Aihe: Maurice Ravel: Pavane pour une Infante Défunte. | |
---|
|
Mistä löytyy kyseinen biisi/ jotakin muuta mukavaa kyseiseltä säveltäjältä? So What? Who Cares? |
|
Ravel - concerto for piano & Orchestra G major Ravel - concerto for piano & Orchestra D major Ravel - Daphnis & chloe |
|
le tombeau de couperin on kova. (kirjotinkohan oikein?) tsekkaa myös george gerswhin. ravel oli tiettävästi itse gershwin- fani. |
|
Laulusarja "Sheherazade" sopraano & orkesteri Daphnis et Chloe balettimusiikki Soolopianokappaleita esim Jeux d'eau Gaspard de la nuit (pianosarja) Kokeile Mahleria ja Richard Straussin lauluja, EI Johann/Josef jne Strauss. Täysin eri asia. |
|
Mistä löytyy kyseinen biisi Siis nuotti vai levytys? Kirjasto vois olla kova sana. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Hot RedX 15.03.2006 08:31:05 (muokattu 15.03.2006 08:37:29) | |
|
Siis nuotti vai levytys? Kirjasto vois olla kova sana. levytys, ja kiitosta vaan :) So What? Who Cares? |
|
Tuntuu että Ravel on lainannut ihan perkeleesti juttujaan Gershwiniltä ja etenkin Debussyltä, ei se mitään. Mielestäni Ravel on saanut jotkun Debussy lainat skulaamaan paremmin kuin Debussy konsanaan. |
|
Tuntuu että Ravel on lainannut ihan perkeleesti juttujaan Gershwiniltä ja etenkin Debussyltä, ei se mitään. Mielestäni Ravel on saanut jotkun Debussy lainat skulaamaan paremmin kuin Debussy konsanaan. ai? anna joku esimerkki. mä en nimittäin osaa sanoa kumpi on kummalta lainattua. toisaalta mä tunnen debussyn tuotantoa paljon paremmin kuin ravelin. |
|
Itse asiassa pitää tsekata kumman jutut varhaisempia, ei ne mitään suoria lainoja ole, mutta no, vaikka esim. images (onkos se nyt se alku osa) joka alkaa bolero tyyppisesti, varsinkin se yksi tahti päättyy samalla lailla kun boleron teeman viimeinen tahti. Eipä sillä ei mua kauheasti kiinnosta. Jossain vaiheessa jotain Debussyn nocturnea on ainakin lainattu Griegin peer guntia aika suoraan. Tai no, en taaskaan tiedä kumpi vanhempi. |
|
No jos ajatellaan, että Debussy ja Ravel ovat molemmat impressionisteja, niin ei se sikäli ole ihme jos molempien musiikista löytyy samankaltaisia tyylille ominaisia piirteitä ilman tietoista lainailuakaan. Vaikka kyllä minusta Debussyn ja Ravelin musiikki silti eroavat toisistaan tietyiltä osin melkoisestikin. Voihan kahta romantikkoakin verrata ja löytää huimasti samankaltaisuuksia, mutta jokaisella säveltäjällä - ainakin merkittävällä sellaisella - on kuitenkin se oma persoonallinen juttunsa, mikä tekee hänen musiikistaan juuri hänen musiikkia. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
etnopoju 16.03.2006 00:41:17 (muokattu 16.03.2006 00:41:58) | |
|
mä en nyt osaa sanoa tähän zernobillyn kirjoitukseen suuntaan enkä toiseen, mut pitänee kuunnella molemmat biisit ja katsoa onko väitteessä perää. mä olen huomannut, että ihmiset sanoo usein jonkun säveltäjän "matkivan" toista säveltäjää, koska niiden musiikissa on esim. harmoniassa samankaltaisuuksia. mun mielestä pitäisi aina kuitenkin ajatella sitä suurempaa kuvaa ja sitä musiikillista "kieltä". onhan esimerkiksi stravinskilla paljon jazz- harmonioita, mutta se konteksti on iiihan eri planeetalta ku jazz. eihän simpsonitkaan ole disneyn piirrettyjen matkimista, vaikka molemmat ovatkin piirrettyjä animaatioita. |
|
niin siis tuo otsikointi meni täysin metsään. koska kuuntleen vain poppisklasareita, niin tuo Ravelin tuotanto on hiukka heviä meikäläiselle. suotakoon sori! (kävin eilen kirjastolta lainaamassa lähes koko Ravelin tuotannon...) Biisi, jota ihan oikeasti etsin on pavane. ja tekijänä Gabriel Fauré. Kirjaston sivustolla on vain Pavanat ork. op 50. Onko jollakulla tietoo sisältääkö tämä kysisen biisin? Mä oon ihan surkea hakemaan näitä kirjaston helmetillä, koska täytyis aina tietää että mitä etsii... So What? Who Cares? |
|
Etno puhuu ihan asiaa. En käytä sanaa matkiminen, koska musa on meitä kaikkia varten. Diggailen Ravelia helvetisti, vaikka tuntuu että ei ole kauhean omaperäinen. Itsekkin lainannut Stravinskyä, tuonutyhden jutun harmonisesti eri ympäristöön. Esim. Diggailen Tarantinon elokuvia, vaikka miehellä ei ole oikeastaan mitään omaa, ne on hyviä palapelejä. Sitä kautta saavutettu omaperäinen fiilis. |
etnopoju 16.03.2006 18:47:03 (muokattu 16.03.2006 18:48:01) | |
|
niin siis tuo otsikointi meni täysin metsään. koska kuuntleen vain poppisklasareita, niin tuo Ravelin tuotanto on hiukka heviä meikäläiselle. ravel heviä?! mulle tulee enemmän mieleen joku keijukaisfantasia- meininki. jos ravel on heviä, niin aisopoksen sadut on grindcorea. Etno puhuu ihan asiaa. En käytä sanaa matkiminen, koska musa on meitä kaikkia varten. Diggailen Ravelia helvetisti, vaikka tuntuu että ei ole kauhean omaperäinen. Itsekkin lainannut Stravinskyä, tuonutyhden jutun harmonisesti eri ympäristöön. Esim. Diggailen Tarantinon elokuvia, vaikka miehellä ei ole oikeastaan mitään omaa, ne on hyviä palapelejä. Sitä kautta saavutettu omaperäinen fiilis. mä en ole niin kauheasti vielä perehtynyt raveliin, mutta mun mielestä sillä oli ihan oma musiikillinen kielensä, joka eroaa debussystä. ravel on paljon enemmän uusklassisti, kuin debussy, joka taas - vastoin yleistä harhaluuloa - on ainakin yhtä paljon symbolismin innoittama, kuin impressionismin. ravel on siis rakenteellisemmin jaetumpaa blokkeihin, kuten klassismissa, kun taas debussy rönsyilee sinne tänne. EDIT: ja muuten Tarantinosta sen verran, että kannattaa tsekata kurosawan leffoja. |
J.Ahonen 16.03.2006 21:45:55 (muokattu 16.03.2006 21:47:17) | |
|
Joo, Ravelilla on kyllä aika selkeemmin jaoteltua kamaa, kun Debussyllä. Riffejä löytyy. Mut jos heittää 10 sekunnin pätkiä äijien orkka jutuista, niin kyllä hyvin samankaltaista. Debussy tykkää läjäyttää aina yht äkkiä päin naamaa sellaisia melodioita, et huh huh. Samaa harrastaa Ravel. Ravel ei ole niin "hillitty".
Tsekkasin Ran just, oli aika tiukka. Nous kylmät väreet siinä jossa se muija vetää sen veitsen esiin. Eikös toi ollu Kurosawan? Tarantiinosta puheen ollen katsokaa hyvät ihmiset Oldboy, meni omiin top10 leffoihin. Toi on sellainen leffa, et joko sitä vihaa tai diggaa ihan helvetisti. Kosto tarina, menee paljon pahemmin överiksi (hyvällä tavalla) kuin kill bill. |
etnopoju 16.03.2006 23:05:36 (muokattu 16.03.2006 23:06:49) | |
|
Joo, Ravelilla on kyllä aika selkeemmin jaoteltua kamaa, kun Debussyllä. Riffejä löytyy. Mut jos heittää 10 sekunnin pätkiä äijien orkka jutuista, niin kyllä hyvin samankaltaista. Debussy tykkää läjäyttää aina yht äkkiä päin naamaa sellaisia melodioita, et huh huh. Samaa harrastaa Ravel. Ravel ei ole niin "hillitty". mun mielestä debussy ei kyllä ole hillitty. kuuntele vaikka la mer tai nocturnes. sen pianobiisit on enemmän sitä impressionistista kiveksiin puhaltelua, mutta orkkajutuissa on välillä sellasia rysäyksiä, että oksat pois. ihmeen paljon kuulostaa myös varhaiselle stravinskille - tai siis toisinpäin - , mutta stravinski otti ne debussy vaikutteet ja teki siitä oman kieroutuneen version. ne nätit hyppelevät jousisäestykset on muutettu hakkaaviksi ja aggressiivisiksi versioiksi stravinskilla. levytyksistä kannattaa mun mielestä tsekata esa-pekka salosen johtamat. helvetin hyvin artikuloitua ja selkeästi tulkittua matskua. Tsekkasin Ran just, oli aika tiukka. Nous kylmät väreet siinä jossa se muija vetää sen veitsen esiin. Eikös toi ollu Kurosawan? on. sehän muuten perustuu johonkin shakespearen näytelmään, mut en jaksa nyt muistella mihin. muuten se soundtrack on mun mielestä ihan saatanan kova. toru takemitsu oli jopa stravinskin ihailema säveltäjä - ja se on jo aika harvinaista. kun mun kämppiksellä oli canal plussa mä katsoin varmaan viis kurosawan leffaa, kun oli joku kurosawa- putki siellä. kaikki aivan mahtavaa kamaa. kaljaa meni kiitettävästi samalla. Tarantiinosta puheen ollen katsokaa hyvät ihmiset Oldboy, meni omiin top10 leffoihin. Toi on sellainen leffa, et joko sitä vihaa tai diggaa ihan helvetisti. Kosto tarina, menee paljon pahemmin överiksi (hyvällä tavalla) kuin kill bill. mä kyllä tykkään tarantinosta, mutta tähän mennessä noi kurosawat on ollut mielestäni parempia, kuin tarantinon kurosawa- tyylipastissit. |
|
ravel heviä?! mulle tulee enemmän mieleen joku keijukaisfantasia- meininki. jos ravel on heviä, niin aisopoksen sadut on grindcorea. . no sanotaan sit vaik et liian tsjäässiä. tarkoitin vaan et meikän korva kaipaa yhtenäistä melodiaan ja harmoniaa, ei niinkään sellaista ennakoimattomuutta ja arvaamattomuutta. So What? Who Cares? |
|
no sanotaan sit vaik et liian tsjäässiä. tarkoitin vaan et meikän korva kaipaa yhtenäistä melodiaan ja harmoniaa, ei niinkään sellaista ennakoimattomuutta ja arvaamattomuutta. mitä yllättävää ravelissa sitten on? uusklassismihan pyrkii juuri "miellyttävyyteen" ja selkeyteen. jos ravel on sulle liian arvaamatonta, niin voit saman tien heittää kaikki mozartit ja beethovenitkin menemään. en tiedä sitten mitä biisejä ravelilta olet kuullut, mut le tombeau de couperin esimerkiksi on niin ennalta arvattavaa ja helppoa kuin olla ja voi. |
|
mitä yllättävää ravelissa sitten on? uusklassismihan pyrkii juuri "miellyttävyyteen" ja selkeyteen. jos ravel on sulle liian arvaamatonta, niin voit saman tien heittää kaikki mozartit ja beethovenitkin menemään. en tiedä sitten mitä biisejä ravelilta olet kuullut, mut le tombeau de couperin esimerkiksi on niin ennalta arvattavaa ja helppoa kuin olla ja voi. niin- -siis se oli sellasta sekavaa; tauko-musaa-musaa-tauko-kovaa musaa-tauko-kova ääni-tauko-jazzia-musaa-musaa-tauko So What? Who Cares? |
|
nyt kun kuuntelin uusiksi ton otsikon biisin, niin kyllä se kuulostikin jo ihan ok:lta ja kauniskin! nähtävästi nää klassiset tarvii useamman kuuntelukerran ;) So What? Who Cares? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|