Aihe: Rumpuäänitys - symbaalit erikseen?
1 2 3 4 5 6
garyfey
20.03.2006 22:48:47
Joskus asiat vaan kuulostaa paremmilta kuin näyttää. Pitäis yleensäkin olla avoin kaikille ideoille ja tyrmätä vasta kokeilun jälkeen...
Määrämittaista kehiin!
kivi
20.03.2006 22:52:31
Joskus asiat vaan kuulostaa paremmilta kuin näyttää. Pitäis yleensäkin olla avoin kaikille ideoille ja tyrmätä vasta kokeilun jälkeen...

Viisauden sanoja:-D

Sitäpaitsi, illuusiotahan siellä levynmiksauksessa ollaan luomassa. Ainakin musta tuntuu, että parhaimmillaan saa tehdä sellaisia silmänkääntötemppuja ettei tosikaan.

Sunnuntaina soitatin neljä selloarpeggiota ja kitara-arpeggion, ja sitten leikkelin ne niin että kuulija luulee niiden olevan koko ajan läsnä, vaikka ne vain käväisevät ratkaisevilla kohdin mukana. Oli aika kiva fiilis.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
pkhlo
21.03.2006 00:52:44
Kaartamon "Etäisyys"-levyllä maestro itse soitti myös rummut 1993. Ala-Kojola napsutteli pelkän haitsun sisään.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Raatis
21.03.2006 01:15:26

Herätkää todellisuuteen. Kaikki on sallittua jos lopputulos on hyvä ja kuulijat tykkää.

Tavoite pyhittää keinot, mutta tekeekö se musiikista sitten yhtään parempaa vaikka jokaisen tomin ja splashin iskut olisi eri rumpalin kädestä eikä mikään lyömäsoitin vuoda toisen mikkiin?
The difference between ordinary and extraordinary is that little extra
milcoin
21.03.2006 01:36:45
Tavoite pyhittää keinot, mutta tekeekö se musiikista sitten yhtään parempaa vaikka jokaisen tomin ja splashin iskut olisi eri rumpalin kädestä eikä mikään lyömäsoitin vuoda toisen mikkiin?

Biisin ehdoilla mennään. Tuotanto ja soundit on hyviä silloin kun ne ei tuu kuulijan ja biisin väliin. Muulla ei oo väliä.

Joku voi ajatella että editointiviilaaminen ja kaikenlainen hifistely äänityshommissa on vaan turhaa hienostelua. Pitääkö sitä nyt vaihtaa kitaraan kielet tai rumpuihin kalvot. Ja jotain masterointiakin vielä.

Nää on kuitenkin jokapäiväisiä asioita niille jotka tekee tätä ammatikseen. Eikä niitä tehtäis jos ei niillä olis väliä. Tolla erikseen äänittämisellä on haluttu saavuttaa joku soundi joka tuo just siihen biisiin jotain tunnelmaa. Joku biisi taas pitää soittaa livenä sisään ja yhdellä otolla koska se palvelee sitä biisiä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Daunt
21.03.2006 08:50:29
Saman tuloksen saa, ku tekee rasmus-tyyliin padeilla rummut ja mikittää samalla oikeat symbaalit. Silloin sentään rumpali pystyy soittamaan "oikeasti", mutta miksajaa pystyy valitsemaan jälkeenpäin kuitenkin saundit.

Tämä on myös erittäin houkutteleva vaihtoehto. Etenkin, kun äänityshuone on saunan kokoinen :) Pakko päästä kokeilemaan.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
zily
21.03.2006 08:55:03
Tuossa kuvaa sessiosta, jossa nauhoitin pellit ja pöntöt erikseen.

http://www.tinkerwashere.net/pics_studio/show.php?start=10

http://www.tinkerwashere.net/pics_studio/show.php?start=11

http://www.tinkerwashere.net/pics_studio/show.php?start=12

olihan toi aika hauskaa:) Piti osata piisi iskulleen oikein. Olen kuullut vasta yhteen editoidut pellit ja pöntöt ja kyllähän ne hienoilta kuulostaa jo raakanakin, odottaa vaan kun pääsisi kuulemaan miksattua pakettia.
ei se mitn!
Roberto
21.03.2006 09:50:06

Muistan jostain rumpulehdestä muinoin lukeneeni että WASP:in jollain levyllä oli tämmöiset meiningit käytössä. Kasaria siis. Lopputuloksen arvostaminen jääköön jokaisen henk.koht. asiaksi.
Torniojaws
21.03.2006 09:55:07

Piti osata piisi iskulleen oikein. Olen kuullut vasta yhteen editoidut pellit ja pöntöt ja kyllähän ne hienoilta kuulostaa jo raakanakin, odottaa vaan kun pääsisi kuulemaan miksattua pakettia.

Eikös se ole helppoa kun metronomiin soittaa, tai vielä parempi: taustalla soivaan ensimmäiseen rumpunauhoitukseen.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
zily
21.03.2006 10:25:32
Eikös se ole helppoa kun metronomiin soittaa, tai vielä parempi: taustalla soivaan ensimmäiseen rumpunauhoitukseen.

Soittaminenhan on tosi helppoa aina:) Joo klikin kanssa tietty vedeltiin. Ensin soitin kokosetin sisään, jonka jälkeen pelkät pellit, jonka jälkeen peltiraidan päälle soitin pöntöt. Kaikissa väleissä tietty muuteltiin mikitystä. Noin 10 ottoa se otti kaikkinensa.
ei se mitn!
Torniojaws
21.03.2006 10:39:28

No, mitä tulee mieleen noista "isojen poikien" nauhoitushommista, niin käsittääkseni usein nauhoittavat esim. basarin normaalisti, ja nauhoitusten jälkeen samplaavat saman basarin ja korvaavat alkuperäisen tällä samplatulla.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
fmcruelty
21.03.2006 10:42:32

Oltii joskus junnuna tekees raiturilla demoa ja jostai syystä basarikanava jäi kiinni, mutta otto oli muuten hyvä. Jätkät vaa heitti että: "Ei kyl aleta uudesta soittaan. Vedä se basari vaa uudesta".

Oli melkosen hauska napsia pelkkää basaria kuulokkeet pääs... Lopputulos oli varsin hapuileva, varsinki ku kysees oli suht nopee teinipunkrokki.

Tää ny ei mitenkää liity alkuperäseen aiheeseen, mutta oli pakko vaa sanoa!
Hevi - Elämä
milcoin
21.03.2006 11:06:41
No, mitä tulee mieleen noista "isojen poikien" nauhoitushommista, niin käsittääkseni usein nauhoittavat esim. basarin normaalisti, ja nauhoitusten jälkeen samplaavat saman basarin ja korvaavat alkuperäisen tällä samplatulla.

Isojen poikien juupa juu. Jokainen demopaja täältä Imatralle tekee varmaan nykyään noin.

Ite oon kehittäny hommaa eteenpäin sillai että en välttämättä samplaa samalla mikillä ja kattauksella. Ainoastaan samaa rumpua samassa huoneessa. Eli virvelin voikin mikittää nauhamikillä metrin päästä, basarin iskuripuolelta, tomit suoraan ylhäältä konkkamikeillä yms. yms. Suosittelen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
varakeef
21.03.2006 11:23:41
Eikö niitä levyjä oo jo maailmassa tarpeeks jossa amatööribändi yrittää soittaa livenä purkkiin koska se on "rehellistä vanhanajan meininkiä".

Eikö niitäkin levyjä ala olla jo aika paljon, joissa bändi yrittää "kuulostaa oikealta ja ammattimaiselta" sämpleillä, taimaamalla, tunettamalla ja loputtomalla editoinnilla?

Mikä nyt sitten kenekin korvaa milloinkin miellyttää.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Torniojaws
21.03.2006 11:48:46

Isojen poikien juupa juu. Jokainen demopaja täältä Imatralle tekee varmaan nykyään noin.

Juuh, mutta itse olen jostain syystä aina ajatellut, että tuo on enemmän juuri näiden pikkupajojen ja kotistudioiden "hätäjuttuja" jotta saisi edes kohtuullista soundia ja oikeissa studioissa sitten nauhoitettaisiin oikeata rumpua kun on vähän eri mahdollisuudet kunnon nauhoitukseen rummuissa.
jPekka
21.03.2006 12:03:05

Sitäpaitsi, illuusiotahan siellä levynmiksauksessa ollaan luomassa. Ainakin musta tuntuu, että parhaimmillaan saa tehdä sellaisia silmänkääntötemppuja ettei tosikaan.

Aivan niin.
Itse olen palannut pienten japanilaisten rumpalien (tai teksasilaisten - GigaStudion kehittäjä Nemesis kun on sieltä 8-) tapauksessa takaisin siihen, että tallennan pellit ja pannut eri raidoille - molemmat vielä niin, että samaan aikaan soi päällekkäin kaksi eri ja eri sampleista tehtyä rumpupankkia. Kun on sitten kasassa kaksi stereoraitaa ja yksi monoraita, pelteihin voi pistää kevyttä flangeria ja ehkä chorustakin tekemään liikkeen tuntua ja pannuihin ajaa SIR:n avulla virvelirummun rasahdus -impulssia. Niin, ja jos bassari tuntuu liian kuivalta napsahdukselta, sen voi ajaa jonkun bassokaiutinkaappi-emulaation läpi...
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
milcoin
21.03.2006 12:08:13
Eikö niitäkin levyjä ala olla jo aika paljon, joissa bändi yrittää "kuulostaa oikealta ja ammattimaiselta" sämpleillä, taimaamalla, tunettamalla ja loputtomalla editoinnilla?

Mikä nyt sitten kenekin korvaa milloinkin miellyttää.

Niinpä. Hyvä biisi on hyvä biisi. Siihen se lopulta kulminoituu.
18is9
21.03.2006 12:11:20 (muokattu 21.03.2006 14:34:05)

Missä muualla?

Jethro Tullin Aqualungilla. Ei tämä ihan uusi keksintö ole, Ian Anderson on omien sanojensa mukaan soittanut puolet levyn rummuista ja varsinainen rumpali toisen puolen. Siis juuri näin, että rumpali soittaa fillit ja lautaset, Ian basarin ja virvelin.

Tiedä sitten jutun todenperäisyydestä, aikamoista legendaahan tuo äijä välillä heittää.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Conrad Lant
21.03.2006 14:28:58

Eikö niitä levyjä oo jo maailmassa tarpeeks jossa amatööribändi yrittää soittaa livenä purkkiin koska se on "rehellistä vanhanajan meininkiä".

On toki. Vastaavasti kuitenkin niitä levyjä jossa ammattilaisbändi soittaa livenä purkkiin - virheineen kaikkineen - mahtuisi vielä kertaluokkaa tai paria enemmän :-)

(Ei sillä ettenkö itsekin käyttäisi kaikki mahdolliset arsenaalistani löytyvät kikat esim. rumpujen äänittämiseen osissa/paloissa ja/tai editointiin aina kun on vähänkin tarvetta. Useimmiten on, varsinkin jos olen jostain syystä itse kannujen takana. Närästää se silti.)
No one prayed for Sodom
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)