen. Kurssilla vierailee myös muita alan ammattilaisia. Kurssi kestää 8 kk ja maksaa 300 €. No hui! |
ap78 03.01.2006 23:04:05 | |
---|
voi itku,no ens vuonna sitte.. |
Blues_lad 02.02.2006 10:20:20 | |
---|
Kysymys: Kuinka kukaan voi opettaa ketään tekemään lauluja? Olipa kuinka mestari tahansa niin eikös hyvät laulut synny oikeista kokemuksista ja tuntemuksista? Ainoa asia mitä muut voi sinun lauluihisi vaikuttaa on korkeintaan kannustus. (minun mielipide) -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
baron 02.02.2006 10:23:54 | |
---|
Kysymys: Kuinka kukaan voi opettaa ketään tekemään lauluja? Olipa kuinka mestari tahansa niin eikös hyvät laulut synny oikeista kokemuksista ja tuntemuksista? Ainoa asia mitä muut voi sinun lauluihisi vaikuttaa on korkeintaan kannustus. (minun mielipide) Jos on tekniikka handussa, voi keskittyä itse asiaan. My name is Baron, Sir Baron. |
wavelength 02.02.2006 13:28:28 | |
---|
Kysymys: Kuinka kukaan voi opettaa ketään tekemään lauluja? Yhtä lailla kuin ihmisiä voi opettaa soittamaan. On kiistaton tosiasia, että jokainen kappaleita väsäävä muusikko kehittyy ajan mittaan lauluntekijänä (poikkeukset vahvistavat säännön... :) ja nimenomaan siksi, että mittavan kokemuksen myötä lauluntekotekniikka hioutuu paremmaksi ja paremmaksi. Taitoa voi verrata soittamiseen: taidon voi löytää ja kehittää itsekin, mutta opettajan opastuksella ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan, ja voi välttää pahimmat sudenkuopat. Lauluntekemisessäkin vallitsevat tietyt lainalaisuudet ja konventiot, joita voi noudattaa tai olla noudattamatta -- aivan niin kuin soittamisessakin. En tiedä mistä puhun. |
Sertzo S 02.02.2006 14:11:07 (muokattu 02.02.2006 14:11:43) | |
---|
Itse en tarvitse ko kurssia, mutta joillekin se voi olla hyödyksi. Lauluntekoon, niin kuin musiikinkin, täytyy olla peruslahjakkuus olemassa, muu on vain sitten harjoittelua ja virheistään oppimista. Näin koen itse asian. |
John Titor 04.02.2006 15:11:07 | |
---|
Kysymys: Kuinka kukaan voi opettaa ketään tekemään lauluja? Olipa kuinka mestari tahansa niin eikös hyvät laulut synny oikeista kokemuksista ja tuntemuksista? Ainoa asia mitä muut voi sinun lauluihisi vaikuttaa on korkeintaan kannustus. (minun mielipide) Joo, varsinkin se musiikkipuoli. Saanko kehottaa maalaamaan vaikkapa joulurauhanjulistuksen? Et saa käyttää mitään esittävää, vaan pelkästään värejä. Pointtini on siis se, että laulun tekstissä voidaan kertoa oikeita, konkreettisia asioita, mutta musiikki on musiikkia - ei sen tarvitse kertoa mitään "oikeasta" elämästä ollakseen hyvää. Ja kyllä musiikin ja kappaleen tekemistä voi opettaa. Mitä varten meillä muuten olisi pitkälle kehittynyt opetusjärjestelmä kaiken kulttuurin saralla? |
temekallio 15.02.2006 15:09:22 | |
---|
Kyseinen Salon Heikki kävi meidän koululla pitämässä kolmituntisen lyriikkapajan, ja täytyy sanoa että se oli täyttä asiaa.. Ja jos tuo hinta on 300 euroa, ja kesto 8 kk niin täytyy sanoa että halvalla menee.. Soitan sitä mitä mieleen pälkähtää. |
Simplex 21.02.2006 21:49:33 | |
---|
Taitoa voi verrata soittamiseen: taidon voi löytää ja kehittää itsekin, mutta opettajan opastuksella ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan, ja voi välttää pahimmat sudenkuopat. Lauluntekemisessäkin vallitsevat tietyt lainalaisuudet ja konventiot, joita voi noudattaa tai olla noudattamatta -- aivan niin kuin soittamisessakin. Naulan kantaan! Juuri tuossa piilee se salaisuus: vältä pahimmat sudenkuopat. On eduksi tuntea nämä "säännöt" jotta voit niitä taidokkaasti olla noudattamatta, siis tehdä sen kuitenkin tietoisesti ja siten että biisi kuulostaa kuitenki harkitusti koukkuiselta. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
olazabal 15.03.2006 16:25:01 | |
---|
Täyttä huijausta! Jos nuo 300€ käyttää ennemmin levyihin ja juomiseen, niin tulee paremmaksi lauluntekijäksi kuin miltään kurssilta. Jos joku tulee kurssin avulla lauluntekijäksi, niin siitä tulee sellainen lauluntekijä, jota tämä maailma ei olisi tarvinnut. |
Epämuusikko 16.03.2006 08:56:01 | |
---|
Täyttä huijausta! Jos nuo 300€ käyttää ennemmin levyihin ja juomiseen, niin tulee paremmaksi lauluntekijäksi kuin miltään kurssilta. Jos joku tulee kurssin avulla lauluntekijäksi, niin siitä tulee sellainen lauluntekijä, jota tämä maailma ei olisi tarvinnut. Niin! sillähän saa jo monta grammaa pilveä. Baskeri! Tupakka! Punaviini! Suhtaudun ehkä hieman skeptisesti näihin lauluntekijä- ja artistikoulutuksiin. Mutta ei oppi ojaan kaada. I like my women like i like my coffee: quiet ! |
baron 16.03.2006 09:10:14 | |
---|
Mutta ei oppi ojaan kaada Ikinä opista ei ole haittaa, aina siitä on hyötyä. Jollei muuta, niin oppii ainakin monta tapaa, jolla itse ei tule koskaan toimimaan, ehkä ilman koulutusta niitä kaikkia ei olisi keksinyt. My name is Baron, Sir Baron. |
Simplex 16.03.2006 16:34:05 | |
---|
Täyttä huijausta! Jos nuo 300€ käyttää ennemmin levyihin ja juomiseen, niin tulee paremmaksi lauluntekijäksi kuin miltään kurssilta. Jos joku tulee kurssin avulla lauluntekijäksi, niin siitä tulee sellainen lauluntekijä, jota tämä maailma ei olisi tarvinnut. Tolla asenteella tulee hyvää jälkeä! Sä oot varmaan sitä mieltä myös ettei muusikon tartte osata muuta kuin soittaa... nuotinlukutaito ja teoria on vaan ajan haaskausta. Mitä sitä kokkikaan kouluja käy, sen kun tekee vaan ruokaa. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
Sävis 16.03.2006 16:36:32 | |
---|
Mitä sitä kokkikaan kouluja käy, sen kun tekee vaan ruokaa. Niin, tai lääkäri? Fiiliksellä vaan diagnoosia! "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM |
Kävin itse kyseisen koulutuksen viime vuonna, ja olin myös itse mennessäni sitä mieltä ettei laulujen tekemistä voi opettaa mutta käsitys muuttui opiskelun aikana. Kyllä sitä voi opettaa varsinkin lyriikka-puolella on paljon asioita joita en ollut aikaisemmin tajunnut. Ja tuon kaltaisessa koulutuksessa jossa ruoditaan toisten biisejä kyllä syntyy uusia oivalluksia biisien säveltämiseen ja tekemiseen. Syksyllä ilmestyy Heikki Salon lauluntekijän oppikirja! "Elämää ei sen enempää" JR.M |