Aihe: Windows XP Pro ja (korjaava) uudelleen asennus vanhan päälle?
1 2
Timo JM
09.03.2006 08:49:38

Winukassa on jotain snadia toimintahäikkää ja haluaisin asentaa sen uudestaan. Kuitenkin niin, ettei tarvitsisi asennella kaikkia softia uudestaan. Kuinkahan tuo tehdään ja mitenkähän se mahtaa onnistua kun asennus-CD on vanhempi versio jonka päälle on tehty kaikki service pack päivitykset?

Onnistuuko homma ollenkaan vai pystyykö XP:tä ylipäätään asentamaan vanhan päälle korjaavasti kuten aiempia Windows versioita?
...siis mun mielestä.
jPekka
09.03.2006 09:03:43

Yleensähän suositellaan täyttä asennusta (levyn formauksesta alkaen) juuri noiden häikkien poistamiseksi. Päälle asennus kun säilyttää kaikki ne asetukset ja rekisterisotkut, joista häikät luultavasti johtuvat.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Timo JM
09.03.2006 09:31:58

Yleensähän suositellaan täyttä asennusta (levyn formauksesta alkaen) juuri noiden häikkien poistamiseksi. Päälle asennus kun säilyttää kaikki ne asetukset ja rekisterisotkut, joista häikät luultavasti johtuvat.

Joo, tiedän kyllä tuon, mutta kokeileminen olisi paljon pienempi juttu kuin kaiken asentaminen alusta.
...siis mun mielestä.
Aki
09.03.2006 12:30:20

Veikkaisin että sotkujen tarkemmassa setvimisessä olisi paremmat mahdollisuudet päästä lopputulokseen kuin windowsin epämääräisellä korjaustoimenpiteillä.

Työkaluja vois olla Ccleaner, Easycleaner, defragmentointi, Sandralla selvitetyt yhteensopivuusongelmat, ja kaikkien ajureiden päivitys.

Minkälaisia ongelmia windowsissa on?
Timo JM
09.03.2006 12:59:07 (muokattu 09.03.2006 13:25:03)

Minkälaisia ongelmia windowsissa on?

Tää on aika hämärä juttu mutta yritän selittää lyhyesti:

Jostain syystä kone kaatuu joka kerta kun yritän avata näitä pojalleni tekemiäni nettisivuja: http://members.surfeu.fi/joonanen

Sama kaatuminen tapahtuu myös FrontPage 2000 ohjelmalla jolla olen sivuja tehnyt silloin kun katson sivuja esikatselun kautta.

Olen haarukoinut ongelman sivun ylänurkassa näkyvän animaatio GIF kuvan ja sivujen teeman välille. Jos otan kuvan pois tietsikka ei kaadu. Toisaalta sivujen teema ei jostain syystä näy enää FrontPagessa ollenkaan.

Itse sivuissa ei ole mitään vikaa ja aukeavat hyvin esim. Operalla ja Explorerillakin jos käytän varakovista missä ei ole paljon muuta kuin Windows ja nettiyhteys.

Olen yrittänyt asentaa FrontPagea ja Officeakin uudestaan ilman apua. Ehkä ongelma on jossain Explorerin suunnalla, tai sen järjestelmään kuuluvissa osissa?

Millään en viitsisi lähteä asentamaan kaikkea alusta koska se on monen päivän juttu.
...siis mun mielestä.
Starlia
09.03.2006 17:39:02
Millään en viitsisi lähteä asentamaan kaikkea alusta koska se on monen päivän juttu.

No se on voi voi.. Itse olen kopsannut kaikki ajurit + softat, mitä tarvitsen, yhdelle levylle. Ekaksi Windowsin asennukseen menee reilu 45 min ja sitten noin tunti kunnes kaikki kaikki on valmiina kuten ennen formatointia ja uudelleenasennusta.
Timo JM
09.03.2006 17:52:20

No se on voi voi.. Itse olen kopsannut kaikki ajurit + softat, mitä tarvitsen, yhdelle levylle. Ekaksi Windowsin asennukseen menee reilu 45 min ja sitten noin tunti kunnes kaikki kaikki on valmiina kuten ennen formatointia ja uudelleenasennusta.

Sulla on aika vähän softaa koneessas.
...siis mun mielestä.
Starlia
09.03.2006 17:58:02
Sulla on aika vähän softaa koneessas.

Näin on. Ei siitä nyt mitään tulisi jos olisi lähemmäs sata softaa ja kone täynnä paskaa. Jostain pitää karsia jos meinaa enempi musantekoa harrastaa. Paskankeruukoneena toimiikin läppäri.
jäykkis
09.03.2006 18:28:59

Tästä ei nyt ole apua, mutta ittellä kävi viimekesänä niin, että levyltä sippasi jotain boottiraitaa ja joudun laittamaan toisen levyn rinnalle (rikkimennyt levy on nyt karvalakki-raidina).

Uudelleenasennusvaiheessa aloin pitämään excel-kirjanpitoa mitä olen asentanut lyhyet "keittokirjaohjeet" eri ohjelmien asennuksiin (esimerkiksi mahdolliset rekisteröintiavaimet jne.).

Nyt, olettaisin, jos joudun asentamaan uudelleen, niin menee n. 4-6 tuntia että kone on suurin piirtein kuosissa. Backupit tietenkin pitää olla DVD:llä jne. mutta homma ei sinällään olisi nyt aivan mahdoton urakka.

Jos joudut / päädyt uudelleenasennukseen, niin harkitse. Muistikirja pitäminen on loppujen lopuksi aika pieni vaiva, vaatii vain vähän itsekuria ja sen antama apu on sitten siinä tilanteessa aika iso apu.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Timo JM
09.03.2006 19:34:53

Jos joudut / päädyt uudelleenasennukseen, niin harkitse. Muistikirja pitäminen on loppujen lopuksi aika pieni vaiva, vaatii vain vähän itsekuria ja sen antama apu on sitten siinä tilanteessa aika iso apu.

Mulla on paljon parempi systeemi. Mä käytän nykyään Norton Ghost:ia jolla saa backupin joko kokonaisesta kovalevystä tai osiosta. Ainoa vaan, että tää ongelma on juuri tuossa varmuuskopiossa. Eli tiedän aivan tarkkaan kuinka kauan koneen pystytys kestää kun tein sen juuri kuukausi sitten. Ei hirveästi motivoi aloittaa taas alusta.

Yksi mitä vois kokeilla on asentaa Explorer uudestaan, mutta mistähän sen saisi kokonaisena? Microsoftin nerokas sivusto kun nuuskii koneeni nykyisen selainversion ja suostuu asentamaan vain jotain olemattomia päivityksiä. Miksi ihmeessä ne eivät anna ladata koko ohjelmaa kun se on kuitenkin tarkoitettu tarjottavaksi ilmaiseksi?
...siis mun mielestä.
superfly
09.03.2006 19:54:45
Oletko kokeillut käyttäjän profiilin ja profiilikansion poistamista? Eli luo uusi tunnus ja poista vanha+profiili.Tuo voisi auttaa kyllä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Starlia
09.03.2006 20:06:43
Hmm.. "snadia toimintahäikkää" jos pitää jo kuukauden päästä asennella uudelleen?
Timo JM
09.03.2006 20:13:27

Oletko kokeillut käyttäjän profiilin ja profiilikansion poistamista? Eli luo uusi tunnus ja poista vanha+profiili.

Tuskinpa auttaisi, koska Explorer on osa Windowsia ja tarkoitettu jokaiselle käyttäjälle.
...siis mun mielestä.
Timo JM
09.03.2006 20:20:46 (muokattu 09.03.2006 20:46:01)

Ei siitä nyt mitään tulisi jos olisi lähemmäs sata softaa ja kone täynnä paskaa. Jostain pitää karsia jos meinaa enempi musantekoa harrastaa. Paskankeruukoneena toimiikin läppäri.

Sanoinko mä, että mun kone on täynnä paskaa? Sulla tuntuu olevan selkeä oletus siitä mitä kaikkea mä teen tietokoneella.

Hmm.. "snadia toimintahäikkää" jos pitää jo kuukauden päästä asennella uudelleen?

Pysytään asiassa!

Mulla hajosi ensin kovalevy jonka jälkeen ostin uuden ja asensin kaiken alusta. Sitten tein Ghost backupin. Sen jälkeen uusikin kovalevy osoittautui vialliseksi jonka takia jouduin jälleen koviksen vaihtoon. Nyt jouduin siis turvautumaan tuohon aiemmin tekemääni backupiin, joka valitettavasti sisätää tuon selittämäni ongelman.

Kun tähän niputetaan vielä printterin ja DVD-asemankin hajoamiset on vuodenalku ollut enemmän kuin täydellinen!

Sori vaan Starlia mutta sulla on vähän huono asenne, eikä se auta nyt ollenkaan.
...siis mun mielestä.
superfly
09.03.2006 20:40:18
Tuskinpa auttaisi, koska Explorer on osa Windowsia ja tarkoitettu jokaiselle käyttäjälle.

Aivan, mutta suuri osa käyttäjien asetuksista ja ongelmista sijaitsee juuri noissa profiilikansioissa. Myös Eploreriin liittyviä asetuksia on tuolla läjäpäin. Olen ihan samantapaisiin ongelmiin törmäillyt työni puolesta aikas tiuhaan ja usein toiminpide on juuri profiilin ja profiilikansion poisto.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Timo JM
09.03.2006 20:46:56

Aivan, mutta suuri osa käyttäjien asetuksista ja ongelmista sijaitsee juuri noissa profiilikansioissa. Myös Eploreriin liittyviä asetuksia on tuolla läjäpäin. Olen ihan samantapaisiin ongelmiin törmäillyt työni puolesta aikas tiuhaan ja usein toiminpide on juuri profiilin ja profiilikansion poisto.

Ahaa, kiitti. Täytyypä sitten kokeilla tuota profiilin vaihtoa.
...siis mun mielestä.
Aki
10.03.2006 01:49:20

Tää on aika hämärä juttu mutta yritän selittää lyhyesti:

Mun korvaan toi kuulostaa valitettavankin tyypilliseltä näytönohjainongelmalta. Ennen mitään muuta toimenpidettä kokeilisin päivittää näyttiksen ajurit (ATI-pohjaisille esim vaihtoehtoinen Omega), ja jos se ei rokkaa, niin kokeilu jollain muulla näyttiksellä.

Olen näytönohjaimien kanssa joutunut taistelemaan itse aika paljon, ja oli aika hämmentävää miten moni kiihdytyksiin ja kuviin liittymätönkin ongelma poistui toisen kortin myötä. Liekö sitten emo-näyttis-yhteensopivuudesta kiinni tms.
Listen
10.03.2006 09:24:10
pystyykö XP:tä ylipäätään asentamaan vanhan päälle korjaavasti kuten aiempia Windows versioita?

XP-rompulta onnistuu kyllä Recovery Setup, en tähän hätään muista tarkemmin. Itse
sain sillä muutama päivä sitten korjattua sekaisin menneen levykirjanpidon eli FAT:in
(tarkemmin sanoen "chkdsk /f") kun meni jostain syystä uudelleenkäynnistyksen
jälkeen toimimattomaksi.

Tässä on tullutkin jo hyviä (ja parempia kuin korjaava asennus) neuvoja: Ccleaner,
ajureiden päivitys... Itselläni tosin uuden käyttäjätilin luominen kokeilumielessä pari
kuukautta sitten pisti rekisterin osittain epäkuntoon, ja on ollut vajaakuntoinen siitä
asti. Jotain häikkää tässä Windowsissa kyllä on ollut alusta asti: sammuttaminen on
saattanut eka päivistä alkaen kestää vartin jne.

Kunhan saan ostettua rinnalle isomman kovalevyn niin formatoin sitten uudestaan.
On siinä kuitenkin aika homma kaikkien ohjelmien asentamisen jälkeenkin - nyt
tosin tietää jo hyvin mitä ohjelmia oikeasti tarvitsee. Mutta lukuisat XP:n virittelyt,
ohjelmien asetukset,... Ja ajureiden päivitys, vaikka uusimmat versiot ovatkin rompulla.
Timo JM
10.03.2006 10:02:22 (muokattu 10.03.2006 10:12:51)

Mun korvaan toi kuulostaa valitettavankin tyypilliseltä näytönohjainongelmalta.

VAU!

Kaikki ongelmat katosivat näytönohjaimen ajuripäivityksen myötä. Suurkiitokset Akille!

Huomasin, että muutama muukin ohjelma oli alkanut käynnistyessään buuttaamaan tietsikan uudestaan. Nyt nekin toimivat normaalisti.

Ja kiitokset kaikille muillekin jotka yrittivät auttaa. Myös Superflyn ehdotus sai löytämään yhden konfliktin.

(Erikoista tässä tapauksessa oli se, että silloin kun tein noita asennuksia kaikki toimi normaalisti. Jossain vaiheessa ilmeisesti jokin asennus sekoitti näytönohjaimen vanhan ajurin toimintaa ja sai noihin pojan nettisivuihin ja joihinkin ohjelmiin käynnistymisongelman.)
...siis mun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)