Aihe: Becoming: Tiluttaja
1 2
Insane Kane
27.08.2003 13:02:48 (muokattu 28.08.2003 08:40:00)
No TERVE!!

Pakko hieman purkaa tätä tilutusta:

Tilutus eli nopeasti soitto opitaan ajan myötä.
Sitä ei kannata/tarvitse ottaa opeteltavaksi heti kitaran ostettuaan.

Nopeus ja tarkkuus ja se hyvä tatsi tulee kokemuksen kautta, niin kitaran soitossa kuin myöhemmällä iällä makuuhuoneen puolella.
Kuulemma se nopeus ei ole valtti myöskään siellä makuuhuoneessa, joten miksi se sitten olisi kitaran soitossa?
Nopealla soitolla pystyt hämäämään ainoastaan sellaisia ihmisiä, jotka eivät tiedä kitaran soitosta mitään, et toisia kitaristeja tai muitakaan muusikoita.

Esim. tämä täällä paljon puhuttu Laiho on soittanut yli 10 vuotta ja treenaa noin 4h/pvä (Kuulemma).
Joten miten sinä pieni tiluwannabe voit vetää hänen suorituksiaan 1.5 vuoden soiton jälkeen?
Vastaus on todella helppo; et mitenkään.

Ja sitten vielä; On paljon helpompi soittaa niitä omia juttuja nopeasti, kuin muiden keksimiä ja ainakin minä arvostan sinun omia juttuja ,arvoisa tiluhevihilu, enemmän kuin sitä että sinä vedät minulle Towards Dead Endin päin helevettiä.

Ah, meinasi unohtua maininta Swiippauksesta: Pyyhkimällä ei pylly puhdistu!

Mutta jos kuitenkin haluat nopeaksi, minun hoitokuurini oli/olisi tälläinen:

Opettele Duuri&Molli asteikot soittamaan vaikkapa 5 eri asemasta 2 oktaavia. Löytyvät varmasti kitaransoitto-oppaista.
Harjoittele ensin asteikot ilman metronomia, siten että ne menevät oikein.
Sitten aloitat jankkaamaan niitä metronomin kanssa, ja nopeus voisi olla sellainen, että olet taitojesi/nopeutesi "ylärajassa". Kun alkaa menemään puhtaasti nosta nopeutta (ei tapahdu hetkessä). Tätä ei kannata ottaa päätavoitteeksi kun treenaat, mutta aina treenin yhteydessä vetäiset muutaman kerran.
Tällä tavoin saat nopeutta ja käsikoordinaatiosi parantuu. Huomaat ehkä myös, kun soitat esim nuoteista, että ompas helppoa kun osaa asemat ja myös biisien korvakuulolta soittaminen helpottuu koska todella moni pysyy siinä samassa sävel lajissa ja asemassa. Improvisaatio tulee helpoksi ja näyttäväksi, kun pystyt vetämään sooloa eripuolilta kaulaa.
Harjoituksissa olisi hyvä tehdä kuten niissä neuvotaan, eli pikkaat myös sinne suuntaan, minne harjoituksessa sanotaan.
On myös olemassa sitten harjoituksia, joilla nopeus kasvaa. Nämäkin menee usein jossain asemassa, joten niiden soitto helpottuu myös. Nämäkin pitäisi ensin harjoitella menemään hitaasti ja puhtaasti ja sitten metronomin kanssa.
Rytmin harjoitusta ei kannata unohtaa, vaan tee niitäkin metronomin kanssa.

Nämä taidot/harjoitukset eivät estä sinua tietenkään treenaamasta sitä Towards Dead Endin alkua, eikä näitä tarvitse tehdä aina ja kaikkialla. NÄmä perus-soolo kikat kuten bendailu ja muut ovat niin paljon käytettyjä, että ne tulevat jokaisessa rokki/hevibiisissä vastaan. Niiden tarkoitus on lähinnä kuulostaa hyvältä ja "nopealta", joten niitä kannattaa myös opetella.

Tosi tiluttajan tulisi osata myös soinnut, Em, Cm ja D eivät riitä (vaikka niiden päälle on niin makee ja helppo vetää sooloa).

Harjoitus tekee mestarin, mutta pitää olla kärsivällinen, koska kukaan ei ole seppä syntyessään (ja kaikkia muita väljähtäneitä sanontoja)

Pyytäisin kaikkia tilusankareita (3 vuotta soittanut = tilusankari? nope!) lisäämään tänne neuvonsa ja harjoitustapojaan, jotta voitaisiin hieman siistiä tätä palstaakin, eikä joka toinen kirjoitus koskisi tilutusta, jooko?

Tässä on linkki, jossa on alottelevalle kitaristille hyviä trikkejä, jotka löytyy myös CoB:in jokaiselta levyltä:

http://personal.inet.fi/koti/sami_anttila/tricks.html

Kiitos!
Vitusti säröä Perkele!!
Dick Parker
27.08.2003 13:05:29
Puhuit täyttä asiaa.
Tinmo
27.08.2003 14:56:21
tästä oiva FAQ pelkkää asiaa!
Tekevälle sattuu ja varovaisella ei oo hauskaa
mikko1
27.08.2003 15:03:21
hitto kun pitää tiluttaa tätä plussaa niin nopeeseen tahtiin.
Mullon kans tele.
Brian May jr.
27.08.2003 15:49:54
Loistavaa! FAQ merkintä nyt heti!
Metal up yer ass or I'll do it for ya!
Miikathebest
27.08.2003 16:06:04 (muokattu 27.08.2003 16:06:17)

Ja samaan : Jos nyt kuitenkin haluat... niin...
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
HeavyMan
27.08.2003 16:45:14

Mulla ois hyvä esimerkki.Me bändin kanssa soitetaan heviäbodomia,maidenia,metallicaaja tiedetään ettei osata soittaa niitä tilu pätkiä ja sooloja niin me tehään niihin kappaleisiin omat soolot.Ei tilutus ole kaikki kaikessa.
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
Hornanturska
27.08.2003 17:16:00
...Mites se menikään? "Playing slow is for pussies?"...
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa...
skinkarde
27.08.2003 17:40:48
oon sen huomannu, että jotkut soittajat on soittaneet koko ajan pelkästään tiluliluasteikkoharjotuksia tms. siis siitä saakka kun ovat saaneet kitaran, ja rytmisoitto ja kaikki slidet/vibratot/muut kitaransoiton tärkeämmät osa-alueet ovat ihan skeidaa. siis mitään vaikeampaa ei kannata tosiaan opetella ennenkuin osaa helpommat jutut hyvin.
-skag!-
samueld
27.08.2003 17:45:30

Toisaalta olisi kyllä hauska osata soittaa saatanan nopeastikin. Jos tekniikka olisi todella hyvin hanskassa, niin silloin voisi soittaa mitä haluaa, eikä mihin pystyy.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
Antti1
27.08.2003 18:04:35
siis mitään vaikeampaa ei kannata tosiaan opetella ennenkuin osaa helpommat jutut hyvin.

Ja vibrat, bendit yms. eivät ole ollenkaan niitä helpoimpia juttuja. Liian moni ei ota noita "helpompia" tekniikoita oikein tosissaan. Tyypit tulee sanoo: "Hitto, huomasin et mun bendit ja vibra oli ihan perseest ni treenasin niitä täs viikon. Nyt lähtee kaikki.."

Lisää treeniä pojat, minullekin.. :)
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
TheEvilOne
27.08.2003 18:27:28
Toisaalta olisi kyllä hauska osata soittaa saatanan nopeastikin. Jos tekniikka olisi todella hyvin hanskassa, niin silloin voisi soittaa mitä haluaa, eikä mihin pystyy.

Hyvä pointti.
Jormaz
27.08.2003 21:27:43

Aivan, mulla pyörii kaikenlaisia hurjia kuvioita päässä mutta kun niitä ei pysty ainakaan vielä toteuttamaan, harmittaahan se. Miksi pitäisi oppia "tiluttamaan"? Siksi, että hyvä tilutus kuulostaa hyvältä.
Back to the 80's
samueld
28.08.2003 16:01:36

Aivan, mulla pyörii kaikenlaisia hurjia kuvioita päässä mutta kun niitä ei pysty ainakaan vielä toteuttamaan, harmittaahan se. Miksi pitäisi oppia "tiluttamaan"? Siksi, että hyvä tilutus kuulostaa hyvältä.

Minun kaikki suosikkikepittäjät osaavat myös tiluttaa. Bluestilu on vaan erikuuloista kuin hevitilu.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
Brian May jr.
28.08.2003 17:25:31
Nooniin, jokohan tälle pian jo laitettais FAQ-merkintä...
Metal up yer ass or I'll do it for ya!
R.Cooley
28.08.2003 18:38:23

Niin siihen asti popitan KapasiteettiYksikköä
Minusta tulee isona melodinen tiluttaja
booster
28.08.2003 19:15:22

Ei tässä kyllä ainakaan minun mielestäni mitään erityisen hyviä ohjeita ole tullut.
Ja muutenkin tälläinen aihe, varsinkin noin provosoivalla aloituksella menee kumminkin vain kinaamiseksi.
Shoot me again, I ain't dead yet!
R.Cooley
28.08.2003 19:32:38
Ei tässä kyllä ainakaan minun mielestäni mitään erityisen hyviä ohjeita ole tullut.
Ja muutenkin tälläinen aihe, varsinkin noin provosoivalla aloituksella menee kumminkin vain kinaamiseksi.

Siis oliks tää faqqi

Mä luulin et joku amisteli vaan
Minusta tulee isona melodinen tiluttaja
Boner-Joe
28.08.2003 19:37:12
Tavatkaa tosta: Pyytäisin kaikkia tilusankareita (3 vuotta soittanut = tilusankari? nope!) lisäämään tänne neuvonsa ja harjoitustapojaan, jotta voitaisiin hieman siistiä tätä palstaakin, eikä joka toinen kirjoitus koskisi tilutusta, jooko?

Jos ei ole tilusankari eikä muutakaan asiallista sanottavaa niin miksi on pakko silloin kuitenkin kirjoittaa? Oho, ny ite syyllistyin samaan :/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)