Tuo afro-amerikkalaisesta musiikista tuttu termi "groove" on minulle vieläkin mysteeri, vaikka olen yrittänyt ottaa asiasta selvää mm. Wikipediasta. Eli miten sinä käsität grooven? Onko groove olemassa vain afro-am. musiikissa vai onko esim. Sibeliuksen Finlandiassakin groove? Entä saksalaisessa marssilaulussa? Miten suomentaisit ko. termin? Älä vain ehdota "gruuvia" tai "ruuvia" jne! Unto |
J.Ahonen 14.03.2006 20:41:28 | |
---|
Doorista A mollia : ) |
Apricot 14.03.2006 22:15:11 | |
---|
Tähän aiheeseen lipsuttiin taannoisessa legendaarisessa ketjussa, jossa tutkailtiin Miles Davisin funkimpaa materiaalia. Jos jaksaa lukea läpi, niin sieltä löytyykin kaikki määrittelyt ja niiden perusteet lähtien musiikkitieteestä. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=5&t=78627No problemo! |
Apricot 14.03.2006 22:23:45 | |
---|
Lisäänpä nyt suoraan sen kiteytetyn tieteellisen määritelmän, joka kelpasi ainakin minulle: 'Hypnoottisesti kuulijan mielenkiinnon vangitseva instrumenttien toistuvien kuvioiden yhteisvaikutuksesta syntyvä vaikutelma'. Eli kysymys on toistuvista päällekkäisistä rytmikuvioista, kuten funk -musiikissa. Koko termi lienee sieltä kotoisin. Tämä aihe tosin ei liity teoriaan eikä säveltämiseen kovinkaan läheisesti. No problemo! |
Jucciz 15.03.2006 00:33:02 | |
---|
- Groove on se, mikä saa sukat pyörimään jaloissa. - Groove on musiikissa musiikissa kaikkea sitä, mikä on ihmisen aiheuttamaa. - Groove on sointukierto ja komppi, jonka päälle on mukava jammailla. - Groove on rumpalin huonoutta. (ja tämä nimen omaan hyvässä mielessä - vastakohtana konemaisuudelle) Ainakin tällaiset määritelmät tiedän ja allekirjoitan, suurimmaksi osaksi. |
cubasisti 15.03.2006 10:31:53 | |
---|
Yhtä monta määritelmää kuin määrittelijääkin. Deadline tekee mestarin. |
JurviZ 15.03.2006 16:33:28 | |
---|
Groove tarkoittaa sitä että rytmi on hyvä. Ja nimenomaan niin että eri elementtien välillä on hyvä dynamiikka. Invisible flying pyramids, there are millions in the sky! |
sähkö 15.03.2006 22:48:53 | |
---|
Häh! Eikös se ole joku radiokanava! No en mä tiedä, mä kuuntelen vain Radio Cityä :) Mä väittäisin, että groove liittyy jotenkin synkopoituun rytmiin, tai vastaavasti aksentoituihin takapotkuihin. Ne tekee mun mielestä soittoon groovea. Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
cubasisti 15.03.2006 23:01:04 | |
---|
Tyylitajuttomat ja teennäiset synkoopit ei groovaa vaikka olis pelkkä yks iso synkooppi koko rytmi. Deadline tekee mestarin. |
Harvestman 15.03.2006 23:17:20 (muokattu 15.03.2006 23:18:02) | |
---|
- Groove on se, mikä saa sukat pyörimään jaloissa. - Groove on musiikissa musiikissa kaikkea sitä, mikä on ihmisen aiheuttamaa. - Groove on sointukierto ja komppi, jonka päälle on mukava jammailla. - Groove on rumpalin huonoutta. (ja tämä nimen omaan hyvässä mielessä - vastakohtana konemaisuudelle) Groove on siis heviä. Edit: ainakin minulle. Non est ad astra mollis e terris via. |
Apricot 16.03.2006 01:54:56 | |
---|
Laitanpa tähän että mitä "groove" -termi EI mielestäni tarkoita: 1) Time:a - soittajan time on jo erikseen määritelty ja pitkään käytössä ollut käsite, kuten myös fraseeraus. 2) Jotain musiikkityyliä - sellaista musiikkityyliä kuin "groove" ei ole olemassa. 3) Rumpukomppia - tai yleensäkään minkään yksittäisen bändisoittajan osuuksia. "Groove" on rytminen ilmiö, joka syntyy eri soittimien välille niiden yhteisvaikutelmasta. Rumpukomppia kutsutaan kompiksi, oli musiikkityyli mikä tahansa. 4) Yleistä hyvää meininkiä - jos on hyvä meininki, niin sitä sanotaan hyväksi meiningiksi. 5) Svengaavuutta - svengi on jo vakiintunut termi, jota voitaisiin käyttää useimmissa tapauksissa kun erehdytään puhumaan "groovesta". Yksittäinen soittaja voi svengata, "grooveen" tarvitaan useampi. "Groove" ei tarkoita mitä tahansa asiaa, jolle ei vain jakseta miettiä parempaa nimitystä. No problemo! |
wavelength 16.03.2006 11:02:36 | |
---|
3) Rumpukomppia - tai yleensäkään minkään yksittäisen bändisoittajan osuuksia. "Groove" on rytminen ilmiö, joka syntyy eri soittimien välille niiden yhteisvaikutelmasta. Rumpukomppia kutsutaan kompiksi, oli musiikkityyli mikä tahansa. Rumpukomppi kyllä groovaa jos on groovatakseen. Mitä muuta rumpukompit ovat, kuin eri instrumenttien (haikka, snare, bassari jne.) yhteispeliä? Samalla logiikalla voisi melkein sanoa, että kuubalaisen son-orkesterin perkkasektio ei voi groovata. En tiedä mistä puhun. |
baron 16.03.2006 11:31:26 | |
---|
Voihan (ja varmaan pitääkin) aiheesta keskustella, mutta kyllähän se loppujen lopuksi on jokaisen korvien välissä, onko sitä vai ei. My name is Baron, Sir Baron. |
Sharkman 16.03.2006 12:31:11 | |
---|
Voihan (ja varmaan pitääkin) aiheesta keskustella, mutta kyllähän se loppujen lopuksi on jokaisen korvien välissä, onko sitä vai ei. Groove itsessään on aika venyvä subjektiivinen käsite, mutta ihmisten reaktiot siihen ovat perin samanlaisia: alkaa hymyilyttää ja iskee kauhea tarve vähän tanssahdella tai nyökytellä musiikin mukana. Kyllä sen näkee naamasta kehon kielestä kuka on kokenut grooven ja kuka ei =) Free your mind and your ass will follow. - George Clinton Haluan vain päästä pätemään. |
Apricot 16.03.2006 13:12:08 | |
---|
Rumpukomppi kyllä groovaa jos on groovatakseen. Mitä muuta rumpukompit ovat, kuin eri instrumenttien (haikka, snare, bassari jne.) yhteispeliä? Samalla logiikalla voisi melkein sanoa, että kuubalaisen son-orkesterin perkkasektio ei voi groovata. No, mä olen kyllä sitä mieltä että rumpukomppi ei sinällään groovaa. Se voi svengata, mutta siinä on yksi ja sama ihminen asialla. Son -orkesterissa taas on eri äijä congassa, bongossa, timbalesissa ja muissa. Tosin, groove -termi liittyy olennaisesti funkiin, ei son -musiikkiin. No problemo! |
JurviZ 16.03.2006 21:50:48 (muokattu 16.03.2006 21:52:38) | |
---|
Mä oon sitä mieltä että yksinäinen rumpalikin voi groovata. Jopa konemusiikki voi groovata. Soittajien määrällä ei siis ole väliä. Helpoiten groove kuitenkin syntyy kahden tai useamman ihmisen keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Edit: varsinkin jos se soittaa jotain veikeää polyrytmiä niin soolorumpali voi groovata kuin pieni kylä. Invisible flying pyramids, there are millions in the sky! |
J.Ahonen 16.03.2006 21:56:45 | |
---|
Groovein pätkä mitä tiedän; Santana - soul sacrifice woodstockissa, liikkuvan kuvan kera. |
baron 16.03.2006 22:08:59 | |
---|
Jopa konemusiikki voi groovata Mut siinä on kyllä haastetta pistää ne "human" epätarkkuudet sellaiseksi, että se kuulostaa hyvältä. Helppoa se on saada kuulostamaan siltä, että siinä on huono ihmissoittaja. My name is Baron, Sir Baron. |
guitarmonkey 17.03.2006 21:09:53 | |
---|
Aiheeseen ottaa kantaa Viidakkorumpu-lehden artikkeli(sarja?) jossa kotimaiset huippurumpalit (Torniainen, Ala-Kojola, Porthén, Kaakkuriniemi) puhuvat aiheesta. Kiinnostavia näkökulmia http://www.dafry.net/vrumpu/Vr1_05/Viidakkorumpu1_05.htm "Ootsä ammattilainen vai soitatsä fiiliksellä?" :) Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän. |
poppamies 18.03.2006 23:05:11 (muokattu 18.03.2006 23:10:30) | |
---|
Eräs keino lähestyä "groove" käsitettä on miettiä mitä se sana itsessään tarkoitta ja mihin se viitta. "Groove" yksinkertaisesti vain tarkoittaa "uraa". Esim. jos sanotaan että "the musicians fell into the groove" niin sillä tarkoitetaan että soittajat pääsivät kaikki "samaan uraan", miten kukin sen sitten mieltääkään. Samaten englanninkielessä voi tulkita seuraavasti: 1 : a long narrow channel or depression 2 a : a fixed routine , a situation suited to one's abilities or interests 3 : top form (a great talker when he is in the groove) 4 : the middle of the strike zone in baseball where a pitch is most easily hit (a fastball right in the groove) 5 : an enjoyable or exciting experience 6 : a pronounced enjoyable rhythm 7 : To take great pleasure or satisfaction; enjoy oneself: just sitting around, grooving on the music. 8 (Slang) Performing exceptionally well. G-strings are for strippers |