Aihe: Kuka on (ollut) merkittävin säveltäjä?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
wrshredder
19.02.2006 17:22:00
Osaavat kuitenkin ehkä lausua lajin nimen paremmin kuin useimmat selostajamme: kööling. Vapaasti suomennettuna kurving

hoho., +
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Ile-
19.02.2006 22:54:56
Mun mielest se on kyl toi Shopin tai sit ehkä toi Bach tai Beethoven tai no mielummin kaikki. Ootteko muuten huomannu et Bachilla ei oo yhtäkään huonoa biisiä? Se oli varmaan aika kova jätkä.
Sharkman
20.02.2006 10:22:03
En ole vielä kerennyt kuunella koko Baghin tuotantoa läpi niin empä osaa sanoa..
Haluan vain päästä pätemään.
megatherium
20.02.2006 19:00:02
Ilmeisesti ei kukaan yksittäinen säveltäjä kun yksiselitteistä vastausta on niin vaikeaa ja problemaattisyta löytää. kaikki ovat antaneet oman ja arvokkaan panoksensa säveltaiteen kehittymiselle, vaikkakin ovat nauttineert välittömästä lävitseen virranneesta luovasta hengestä, josta me jälkipolvet etsimme virvoitusta.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Sharkman
20.02.2006 20:52:16
paskapuhetta. Jokainen suomalainen tietää että sibeliuksen finlandia on merkittävin.
Haluan vain päästä pätemään.
Pau
20.02.2006 23:41:50
nuorempana se oli Tsaikovski, nyt se on Mozart
Ostinaatio
22.02.2006 00:03:31
Palestrina, Haydn, Rimsky-Korsakoff ja Satie jakavat ykkössijan.
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
etnopoju
22.02.2006 12:10:48

paskapuhetta. Jokainen suomalainen tietää että sibeliuksen finlandia on merkittävin.

en ilmeisesti ole sitten suomalainen.
megatherium
23.02.2006 17:30:03 (muokattu 23.02.2006 17:38:33)
Schubert ja Delius ovat ne säveltäjät joiden musiikki on kiehtonut minua viime aikoina erityisesti. juuri mitään muuta, saatikka radiota, ei ole tullut kuunneltua. Tähdennettäköön vielä että olen jopa pitäytynyt dieetiitillä kärsimättä kuitenkaan musiikillisesta aliravitsemuksesta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että schuberttini on rajoittunut miniatyyreihin, lähinnä tanssimusiikkirepertoaariin klaveerille, joista on löytynyt paljon uutta ja kiinnostavaa kuunneltavaa vanhojen tuttujen lisäksi uusien tulkintojen värittäminä. kUkaan muu säveltäjä on tuskin 8 tahdissa sanonut yhtä paljon kuin schubert sadoissa ja taas sadoissa mikrokosmoksissaan. ja jokainen sarja avaa kuin uuden maailman tähän melodian mestariin. jollen lumoudu tai koe poltetta sydänalassani musiikki on minulle merkityksetöntä. Schubert ja delius täyttävät tämän mustan aukon ja tarpeen sisimmässäni.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Pande
26.02.2006 09:43:16 (muokattu 26.02.2006 09:45:20)

Mahdotonhan se on sanoa, mutta se ei estä sanomasta että itselleni merkittävin on varmaan tää 'Shopin'. (Ja pelkästään lähinnä etydien #12 ansiosta (molemmat), ne on mulle sävellettyjä koska kukaan muu ei tajua niiden hienoutta yhtä syvällisesti.)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
megatherium
14.03.2006 18:55:44 (muokattu 14.03.2006 20:31:08)
Minusta on tärkeintä ja olennaisinta että edes itse tietää mistä musiikista pitää ja mitä todella tekee mieli kuunnella ja josta saa ns. kiksit paremmin kuin mistään muusta musiikista, ts. joka resonoi kuulijansa omassa tajunnassa otollisimmin ja värisyttävimmin. Se että 99% kansasta kuuntelee Verdiä, ei tee siitä parempaa musiikkia kuin Schubert eikä ole muutoinkaan mielekästä kulkea valtavirran mukana samaan suuntaan musiikillisten tyylivirtausten ja trendien imussa.
sellisti
14.03.2006 23:49:09
Se että 99% kansasta kuuntelee Verdiä, ei tee siitä parempaa musiikkia kuin Schubert eikä ole muutoinkaan mielekästä kulkea valtavirran mukana samaan suuntaan musiikillisten tyylivirtausten ja trendien imussa.

Oliskohan vähän yläkanttiin tuo prosenttiluku..? Ja jos joku yksinkertaisesti tykkää Verdistä, niin mitä väliä sillä on, onko se valtavirran mukana kulkemista vai ei? Etkös juuri sanonut, että tärkeintä on että itse tietää mistä tykkää?
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Jokapaikanapina
16.07.2006 23:36:48
Mozart ehdottomasti...tai ainakin omasta mielestä paras
megatherium
17.07.2006 19:38:35
Minusta mOzart vaikuttaa pitsinnypläykseltä romanttisen orkesterikäyttöä viljelevien säveltäjien, kuten Schubertin orkesteriteosten ja ooperoiden alkusoittojen ja suurten sdramaattisten yhteyekohtausten jälkeen, mutta mozart oonkin puhdasta musiikkia, musiikkia musiikista, joka kavahtaa pinnallsiten tehokeinojen itsetarkoituksellista viljelyä, ja sukulaisuudestaan Schubertin sointinlyrikkaan huolimatta on tätä introvertimpi säveltäjätyyppi eikä yhtä maaginen moduloija.
moscowian
20.07.2006 15:50:08

Merkittävin on Beethovenin pyrkimys itseilmaisuun kaikkein tärkeimpänä päämääränä muotorakenteista ja traditioista piittaamatta. Enää ei säveltäjän tarvinut pyrkiä mielyttämään eliittiä.

Säveltäjien itseilmaisun asettaminen ensisijaiseksi (Beethovenista mallia ottamalla) jatkui romantiikan aikana ja vapautui vielä entisestään 1900-luvulla.

Tietysti muiksi Beethovenin hyveiksi voi laskea uudenlaisen orkesterin voimankäytön.

Ja yleensäkin koko "nykyaikaisen" vakiintuneen sinfoniaorkesterin luomisen.
freeze
25.07.2006 17:27:42
Olisko joku herra näiden joukosta:
Bach, Beethoven, Schubert, Mozart, Shopin..??

monet sanoo että mozart olis merkittävin...(voi olla) mutta mistä kantilta kattoo...duke ellington oli kyllä kova jätkä kun tempas jazz musiikin niin kauniin ja sointuvan musiikki tyylin tähän maailmaan, vaikka kyllä sanotaan että J.S Bach oli kaikkien aikojen ensimmäinen jazz pianisti :P...kaikki jotka tekee musiikkia...niin kaikki on merkittäviä-
Masapena
26.07.2006 00:54:06
Mä kun käsitin, että merkittävimmällä säveltäjällä tarkoitetaan historiallisesti merkittävimpää säveltäjää. Eikä joidenkin henkilökohtaista suosikkia. Vaikka Satie (yksi suosikeistani: opettelin Gnossiennet 1-3 vartti sitten) oli aikalailla edelläkävijä, niin kuinka merkittävää hänen vaikutuksensa määrä on esim. verrattuna Beethoveniin?.

Jos se nuottikirjoituksen keksijä (oliskohan ollut Arusso) sävelsi edes jotain, niin hänen vaikutuksensa on ollut valtavaa.

Joku tiedemieskin (Hyugens?) muistaakseni sävelsi ja oli jonkinlainen virtuoosi, mutta nyt en kyllä luota muistiini.
megatherium
26.07.2006 16:34:04
Beethovenin vaikutus kun ulottuu Schönbergin vuosisadalle asti miltei aina omaan aikaamme saakka jättäen romantiikan leimuavalle 1800-luvulle sokean täplän, jota paikkaamaan tarvittiin aina Schubertin kaltainen airut
Behemoth
04.08.2006 15:50:00
Luuletko että tuollaista pystyy oikeasti sanomaan? Tulee vaan sivutolkulla kiistelyä, kun kaikki esittävät omia näkemyksiään

Se kai on tämän topicin tarkoitus?

Mozart ja Beethoven ehkä merkittävimmkät.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)